Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #26  
Vanha 29.07.2010, 21:14
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.344
Perusasetus

tuonoinnii, oliko jollain tiedossa paljoko casteri muuttuu jos sitä shimmaa orkkis alatukivarsien shimmeillä

jotain juttua löysin siitä että paljoko sen pitäis olla, eri lähteissä oli että 7 astetta on vakio ja 6.5 olis hyvä 2" korotuksella ja silleen,, mittausohjekkin oli ja muuta mutta mistä hitosta mä tiedän paljoko shimmiä esim 1 aste vaatii?

tai sitte jos löytäis säädettävät varret edukkaasti jostain, pääsis siitä puslien vaihdostakin...

Viimeksi muokannut Rytari : 29.07.2010 21:20
Vastaa lainaten
  #27  
Vanha 29.07.2010, 21:33
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.398
Perusasetus

Jos kolmas kotimainen eli englanti taipuu, niin katsoppa täältä hyviä ohjeita:

http://www.yuccaman.com/jeep/re_db.html


Ja siellä sivun ihan alalaidassa on tuumina oikea tukivarren pituus ja suuntaa- antavia casterin arvoja. Niillä pääset varmasti eteenpäin.
Vastaa lainaten
  #28  
Vanha 29.07.2010, 21:45
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.344
Perusasetus

tolla ohjeella 6mm pidemmät varret 2 ja 3# korotukseen, mutta onko se suoraan verrannollinen siihen korvan paikkaan, tiemmä, toisessa lähteessä taas puhuttiin 1/8" eli n.3mm shimmistä 3" korotukselle todettu hyväksi, ota siitäkin ny sitte selvää... no täytyy varmaan tehdä 3mm levystä 4 tommosta shimmiä ja koittaa ensin kahdella mitä sanoo ja sitte toiset jos ei auta...
Vastaa lainaten
  #29  
Vanha 04.08.2010, 22:29
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.344
Perusasetus

joo, tänään säädin alatukivarsia 3mm shimmin verran, ohjaus on tosi keskittävä, aika herkkä mutta ei se wobblausta vähentänyt tippaakaan.
Vastaa lainaten
  #30  
Vanha 04.08.2010, 23:02
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.398
Perusasetus

Koita huvikseen säätää auraus nollaan tai ihan minimaalisesti aurauksen puolelle..
Vastaa lainaten
  #31  
Vanha 15.08.2010, 20:14
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.344
Perusasetus

auraussäätöä... aika paljo oli aurausta, säädin eka pariin milliin, sitte milliin ja lopuksi nollaan...

joo ei siinä mitään, woblaa....
Vastaa lainaten
  #32  
Vanha 15.08.2010, 23:03
kimlahti:n Avatar
kimlahti kimlahti ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.12.07
Sijainti: Oulu, Finland.
Viestit: 38
Perusasetus

Jeepin insinöörit ovat onnistuneet löytämään juuri oikean yhdistelmän ohjausgeometriaa ja kääntyvien osien massaa joka täsmää ohjaussimpukan resonanssitaajuuteen. Ymmärtääkseni ongelma on että tuo tehostettu simpukka ylikorjaa routaheitosta tulevaa iskua ja alkaa värähtelemään. Jämäkkä ohjausiskari vähentää iskua niin ilmiö poistuu.

Tuo värähtelyhän pitäisi ilmetä myös siten että pannaan etuakseli pukkien päälle ja kone käytiin. Sitten reipas potku renkaan etureunaan ja simpukan pitäisi repiä keula hajalle. Ehkä.

Tarkistaisin ettei simpukka elä rungossa. Eli moottori käyntiin ja kaveri vatkaamaan rattia. Ratille menevässä simpukan akselissa ei olisi myöskään syytä olla päittäisvälystä. Hiuksenhieno päittäysvälys (=liian pieni preload) aiheutti jeeppiini iloisen laukan oikealle kaarrettaessa.

-Kimmo-

Viimeksi muokannut kimlahti : 15.08.2010 23:09 Perustelu: Testausidean lisäys :D
Vastaa lainaten
  #33  
Vanha 16.08.2010, 07:58
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.398
Perusasetus

Jeps, ja sinne voi korjauksena laittaa tilalle ainakin Dodge Durangon '98 tjsp. V8- version simpukan. Ihanan halpaa
Vastaa lainaten
  #34  
Vanha 16.08.2010, 21:55
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.344
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kimlahti Näytä viesti
Jeepin insinöörit ovat onnistuneet löytämään juuri oikean yhdistelmän ohjausgeometriaa ja kääntyvien osien massaa joka täsmää ohjaussimpukan resonanssitaajuuteen. Ymmärtääkseni ongelma on että tuo tehostettu simpukka ylikorjaa routaheitosta tulevaa iskua ja alkaa värähtelemään. Jämäkkä ohjausiskari vähentää iskua niin ilmiö poistuu.

Tuo värähtelyhän pitäisi ilmetä myös siten että pannaan etuakseli pukkien päälle ja kone käytiin. Sitten reipas potku renkaan etureunaan ja simpukan pitäisi repiä keula hajalle. Ehkä.

Tarkistaisin ettei simpukka elä rungossa. Eli moottori käyntiin ja kaveri vatkaamaan rattia. Ratille menevässä simpukan akselissa ei olisi myöskään syytä olla päittäisvälystä. Hiuksenhieno päittäysvälys (=liian pieni preload) aiheutti jeeppiini iloisen laukan oikealle kaarrettaessa.

-Kimmo-
testailin vähän kaikkea, simpukan "hammasvälys" oli ehkä pikkusen iso, sen kiristin, jostain siinä tulee vielä vähä väljää mutten kyllä heti hokannut mistä, rattia jos pitää paikallaan niin pyörät kääntyy sentin verran...


niin joo, woblaa.. pitäsköhän ottaa oikein videoo siitä
Vastaa lainaten
  #35  
Vanha 17.08.2010, 08:13
kimlahti:n Avatar
kimlahti kimlahti ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.12.07
Sijainti: Oulu, Finland.
Viestit: 38
Perusasetus

Entäs se trackbar/panhard? Kaveri raivohullun lailla heiluttamaan keulaa sivuttain ja sormilla tunnustelemaan onko pallonivel väljä taikka alapään pusla löysä. Sitten alkaa liikkuvat paikat käymään vähiin.

-Kimmo-
Vastaa lainaten
  #36  
Vanha 17.08.2010, 10:52
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.344
Perusasetus

been there, done that jo aikaa. mähän sanoin että en ole väljää löytäny rautakangen kanssakaan heilutellessa mistään....
Vastaa lainaten
  #37  
Vanha 17.08.2010, 11:59
kimlahti:n Avatar
kimlahti kimlahti ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.12.07
Sijainti: Oulu, Finland.
Viestit: 38
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rytari Näytä viesti
been there, done that jo aikaa. mähän sanoin että en ole väljää löytäny rautakangen kanssakaan heilutellessa mistään....
Kun kerran missään ei ole väljää eikä panhardin alapään kuminen puslakaan jousta niin sit jämäkkä ohjausiskari polyuretaanipuslien kanssa paikoilleen. Sillä pitäisi vapinat loppua.

"It's a Jeep thing, it's supposed to like that."

-Kimmo-
Vastaa lainaten
  #38  
Vanha 17.08.2010, 22:40
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.344
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kimlahti Näytä viesti
Kun kerran missään ei ole väljää eikä panhardin alapään kuminen puslakaan jousta niin sit jämäkkä ohjausiskari polyuretaanipuslien kanssa paikoilleen. Sillä pitäisi vapinat loppua.

"It's a Jeep thing, it's supposed to like that."

-Kimmo-
kukas se myy jämäkkää täällä sopuhintaan ettei tarvi ebaytä käyttää
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Pajeron jarru ongelmaa ...vika löytyi 4x4opel Tekniikka & Jutustelu 4 17.12.2007 20:41
Tehostin ongelmaa... kenni Tekniikka & Jutustelu 8 30.08.2006 19:23
Suzuki ongelmaa? 4wdass Tekniikka & Jutustelu 4 08.06.2004 09:25
Lukko ongelmaa Tekniikka & Jutustelu 2 02.02.2004 08:32
Pari ongelmaa -84:n kanssa... Vuosimallit 1984-1996 3 14.07.2003 14:07


Sivu luotu: 05:29 (GMT +2).