|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
auton maalaus, aloittelijan kysymyksiäAjatukset pikkuhiljaa BJ:n maalauksessa. En ole koskaan ruiskulla maalannut mitään, kilikalipulloja suhuuteltu varmasti toistasataa. Mutta se nyt ei paljon auta muuta kuin ehkä pinnan märkyyden ja valumariskin arvioinnissa. • Ruiskuks on hommattu halpis AS 1001 P 1,7mm-suuttimella: https://www.automaalit.net/epages/au...s/161920_1%2C7 • Kompuraan käsittääkseni syytä laittaa vedenerotin, kelpaako tämmönen?: https://www.biltema.fi/tyokalut/pain...tin-2000022919 • Pohjamaaliks tilasin epoksia: https://www.automaalit.net/epages/au...Products/02627 Ajatus huitasta pintaväri Temadur 90:llä, sitä saa sävytettyä tavoiteltua värinumeroa vastaavaan sävyyn ja muutenkin ominaisuudet ja nähdyt maalipinnat miellyttää. Ongelmaa varmasti tuottaa maalin ohentaminen, siis sen tarpeen arviointi suhteessa paineeseen ja suutinkokoon. Tuota epoksia lienee kohtuu helppo suhuuttaa menemään, eikä Temadurkaan kuulemma ole hankala. Olisko tähän mitään vinkkiä, onko kukaan maalaillut tuolla automaalit.netin ruisku/epoksi-kombolla? Onhan tuolla ohennusprosentti (30%) ite myyntisivullakin, mut onko se toimiva tuolle ruiskulle/suuttimelle? Millä paineella? Ja tuosta Temadurista - enempi kovettajaa kuulemma tekis kovemman lopullisen pinnan ja ehkä vielä vähän kiiltävämmänkin. Tämä on kuulemma maalattu 2:1 suhteella (orkkis resepti 5:1): Onko suurempi tsänssi mennä vituix jos ylimääräisellä kovettimella kikkailee? Mites tämän Temadurin peittävyys? Konepelti ja takakyljet on ihan ok maalissa, tartteeko välttämättä pohjamaalin väliin vai tuleeko sävyeroa/muuta hyljeksimisriskiä jos vajaan 40 vuotta vanhan Toyotan orkkisvärin päälle vetäsee? Ja vielä lopuksi, onko 1.7 suutin liian iso, kannattaako hommata 1.4 suosiolla? Vai saako tohon ees eri suutinta, ostanko suosiolla tällasen Temadurille: https://www.automaalit.net/epages/au...s/161930_1%2C4 tai Bilteman vastaava halpis (kalliimpi ei varmaan juuri hyödytä tämmösen maalin kanssa?): https://www.biltema.fi/tyokalut/pain...600-2000034670
|
#2
|
||||
|
||||
Ammattimaalari varmaan osaa neuvoa paremmin...
Mutta muutama asia mihin itse panostaisin: - Valoja vähän joka suunnasta: ylhäältä, alhaalta sivusta ja kulmista -> varjot minimiin ja kiilto esiin mahdollisimman hyvin - Jonkinlainen maalisumun poisto on melko välttämätön ->Maalattava kohde katoaa näkyvistä melko nopeasti varsinkin pienessä tilassa, jos mitään imuria ei ole. - Riittävästi lämpöä, liekkö +20C...+25C optimi?. Omasta kokemuksesta liian viileässä ei meinaa saada millään hyvää pintaa. Muutenkin maalaaminen on kauhun tasapainoa appelsiinipinnan ja valuman välillä. liian viileässä meinaa appelsiinikin valua. Itsellä ei meinannut oman BJ45 maalaus onnistua, kun koko kesä oli noin +15 astetta ja olin ulkolämpötilan armoilla. - Kunnollinen hengityssuojain pitää olla. Puolinaamari sekä pöly, että aktiivihiilisuodattimilla varustettuna minimi. Mieluummin paineilmamaski. Liuotinhöyryt muuten imeytyvät myös ihon läpi. Kertakäyttöhaalari (esim. k-raudasta 3M) suojaa tältä melko hyvin. Samoin liuottimia kestävät kumihanskat käteen. - Ruiskun putsaaminen on tehtävä huolella maalaamisen jälkeen. - Vedenerotin sekä kompuran päähän että ruiskun päähän. Kylmällä lattialla makaava letku kondensoi ikävästi veden, vaikka kompuran päässä erotin olisikin. - Perusvärin sekoitus hyvin ennen annostelua. Komponenttien sekoitus hyvin ennen, kun kaataa ruiskuun. Ja mieluusti suodattimen läpi kaato ruiskuun. Tämmösiä suppilomaisia kertakäyttöisiä paperisia sihtejä löytyy maalaustarvikekaupoista. - Kaikki pienetkin skraidut ja kuopat pohjissa näkyy maalauksen jälkeen varmasti. Hienotapojavärillä saa nämä kivasti pois, mutta on ylimääräinen vaiva. Eli epoksit pintaan, sen päälle hiontapohjaväri, sen hionta ja sitten vasta päällysmaali, jos haluu hyvän. - Pohjatöihin menee aikaa, jos ne tekee kunnolla. Kiiltävä maali tuo esiin myös kaikki pienetkin pinnan epätasaisuudet. - Pohjista olis hyvä saada pölyt pois ennen maalausta. Tähän on olemassa semmosia tahmaliinoja millä tuo onnistuu kivasti. Lattian pölynsidontakin olis hyvä tehdä, esim lattian kastelemalla pääsee jo pitkälle. Tuo epoxiprimerin päälle vois veltää https://www.automaalit.net/epages/au...Products/00226, ja sitten sen kevyt hionta niin, ettei epoxi tule näkyviin. 1.7mm suutin on vissiin minimi tuolle akryylifillerille. Itse tosin vetäsin sitä rankasti oheneettuna 1.4mm suuttimella. Näytti tuossa kaupassa olevan myös niitä maalisihtejä. Bilteman vedenerottimia käytin itsekin. Rakentelin sellasen vyön jossa oli tuo erotin sekä paineensäädin. Ruiskun ja vyösysteemin väliin sitten lyhyehkö paineletku. Tällä sai säädettyä paineen helpommin kun, että olis käyttänyt kompuran päässä olevaa säädintä. Ite oon maalannu Glasuritin pintamaaleilla. Näillä saa kahdella kerroksella riittävän peiton. Ekan kerroksen alta pohjat vielä kuultaa läpi. Toinen kerros vaatii paksummalti sumutusta, muuten jää appelsiiniksi. Tässä kohtaa mulla yleensä sitten maali valuu ja tatti kasvaa otsaan.... Viimeksi muokannut Radis : 29.11.2018 20:09 |
#3
|
||||
|
||||
Maalaustilana meinasin työpaikan hallia, kastelen lattian ja 10x10 m pressu päälle ja siinä. Sotkeentuuko lattia jos en ton laajemmalti levitä pressua? Pikku sumun mähnä nyt ei varmaan märkään pysyvään tartu? Lämpötilaksi saa kehitettyä jotain 15-18°C näin talvisaikaan. Ilmatilan kuutioita on n. 2500m3, joten tuskin henkeä ahdistaa.
Kopan palaset tarkoitus maalata erikseen eli isoimmat biitit n. 1.7x1.3 m. |
#4
|
|||
|
|||
Heikkimetsäheebo tiivisti täydellisenä amatöörinä mitä on itse havainnoitu samanlaisina amatööreinä. Me ollaan käytetty tuota bilteman 1.4mm suuttimella olevaa 20e yläsäiliöruiskua hiontapohjaväriin, temaduriin ja teknoduriin ja kaikken muuhun mitä saa ruiskun läpi tulemaan.
Paljon työkseen autoja maalaava kaveri sanoi että 5:1 tai tätä isommalla maali/kovetinsuhteella ei ole helppoa saada oikein kiiltävää pintaa. Me ostettiin pojan projekteihin pintaväriksi jotakin oikeaa halpis automaalia, tämä maalari kaveri veti sillä niin kyllä sai pintaan aivan erilailla kiiltoa kuin me näillä teollisuusmaaleilla. Auton sisätilat maalattiin itse teknodurilla, numeroa en muista mutta tallilta kyllä nään. Laitettiin muutaman vuoden takainen taitajakisan automaalauksen ( mun entinen oppilas )voittajatyttö maalaamaan tuolla bilteman ruiskulla ja autovärillä yksi volvon konepelti, ei ollut pinnan saaminen olosuhteista ja ruiskusta kiinni. Lämpöä oli mutta muuten kaikki edellytykset kelvottomat, niin vaan tyttö sai komean pinnan aikaan. Yksi harrastaja isä/poika tuttava on maalaillut useamman auton noilla nettivärin seteillä. Mun poika oli nähnyt viimeisimmän niiden maalaaman mg:n pikku avon niin sanoi jotta oli hieno ja värikylläinen ja kiiltävä pinta. Heilläkin sellanen suojamuovista tehty ”kammio” josta joku pieni imuri kiskoo pölyä minkä vähän jaksaa. Omiin kokemuksiin vahvasti pohjautuen pintaväreiksi oikeaa automaalia jos kunnolla kiiltoa haluaa, ainakin näin amatunarina ”pinnan” saanti ja maalaus paljon helpompaa. |
#5
|
|||
|
|||
Lainaus:
Maalinpöly on kyllä uskomaton sotkemaan kaikki mahdolliset pinnat. Tokikaan se ei juuri enää kiinni tartu tuolla 10m+ etäisyyksillä mutta sotkee se silti. Ite olen maalaillut autoja 1.2-1.4mm suuttimilla mutulla säädelly ruiskutuspaineen 1.8-2.5bar maalista/lakasta riippuen. Ja tosiaan yläsäiliöruisku. Suuremmalla paineella appelsiinipintaa ei niin herkästi tule mutta vastaavasti maalimenekki on suurempi kun maali leviää sumuna tosiaan ympäri hallia. Maali kuivuu kyllä vähälläkin kovetemäärällä. Ja kuten yllä sanottua. Parempi kiilto mitä vähemmän haihtuvia komponentteja siellä maalin seassa on. (kovete/ohenne) Ja tuollasella kympin taiwanintorin ruiskullakin saa kyllä siistiä pintaa. Mutta on niissä ruiskuissa erojakin. 300-400e ruiskulla maalaus on ihan mukavaa hommaa, ja siistiä pintaa tulee melkein itsestään Ja minultakin ääni oikealle automaalille. Nuo temadurit sun muut ns. "teollisuusmaalit" on vähän niin ja näin. Viimeksi muokannut Mika_T : 29.11.2018 20:31 |
#6
|
||||
|
||||
Lainaus:
https://www.k-rauta.fi/rautakauppa/t...starttipakkaus Sumun mähnä on suoraan verrattavissa maalattavan pinnan pinta-alaan. Häkellyttävän paljon sitä maalatessa tuppaa tulemaan. Ja häkellyttävän tarttuvaakin se saattaa olla.... No kun kokeilee ensin jonkun pienemmän kappaleen, niin näkee miten sitä sumua sinne halliin kertyy. Maalikaupasta voisi kysellä neuvoja kovettimen suhteen, jos maalaa alle 20C lämmön. |
#7
|
|||
|
|||
Jos meinaat sitä temaduria käyttää pintamaalina niin miksei käytä saman firman GPL-S primer epoksia pohjaan .
Kovettajaa on sitten erillaisia eri olosuhteisiin sopivia ,nopeampaa ja hitaampaa. Ja jos tämmösen bj:n maalaa kaikki osat ja nippelit erikseen ja kunnolla sitä maalia sitten menee . |
#8
|
|||
|
|||
Maalauksesta ei jääny paljoa kerrottavaa, maalipölyä joka paikassa. Ja jumalaton käry tallissa pitkän aikaa, ei niinkään käytetystä maalista Teknodur vaan sen lakasta aivan järkyttävä haju ja pitkään. Maskina käytin 3M 4251. Yllättävän paljon sai maalia kulumaan myös hj,n maalauksessa.
Oli näköjään meidän vanhempi juniori osunu kuvaus linjalle |
#9
|
|||
|
|||
Toi trotonin epoksi on kyllä ollu kohtuu jäykkää tavaraa että sitä varmaa saa tai joutuu ohentaan aikaspaljon, 1.7 suutin on varmaan siihen ihan hyvä, ja paineet säätää oman tuntemuksen mukaan, pohjamaalilla pystyy hyvin harjoitteleen. Pintamaalissa paineet ruiskun juuresta mitattuna noin 2 - 2.5 bar luokkaa, mutta sekin riippuu aikapaljon maalin paksuudesta, ite oon tykänny maalata vähä kovemmalla paineella vaikka hvlp ruisku oliski.
Tekemällä tuonki oppii ja ku riittävän monta kertaa hioo niitä valumia ja appelssiineja ni seuraavalla kertaa kantsii tehä erilailla |
#10
|
|||
|
|||
Isot pressut roikkumaan katosta niin että saat eristettyä semmoisen kohtuu kokoisen kammion sinne hallin sisälle. Oma talli on 80 neliötä ja talvisiin paikkailuoperaatioihin olen tehnyt roikkuvilla pressuilla semmoisen pikku hallin sinne sisälle. Ei leviä maalipöly ja saa paremmin lämpöiseksi.
|
#11
|
||||
|
||||
Gpl- primerillä ruiskin toyon pohjamaaliin, alakannuruiskulla muistaakseni 1.8mm suutin.
Oli äärettömän helppoa ja ohensin muistaakseni ~40%. Pinnat puuttuu, kun tuota pressutallia (4.5m x 8m) en aio edes yrittää lämmittää riittävän lämpöiseksi. Viimeksi muokannut toyopet : 29.11.2018 22:42 |
#12
|
||||
|
||||
GPL-5 llä vedin omassa tallissa ekakertaa ruiskulla rouvan wanhukseen pohjaväriä, ja on kyllä 100 kertaa helpompaa, kuin kilikalilla. Veden erottimia oli Bilteman mallistosta tuo mainittu letkun keskellä, ja ruiskun juuressa un vielö toinen, pienempi
Huomioina: * pölisee PALJON vähemmän kuin ikinä olisin kuvitellut, ei leijaillut käytännössä ollenkaan vs. pelot ja odotukset * kastellusta lattiasta lähtee painepesurilla pois * maali / ohennin / kovetin suhteet nätti sämplätä diGivaakan avulla * sopivan ohuen aikaansaaminen vaatii uskoa, melko kusta saa olla Vajaaks ei kannata jättää eli ujostella, ennemmin hiukka yli, nättiä hioa märkänä koneella Ja suutin oli kyllä isompi, muistasin 2 Etitääs kuva vielä ...
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 30.11.2018 07:47 |
#13
|
||||
|
||||
Tuli hetken inspiksestä tilattua jostain alesta jo loppukesästä tuota Trotonia kun vaikutti helpolta ja kelvolta. Katoin tuota GPL-S:ääkin silloin, mutta lukee et ”suurpaineruiskutus tai sively”. Mut ilmeisesti levittyy riittävästi blandattuna tollasella tavan yläkannullakin?
|
#14
|
|||
|
|||
Kokemuksia omista piha/lato maalauksista
Ensimmäinen on paineilma:
Me maalattiin aikanaan noilla halvoilla yksisylinterisillä markettikompuroilla, siis kaksi kompuraa teki paineilmaa ruiskulle. tuli vettä, vaikka halpis eroitin letkussa. Sitten toinen noista hajosi, ja siitä tehtiin välitankki ja paineenalennin letkuun, sen tankkiin molemmilta (uudesta ja vanhasta) kompuroilta suoraan tankkipaine n. 10m letkuja pitkin. Letkut oli upotettu saaviin kylmään veteen. siihen loppui vedentulo ruiskusta. Toinen, yllättävän töisevä homma oli oppia käyttämään/säätämään ruiskua: -> kannattaa opetella vaikka vesiohenteisella latexilla, mitä tarkoittaa sivuilman ja maalimäärän säätö yms, unohtamatta ilmanpaineen vaikutusta. -> jos halpis ruiskulla päästää maalia keskelle maalattavaa osaa, niin monesti sylkäisee pienen pisaran.... siis jos mahdollista, niin painetaan liipasinta niin syvälle, ennen kuin tullaan maalattavalle alueelle, että maali alkaa virrata kunnolla. (paremmissa ruiskuissa tätä ongelmaa ei ole?) Ja jos joutuu maalaamaan kylmässä, niin kannattaa tutkia/kysellä, mitä eri ohenteen vaikuttaa. p.s varaa hyvää ohennetta senverran reilusti, että saat pestyä ruiskun puhtaaksi. (kerrasta pilalla, jos halvempi liotin ei puhdistakkaan) p.s mulla yläsäiliöruiskussa yleensä 1,4 suutin; jos lämpimässä pitää maalata isompia osia, kuten esim. bj:n katto, niin tuntuu että 1,8 ei ole yhtään liian iso. |
#15
|
|||
|
|||
Lainaus:
Jos päädyt siihen gpl-s primeriin niin sen saa vielä sävytetty . Jos käytät pintavärinä temaduria ral koodilla niin kone ehtottaa pohjävärin sävyn . Viimeksi muokannut BENJAMIN : 30.11.2018 06:05 |
#16
|
|||
|
|||
Turhaa hifistelyä. Mä maalailin pari vuotta sitten asuntovaunun. Tein sen keväällä pihassa. Oisko ollut huhtikuu? Pihalla oli vielä jäätä ja oisko ulkolämpötila ollut mukavat +5 tai jotain. Vaunun pinnan hioin vähän sinne päin. Kunhan se oli karkee niin se riitti. Maaliruiskuna oli sellainen halpis setti. Missä tuli letkut ja muut paineilmalaitteet mukana. Koko setti tais maksaa 20e? Kompurana toimi 50e uutena maksanut halpis paska kompura. Se huusi koko ajan kun maalaili. Eikä ammattimies mitään vedeneroitinta käytä. Maalina käytin Hammeria. Siinä kun pihalla suhauttelin maalia pintaan niin sopivasti broidi tuli kylään. Joka sattuu ammatiltaan olevan automaalari. Sehän ei oikein pitänyt mun ostoksista. Oikeastaan mistään niistä. Eikä se pitänyt mun maalausympäristöstä. Eikä se pitänyt mun tavasta maalata. Joten se sitten tarttui ruiskuun ja näytti mallia. Lopulta se sit maalas sen loppuun asti.
Jäljenhän ei pitänyt olla mitään priimaa. Kyse oli 1000e vaunusta. Mut tuli kyllä yllättävän hyvä. Se maali jopa pysyi siinä pinnassa. Keväällä varmaan samanlaisella setillä maalaillaan asuntoauto.. |
#17
|
||||
|
||||
Ehdottomasti jos todella kiiltävän haluaa pinnasta niin kannattanee unohtaa Temadur. Helpommin sileää pintaa tulee "ohuemmilla" maaleilla. Juurikin (Standox, Spies Hecker? mitä näitä on..) automaalit varmasti parempia.
Tuon oman HJ:n pinnat vetäisin puuliiterissä yläkannuruiskulla märkää märälle tekniikalla. Yhteensä tuli epoksitervan päälle kolme kerrosta keltaista Temaduria. Ensimmäinen suht ohuena huntuna ja jälkimmäiset paksumpana ja peittävämpänä. Valumia syntyi muutamaan kohtaan mutta pääosin tuli sileää suht kiiltävää pintaa. Halppis vedenerottimet kompuran päässä ja ruiskun juuressa. Lämpötila kevätauringossa ehkäpä plussan puolella . Työn puolesta näken paljon teollisuusmaaleilla maalattuja teräsrakenteita joissa tuo kiilto ei ole lähelläkään automaaleja. Myös ongelmana on se, ettei teollisuusväreissä kiiltoaste saata kestää kovin montaa vuotta niinkään hyvänä kun sen ruiskusta on pihalle saanut. Pinnan lakkaus auttaa hieman kiiltoon/kestoon mutta ei voi puhuakkaan lähellekkään yhtä sileästä ja kiiltävästä pinnasta kuin tehtaalta tulleissa autoissa. Ensimmäisen kuvan Cruiseri on kyllä äärimmäisen upea myös maalipinnaltaan Tuommoiseen jälkeen tuskin itse pystyn koskaan maalauksissa! Saati sitten pohjatöissä.. |
#18
|
|||
|
|||
Teknodur 190:sellä tuli hyvä kiilto jopa pensselillä puskuria maalaten. Yllättävän sileää sai aikaan. Nämä maalit käryää niin kamalalle, että jos menisin sisätiloihin maalaamaan, aika paljon pitäisi panostaa hengitysilmaan.
|
#19
|
||||
|
||||
Me maalattiin j45 normadur maalilla, kiilto taisi olla 90 tai 60. Olikohan se ny niin että rungon musta 90 ja kori 60. No ei kiillä eikä peilaa korin maalit. Itse suihkin osan autosta liian kylmässä. Pinta niinku alusta ruisku massan jälkeen Seuraavat osat maalasi kaveri joka oli pitänyt ruiskua kädessä yli viisi kertaa. Sama seos, ehkä kuitenkin liraus enemmän ohennetta ja sitä lämpöä enemmän ja taitoa vetää maalia paksummin. Jälki paljon parempaa ja melkein voi sanoa että tuli sileä pinta aivan mini kiillolla.
Eli vaikeaa on näin aloittelijana.
__________________
PäHäMa MMC Slck |
#20
|
||||
|
||||
Lainaus:
Tuota kiillon säilymistä miettinyt, mut kai siihen vaha tehoaa uretaanimaaliinkin? |
#21
|
||||
|
||||
Onkos tähän näkemystä? Parempi varmaan varata aikaa ja pohjaepoksia enempi...
|
#22
|
||||
|
||||
Lainaus:
Edit: Kuvan lisäys. Riittävässä auringonpaisteessa lähes häikäsee Viimeksi muokannut Aparaatti : 30.11.2018 13:46 Perustelu: Kuvan lisäys |
#23
|
|||
|
|||
Ei oo temadurista kokemusta mut teknoduria on tullut käytettyä ja mielestäni ihan hyvin peittävää. Temacouttia käytin runkoon mut se liituuntui ja runko menee uudelleen puhallukseen kun sais motivaatiota.
Kannattaa vetää pohjamaali, tuo teollisuusmaalin pohja ei kauheita kustanna. Teknodurin pohjaa ostin 16l niin olikohan soossineen alle 150€ |
#24
|
|||
|
|||
Sekä temaduria että teknoduria tullu suhuteltua. Autoja, veneitä ja keittiökalusteet mm. Kokeillut 1.3-2.0 suuttimilla. 2.0 suutin ja 3-4bar kompuran päässä itelle mieluisin. Peittää melko hyvin kertavedolla ilman pohjamaalia. Hieman aplaria mutta ei valumia. Isolla suuttimella ja paineilla tulee vähempi pölyä ilmaan. Epoksille varsinkin mieluiten 2.0 suutin. Ohenninta 15-20%. 3l saattaa piisaa. Varaisin ehkä 10l.
|
#25
|
|||
|
|||
Aina pohjamaali väliin, saa paremmin pinnan asettumaan, kun yhteläinen pohja alla.
|
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Aloittelijan kysymyksiä dana peristä | Tonijii | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 14.01.2017 02:15 |
offroad suunnistus aloittelijan kysymyksiä | tomcat | Tekniikka & Jutustelu | 37 | 23.04.2012 07:34 |
Auton maalaus | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 28.07.2009 18:01 | |
auton maalaus | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 26.01.2005 12:46 | |
Aloittelijan kysymyksiä... | Lazze | Vuosimallit 1968-1982 | 3 | 09.05.2003 11:25 |