Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Linkit muihin palveluihin > Elävä Arkisto > Corvette Finland > Vuosimallit 1984-1996
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 30.08.2003, 20:18
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Veten hankinta


Olen ajatellut vakavasti Corveten hankintaa noin pari kolme kuukautta ja aina se on ollut jonkunlainen unelma. Budjettini on noin 20000 euroa ja vuosimallina kiinnostaa nuo 86-96. Tarvitsisin mielipiteitä ja kokemuksia hankinnasta ja ylläpidosta. Mielessä on pyörinyt seuraavanlaisia kysymyksiä:
Onko autosta ympärivuotiseksi ajokiksi?
Mitä luokkaa ovat vakuutusmaksut?
En ole ensikertalainen auton ostossa, mutta mitä tulisi ottaa huomioon ko. vuosimallin Corvettea ostettaessa?
Kuinka hyvin säilyy jälleenmyyntiarvo vuosien saatossa?
Millaiset ovat käyttökulut ja minkälaiset korjauksia/fiksauksia/huoltoja joutuu vuosittain tekemään?

Note! This message was posted anonymously!

Edited by - ZR1 on 04/09/2003 16:35:02

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 01.09.2003, 11:56
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Noin 20000 eurolla saat aika huonokuntoisen, paljon ajetun tai varhaisen vuosimallin. Ostin samanikäisen Vetten ja maksoin rutkasti enemmän, ja olin todella tyytyväinen. Jos ostat halpaa, saat paskaa - ei ole valitettavasti oikopolkua!

Vakio-Vettet ovat aika samoissa hinnoissa. Kunnostetut/rakennetut/modifioidut/varustellut ovat aina kalliimpia.

Entinen automyyjä

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 01.09.2003, 12:24
jtammel jtammel ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.03.02
Sijainti: Oulu, Finland.
Viestit: 157
Perusasetus

En nyt sanoisi ihan noinkaan että 20k euroa kustantaa vain paskan veten. Ajetuilla kilometreilläkään ei nyt niin ole merkitystä jos huollot on tehty huolella ja perusteellisesti.
Tuohon 20k euroon mahtuu vuosimallit 84-88, ehkä 89. Älä kuitenkaan kaikkia rahoja upota autoon vaan jätä rahaa myös huoltoon ja osiin. Jos et ole varma mitä huoltoja autoon on tehty niin kannattaa ihan varmuuden vuoksi tehdä heti perus tune-up eli: tulpat, tulpanjohdot, virranjakajan kansi, pyörijä, moottori ja vaihteistoöljyt + suodattimet, bensansuodatin, jarrunesteet, ilmansuodatin, happisensori.
Kun käyt autoja katsomassa niin kirjaa paperille ylös viat ja katso listaa syynäyksen jälkeen. Jos lista on pitkä niin kannattaa ehkä siirtyä eteenpäin ja ohittaa auto. Tietenkin jos listalla ei ole mitään merkittäviä vikoja niin pikkuviathan kyllä korjailee ihan ilokseen esim kulahtanut sisusta tai jotain muuta. Paras apu on jos saat mukaasi kaverin joka on omistanut jo C4 corveten ja osaa katsoa autosta mitä pitääkin. Ajossa kiinnitä huomiota että autossa ei ole nykymistä eikä räkimistä. Pitää vetää hyvin ja terhakasti. Kiinnitä huomiota lähteekö kertalaakista käyntiin ja että ei pukkaa mustaa savua putkista. Tsekkaa konehuone että on kaikki osat paikalla eikä mitään vuotoja (esim pakosarjasta). Kannattaa myös käydä läpi optiolista, joka löytyy keskikonsolin alta. Siitä tiedät mitä optioita autoon on laitettu. Testaa kaikki sähkövermeet läpi. Liikuttele penkkiä joka suuntaan ja räplää lasinnostimia jne jne.. Katso kans että mittarinston valot toimii ja muutenkin autossa ei ole pimeitä lamppuja. Niin ja pistä merkille jarrujen kunto. Normaalisti pitäis jarruttaa tosi napakasti. Ajossa myös kiinnitä huomiota alustaan. Pitäis olla kova mutta jäykkä. Muista ajaa sekä taajamassa että moottorietiellä. Jos kanti kestää niin ota vauhtia 120km/h ja polkaise kaasu pohjaan. Vedätä vaikka 180km/h asti ja katso miten kulkee. Jos ei rupea nykimään ja vedättää tasaisesti niin hyvä homma No joo, joku muu voi jatkaa mutta tällä nyt pääset alkuun
Vuosimalleista sen verran että -85 mallissa tuli L98 moottori, joka pysyy -91 vetteen asti. -86 mallista alkaen tuli ABS järjestelmä corvetteen ja lisäjarruvalo sijoittui ylös kattopalkkiin. -87 vetteen tuli 5hp lisäys parempien venttiilin nostattimien ansiosta. -88 vetessä mattopinta ulottui kynnyslistoihin asti ja autoon tuli (muistaakseni) paremmat jarrut.-89 mallista alkaen oli saatavana 6-vaihteista manuaalia. Eli suosittelen -85 mallista ylöspäin olevia vettejä vaikka ei minulla mitään -84 mallia vastaan ole. -84 veten ja -85 veten välillä on kuitenkin 30hp ja L98 on loppupeleissä parempi kone (osia saatavana tosi helposti ja halvalla).
--------------
1988 Corvette

Edited by - jtammel on 01/09/2003 13:31:30

Edited by - jtammel on 01/09/2003 13:37:53
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 02.09.2003, 22:10
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Kiitos tiedoista, tästä on todellakin hyvä lähteä.
Jos jollakulla on vielä lisättävää niin kiitos etukäteen.

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 04.09.2003, 17:32
ViperVS ViperVS ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 04.09.03
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 3
Perusasetus

Vakuutusmaksut, ylläpitokulut ja jälleenmyyntiarvo unohtuivat. Voisiko joku kertoa niistä?

Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 04.09.2003, 18:39
ToniH:n Avatar
ToniH ToniH ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.04.02
Sijainti: Finland.
Viestit: 174
Perusasetus

Mä maksan suunnilleen 50% bonareilla ja ikä- sekä landealennuksilla noin 550e yhteensä täysvakuutuksista per vuosi. Sis myös tuulilasi- ja 85e/pvä keskeytysvakuutuksen.

Ylläpitokulut? 200e-10Ke/vuosi tuurista riippuen Jos ei mitään hajoo (vanhasta autostahan tässä puhutaan) niin öljynvaihto about 7000km välein, ilmansuodatin 1-2krt vuodessa, bensansuodatin 30tkm välein jne. eli ihan tavalliset kulut. Renkaat on ehkä semmonen isoin kuluerä joka tulee vastaan parin vuoden välein. Osat ovat kalliimpia kuin Toyotassa mutta halvempia kuin Porschessa - meniskö ehkä sinne Audi-Bemari -luokkaan suunnilleen? Bensaa palaa semmoset 10l/100km keskimäärin seka-ajossa joten ei mitään kummallista siinäkään.

Muista kun kattelet autoja, että Vette on ihan tavallinen auto. Ei mitään nykimistä, pauketta, kolinaa tms. epämääräistä pidä kuulua. Jos myyjä väittää toista niin jatka matkaa. Suosittelen myös moottoriltaan kovin viritettyjen yksilöiden väliin jättämisen. Tohon hintaan ei saa hyvin tehtyä ja viritetty on saanut kenkää todennäköisesti enemmän kuin vakio. Jos viritetty auto on halpa niin tod. näk. myyjä haluaa siitä eroon jonkun probleeman takia (potentiaalisesti kalliin semmosen).

Mikään vanha auto 20Ke hintaluokassa ei ole kovin hyvä sijoitus. Syksyisin vaikee myydä ja renkaanpotkijoita loputtomasti. jos on kiire myydä niin takkiin tulee ihan varmana. Jos on aikaa niin voi käydä paremmin. Jos paljon rakentaa tai joutuu korjaamaan niin omiaan ei saa takaisin kuin aniharvoissa tapauksissa. Nimimerkillä been there done that - ja useamman kerran

Muista, että jokaisen vuosimallin Vette on jollain tavalla erilainen. Tarkista siis siitä tuulilasin reunasta VIN numero ja sen mukaan oikea valmistusvuosi. Olen nähnyt mitä ihmeempiä vuosimallisekoiluja kun Suomessa ei kiinnitetä huomiota asiaan kunnolla. Mm. Veholla oli joskus myynnissä vm. 83 C3:nen (välivuosi, ei valmistettu) ja kerran meinasin lähteä katsomaan '90:stä joka osoittautui tenttaamalla '88:ksi joka oli rekisteröity Suomeen '90 (eri sisusta, puskurit jne.).

Sitten avain -vinkki: koita löytää semmonen jossa toimii kaikki. Jos kaikki toimii niin on tod. näk paremmin pidetty kuin semmonen jota ei vanha omistaja ole viitsinyt korjata (rahat loppu tai ei kiinnosta).

Toni

Corvette L98 Coupe '91
Audi A6 Quattro 2.8 V6 '95
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 04.09.2003, 20:50
ViperVS ViperVS ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 04.09.03
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 3
Perusasetus

"Tarkista siis siitä tuulilasin reunasta VIN numero ja sen mukaan oikea valmistusvuosi" Eli siinä VIN numero sisältää jo sen valmistusvuoden? Vai pitääkö sitä osata jotenkin tulkata?

Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 04.09.2003, 22:23
julahti julahti ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 28.08.03
Viestit: 11
Perusasetus

VIN numero on yhteensä kai 17 merkkiä. 7 viimeistä on numeroita ja sitä ennen oleva kirjain kertoo vuosimallin. E on 1984, F on 1985 jne. Ei muuta kuin kirjastoon ja toivottavasti sieltä löytyy Veten Haynes korjausopas josta saa tämän ja muuta hyödyllistä tietoa iltojen ratoksi.

Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 04.09.2003, 23:51
MIC4-90 MIC4-90 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 24.03.03
Sijainti: Finland.
Viestit: 225
Perusasetus

Itse olen ajellut -90 vetelläni vuoden päivät ja todellakin minusta tuli vette-friikki heti. Auto on loistava ajaa ja en oikeastaan keksi muuta haittaa kuin etten raaski talvella ajella.

Kuitenkin sanon ihan vain, että kun budjettia teet niin varaudu hiukan isompaamkin remonttiin eli se 100e "huolto" rahaa on aivan onneton summa. Sanoisin että jos auto on täysin kunnossa niin jätä oston jälkeen ainakin 1000e kukkaroon ettei noutaja yllätä ihan heti.

Itse ostin viime syksynä 37 000km ajetun ja todella siistin pelin ja ollut voi sanoa yhdellä omistajalla. Auto käytiin läpi huolella ja jopa klubilainen oli matkassa sanomassa mielipiteen. Ja vähäisten kilometrien takia ei autossa todellakaan ollut mitään moitetta kuin alkuperäis renkaat joissa oli vielä sallitut 2mm uraa. No oston jälkeen jätin kukkaroon n.1500e renkaisiin tai muihin kuluihin, kummat tulisivatkaan ajankohtaisiksi ensin.

No viime syksyn ajelut menivät loistavasti ei mitään moitetta ja auto meni talviunille kunnossa.

Tänä keväänä kun vein auton sitten maaliskuun lopussa Finnvetteen jossa vaihdettaisiin kaikki mahdolliset suodattimet ja auton nesteet sitten alkoikin huolto-putki.

Ensin huomattiin imusarjan vuoto sitten sen korjauksen jälkeen dampperi oli ollut loppu suoralla kuten jarrupalat. No tästähän selvittiin vielä hienosti, mutta sitten onni otti potkaisi päähän.
En sitä jaksa enempää eritellä, mutta autoon vauhdettiin edellämainittujen lisäksi iskarit,venttiilivarren kumit+happisensori, IAC,vesipumppu, laturi, ilmapumppu ja pyörijästä tulppiin. ja kaikkea muuta en edes muista kaikkea. Nyt vielä ne renkaat oli pakko hankkia kun ajan työmatkat autolla.

Eli voin surutta sanoa, että vuoden aikana pelkät huoltokulut ovat olleet n.3500e +1200e renkaat eli yhteensä 4700e!! Tämä ei sisällä vakuutus, vero tai bensakuluja.Tuo summa on iso kun se kolahtaa 3kk sisällä ainakin itselleni oli.

Eli oli pakko jakaa tämäkin kokemus, mutta kun tuuria ei ole mukana niin silloin kaikki mättää. Auto on ollut pakko laittaa myyntiin ja kyllä nyt harmittaa. Kuka lieneekään seuraava omistaja niin saa kyllä niin viimeisen päälle huolletun pelin. Oma talous meni kuralle kuin keliaakikon masu ja en edes radalle autolla ehtinyt=)

Toivottavasti ei tulevat vette-ihmiset pelästyneet ja kiitokset Jakelle ja muille Finnvetten porukalle loistavasta palvelusta.
Ja kaikille muille klubilaisille hyvistä vinkeistä täällä palstalla.

T:Mika

-The Heartbeat of my Corvette is winning-
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 05.09.2003, 00:20
ZR1 ZR1 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 12.02.02
Sijainti: .
Viestit: 220
Perusasetus

MIC4-90: Kurjaa kuulla, että olet luopumassa Vetestä. Mukava oli kesällä jutustella lämmöistä ja muuten Tylsä juttu. Ehkäpä hommaat myöhemmin uuden Corveten alle.. Kun tälle pelille antaa pikkusormen se vie koko käden.

Vetteen kuluu tosiaan rahaa.. Muhkea summa menee jo pelkkiin renkaisiin.. Mutta kaikkea ei tarvitse tehdä kerralla.

Pikkuhiljaa ja hyvillä osilla.

Seuraavaksi vuorossa uusi BeCoolin jäähdyttäjä, 180F termostaatti ja uudet letkut.. Vesipumppua en tähän hätään viitsinyt lähteä vaihdattamaan.. (Yllättäin ZRän pumppu on yli tuplahintainen tavallisen Veten vesipumppuun verrattuna) Mutta vesiletku otti ja jysähti Kemissä kesälomareissulla 700km päässä kodista.. Sangen "mielenkiintoinen" kokemus.. BeCoolin kanssa luulisi ensi kesän olevan viileä, jos moisia helteitä vielä esiintyy.. Varsinkin, jos saan vielä uudella lastulla ohjelmoitua tuulettimet aikaisemmaksi.. Katsotaan.. Ja radalla mennään aina hitunen kovempaa, kun viime kerralla..





Edited by - ZR1 on 05/09/2003 01:23:13
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 05.09.2003, 06:30
MIC4-90 MIC4-90 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 24.03.03
Sijainti: Finland.
Viestit: 225
Perusasetus

No itselläni ongelman loi myös sen, että auto oli kesällä pakollinen työmatkoihin kun ei töihin bussilla voi mennä. Eli nuo rikkoontuneet osat vaikuttivat merkittävästi ajoon Pakko vaihtaa kun etuiskarit iskevät pohjaan=)

ZR1: Kyllä se on totta, että kun kerran vetteen kiinni pääsee niin vaikka takkiin tulee niin silti uutta on mielessä. Olen ajatellut hankkia ensin käyttöauton ja lähden varmaan jenkeistä hakemaan C3:sen joka saa olla lievä projekti.
Sitten kun on erikseen käyttöauto niin jos jotain rikkoontuu ja ei heti halua kuvetta kaivaa niin voi rauhassa rakennella.
Eli tarkoituksena on olla myös ensi vuonna klubin jäsen=)

Jos jotain ajattelee taaksepäin niin sen voin kyllä sanoa, että tietotaito on noussut aika lailla vuoden aikana jos nyt ostaisin C4:sen niin tietämystä löytyisi. Joskus aiat pitää näköjään oppia kantapään kautta.

T:Mika

ps. Kun tässä on nuo iskarit ja renkaat tullut vaihdettua niin on tullut sellainen AHAA elämys kun auto on nyt aivan tajuttoman hyvä ajaa. Mutkiin voi mennä vaikka kuinka lujaa=)) Suosittelen vaihtoa kaikille joilla jommat kummat alkaa olla rikki.

-The Heartbeat of my Corvette is winning-
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 05.09.2003, 07:28
jtammel jtammel ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.03.02
Sijainti: Oulu, Finland.
Viestit: 157
Perusasetus

Harmi homma MIC-90... Kyllähän corveten huoltoihin menee rahaa. Itselläni suurimman menoerän aiheutti uudet renkaat ja putkiston tilaaminen Jenkeistä. Nyt kun tarkemmin miettii niin itse pakollisiin huoltoihin on mennyt aika vähän. Lähinnä kaikkiin "viri" osiin ja sen sellaisiin on tullut laitettua rahaa. Maanantaina tulee uusi lähetys Jenkeistä ja pääsen tekemään hieman remppaa:

-Uusi IAC + tiiviste(tyhjäkäynti seilaa)
-Uusi EGR venttiili (epäilen että on rikki)
-Imusarjan tiivisteet (Eivät vuoda mutta ajattelin vaihtaa silti uusiin)
-Läppäportin puhdistus ja uudet tiivisteet (jos auttais tuohon tyhjäkäyntiin ja muutenkin käyttäytymiseen)

Seuraava tilauksen olen jo valmiiksi katsastanut ja ajattelin tilata mm.Hypertechin Power Coil kitin, missä tulee Hypertechin puola, virranjakajan kansi ja pyörijä. Onko kellään kokemuksia tuosta kitistä? Tuohon pitää vielä tilata se modifoitu kansi jotta mahtuu paikalleen. Joitain haljenneita sisäpaneeleja olen myös ajatellut tilata. No joo, välillä tuntuu että on kuin karkkikaupassa kun klikkailee ostoskoriin noita osia..


--------------
1988 Corvette
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Osakasko hyvä hankinta joker Tekniikka & Jutustelu 2 18.08.2007 08:40
matkalla ryssiin...viisumin hankinta patrol88 Chit-Chat 4 28.05.2006 21:39
rengas hankinta ajankohtainen TJ Tekniikka & Jutustelu 0 18.03.2006 17:05
Veten -87 hankinta Vuosimallit 1984-1996 22 09.11.2004 11:50
Vanhan rangen hankinta? Tekniikka & Jutustelu 20 19.03.2004 22:27


Sivu luotu: 06:47 (GMT +2).