Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #2676  
Vanha 15.12.2015, 11:08
Ruokoton Ruokoton ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.01.15
Sijainti: Oulu
Viestit: 32
Perusasetus

Etukardaanin ristinivelet


Tuli puhelu koneistamolta, jossa kardaanit ristinivelten vaihdossa: "Joo, ei tähän pidempään keppiin käy nämä nivelet, tässä on on kiinnityssokka sisäpuolella eikä uraa ulkolaidassa." Pidempi keppi = etuakselin ja vaihdelaatikon välinen kardaani.

Mitäs halvattua? Näissähän piti olla kaikki nivelet samanlaisia vai eikö sittenkään ole?

Auto on -87 SJ413 LWB mutta etukardaanin alkuperäisyydestä ei ole mitään hajua.
Vastaa lainaten
  #2677  
Vanha 15.12.2015, 12:42
nuti-90 nuti-90 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 09.09.08
Sijainti: haukipudas
Viestit: 493
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ruokoton Näytä viesti
Tuli puhelu koneistamolta, jossa kardaanit ristinivelten vaihdossa: "Joo, ei tähän pidempään keppiin käy nämä nivelet, tässä on on kiinnityssokka sisäpuolella eikä uraa ulkolaidassa." Pidempi keppi = etuakselin ja vaihdelaatikon välinen kardaani.

Mitäs halvattua? Näissähän piti olla kaikki nivelet samanlaisia vai eikö sittenkään ole?

Auto on -87 SJ413 LWB mutta etukardaanin alkuperäisyydestä ei ole mitään hajua.
Itse huomasin kans saman.. sj410 kaikissa kardaaneissa sokka sisäpuolella.. samuraissa sitte oli ulkopuolella sokat.. ja samuraihin ku laitto tarvike nivelen nii nivel on niin "pitkä" että ei mahdu sitä ulkopuolista sokkaa laittamaan. Ihan pikkusen ku hioo nivelen kuppia matalammaks nii meni ulkopuolinen sokka paikoilleen. Entiedä sit kuinka hyvä tulee ku hioo..
__________________
Suzuki SJ410 1.9TD -82
Volkswagen tiguan 2.0TDI -11
OFFROAD OULU
Vastaa lainaten
  #2678  
Vanha 15.12.2015, 13:59
Ruokoton Ruokoton ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.01.15
Sijainti: Oulu
Viestit: 32
Perusasetus

Jep - pitänee kantaa tuo kardaani varaosapuljuun mukana että tulee kerralla oikeat tilalle. Harmillinen lisäviivästys jo muutenkin venyneeseen remppaan.
Vastaa lainaten
  #2679  
Vanha 15.12.2015, 15:51
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Nivelen liika pituus voi johtua siitä että haarukka painuu kasaan.
Itse ainakin olen ko. ilmiön havainnut.

Itse olen ulosvetäjällä painanut kuppeja paikalleen niin ei tule turhaa vääntyilyä.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #2680  
Vanha 15.12.2015, 16:02
Palex:n Avatar
Palex Palex ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.05
Sijainti: Lahti
Viestit: 3.220
Perusasetus

Joo, 410:n kardaaneiden ristikoissa on tuo sisäpuolisella sokalla oleva kiinnitys, kun taas 413:sta, Samuraissa ja Jimnyssä on ulkopuolella. Kuppia hiomalla olen noita "vääränlaisia" laittanut kyllä itsekin joskus, että onnistuu kyllä tarpeen tullen niinkin.

Kardaanit tunnistaa kyllä hyvin, kun 410:n tikut on ohuempaa umpijöötiä ja muissa malleissa paksumpaa putkea.
__________________
-Pauli-
Vastaa lainaten
  #2681  
Vanha 15.12.2015, 17:07
Ruokoton Ruokoton ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.01.15
Sijainti: Oulu
Viestit: 32
Perusasetus

Noilla tiedoilla vaikuttaisi että jossain vaiheessa elämää tähän on vaihdettu 410:n etukardaani. Kaikenlaista.
Vastaa lainaten
  #2682  
Vanha 15.12.2015, 18:06
Palex:n Avatar
Palex Palex ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.05
Sijainti: Lahti
Viestit: 3.220
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ruokoton Näytä viesti
Noilla tiedoilla vaikuttaisi että jossain vaiheessa elämää tähän on vaihdettu 410:n etukardaani. Kaikenlaista.
Joten siihen pitäis kaiken järjen mukaan silloin käydä myös ne sisäpuolisella sokalla varustetut ristikot. Kaikenlaista.
__________________
-Pauli-
Vastaa lainaten
  #2683  
Vanha 15.12.2015, 19:04
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.228
Perusasetus

Eikös 410 ollu eri pulttijaolla ku 413 ?
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
  #2684  
Vanha 15.12.2015, 19:58
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.314
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bluevan Näytä viesti
Eikös 410 ollu eri pulttijaolla ku 413 ?
Kyllä vain
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #2685  
Vanha 15.12.2015, 20:03
Palex:n Avatar
Palex Palex ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.05
Sijainti: Lahti
Viestit: 3.220
Perusasetus

Ja myös eri kokoisella keskityshuulloksella, mutta hybridikardaaninhan voi kyllä tehdä vaihtamalla päätylaipat.

EDIT: Nyt kun tarkemmin hataraa muistia kaivelin, niin taisikin olla niin, että 410:ssä on kuin onkin sama pulttijako kuin 413:sta, mutta keskityshuullos on vaan eri. Eli kympin kardaani sopii kolmeentoista, mutta ei keskity ja kymppiin taas ei kolmentoista kardaani sovi, kun huullos on liian iso.
__________________
-Pauli-

Viimeksi muokannut Palex : 15.12.2015 20:44
Vastaa lainaten
  #2686  
Vanha 16.12.2015, 05:52
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.314
Perusasetus

Siis onko vasta Samuraissa isompi pulttijako kardaanin laipassa ? Jotenkin jäänyt sellanen muistikuva, että SJ410 olis pieni laippa ja SJ413 & Samurai olis se iso.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #2687  
Vanha 16.12.2015, 07:45
artsi777:n Avatar
artsi777 artsi777 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.05.07
Sijainti: Salo, Finland.
Viestit: 3.110
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli Näytä viesti
Siis onko vasta Samuraissa isompi pulttijako kardaanin laipassa ? Jotenkin jäänyt sellanen muistikuva, että SJ410 olis pieni laippa ja SJ413 & Samurai olis se iso.
Samurain laippa on iso, 410/13 on pienemmällä laipalla ja jaolla. Kaikissa sama ristikko, sokat vain eripuolilla, kaikki laipat voi sotkea keskenään
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry
Vastaa lainaten
  #2688  
Vanha 16.12.2015, 07:56
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Sotketaampa vielä pakettia.

Kympissä pienin jako, 413 välimalli m8 pulteilla ja samuraissa iso m10 pulteilla.
Ja jotta asiat ei olis niin selviä, itsellä oli Saksantuonti samurai -87 tai -88, jossa oli sama jako kuin 413.

Kympin laipassa kohdistusolake erikokoinen, 413 ja samurai on sama, eli kolmentoista kardaani menee Samurain laippoihin kunhan vaan poraa uudet reiät.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #2689  
Vanha 16.12.2015, 08:14
Palex:n Avatar
Palex Palex ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.05
Sijainti: Lahti
Viestit: 3.220
Perusasetus

Ihan ekoissa Samuraissa oli joo nuo samat laipat kuin 413:sta, mutta ovat suht harvinaisia.

Mulla on tuolla albumeiden syövereissä vertailukuva laipoista, minkä joskus otin, mutta en saa jostain syystä puhelimella just nyt linkitettyä sitä...

EDIT: Mutta etäkäyttämällä tietokoneen kautta onnistuu.
__________________
-Pauli-

Viimeksi muokannut Palex : 16.12.2015 08:21
Vastaa lainaten
  #2690  
Vanha 16.12.2015, 11:05
Ruokoton Ruokoton ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.01.15
Sijainti: Oulu
Viestit: 32
Perusasetus

Taitaa olla paras viedä se keppi mukaan varaosaliikeeseen - ei tää ollutkaan näemmä niin yksinkertainen juttu

Samalla otan kuvan lajitunnistusta varten.

Tuli yksi lisämuuttujakin:

Takana on Mk2 1.3 Swiftin etujarrusatulat jarruina, Tokicon valmistamat. Männät on syöpyneet pilaan ja noita ei irtona saanut joten tilasin kunnostetut tilalle kun <100€ kpl noita sai. Muuten hyvä mutta lähettivät Aisinit joissa on erilaiset liukutapit joten ei käy ristiin. Mitenkähän nyt kun noita Tokicoita ei tunnu saavan koko maailmasta?

Tokico:
http://media.mister-auto.com/trw/jar...1bhv919e-1.jpg vs

Aisin:
http://media.mister-auto.com/fte/jar...898114a0-2.jpg

Jarrulevyt on jo muokattu etulevyistä halkaisijaa pienentämällä joten ihan vähällä en alkaisi isommin jarruspeksejä muuttamaan.

Viimeksi muokannut Ruokoton : 16.12.2015 12:41
Vastaa lainaten
  #2691  
Vanha 16.12.2015, 12:55
Ruokoton Ruokoton ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.01.15
Sijainti: Oulu
Viestit: 32
Perusasetus

Itse itselleni vastaten: kyllähän noita korjaustarpeita löytyi kun alkoi Ebaytä nuohoamaan. Jumitti vaan varaosasivustoilta etsimään ja virheellisen saatavuustiedon varassa noita kokonaisia satuloita hamuamaan.

http://www.ebay.de/itm/151169997071 jospa noilla saa vanhat satulat elvytettyä
Vastaa lainaten
  #2692  
Vanha 18.12.2015, 13:26
taistelija taistelija ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.12.12
Sijainti: Jyväskylä
Viestit: 31
Perusasetus

Bensatankki


Moro! Miten porukka toteuttanu tankin joka tulee konttiin? Itellä olisi neliskanttinen rosteri laatikko fiksaamista vaille valmis tankki. Miten esim voiko polttoaine lähtö olla kiinteä vai pitääkö tehä joku koho patentti? Kiitos jo etukäteen! Kyseessä Sj 410
Vastaa lainaten
  #2693  
Vanha 19.12.2015, 23:54
SaunaMajuri SaunaMajuri ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.09.15
Sijainti: Isokyrö
Viestit: 112
Perusasetus

Mikäs on sj 413 jakohihnan oikea kireys?
Vastaa lainaten
  #2694  
Vanha 20.12.2015, 09:02
4WD 4WD ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 06.09.04
Sijainti: Lounais-Suomi, Finland.
Viestit: 431
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja SaunaMajuri Näytä viesti
Mikäs on sj 413 jakohihnan oikea kireys?
Olisko tosta apua:


SJ413 alkuperäinen korjausmanuaali netissä esim tuolla:

http://www.4x4.in.th/manual_sj413/
Vastaa lainaten
  #2695  
Vanha 21.12.2015, 10:52
taistelija taistelija ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.12.12
Sijainti: Jyväskylä
Viestit: 31
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja taistelija Näytä viesti
Moro! Miten porukka toteuttanu tankin joka tulee konttiin? Itellä olisi neliskanttinen rosteri laatikko fiksaamista vaille valmis tankki. Miten esim voiko polttoaine lähtö olla kiinteä vai pitääkö tehä joku koho patentti? Kiitos jo etukäteen! Kyseessä Sj 410
Kertokaahan joku!!
Vastaa lainaten
  #2696  
Vanha 21.12.2015, 18:32
Mutis:n Avatar
Mutis Mutis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 08.04.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 1.176
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja taistelija Näytä viesti
Kertokaahan joku!!
En nyt oikein ymmärrä tuota kohopatenttia, mutta kiinteitä ne on yleensä ollut.
__________________
RASOR
Vastaa lainaten
  #2697  
Vanha 21.12.2015, 21:59
taistelija taistelija ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.12.12
Sijainti: Jyväskylä
Viestit: 31
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mutis Näytä viesti
En nyt oikein ymmärrä tuota kohopatenttia, mutta kiinteitä ne on yleensä ollut.
Niin lähinnä meinasin että jos kiinteä niin kun tankki kallistuu niin ottaako herkästi ilmaa, silloinkun tankissa on vähemmän ainetta. Mutta tuossa suunittelin sitä hallilla, niin jos ottas lähön yläkautta ja laittas painon letkun kanssa lähelle tankin pohjaa. Sillonhan se vapaasti liikkuisi bensan mukana ja tankin kärsis ajaa aika tyhjäks.
Vastaa lainaten
  #2698  
Vanha 22.12.2015, 07:09
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.314
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja taistelija Näytä viesti
Niin lähinnä meinasin että jos kiinteä niin kun tankki kallistuu niin ottaako herkästi ilmaa, silloinkun tankissa on vähemmän ainetta. Mutta tuossa suunittelin sitä hallilla, niin jos ottas lähön yläkautta ja laittas painon letkun kanssa lähelle tankin pohjaa. Sillonhan se vapaasti liikkuisi bensan mukana ja tankin kärsis ajaa aika tyhjäks.
Kai se noinkin toimis mutta mikset laita jäykkää putkea yläpinnasta suoraan liki alapintaa ? Ja putki keskelle tankkia niin kestää kallistuksia hyvin.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #2699  
Vanha 22.12.2015, 20:53
J-H J-H ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 27.09.14
Sijainti: Muhos
Viestit: 19
Unhappy

Samuraissa on ollu tyhjäkäynti hukassa, mikä avuksi?
Kylmänä kone käy noin 2800rpm "tyhjäkäyntiä" hetkenkuluttua n. 1 km ajon jälkeen noin 900 rpm... Missäs vika ?
Vastaa lainaten
  #2700  
Vanha 22.12.2015, 21:05
tth tth ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 08.10.06
Sijainti: Ilomantsi, Finland.
Viestit: 207
Perusasetus

Tekisi mieli suurentaa rengas kokoa, joten minkälaisia kokemuksia on 33x12.5 renkaiden kanssa Suzukissa ? Siis kestääkö vetoakselit ja vetonivelet metsässä rumuamista? Kyseessä siis 413, ja takana on palalukko. Vai kannattaako luopua ajatuksesta jo tässä vaiheessa ....
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
samurai, sj410, sj413, suzuki, yleistä


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Miksi Disco1 tai Defe ei soveltuisi offikäyttöön? Sirernog Tekniikka & Jutustelu 188 20.04.2012 20:30
Kassillinen tyhmiä kysymyksiä,... regular Tekniikka & Jutustelu 5 13.05.2007 22:13
Bj-40 murros ja sarja tyhmiä kysymyksiä Tekniikka & Jutustelu 2 25.06.2006 17:18
Bj-75 , kysymyksiä ??( tyhmiä ) Palde Tekniikka & Jutustelu 6 02.02.2005 19:17
Tyhmiä kysymyksiä Kupla Tekniikka & Jutustelu 11 13.09.2004 13:47


Sivu luotu: 08:36 (GMT +2).