|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#26
|
||||
|
||||
tuonoinnii, oliko jollain tiedossa paljoko casteri muuttuu jos sitä shimmaa orkkis alatukivarsien shimmeillä
jotain juttua löysin siitä että paljoko sen pitäis olla, eri lähteissä oli että 7 astetta on vakio ja 6.5 olis hyvä 2" korotuksella ja silleen,, mittausohjekkin oli ja muuta mutta mistä hitosta mä tiedän paljoko shimmiä esim 1 aste vaatii? tai sitte jos löytäis säädettävät varret edukkaasti jostain, pääsis siitä puslien vaihdostakin... Viimeksi muokannut Rytari : 29.07.2010 21:20 |
#27
|
||||
|
||||
Jos kolmas kotimainen eli englanti taipuu, niin katsoppa täältä hyviä ohjeita:
http://www.yuccaman.com/jeep/re_db.html Ja siellä sivun ihan alalaidassa on tuumina oikea tukivarren pituus ja suuntaa- antavia casterin arvoja. Niillä pääset varmasti eteenpäin. |
#28
|
||||
|
||||
tolla ohjeella 6mm pidemmät varret 2 ja 3# korotukseen, mutta onko se suoraan verrannollinen siihen korvan paikkaan, tiemmä, toisessa lähteessä taas puhuttiin 1/8" eli n.3mm shimmistä 3" korotukselle todettu hyväksi, ota siitäkin ny sitte selvää... no täytyy varmaan tehdä 3mm levystä 4 tommosta shimmiä ja koittaa ensin kahdella mitä sanoo ja sitte toiset jos ei auta...
|
#29
|
||||
|
||||
joo, tänään säädin alatukivarsia 3mm shimmin verran, ohjaus on tosi keskittävä, aika herkkä mutta ei se wobblausta vähentänyt tippaakaan.
|
#30
|
||||
|
||||
Koita huvikseen säätää auraus nollaan tai ihan minimaalisesti aurauksen puolelle..
|
#31
|
||||
|
||||
auraussäätöä... aika paljo oli aurausta, säädin eka pariin milliin, sitte milliin ja lopuksi nollaan...
joo ei siinä mitään, woblaa.... |
#32
|
||||
|
||||
Jeepin insinöörit ovat onnistuneet löytämään juuri oikean yhdistelmän ohjausgeometriaa ja kääntyvien osien massaa joka täsmää ohjaussimpukan resonanssitaajuuteen. Ymmärtääkseni ongelma on että tuo tehostettu simpukka ylikorjaa routaheitosta tulevaa iskua ja alkaa värähtelemään. Jämäkkä ohjausiskari vähentää iskua niin ilmiö poistuu.
Tuo värähtelyhän pitäisi ilmetä myös siten että pannaan etuakseli pukkien päälle ja kone käytiin. Sitten reipas potku renkaan etureunaan ja simpukan pitäisi repiä keula hajalle. Ehkä. Tarkistaisin ettei simpukka elä rungossa. Eli moottori käyntiin ja kaveri vatkaamaan rattia. Ratille menevässä simpukan akselissa ei olisi myöskään syytä olla päittäisvälystä. Hiuksenhieno päittäysvälys (=liian pieni preload) aiheutti jeeppiini iloisen laukan oikealle kaarrettaessa. -Kimmo- Viimeksi muokannut kimlahti : 15.08.2010 23:09 Perustelu: Testausidean lisäys :D |
#33
|
||||
|
||||
Jeps, ja sinne voi korjauksena laittaa tilalle ainakin Dodge Durangon '98 tjsp. V8- version simpukan. Ihanan halpaa
|
#34
|
||||
|
||||
Lainaus:
niin joo, woblaa.. pitäsköhän ottaa oikein videoo siitä |
#35
|
||||
|
||||
Entäs se trackbar/panhard? Kaveri raivohullun lailla heiluttamaan keulaa sivuttain ja sormilla tunnustelemaan onko pallonivel väljä taikka alapään pusla löysä. Sitten alkaa liikkuvat paikat käymään vähiin.
-Kimmo- |
#36
|
||||
|
||||
been there, done that jo aikaa. mähän sanoin että en ole väljää löytäny rautakangen kanssakaan heilutellessa mistään....
|
#37
|
||||
|
||||
Lainaus:
"It's a Jeep thing, it's supposed to like that." -Kimmo- |
#38
|
||||
|
||||
kukas se myy jämäkkää täällä sopuhintaan ettei tarvi ebaytä käyttää
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Pajeron jarru ongelmaa ...vika löytyi | 4x4opel | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 17.12.2007 20:41 |
Tehostin ongelmaa... | kenni | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 30.08.2006 19:23 |
Suzuki ongelmaa? | 4wdass | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 08.06.2004 09:25 |
Lukko ongelmaa | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 02.02.2004 08:32 | |
Pari ongelmaa -84:n kanssa... | Vuosimallit 1984-1996 | 3 | 14.07.2003 14:07 |