|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#26
|
|||
|
|||
Lainaus:
Eli heti alkuun opetella sellainen juttu että ilma pitää virrata kokoajan ja liipaisimella säädetään vaan maalin tulo. (vaatii kompuralta tuottoa) Sivuilmasäädöllä säädetään maalisumun, eli viuhkan korkeus. Sivuilma jos on kiinni niin ruiskusta lähtee aika pienihalkaisijainen "piste" sitä maalia, se taas valuun tosi herkästi, käytännössä heti. Perussäätö viuhkalle olisi vaikka sellainen että viuhkan korkeus sopivalta maalausetäisyydeltä olisi ~20-25cm, noin. Tavisväreillä ei niin justiin vaikka olisi pienempikin ~15cm. Metalliväreillä metallihileen asettumiseen tuolla on suuri vaikutus. Tulee komea raitaefekti jos vetää liian läheltä/liian matalalla viuhkalla metalliväriä Maalisäädöllä rajataan vaan maalimäärä joka tulee ruiskun läpi kun liipaisin on pohjassa. |
#27
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#28
|
||||
|
||||
Mikäs se olis sopiva maalausetäisyys näille kamoille (epoksi ja uretaanimaali)?
|
#29
|
|||
|
|||
Varmaan lähellä sen 15-20 cm mutta ei kannata liikaa keskittyä siihen etäisyyteen, vaan rennosti siirtää kättä eestaas.
Tärkeetä on pohjamaalin vedossa että vetää märän pinnan, ettei pinta "korppuunnu" |
#30
|
|||
|
|||
Ja ruiskua liikuttaessa käännökset kappaleen ulkopuolella tai löysää liipasinta senverran että käänöksessä tulee pelkkää ilmaa.Jos liipasin kokoajan pohjassa käänöksiin tulee herkästi valuma.Meneekö ohjeet jo liian itsestään selvyyksien puolelle
|
#31
|
||||
|
||||
Eipä haittaa vaikka toi nyt lienee selvää kaikille spreillä maalanneillekin.
Mites muuten pysyy epoksi gelcoatin päällä, tartteeko jonku muun tartunnan? Etuloksut on nääs kusilaitua. |
#32
|
||||
|
||||
Mä päädyin epoksipohjaan just siks, kun kohteessa oli, paljasta peltiä, kitattua, kuitua ja vanhaa maalia
Ja vinkkinä otin itelle taannoin myös, että KAIKKI alkydikilikalit roskiin, pelkkiä acrylimaaleja enää täst eteenpäin
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#33
|
|||
|
|||
Vois olla parempi joku hiontaväri lasikuidulle,lasikuidun ongelmana on myös huokoisuus joka saa pinnan näyttämään kuin olis tupajumi syöny reikiä. Sitä varten on semmosta hieronta kittiä joka hinkataan pintaan huokosten piilottamiseksi. Joskus epoksiaki vedetty kuidulle ja pysyy kyllä.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#34
|
||||
|
||||
Pinta on gelcoatia eli polyesteriä. Täysin silee muottipinta siis, ei huokosia.
Edit: ainakin venepuolen juttujen perusteella epoksi tarttuu hyvin. Viimeksi muokannut -MaTTi- : 01.12.2018 11:59 |
#35
|
||||
|
||||
Tuleekos tällä tyylillä tästä pohjamaalista liki samansävyinen jo valmiiks, vai antaako esim. ruskean sävylle punaisen pohjan ja keltaiselle harmaan?
|
#36
|
|||
|
|||
Itte just sävytelly pohjat saman sävyiseksi. Jos tulee vaikka naarmu, ei paista heti eri väri pohjalta silmään. Mielestäni hyviä noi temadurit, primerit ja muut. Aikas paljon tullu käytettyä
|
#37
|
|||
|
|||
Joo. Teknos inerta tarttuu kyllä hyvin. Veneitä ku kuiduttanu ni sitä vetänyt päälle.
|
#38
|
|||
|
|||
Lainaus:
Tässä tämmönen mihin pitaväriksi tulee ral 2002. Puna/oranssi |
#39
|
||||
|
||||
Epoksi ja päälle uretaani, kyllä pysyy kuidun ja raudan päällä.
__________________
"- Perusarvot kunnossa. Sanotaanko niin, että kun viimeksi tankkasin auton, niin laitoin polttoainetta tankkiin enkä pakoputkeen." T.Hakkarainen. |
#40
|
|||
|
|||
Kyllä. Alkydimaalit suoraan roskiin. Vain ja ainoastaan akryylimaaleja käyttöön.
|
#41
|
||||
|
||||
Kun tässä on automaalit.netin tuotteita esille nostettu, niin todettakoon, että olen tuotteisiin ollut tyytyväinen. Liike on sopivan lähellä ja hinnat ok niin tullu suosittua. Mutta sitten tuo valitsemasi pohjamaali niin on kyllä hyvä tuote. Ei sen suhteen kannata liikaa stressiä ottaa ja sillä on helppo hakea tuntumaa maalaukseen. Jos tulee valumaa niin hioo pois.
Sen päälle autotallimaalarina laittasin ehdottomasti tämän: https://www.automaalit.net/epages/au...s/trotonfiller Tuota olen vetäny bilteman yläsäiliöruiskulla (sinirunkoisella, liekö enään myynnissä) johon ostanu biltemasta isomman suutinsarjan (halpoja). 1.7 vois olla sopiva tuolle. On äärimmäisen helppoa hioa, ja kun ostaa hieman erisävyistä ku pohjaepoksi niin huomaa heti jos meinaa hioa läpi. Pintamaaliksi suosittelen tätä: https://www.automaalit.net/epages/au.../Products/9003 Siinä tulee mukana aiemmin kehuttuja pölyliinoja, maalisihtejä, jne. Ja jos riittävyys mietityttää niin luuri kouraan ja pirauttaa, jätkät on aina neuvonu auliisti tämmöstä DIY henkistä. Peittävyys on ollut hyvä. Itse olen ollut hyvin tyytyväinen tuohon maaliin. Pintavärin vetoon olen itse käyttäny pykälän laadukkaampia ruiskuja, ihan vaan helpomman säädettävyyden vuoksi. Edit: Ja eikö tuolla kehutulla verkkokaupalla ole varastomyymälä myös jossain siellä etelän päässäkin, käymään vain, ainakin Oulussa asiakaspalvelu toimii. Viimeksi muokannut macro : 02.12.2018 19:32 |
#42
|
||||
|
||||
Joo ei sitä filleriä kannattane litran purkeissa ostella. Tuolla isommalla paketilla saa kyllä tehtyä auton ympäriinsä. Otin itse tuota varmuudeksi kaksi settiä omaan projektiin, ja toinen jäi käyttämäti.
Ohenninta kannattaa ottaa ylimääräinen purkki. On nimittäin suhteellisen paksua tavaraa.... Edit: Ja miksikö ei sais epoksi, pakkeli tai vanha maali tulla näkyviin hioessa? No koska ne hioutuu eri nopeudella. Pintaan tulee epätasaisuuksia niihin kohtiin, joissa päälimmäinen kerros menee puhki. Tämä näkyy sitten kun vetäisee pintamaalin. Viimeksi muokannut Radis : 06.12.2018 20:38 |
#43
|
||||
|
||||
Mitä maalia tämä mahtaa olla?
Rättiin tinneriä, hankausta, lisää kovaa hankausta -> ei tapahdu mitään. Märkä tinnerirätti katolla 1/2h, ja tulos kuvan mukainen. Näyttäisi että on telattu maali pintaan ja nyt pitäisi uudelleen maalata koko auto. Miten toimitaan? Hiotaan kaikki pois? Eristeväri? Millainen? Tinnerillä kaikki ensin pois? Viimeksi muokannut murkula_ : 20.01.2019 17:13 |
#44
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur |
#45
|
||||
|
||||
Voisi olla panssarimaalia.
Itse poistin autosta kaikki maalit rälläkän punotulla tetäsharjalla. |
#46
|
||||
|
||||
Finnairiltako tuota löytyy vai mistä olet saanut hankittua?
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! http://www.roverfriends.fi/ 3 Amigos-never travel alone |
#47
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#48
|
||||
|
||||
Oon tässä ettiny pientä ruiskua mutta noissa tuntuu olevan kaikissa 0,8-1,0mm suutin. Hain tuota Poradexiä https://www.automaalit.net/epages/au...ducts/G7300-11 ja teknisessä ohjeessa suositus 1.8-2.2. Voiko tuota ohentamalla maalata pienemmälläkin suuttimella, vai miten nämä hommat menee?
Käyttö olisi esim jarrusatuloiden, alustan osien ja ruostepaikkojen maalausta, ja tuollainen pienellä kannulla oleva mahtuisi paremmin auton alle. Pinnan laadulla ei ole mitään väliä. Onko kannun kierre joku standardi, eli voiko isoon ruiskuun tilata pienemmän kannun ~mistä vaan? Ja sitte joku hyvä ja kestävä pintamaali tuolle. Oon semmoseen tulokseen tullu että uretaanimaali vois olla, mutta niitä on samalla valmistajalla 20 erilaista ja tuoteselosteet on kaikissa hyvin pitkälti samanlaiset. Tänkään kans ei mitään väliä sillä niin sanotulla pinnan laadulla, mahdollisimman matta saisi kuitenkin olla. Ja voiko ruiskun pestä asetonilla vai pitääkö käyttää maalityypin mukaista ohenninta? Viimeksi muokannut Catrik : 29.01.2019 00:43 |
#49
|
|||
|
|||
Asetoni aika rajua värkkiä?Lainaus:
Olisko tinneri parempi? Tai jopa 98 bensa? ja Asetoni todella herkkää syttymään/höyrystämään. Yleensä maalin toimittajalta löytyy ohjeet, missä kerrotaan työvälineiden pesuun soveltuva aine, ja sitten käyttöturvallisuustiedotteesta katsotaan mitä se on, ja sitten katsotaan, löytyskö jostain halvemmalla. Toki tuo nimenomaisen maalin ohenne voi olla paras vaihtoehto, jos muuta ei löydy. Minä olen pessyt ruiskun kahdessa vaiheessa; ensin liotetta säiliöön, sekuntti pari suihkuttamista, ja pensselillä autetaan kaikki maali pois säiliöstä. sitten suihkutetaan taas pari sekunttia, ja tyhjennetään ohenne säiliöstä talteen. Ja sitten pieni loraus ohennetta säiliöön, ja taas pensselillä/ravistelemalla säiliö puhtaaksi, sekunni ruiskutus. pitäs tulla lähes puhdasta liotinta. Ja säiliöstä liuotin talteen 2. astiaan. Sitten ruisku puretaan osiksi, ja maaliset osat upotetaan tuohon ensimmäiseen puhdistusliottimeen, ja pestään pensselillä puhtaaksi. Ja sitten osat pestään tuossa 2. huuhteluastiassa. Nykyään on noita "kertakäyttösäiliöitä", en ole kokeillut, mutta kaverit kertoo että hintansa arvoisia. p.s noihin halpis-ruiskuihin löytyy monesti isompia suuttimia, mulla bilteman yläsäiliö ruiskussa muistaakseni 1,4mm sarja. Jos joudun ohentamaan maalia reilusti enemmän, kuin valmista suosittelee, niin olen vetänyt useamman ohuen kerroksen niin tiheää, että edellinen kerros on kuivahtanut, mutta ei jämähtänyt. -> hyvä kysymys, mikä erottaa kuivahtaneen ja jämähtäneen, varsinkin 2 komponenttimaaleissa: viileää maalia viileään ruiskuun, ja kappale lämmin/lämpimässä; silloin massan ja kovettimen sekoituksen ja viimmeisen kerroksen välinen aika voi olla jopa tuo maksimi käyttöaika ? Jos pinnan laadulla ei vaatimuksia, niin hyvällä pensselillä voi maalata? (ne maalaa pensselillä jotka osaa... minä en "osaa") |
#50
|
|||
|
|||
Mahtaakohan tikkurilan temadurilla ja teknoksen teknodurilla olla jotain eroa maalipinnan kestävyydessä? Ilmeisesti nämä himmenevät ajan myötä? Mitäköhän se noin niinkuin käytännössä tarkoittaa? Bj:n alkuperäinen maalipinta ei ilmeisesti ole sen kummoisempi, kuin näillä maaleilla saadaan aikaiseksi? Ja onhan orkkismaalipinnat aika himmentyneitä tänä päivänä...
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Aloittelijan kysymyksiä dana peristä | Tonijii | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 14.01.2017 02:15 |
offroad suunnistus aloittelijan kysymyksiä | tomcat | Tekniikka & Jutustelu | 37 | 23.04.2012 07:34 |
Auton maalaus | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 28.07.2009 18:01 | |
auton maalaus | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 26.01.2005 12:46 | |
Aloittelijan kysymyksiä... | Lazze | Vuosimallit 1968-1982 | 3 | 09.05.2003 11:25 |