Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 08.01.2013, 10:40
Mika B Mika B ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.12
Sijainti: Savonlinna
Viestit: 37
Perusasetus

Ruostuneen vaijerin herkistely


Joku todennäköisesti ihmettelee miksi niitä ruostuneita vaijereita pitää herkistellä, hakee uuden kaupasta. Nyt on vaan sellainen tilanne, että niitä vaijereita ei saa hyllystä kuin rockautosta tuohon minun isuzu pickuppiin (-90, 2.6i, levyjarrut takana). Tai jos saa niin vinkkiä äkkiä, hirvee hätä!

Eli toinen käsijarruvaijeri on täysin jumissa. Olen laittanut vaijerin jarrusatulan puoleisen pään lenkkiin paksun ruuvarin, jota olen hakannut moskalla, kuminuijalla, vasaralla.. vaijeriin on uitettu CRC:n Rost Flashia, aseöljyä sekä muita yleisimpiä litkuja. Ei vain tunnu liukenevan..

Onko jotain niksipirkkavinkkiä mitä tuolle voisi vielä kokeilla?

Tää projekti odottelee inspistä.. jarrusatulat oli myös täysin jumissa, mutta ne on nyt jotensakin herkistelty käyttökuntoon. Enää pienestä kiinni, eli tuo vaijeri, pääsis sitten leimalle

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 08.01.2013, 11:31
slipoveri slipoveri ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 09.08.05
Sijainti: vihti
Viestit: 474
Perusasetus

keitä öljyssä
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 08.01.2013, 11:31
Gary Grand:n Avatar
Gary Grand Gary Grand ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.11.04
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 2.865
Perusasetus

Olen uittanut noita jumivia vaijereita polttoöljyssä ja aika moni on alkanut liikkua.
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 08.01.2013, 11:59
Reisrdok:n Avatar
Reisrdok Reisrdok ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 02.03.10
Sijainti: Mellilä
Viestit: 331
Perusasetus

Toi öljyssä keitto on kova sana, pysyy myös hyvänä pitkään. Pitäis melkein tehdä uusillekin vaijereille.. Elvyttää mm. vanhat virtalukot kun avaimet ei pysy enää paikoillaan ja rasvaa ketjut tehokkaasti sun muuta..
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 08.01.2013, 12:20
oziolli oziolli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 28.02.12
Sijainti: Canberra, Australia
Viestit: 128
Perusasetus

Eras takalainen lehti testasi eri ruosteen irroitusaineita ja parhaaksi osoittautui sekoitus, jossa on puolet automaattivaihteistooljya (ATF) ja puolet asetonia.

Jos luet amerikkalaisten ja kanadalaisten touhuja ruostekorjauksista ja -suojauksista, he suosivat ja suosittelevat ATF:n kayttoa erityisesti paikoissa, jossa vaaditaan hyvaa tunkeumaa peltikerrosten valiin.

Viimeksi muokannut oziolli : 08.01.2013 12:23
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 08.01.2013, 12:53
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja oziolli Näytä viesti
Eras takalainen lehti testasi eri ruosteen irroitusaineita ja parhaaksi osoittautui sekoitus, jossa on puolet automaattivaihteistooljya (ATF) ja puolet asetonia.

Jos luet amerikkalaisten ja kanadalaisten touhuja ruostekorjauksista ja -suojauksista, he suosivat ja suosittelevat ATF:n kayttoa erityisesti paikoissa, jossa vaaditaan hyvaa tunkeumaa peltikerrosten valiin.
Ja Asetoni ja jotkut muovit tykkää toisistaa liikaa, sulaa mössöksi.....

Mutta ruosteen irroitukseen:

Liitä esim kutistesukalla kirkas, noin 10mm muoviletku, jarruvaijerin kuoren jatkoksi.
ja täytä tuo letku ruosteenirroittimella, niin on kokoajan pieni paine painamassa irroitinta vaijeriin.
Joskus itselläni on ollut jopa paineimaa tuossa letkussa avustamassa irroittimen etenemistä, ja sitten kun tuo liitos pettää noin 2 kilon paineessa, niin ruosteenirroitinta on kirjaimellisesti ympäriinsä!
ja käsijarruvaijerin muovikuori ei kestä kuin ihan pikkusen painetta, mutta jo 3 metrin putouskorkeudella Bendex-mos irroitusöljy tunkeutuu hyvin.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 08.01.2013, 13:43
Mika B Mika B ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.12
Sijainti: Savonlinna
Viestit: 37
Perusasetus

Kiitoksia vastauksista!

Tuo öljyssä keittäminen kävi mielessä, mutta nuo vaijerin kuoren muoviosat todennäköisesti sulaa siinä hommassa.. Pitää kokeilla tuota letkua ja öljykoktailia.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 08.01.2013, 13:53
H&K:n Avatar
H&K H&K ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.10.05
Sijainti: kuusisto, Finland
Viestit: 2.586
Perusasetus

Vaijeri kiepille ja yöksi ultraäänipesukoneeseen notkean öljyn kanssa.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 08.01.2013, 21:26
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.225
Perusasetus

Sillä lailla.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Ja Asetoni ja jotkut muovit tykkää toisistaa liikaa, sulaa mössöksi.....

Mutta ruosteen irroitukseen:

Liitä esim kutistesukalla kirkas, noin 10mm muoviletku, jarruvaijerin kuoren jatkoksi.
ja täytä tuo letku ruosteenirroittimella, niin on kokoajan pieni paine painamassa irroitinta vaijeriin.
Joskus itselläni on ollut jopa paineimaa tuossa letkussa avustamassa irroittimen etenemistä, ja sitten kun tuo liitos pettää noin 2 kilon paineessa, niin ruosteenirroitinta on kirjaimellisesti ympäriinsä!
ja käsijarruvaijerin muovikuori ei kestä kuin ihan pikkusen painetta, mutta jo 3 metrin putouskorkeudella Bendex-mos irroitusöljy tunkeutuu hyvin.
Näin meillä ja kanssa. Semmonen huomio vielä et joskus on vaijereissa,siis sen vaijerin,ei kuoren päällä semmonen ohut muovi sukka. Totesin kerran et ei kestä öljyä vaan pehmenee semmoseksi muhjuksi ja sit se muhju on siel kuoren ja vaiskan välissä. Asetoni tai tinneri sulattais ihan liisteriksi. Jos muovi ei kestä ku linnun maitoa ni se kestänee pienkone bensaa,sihen ei sula styroksikaan,sen jälkeen silikoni öljyä. Ja nää keitokset tolla Bj40/76 konstilla sisään.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 08.01.2013, 22:03
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 10.990
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika B Näytä viesti
Nyt on vaan sellainen tilanne, että niitä vaijereita ei saa hyllystä kuin rockautosta tuohon minun isuzu pickuppiin (-90, 2.6i, levyjarrut takana).
Miks et tilaa sieltä? Ens viikolla täällä.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 09.01.2013, 07:39
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Miks et tilaa sieltä? Ens viikolla täällä.
Joskus on tullu osat rockautosta kolmessa päivässä kotiovelle.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 09.01.2013, 09:21
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.606
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Joskus on tullu osat rockautosta kolmessa päivässä kotiovelle.
Kaks edellistä; tilaus tiistai aamuna, osat käsissä perjantaina puolelta päivin. Paketti oli jo torstaina aamupäivällä suomessa. Tullasin netissä heti kun seuranta kertoi paketin olevan valmis tullattavaksi. Silti meni lähes vuorokausi tuohon viimeiseen reilun parin sadan kilometrin matkaan.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 09.01.2013, 15:25
suddendeath suddendeath ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.06.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 120
Perusasetus

Yhden kingcabin juuttuneet käsijarruvaijerit saatiin suurempia purkamatta eloon kun apteekkireissulla hain sopevan lääkeruiskun ja julman neulan.

CRC:tä ja moottoriöljyä sopivassa suhteessa ruiskuun ja painelin tuolla vaijerin molemmista päistä sisään. Keskelle vaijeriakin taisi saada litkut paineella, kun katteli sopivan paikan mistä neulan ujutti.

Ei mennyt kauaa, kun vaijeri jo irrotti.

Uudet vaijerithan siihen toki haettiin myöhemmin.

Viimeksi muokannut suddendeath : 09.01.2013 15:46
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 09.01.2013, 18:36
Mika B Mika B ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.12
Sijainti: Savonlinna
Viestit: 37
Perusasetus

Sain viimein hakattua keskimmäisen vaijerin kannakkeen irti autosta, niin pääsin operoimaan tuota vaijeria paremmin. Puoli tuntia vääntelyä (ruosteet rikki kuoren sisältä), sitten ruuvipenkkiin kiinni ja väkivalta peliin. Vaijeri lähti jo pikkuisen liikkumaan, mutta ei sitä vielä kiinni voi laittaa.. Tein sitten letkun pätkän, joka klemmarilla kiinni kuoren toiseen päähän ja aseöljyä letkuun, sitten kattoon roikkumaan.. Tuolla se nyt on eilisestä killunnut, huomenna pääsen taas katsomaan miten kävi.


Pitää nuo uusia, mutta todennäköisesti samaan kuormaan pitää laittaa takasylinteritkin - sitten kun rockautosta uusia tilailen..

Mitenkäs tuo tullaus ja verotus; paljonko niihin tulee päälle jos rahteineen olisi esim 200$? Joskus oli nyrkkisääntönä €-hinta = $-hinta x 1,5, eli tässä tapauksessa 300eur.. mut tuosta on vuosia aikaa.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 09.01.2013, 19:39
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.606
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika B Näytä viesti
Mitenkäs tuo tullaus ja verotus; paljonko niihin tulee päälle jos rahteineen olisi esim 200$? Joskus oli nyrkkisääntönä €-hinta = $-hinta x 1,5, eli tässä tapauksessa 300eur.. mut tuosta on vuosia aikaa.
Tulli on ollu pääsääntöisesti 4,5%, ja alvihan on nyt 24%. Eli rahdillinen hinta x 1.045 x 1.24. Fedex ottaa tullauksesta 12€, mutta senkin säästää ku ite tekee. Tullatessa tarvii tietää osan nimike, minkä saa kätevästi Rockauton tilausvahvistuksesta (esim. pallonivel on 8708809100).
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 09.01.2013, 21:07
Mika B Mika B ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.12
Sijainti: Savonlinna
Viestit: 37
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Miks et tilaa sieltä? Ens viikolla täällä.
Just tsekkasin, ei saakaan Rockautosta noita vaijereita (enää).
Että se on nyt pakko saada herkisteltyä kuntoon..

Jarrusylkät sais vielä, todennäkösesti nekin loppuu siihen mennessä kun ne päätän tilata. Positiivisuus on perseestä..
Suomesta 350eur, Rockautosta edellisen laskukaavan mukaan kotiovelle kannettuna verot ym maksettuna 215eur. Ja tilauskamaa ne olis täkäläisessäkin verkkokaupassa, todennäköisesti eksponentiaalinen toimitusaika rapakon takaiseen verrattuna.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 10.01.2013, 00:08
O,gi O,gi ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.09.11
Sijainti: Hyvinkää, Suomi
Viestit: 77
Perusasetus

Uita löpössä.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 20.01.2013, 19:23
Mika B Mika B ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.12
Sijainti: Savonlinna
Viestit: 37
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja O,gi Näytä viesti
Uita löpössä.
Nyt on pari vuorokautta uinut naftassa, ja yhtä heikosti liikkuu. Taitaa olla joku vaijerin säie jumissa sisällä... että *ituttaa. Rockautosta ei saa noita vaijereita enää, varaosaliikkeet myy eioota.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 20.01.2013, 19:31
H&K:n Avatar
H&K H&K ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.10.05
Sijainti: kuusisto, Finland
Viestit: 2.586
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika B Näytä viesti
Nyt on pari vuorokautta uinut naftassa, ja yhtä heikosti liikkuu. Taitaa olla joku vaijerin säie jumissa sisällä... että *ituttaa. Rockautosta ei saa noita vaijereita enää, varaosaliikkeet myy eioota.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja H&K Näytä viesti
Vaijeri kiepille ja yöksi ultraäänipesukoneeseen notkean öljyn kanssa.
Edelleen, jos vaan paikkakunnalla on tuttavapiirissä kavereita, jotka vois laittaa sen ultraäänipesukoneeseen öljyn kanssa, ni kannattaa koittaa. Itse aiemmassa elämässä olen kymmeniä asiakkaiden ryytyneitä vaijereita saanu avattua tolla tavalla, ja jälkikäteen ei oo tullu kertaakaan pahaa jälkipalautetta.
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 21.01.2013, 08:00
Reisrdok:n Avatar
Reisrdok Reisrdok ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 02.03.10
Sijainti: Mellilä
Viestit: 331
Perusasetus

Toi ultraäänijuttu tekee varmaan saman homman kuin öljyssä keitto mutta vielä tehokkaammin. Imeytyy öljy joka paikkaan.

Jaa niin, 'keitto' on väärä sana, siinä kohtaa kun öljy kiehuu niin lämpöä on 300 - 400 astetta ja syttymispistekin on lähellä. Varmasti sulaa muovit. Kuumassa öljyssä uittaminen on parempi termi..
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 21.01.2013, 09:19
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.359
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Reisrdok Näytä viesti
siinä kohtaa kun öljy kiehuu niin lämpöä on 300 - 400 astetta
Mikä öljy kestää noin korkeita lämpötiloja? Vai onko nuo asteet fahrenhaitteja?

-Paavo

Viimeksi muokannut Paavo : 21.01.2013 09:25
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 21.01.2013, 09:52
Reisrdok:n Avatar
Reisrdok Reisrdok ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 02.03.10
Sijainti: Mellilä
Viestit: 331
Perusasetus

No kestää ja kestää, tiedä siitä sitten mutta 'kiehuu' vasta noissa asteissa. Riippuu tietty öljystäkin. Pointti oli siinä että lämpötila on huomattavasti enemmän kuin mitä vedellä, mitä normaalisti ajatellaan kiehumisena.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Kickdown vaijerin vaihto.... ? ? ? TOPPAHOUSU Tekniikka & Jutustelu 1 24.01.2012 08:25
Vaijerin ohjain Glutton Tekniikka & Jutustelu 3 02.08.2011 19:14
Vaijerin vaarallisuus testissä -MAKE- Chit-Chat 1 13.08.2008 23:56
Vaijerin korjaus Viipo Tekniikka & Jutustelu 7 08.11.2006 23:40
vinssin vaijerin jatke.. Tekniikka & Jutustelu 0 24.05.2003 21:47


Sivu luotu: 22:57 (GMT +2).