Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #376  
Vanha 03.10.2015, 15:02
hilux 4x4 tdic hilux 4x4 tdic ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.01.09
Sijainti: salla
Viestit: 79
Perusasetus

http://www.autowiki.fi/index.php/Toyota_Hilux_mk4

Eikö verrokki moottorina vois käyttää esim. 3VZ-E? Ja siihe 20% pääle niin sitähä vois laittaa 180hp moottorin tai jos dieselii vertaa eli tuoho 3.0 td koneeseen niin siihe 20% lisää niin 139hp.
Vastaa lainaten
  #377  
Vanha 03.10.2015, 21:51
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hilux 4x4 tdic Näytä viesti
Elikkä esim. Om605 moottori kun on tehtaalta lähtiessä 150hv niin sen jos hiluxin keulille asettaa ja vaihtaa siihen syöttöpumpun, turbon jne... ja penkittää sitten alemman teholukeman siitä että teho ei kasva liikaa siihen hiluxin 90heppaan nähden niin tämäkö ei ole mahdollista?
Jos tehtaalta lähtiessä on n. 150 hv, niin vaikeuksia...
Mutta kun otat vaparin, niin MUISTAAKSENI tuossa kannen numeroissa oli joku ero; muistaakseni ainakin vanhemmissa vrt uudempiin.

-> siis jos tuo n.110 hv vaparin kansi on jollain tavalla yksilöity tuohon vapariin, niin menee turbo+ic pienellä tehonlisäyksellä vapariin.

Ainakin toyotan 2L ja 2 L-t on aika pitkälle sama... kannessa kierteet eri insertissä ja eri pakoventtiilit, kanavat pikaisella mittauksella oli muistaakseni samat....
Vastaa lainaten
  #378  
Vanha 04.10.2015, 08:22
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.403
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Fruehauf-CJ Näytä viesti
Trafi on viimeinen jäänne neuvostoliitosta, sekin pitäisi lakkauttaa!
No eihän tämä täydellinen laki/määräys/ohje ole, mutta kyllä Trafi on mielestäni yrittänyt tässä asiassa kuunnella harrastajia. Trafin kommenttilkoosteen perusteella poikkeuslupakäytäntöihin ollaan suunnittelemassa muutoksia jollain aikavälillä, jolloin asiallisesti tehdyillä muutoksilla on mahdollisuus tulla hyväksytyksi vaikka ne ylittäisivätkin laissa määritellyt rajat. Tämä voisi olla hyvä kompromissi tiukan säätelyn ja villin lännen väliltä.
Vastaa lainaten
  #379  
Vanha 04.10.2015, 08:42
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Kommenttiosiossa sivulla 11 ois vähän vihjettä siitä että tehoa voisi hyväksytysti kuristaa?
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #380  
Vanha 04.10.2015, 10:27
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.403
Perusasetus

Joo, näköjään. Mikähän olisi luontevin ja hyväksyttävin tapa kuristaa vapaastihengittävää bensamoottoria?

Lainaus:
Tässä kohtaa olisi myös syytä ottaa kantaa vaihdettavan
moottorin kuristamiseen. Onko se sallittua vai
ei? Tällä hetkellä tulee usein kyselyjä tämän tyyppisille
muutoksille.
Lainaus:
Moottorin tehon alentamista ei ole kielletty. Kohdan 2.3 päästövaatimusten pitää toki
täyttyä muutosten jälkeen. Täsmennetään kohtaa 2.1.e muuttamalla teksti "tehoa ilmeisesti
lisääviä muutoksia" muotoon " tehoon ilmeisesti vaikuttavia muutoksia".
Vastaa lainaten
  #381  
Vanha 04.10.2015, 10:27
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.314
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
No eihän tämä täydellinen laki/määräys/ohje ole, mutta kyllä Trafi on mielestäni yrittänyt tässä asiassa kuunnella harrastajia. Trafin kommenttilkoosteen perusteella poikkeuslupakäytäntöihin ollaan suunnittelemassa muutoksia jollain aikavälillä, jolloin asiallisesti tehdyillä muutoksilla on mahdollisuus tulla hyväksytyksi vaikka ne ylittäisivätkin laissa määritellyt rajat. Tämä voisi olla hyvä kompromissi tiukan säätelyn ja villin lännen väliltä.
Justiinsa näin! Trafin lakkauttaminen on todellinen kuningasajatus, ehkä joidenkin pitäisi ensin perehtyä asioihin ja sitten vasta avata sanallinen arkku.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #382  
Vanha 04.10.2015, 10:35
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.773
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rak Näytä viesti
Kommenttiosiossa sivulla 11 ois vähän vihjettä siitä että tehoa voisi hyväksytysti kuristaa?
Ja seuraavilla sivuilla on samasta aiheesta lisää.
Trafin vastaus: "Tehon pienentämisen tarvetta on pidetty tärkeänä muissa lausunnoissa, joten Trafi ei aio kieltää sitä"
Vastaa lainaten
  #383  
Vanha 04.10.2015, 10:50
hilux 4x4 tdic hilux 4x4 tdic ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.01.09
Sijainti: salla
Viestit: 79
Perusasetus

Syöttöpumpun vaihtohan voidaan merkitä merkittäväksi tehoa alentavaksi tekijäksi? Pumppuhan se on dieselissä melko oleellinen tehon tuottaja.

Siitä ei kellään ollut tietoa että voiko malli sarjan tehokkainta moottoria käyttää vertailu kohtana?
Vastaa lainaten
  #384  
Vanha 04.10.2015, 21:26
ZeiZei:n Avatar
ZeiZei ZeiZei ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.12.03
Sijainti: Keminmaa, Finland.
Viestit: 2.970
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
Joo, näköjään. Mikähän olisi luontevin ja hyväksyttävin tapa kuristaa vapaastihengittävää bensamoottoria?
Imukurkun supistin, kuten aikoinaan Rangen V8 sovitettiin tehtaalla Stage 1 Land Roveriin 120 heppasesta 90 heppaseen supistamalla kurkut strömbergien jälkeen.
__________________
-Jyrki-

Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.)
Vastaa lainaten
  #385  
Vanha 05.10.2015, 01:27
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Se pitäisi olla aika yksiselitteinen fakta että imupuolen kuristaminen rajaa moottorin tehot, ja periaatteessa se on laskettavissa niin tarkkaan ettei edes dynolappuja tarvittaisi...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #386  
Vanha 05.10.2015, 04:38
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.395
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi Näytä viesti
Se pitäisi olla aika yksiselitteinen fakta että imupuolen kuristaminen rajaa moottorin tehot, ja periaatteessa se on laskettavissa niin tarkkaan ettei edes dynolappuja tarvittaisi...
Ainakin ko. homma toimii FIA:n alaisuudessa toimivissa sarjoissa, mutta Trafille se ei käy
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #387  
Vanha 05.10.2015, 22:07
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.900
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
No eihän tämä täydellinen laki/määräys/ohje ole, mutta kyllä Trafi on mielestäni yrittänyt tässä asiassa kuunnella harrastajia. Trafin kommenttilkoosteen perusteella poikkeuslupakäytäntöihin ollaan suunnittelemassa muutoksia jollain aikavälillä, jolloin asiallisesti tehdyillä muutoksilla on mahdollisuus tulla hyväksytyksi vaikka ne ylittäisivätkin laissa määritellyt rajat. Tämä voisi olla hyvä kompromissi tiukan säätelyn ja villin lännen väliltä.
Kyllä tuosta kommenttikoosteen pituudestakin jo näkee, että ovat tosissaan yrittäneet saada pykäliä järkeväksi ja vastaavat älyttömyyden puolelle meneviin ehdotuksiin kuitenkin asiallisesti, eivätkä sivuuta niitä. Yksittäisten harrastajien järkeviin huomautuksiin on reagoitu muutoksilla, kun nekin olisi voinut jättää vanhaan tyyliin huomiotta.

On tämä uusi versio vanhaa parempi monessakin suhteessa, vaikka aina löytyy joku rutisija, mutta niitä varten on sitten ne seuraavat lakipykälien muutosversiot. Katsastuksen ohjeillahan näitä vielä hierotaan kohdalleen ja onhan tuolla kommenteissakin sanottu, että niiden avulla sitten tehdään seuraavan version säätöä.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #388  
Vanha 08.10.2015, 16:50
suzs205:n Avatar
suzs205 suzs205 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.06.11
Sijainti: joensuu
Viestit: 193
Perusasetus

Sanokaapas sovelletaanko renkaissa 51 vai 77mm sääntöä kun rekisteröintitodistuksessa lukee:

Ajoneuvoluokka: M1/Henkilöauto
Ajoneuvoryhmä: Maastohenkilöauto

Onko tuo M1g vai ei?
Vastaa lainaten
  #389  
Vanha 08.10.2015, 18:02
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 10.990
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja suzs205 Näytä viesti
Sanokaapas sovelletaanko renkaissa 51 vai 77mm sääntöä kun rekisteröintitodistuksessa lukee:

Ajoneuvoluokka: M1/Henkilöauto
Ajoneuvoryhmä: Maastohenkilöauto

Onko tuo M1g vai ei?
G-kirjain tuli 90-luvun alussa käyttöön, eli sitä vanhemmista ei löydy jos ei oo kukaan näplännyt tietoja jossain välissä.

G siihen kuuluis, pitäis lisätä muutoskatsastuksen yhteydessä, eli 77 mm saa kasvattaa gummien halkaisijaa.
Vastaa lainaten
  #390  
Vanha 08.10.2015, 18:44
suzs205:n Avatar
suzs205 suzs205 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.06.11
Sijainti: joensuu
Viestit: 193
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
G-kirjain tuli 90-luvun alussa käyttöön, eli sitä vanhemmista ei löydy jos ei oo kukaan näplännyt tietoja jossain välissä.

G siihen kuuluis, pitäis lisätä muutoskatsastuksen yhteydessä, eli 77 mm saa kasvattaa gummien halkaisijaa.
Mutta kun on -98 samurai. rekkari CCM-406
Vastaa lainaten
  #391  
Vanha 09.10.2015, 01:40
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja suzs205 Näytä viesti
Mutta kun on -98 samurai. rekkari CCM-406
Jos se täyttää maastoauton vaatimukset, niin sitä kohdellaan maastoautona G-kirjaimesta huolimatta. Näin mulle kommentoitiin Joensuussa Kovalaisella jo 10v sitten, ku oisin halunnu Jeepin otteeseen saaha sen G-kirjaimen.
No, se oli edelleen muutoskatsastuksen jäkeen M1, mutta leimattuna oli isommat kumit ja reilut korotukset.
Vastaa lainaten
  #392  
Vanha 09.10.2015, 22:22
psk123 psk123 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 15.12.05
Sijainti: Oulu, Finland.
Viestit: 490
Perusasetus

Hdj80 on lähtenyt tehtaalta 7.50R16 renkailla, voiko tuota käyttää vertailu renkaana suomessa?
Vastaa lainaten
  #393  
Vanha 11.10.2015, 14:09
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 10.990
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja psk123 Näytä viesti
Hdj80 on lähtenyt tehtaalta 7.50R16 renkailla, voiko tuota käyttää vertailu renkaana suomessa?
Ehkäpä, haiskahtaa että markkina-alueella ei ole enää merkitystä, kunhan on tieliikennekäytöön tarkoitettu koko ja jos siitä on luotettava selvitys. Varmistan asian vielä.

Jousitusmuutoksiin EU-tyyppihyväksyttyjen kohdalla ei tarvitse enää välttämättä TÜV-todistusta, myös jousisarjan valmistajan todistus sopivuudesta autoon riittää.

Ja pyöränsuuntauspaperi tarvitaan tästä lähtien aina muutoskatsastukseen jos jousituksen korkeutta on muutettu.

Viimeksi muokannut -MaTTi- : 11.10.2015 14:11
Vastaa lainaten
  #394  
Vanha 11.10.2015, 14:15
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.395
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Ja pyöränsuuntauspaperi tarvitaan tästä lähtien aina muutoskatsastukseen jos jousituksen korkeutta on muutettu.
Eli itse ei enää voi/ saa tehdä pyöränsuuntausta? Täytyykö arvojen olla auton alkuperäisissä tehtaan sallimissa rajoissa - siis niissä missä korotettu auto isommin renkain ei välttämättä toimi alkuunkaan? Voi siis woblata, ei pysy kaistalla, on huono ajaa, renkaat kuluu epätasaisesti, yms..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #395  
Vanha 11.10.2015, 16:24
bj45lava bj45lava ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 09.09.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 2.390
Perusasetus

Kyllä toi kulmalapun vaatiminen osoittaa kerrankin tervettä järkeä tältä taholta, kaikkiin akselinvaihtoihin ja korotuksiin sais ollakin pakollinen, vaikka tässä on varmaankin haettu niitä madallettuja camberhirviöitä, mitä tuolla vastaan tulee.

Sen tason virityksiä on näissä meidänkin vehkeissä nähty, et hyvä vaan et joku valvoo.
Vastaa lainaten
  #396  
Vanha 11.10.2015, 16:35
t.haapala:n Avatar
t.haapala t.haapala ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.04.09
Sijainti: Paimio
Viestit: 1.180
Perusasetus

Sit taas mones autos loppuu camberi säätövarat kesken kun madalletaan, vaik ei ois edes mikään hirmu madallus
__________________
Itte ku tekee ni saa just semmosen ku sattuu tulemaan!

Salon seudun OFF ROAD Ry
Vastaa lainaten
  #397  
Vanha 11.10.2015, 16:47
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Sitten kun vielä huomoidaan se että taitaa lähes kaikki nykyaikaiset suuntauslaitteet hyväksyä sen että syötät itse arvot ja toleranssit :-)
Yhdenlainen esimerkki tavan henkilöautoista on se että osassa ei ole kuin etuaurauksen säätö joten osa arvoista jää säätöjen puutteesta johtuen "punaiselle"

Lopputulos voi olla se että paperin olemassaolo riittää.. Saa nähdä riittääkö järki lehtijousellisen auton korototusta käsitellessä, siinähän arvit muuttuu mahoton :-)
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #398  
Vanha 11.10.2015, 17:38
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.395
Perusasetus

Juu, on siinä ajatus taustalla että ohjauskulmat pitää olla kohdallaan. Ongelmaksi kuitenkin tulee juuri tuo mainitsemani, että kaikissa autoissa ei ne orkkisarvot ole toimivat tietyllä setupilla.

Toki jos mittalaitteisiin voi itse syöttää arvot ja tulostaa siitä lappu niin nou hätä. Pieni kustannuslisä tosin tuokin..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #399  
Vanha 11.10.2015, 17:52
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Juu, on siinä ajatus taustalla että ohjauskulmat pitää olla kohdallaan. Ongelmaksi kuitenkin tulee juuri tuo mainitsemani, että kaikissa autoissa ei ne orkkisarvot ole toimivat tietyllä setupilla.

Toki jos mittalaitteisiin voi itse syöttää arvot ja tulostaa siitä lappu niin nou hätä. Pieni kustannuslisä tosin tuokin..

Mitataanko sitä onko ne arvot kohdallaan vai onko ne ajettavuudesta oikein

Voihan sen mitata kotona ajettavuudesta kohdalleen sit hakee ne 89e? lappuset leimalle ja woblailee kotiin säätämään ajettavuuden kohdalleen
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #400  
Vanha 11.10.2015, 18:14
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Ajettavuudesta ei kovin selvästi pieniä heittoja pysty päätteleen, etenkään offiautossa.
Offiautossa myöskään toimivien ja alkuperäisten arvojen ero ole kovinkaan suuri, taka-akseli on jäykkä joten ehjän akselin pitää olla vain suorassa, no problem.
Etuakselissa arvot jotka jää jäljelle on auraus ja caster( camberia en ole kuullut kenenkään jäykästä akselista muuttaneen) Aurauksen osalta tuskin tulee merkittävää eroa toimivan ja alkuperäisen välille. Casterissa eroa alkuperäisen ja toimivan välille voi löytyä, mutta luulisin inssiltä löytyvän järkeä kunhan ero on perusteltavissa.

Suurin ärsytys maasturistille tulee imo siitä että joutuu yleensä sen lapun hakemaan.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Rajat kiinni ja äkkiä!! Lars Society 3 09.02.2016 19:31
Kylla ne kohta autoihinkin tarkat rajat... Korpikumpu Chit-Chat 16 19.12.2009 20:38
LJ 70 rengasmuutoksen paperit PikkuPeikko Tekniikka & Jutustelu 5 06.02.2008 06:49
Onko pykälät lavan pituudesta muuttumassa? _Metal_ Tekniikka & Jutustelu 25 09.07.2007 10:34


Sivu luotu: 22:04 (GMT +2).