Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 23.01.2008, 13:28
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Toyotan vinssien eroja


Moron,

Onko Toyotan mekaanisten vinssien rakenteissa eroja eri malleilla, esim. pyörimissuunnan suhteen. Onko jotain erityistä huomioitavaa esimerkiksi sovitettaessa BJ:n vintturia RJ:hin?

Make & RoJu

Note! This message was posted anonymously!

Edited by - mikjus on 23/01/2008 14:05:09

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 23.01.2008, 14:08
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.947
Perusasetus

Perinteistä mekaanista vinssiä taitaa pääsääntöisesti olla vain kahta mallia. Läpivetävää jossa siis matopyörän kummasakin päässä akseli johon kardaani tulee kii ja läpivetämätöntä jossa siis akseli vaan toisessa päässä. Vinssi pyörii luonnollisesti kumpaakin suuntan jos ulosotto vaan on kaskisuuntanen ja kelautumissuuntaan voi vaikuttaa vaihtamalla vaijerin kulkemaan joku ylä tai alakautta kelalle.



Edited by - mikjus on 23/01/2008 14:11:04
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 23.01.2008, 14:35
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

OK, asiassa ei siis ole ongelmaa.

Voimaa lienee mekaanisessa niin paljon kuin tohtii käyttää? Vai miten on verrattuna esim: 8000 lbs sähkövinssiin, joka sekin lienee RJ:lle riittävä?

RJ:ssä ei ole käsikaasua, mikä olisi mekaanisen vinssin kanssa kätevä.

Make & RoJu

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 23.01.2008, 15:36
JES:n Avatar
JES JES ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 04.01.07
Sijainti: Sipoo, Finland.
Viestit: 363
Perusasetus

Kaksisuuntaiseen ulosottoon tehty vinssi kelaa sisäänpäin (rummun yläkautta)kun akseli pyörii vinssin takaa päin katsottuna myötäpäivään. Yksisuuntaiseen ulosottoon tehty vinssi kelaa siisäänpäin (rummun yläkautta) kun kardaani pyörii vinssin takaa päin katsottuna vastapäivään. Kaksisuuntaiseen ulosottoon tehtyjä vinssejä on sekä läpivetäviä että ei-läpivetäviä.

Vinssin rummussa ja sokallisessa akselissa ei pitäisi olla kovin paljon väljää. Vinssin öljyt voi tarkastaa, niissä ei pitäisi olla messinki/pronssi hileitä, ne on todennäköisesti merkki kuluneesta hammaspyörästä. Matopyörä on teräksinen ja kuluttaa hammaspyörää jos kosketus on väärä. Kannattaa myös katsoa et vinssin korvakkeet ja runko on ehjä.

Edit. Tämä viesti koskee siis vain HJ 60/61 vinssejä, BJ 40 sarjan vinssi taitaa olla melko sama kuin vanhempi hj 60 vinssi. Edellämainittuja "valurauta" kuorisia vinssejä taitaa myös löytyä vielä melko helposti. Noita aluvinssejä tuskin paljon on myynnissä... Use the SEARCH ja löytyy vaikka mitä vinssi asiaa.

SLCK #364 HJ-61 1989

Edited by - JES on 23/01/2008 20:11:27
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 23.01.2008, 19:34
Tumi:n Avatar
Tumi Tumi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.01.03
Sijainti: Joensuu
Viestit: 1.502
Perusasetus

Entäs 75 sarjassa olleet alukuoriset "vinssit"... Eikös tuossa jo ole aika roima rakenteellinen ero.

Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 24.01.2008, 08:40
turakki turakki ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.11.03
Sijainti: Hämeenkyrö, Finland.
Viestit: 937
Perusasetus

Jep
Käsikaasukaan ei ole mikään ameriikan viritys. Vaijeri viritettynä kaasupolkimelle.

Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 24.01.2008, 08:56
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Tumi: Niitä ei taida turhan paljon näissä piireissä pyöriä. Myös Toyotan sähkövinssi on aika mielenkiintoinen ilmestys, myös aika harvinainen.

Sellainen hauska yksityiskohta tuosta hammasrataskosketuksesta tuli mieleen, että ihmettelin kun käytännössä käyttämättömässä valurautakuorisessa Toyotalaisessa oli matoruuvin laakereissa välystä, akseli liikkui säteen suuntaan noin millimetrin verran.

Seurasi soittelua ja ihmettelyä, ja lopulta selvisi että se kuuluu taudinkuvaan. Päätelmä oli että matoruuvi lämpenee käytössä sen verran, että laajentuminen poistaa välyksen, tai ettei ainakaan synny liiallisia ahdistustiloja.

Täytyy kyllä kokeilla heiluttaa sitä lämpimänä jahka auto taas liikkuu ja joutuu taas vinssailemaan muita irti.

Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 10.02.2008, 21:55
_JT_ _JT_ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 10.09.06
Sijainti: Kuru, Finland.
Viestit: 341
Perusasetus

Millainen huolto kannattaa tehdä vinssille joka ei ole ollut itellä käytössä? Kardaanille tulevassa akselissa ei tunnu väljyyttä, mutta kannattaako se vinssi kuitenkin avata vai päästänkö vaan vanhat öljyt pois ja jos niissä ei mitään metallipurua näy niin huuhtelen vinssin vaan polttoöljyllä ja pistän uudet öljyt sisään?

Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
VINSSIEN VETOTESTIN TULOKSIA TML Tekniikka & Jutustelu 79 21.09.2015 09:51
ComeUp vinssien tiiviys??? Jare Tekniikka & Jutustelu 9 17.09.2007 14:54
Vinssien kestotesti kolehti p3000 Tekniikka & Jutustelu 12 01.01.2007 19:09
COME-UP VINSSIEN HUIPPUTARJOUS !! myllis O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 6 28.12.2006 23:48
vinssien koosta ja voimista? cam68 Tekniikka & Jutustelu 1 15.04.2006 21:17


Sivu luotu: 19:08 (GMT +2).