|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Ruostuneen vaijerin herkistelyJoku todennäköisesti ihmettelee miksi niitä ruostuneita vaijereita pitää herkistellä, hakee uuden kaupasta. Nyt on vaan sellainen tilanne, että niitä vaijereita ei saa hyllystä kuin rockautosta tuohon minun isuzu pickuppiin (-90, 2.6i, levyjarrut takana). Tai jos saa niin vinkkiä äkkiä, hirvee hätä! Eli toinen käsijarruvaijeri on täysin jumissa. Olen laittanut vaijerin jarrusatulan puoleisen pään lenkkiin paksun ruuvarin, jota olen hakannut moskalla, kuminuijalla, vasaralla.. vaijeriin on uitettu CRC:n Rost Flashia, aseöljyä sekä muita yleisimpiä litkuja. Ei vain tunnu liukenevan.. Onko jotain niksipirkkavinkkiä mitä tuolle voisi vielä kokeilla? Tää projekti odottelee inspistä.. jarrusatulat oli myös täysin jumissa, mutta ne on nyt jotensakin herkistelty käyttökuntoon. Enää pienestä kiinni, eli tuo vaijeri, pääsis sitten leimalle
|
#2
|
|||
|
|||
keitä öljyssä
|
#3
|
||||
|
||||
Olen uittanut noita jumivia vaijereita polttoöljyssä ja aika moni on alkanut liikkua.
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen. |
#4
|
||||
|
||||
Toi öljyssä keitto on kova sana, pysyy myös hyvänä pitkään. Pitäis melkein tehdä uusillekin vaijereille.. Elvyttää mm. vanhat virtalukot kun avaimet ei pysy enää paikoillaan ja rasvaa ketjut tehokkaasti sun muuta..
|
#5
|
|||
|
|||
Eras takalainen lehti testasi eri ruosteen irroitusaineita ja parhaaksi osoittautui sekoitus, jossa on puolet automaattivaihteistooljya (ATF) ja puolet asetonia.
Jos luet amerikkalaisten ja kanadalaisten touhuja ruostekorjauksista ja -suojauksista, he suosivat ja suosittelevat ATF:n kayttoa erityisesti paikoissa, jossa vaaditaan hyvaa tunkeumaa peltikerrosten valiin. Viimeksi muokannut oziolli : 08.01.2013 12:23 |
#6
|
|||
|
|||
Lainaus:
Mutta ruosteen irroitukseen: Liitä esim kutistesukalla kirkas, noin 10mm muoviletku, jarruvaijerin kuoren jatkoksi. ja täytä tuo letku ruosteenirroittimella, niin on kokoajan pieni paine painamassa irroitinta vaijeriin. Joskus itselläni on ollut jopa paineimaa tuossa letkussa avustamassa irroittimen etenemistä, ja sitten kun tuo liitos pettää noin 2 kilon paineessa, niin ruosteenirroitinta on kirjaimellisesti ympäriinsä! ja käsijarruvaijerin muovikuori ei kestä kuin ihan pikkusen painetta, mutta jo 3 metrin putouskorkeudella Bendex-mos irroitusöljy tunkeutuu hyvin. |
#7
|
|||
|
|||
Kiitoksia vastauksista!
Tuo öljyssä keittäminen kävi mielessä, mutta nuo vaijerin kuoren muoviosat todennäköisesti sulaa siinä hommassa.. Pitää kokeilla tuota letkua ja öljykoktailia. |
#8
|
||||
|
||||
Vaijeri kiepille ja yöksi ultraäänipesukoneeseen notkean öljyn kanssa.
|
#9
|
|||
|
|||
Sillä lailla.Lainaus:
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#10
|
||||
|
||||
Miks et tilaa sieltä? Ens viikolla täällä.
|
#11
|
||||
|
||||
Joskus on tullu osat rockautosta kolmessa päivässä kotiovelle.
|
#12
|
||||
|
||||
Kaks edellistä; tilaus tiistai aamuna, osat käsissä perjantaina puolelta päivin. Paketti oli jo torstaina aamupäivällä suomessa. Tullasin netissä heti kun seuranta kertoi paketin olevan valmis tullattavaksi. Silti meni lähes vuorokausi tuohon viimeiseen reilun parin sadan kilometrin matkaan.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#13
|
|||
|
|||
Yhden kingcabin juuttuneet käsijarruvaijerit saatiin suurempia purkamatta eloon kun apteekkireissulla hain sopevan lääkeruiskun ja julman neulan.
CRC:tä ja moottoriöljyä sopivassa suhteessa ruiskuun ja painelin tuolla vaijerin molemmista päistä sisään. Keskelle vaijeriakin taisi saada litkut paineella, kun katteli sopivan paikan mistä neulan ujutti. Ei mennyt kauaa, kun vaijeri jo irrotti. Uudet vaijerithan siihen toki haettiin myöhemmin. Viimeksi muokannut suddendeath : 09.01.2013 15:46 |
#14
|
|||
|
|||
Sain viimein hakattua keskimmäisen vaijerin kannakkeen irti autosta, niin pääsin operoimaan tuota vaijeria paremmin. Puoli tuntia vääntelyä (ruosteet rikki kuoren sisältä), sitten ruuvipenkkiin kiinni ja väkivalta peliin. Vaijeri lähti jo pikkuisen liikkumaan, mutta ei sitä vielä kiinni voi laittaa.. Tein sitten letkun pätkän, joka klemmarilla kiinni kuoren toiseen päähän ja aseöljyä letkuun, sitten kattoon roikkumaan.. Tuolla se nyt on eilisestä killunnut, huomenna pääsen taas katsomaan miten kävi.
Pitää nuo uusia, mutta todennäköisesti samaan kuormaan pitää laittaa takasylinteritkin - sitten kun rockautosta uusia tilailen.. Mitenkäs tuo tullaus ja verotus; paljonko niihin tulee päälle jos rahteineen olisi esim 200$? Joskus oli nyrkkisääntönä €-hinta = $-hinta x 1,5, eli tässä tapauksessa 300eur.. mut tuosta on vuosia aikaa. |
#15
|
||||
|
||||
Tulli on ollu pääsääntöisesti 4,5%, ja alvihan on nyt 24%. Eli rahdillinen hinta x 1.045 x 1.24. Fedex ottaa tullauksesta 12€, mutta senkin säästää ku ite tekee. Tullatessa tarvii tietää osan nimike, minkä saa kätevästi Rockauton tilausvahvistuksesta (esim. pallonivel on 8708809100).
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#16
|
|||
|
|||
Just tsekkasin, ei saakaan Rockautosta noita vaijereita (enää).
Että se on nyt pakko saada herkisteltyä kuntoon.. Jarrusylkät sais vielä, todennäkösesti nekin loppuu siihen mennessä kun ne päätän tilata. Positiivisuus on perseestä.. Suomesta 350eur, Rockautosta edellisen laskukaavan mukaan kotiovelle kannettuna verot ym maksettuna 215eur. Ja tilauskamaa ne olis täkäläisessäkin verkkokaupassa, todennäköisesti eksponentiaalinen toimitusaika rapakon takaiseen verrattuna. |
#17
|
|||
|
|||
Uita löpössä.
|
#18
|
|||
|
|||
Nyt on pari vuorokautta uinut naftassa, ja yhtä heikosti liikkuu. Taitaa olla joku vaijerin säie jumissa sisällä... että *ituttaa. Rockautosta ei saa noita vaijereita enää, varaosaliikkeet myy eioota.
|
#19
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#20
|
||||
|
||||
Toi ultraäänijuttu tekee varmaan saman homman kuin öljyssä keitto mutta vielä tehokkaammin. Imeytyy öljy joka paikkaan.
Jaa niin, 'keitto' on väärä sana, siinä kohtaa kun öljy kiehuu niin lämpöä on 300 - 400 astetta ja syttymispistekin on lähellä. Varmasti sulaa muovit. Kuumassa öljyssä uittaminen on parempi termi.. |
#21
|
|||
|
|||
Lainaus:
-Paavo Viimeksi muokannut Paavo : 21.01.2013 09:25 |
#22
|
||||
|
||||
No kestää ja kestää, tiedä siitä sitten mutta 'kiehuu' vasta noissa asteissa. Riippuu tietty öljystäkin. Pointti oli siinä että lämpötila on huomattavasti enemmän kuin mitä vedellä, mitä normaalisti ajatellaan kiehumisena.
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Kickdown vaijerin vaihto.... ? ? ? | TOPPAHOUSU | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 24.01.2012 08:25 |
Vaijerin ohjain | Glutton | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 02.08.2011 19:14 |
Vaijerin vaarallisuus testissä | -MAKE- | Chit-Chat | 1 | 13.08.2008 23:56 |
Vaijerin korjaus | Viipo | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 08.11.2006 23:40 |
vinssin vaijerin jatke.. | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 24.05.2003 21:47 |