Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #226  
Vanha 05.06.2014, 20:25
Tourinki:n Avatar
Tourinki Tourinki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 06.10.08
Sijainti: Lieksa
Viestit: 277
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis Näytä viesti
Aina uusille HJ-61 omistajille suosittelen, että laittaa jonku sopivan tarvikejousen sinne pumpun nurkalla olevaan kaasuvipuun, siis siihen mihin se kaasuvaijeri päättyy. Siinä on ihan lovet kahdelle jouselle, mutta eurooppapaisissa hoojiissa niitä ei kai missään ole koskaan ollut, kuin se yksi. Auttaa helvetin paljon, itellä on kaks semmosta halvasta lajitelmasta olevaa jousta siinä toisen jousen lovessa eikä tuu kenguruja ees paksuilla talvityökengillä ja helpompi vaihtaa vaihteitakin sulavasti. Jotku on kai lisäilly niitä jousia ite kaasupolkimeenkin.
Eikä ole pahitteeksi vaikka noita jousia ois muutama varalla mukana. Jos tuo pumpun kupeessa oleva jousi irtoaa niin sitten on täydet kierrokset motissa.
Vastaa lainaten
  #227  
Vanha 05.06.2014, 20:44
Mela-Antero Mela-Antero ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.06.14
Sijainti: Keuruu
Viestit: 195
Perusasetus

Mäkin meinailin kaasupolkimelle jousen sijottamista ettei kävis suotta vaijerin päälle, mutta menee melkein jo atomien halkasu osastolle
Vastaa lainaten
  #228  
Vanha 06.06.2014, 13:27
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja make764 Näytä viesti
Auraukset mitattu ja nivelet kunnossa.Onhan näitä romuja ollut pihassa ja ajossa. Nyt koko etupää purettu ja uutta osaa tilalle.Etuakseli on pukilla purettuna.
Eikö tämä remontointi milloinkaan lopu.Ja vielä kun itselle tekee niin teen kunnolla
Onko olkatappien takakallistumaa muutettu? jos soa:a tehdessä on pikkasen nostettu etukardaanin laippaa kulman helpottamiseksi, eikä napoja ole käännetty, niin olkatapit kallellaan väärään suuntaan, jolloin auto tuppaa puoltamaan aina jompaan kumpaan suuntaan, suoraan ei mene kuin vahingossa.
Vastaa lainaten
  #229  
Vanha 06.06.2014, 21:39
make764:n Avatar
make764 make764 ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 07.02.10
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 575
Perusasetus

Just näin
Vastaa lainaten
  #230  
Vanha 07.06.2014, 06:56
Luoppis Luoppis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 17.01.10
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.148
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mela-Antero Näytä viesti
Mäkin meinailin kaasupolkimelle jousen sijottamista ettei kävis suotta vaijerin päälle, mutta menee melkein jo atomien halkasu osastolle
Ei kai nyt sentään
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä
Vastaa lainaten
  #231  
Vanha 09.06.2014, 21:10
make764:n Avatar
make764 make764 ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 07.02.10
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 575
Perusasetus

Missä asennossa olkatappilinjan olisi oltava jotta ajaminen olisi mielekästä.Siis silloin kun soa?
Vastaa lainaten
  #232  
Vanha 10.06.2014, 00:02
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Hyvä kysymys!


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja make764 Näytä viesti
Missä asennossa olkatappilinjan olisi oltava jotta ajaminen olisi mielekästä.Siis silloin kun soa?
Siis nythän on kysymys "olkatapin" takakallistuksesta, siis ala laakeri pitäisi olla edempänä.

Nimimerkin mukaisessa bj:ssä ensimmäiset soa kokemukset oli muutama aste väärään suuntaan alkuperäisestä "nollasta"....

Ja tuo 2. päivitys SOA:lle (1990 luv) osui nappiin, nyt nimimerkkini mukaisessa cruiserissa takakalistumaa on "muutama" aste.

Ja jos pitäs "arvata, kun vanteista/renkaista jne ja käytöstä" ei ole tietoa, niin 0,5 aste takakallistusta on minimi? ja 6,5 astetta on tarpeeksi/liikaa/vaatii ohjaustehostimen (ensimmäinen nimimerkin "soa")
--> siis pitäisi pysyä tiellä, toisessa kädessä känny, jos takakallistusta "aste-pari"
Vastaa lainaten
  #233  
Vanha 10.06.2014, 08:03
make764:n Avatar
make764 make764 ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 07.02.10
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 575
Perusasetus

Kyseessä on hj 61 vm 87 ja ei tulis mikään jokapvn offiauto,vaan tiellä ajetaan enimmäkseen (metsästys käytössä). Soan on tehnyt joku aikaisemmin ja nyt yritän paikkailla jotta saisi hyvän ajolleen edes jotenkin.
Kiitos tähän asti.
Vastaa lainaten
  #234  
Vanha 13.06.2014, 09:07
Mela-Antero Mela-Antero ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.06.14
Sijainti: Keuruu
Viestit: 195
Perusasetus

Kuinka herkästi 61 horasee ilmaa ? Ku yli puolitankkia ainetta ja tuntuu että ei tarvi kummosta rinnettä rymistellä ylös niin saa ilmata ? Tosin huohotin vissii jo tukossa ku edellisen omistajanki ajalta sanonu ajelleensa korkki puoliks auki... Tosin jos annetaan mopon hieman keulia niin teen uuden tankin konttii...
Vastaa lainaten
  #235  
Vanha 14.06.2014, 19:26
0ltzi:n Avatar
0ltzi 0ltzi ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 31.12.08
Sijainti: Karjalohja
Viestit: 4.617
Perusasetus

En tajuu ku roplasin löpö mittarin toimimaan. Sitten ku laittaa valot päälle niin lämpö ja löpö mittarit menee täysille.

Mikä piru siinä nyt voi olla?

Osaisko joku veikata? Keltanen johto menee mittarille ja toiseen anturin navoista kun laitttaa sähköä niin toimii löpö mittari. Kunnes laittaa valot päälle niin kipuu tappiin lämpöjen kanssa.

Viimeksi muokannut 0ltzi : 15.06.2014 21:03
Vastaa lainaten
  #236  
Vanha 14.06.2014, 21:00
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mela-Antero Näytä viesti
Kuinka herkästi 61 horasee ilmaa ? Ku yli puolitankkia ainetta ja tuntuu että ei tarvi kummosta rinnettä rymistellä ylös niin saa ilmata ? Tosin huohotin vissii jo tukossa ku edellisen omistajanki ajalta sanonu ajelleensa korkki puoliks auki... Tosin jos annetaan mopon hieman keulia niin teen uuden tankin konttii...
HJ 61 (ja 60) ei ole erityisen herkkä ilmalle, minusta jopa lähes tunteeton, jos tarkoitetaan sitä, että pitää alkaa käsin ilmaamaan.
Esim. itse en ole ilmannut/täyttänyt suodatinta vaihdon yhteydessä; siis käyntilämpöiseen koneeseen uusi suodadin paikoilleen, ja startista käyntiin, ja paikallaan ilman kuormaa, siis ilman valoja tms. nopeutettua tyhjäkäyntiä, n. 1000 rpm niin lähes aina on ilmannut itse itsensä.

Jos tankkiin kertyy ALIPAINETTA, että sihahtaa, kun on ajanut jonkin aikaa, niin se on hyvä merkki: siis siellä takalokasuojassa on muovinen "makkarapaketti" siitä lähtevä huohotusletkun suodatin on tukossa: siis motonetistä tms tilalle mahdollisimman tiheä MUOVI verkolla oleva mopon/ruohonleikkurin tms. bensan suodatin. (halpis mallin paperisuodattimet turpoaa kosteudessa, siis ei läpäise bensaa, ilmasta ei omakohtaista testausta)
Siis jos kertyy alipainetta, niin se tarkoittaa sitä, että tankista tulevat putket eivät ole ruostuneet puhki. (eikä muutkaan polttoaineputket vuoda)
Mutta se, ettei nosta polttoainetta keula ylöspäin, tarkoittaa että siirtopumppu on viallinen, ja jos moottoriöljyt ja dsl pysyy erillään, niin vika on siirtopumpun venttiileissä (taikka sihti tukossa: siirtopumpussa on sihti siinä bajoneettipultissa, millä putki tulee kiinni). Taikka tankissa oleva sihti on tukossa?
Vastaa lainaten
  #237  
Vanha 14.06.2014, 21:33
Mela-Antero Mela-Antero ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.06.14
Sijainti: Keuruu
Viestit: 195
Perusasetus

Kiitos neuvoista ! pitää tuonne takalonkkaan tutkia vielä tarkemmin, ja banjopultti tutkia, Nyt vika on pahentunu, mutta vähän nukkuneen tajusin nyt kun koitin sillä lutku käsipumpulla ilmata niin sieltä jostain tatin välistä tursuaa polttoainetta ja alkaa tiputtaan, Sieltä tuskin löytyy mitään "helikopteri tiedettä" jos sen rassaa irti tilkkeiden tutkiskelua varten ? Voin tunnustaa ihan rehellisesti että ikinä en oo pakosarjojen tekoo enempää diiselien kanssa peuhannu niin aika uskomattoman kädetön olo

Edittinä, siirtopumppu vaihettu sähkösee ja jokunen pätkä polttoainelinjoja, nyt pellaa

Viimeksi muokannut Mela-Antero : 15.06.2014 17:37
Vastaa lainaten
  #238  
Vanha 15.06.2014, 21:04
0ltzi:n Avatar
0ltzi 0ltzi ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 31.12.08
Sijainti: Karjalohja
Viestit: 4.617
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 0ltzi Näytä viesti
En tajuu ku roplasin löpö mittarin toimimaan. Sitten ku laittaa valot päälle niin lämpö ja löpö mittarit menee täysille.

Mikä piru siinä nyt voi olla?

Osaisko joku veikata? Keltanen johto menee mittarille ja toiseen anturin navoista kun laitttaa sähköä niin toimii löpö mittari. Kunnes laittaa valot päälle niin kipuu tappiin lämpöjen kanssa.
??
Vastaa lainaten
  #239  
Vanha 15.06.2014, 21:27
parukit parukit ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.01.13
Sijainti: Ypäjä
Viestit: 145
Perusasetus

Tuon mittarien tappiin pomppaamisen aiheuttaa tankin mittarianturin johdon huono maadotus. Auton takaosassa keskellä lattiaa on huoltoluukku josta pääsee käsiksi johtosarjaan. Vilkasepa sitä.
Vastaa lainaten
  #240  
Vanha 16.06.2014, 20:33
0ltzi:n Avatar
0ltzi 0ltzi ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 31.12.08
Sijainti: Karjalohja
Viestit: 4.617
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja parukit Näytä viesti
Tuon mittarien tappiin pomppaamisen aiheuttaa tankin mittarianturin johdon huono maadotus. Auton takaosassa keskellä lattiaa on huoltoluukku josta pääsee käsiksi johtosarjaan. Vilkasepa sitä.
Jep, just vaihdoin koko tankin. Toinen johdoista menee mittarille. Kuuluuko toinen johto mennä maihin vai plussaan?
Vastaa lainaten
  #241  
Vanha 17.06.2014, 07:30
parukit parukit ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.01.13
Sijainti: Ypäjä
Viestit: 145
Perusasetus

Maihin. On siinä samassa johtosarjassa tankin päältä vasemmalle johonkin kohtaan takasivun tukirautoihin. (minulla)
Vastaa lainaten
  #242  
Vanha 17.06.2014, 09:35
Jallu71 Jallu71 ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 13.04.14
Sijainti: Kouvostoliitto
Viestit: 22
Perusasetus

Näin uutena hojon omistajana kyselisin onko kellään vinkkiä vaihdelaatikon hullunkierto systeemin rakentamiseksi? Hydrauliikkakaupasta jos sais valmiit nipat täyttöproppujen tilalle tms.. Mitenkä muut on tehneet? P-A mittarikaan ei toimi en tosin ole ehtinyt kurkkia tankin päälle jos vika olis siellä..saas nähä..
Vastaa lainaten
  #243  
Vanha 17.06.2014, 11:00
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jallu71 Näytä viesti
Näin uutena hojon omistajana kyselisin onko kellään vinkkiä vaihdelaatikon hullunkierto systeemin rakentamiseksi? Hydrauliikkakaupasta jos sais valmiit nipat täyttöproppujen tilalle tms.. Mitenkä muut on tehneet? P-A mittarikaan ei toimi en tosin ole ehtinyt kurkkia tankin päälle jos vika olis siellä..saas nähä..
Tuo "hullunkierto" muuttuu monesti tarpeettomaksi, kun letkuttaa jakolaatikon huohottimen konehuoneeseen.... tai ainakin nyppää sen kumilautasen pois sieltä sisältä.
Vastaa lainaten
  #244  
Vanha 17.06.2014, 20:17
0ltzi:n Avatar
0ltzi 0ltzi ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 31.12.08
Sijainti: Karjalohja
Viestit: 4.617
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Tuo "hullunkierto" muuttuu monesti tarpeettomaksi, kun letkuttaa jakolaatikon huohottimen konehuoneeseen.... tai ainakin nyppää sen kumilautasen pois sieltä sisältä.
Onks tää semmonen mikä kannattaa tehä vaikkei oireita ole?
Vastaa lainaten
  #245  
Vanha 17.06.2014, 21:45
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Kannattaa teurastaa se huohotin, jaappinilaiset ovat jo 70 luvulla olleet niin arkoja öljytipalle, että kaikki huohottimet mallia takaiskuventtiili, siis ulospäin pääsee ilma, mutta ei sisään.
Siis kun ajat lämpimän akseli/laatikon kylmään suohon, niin kun se jäähtyy, niin pyrkii imemään suoturpeen stefojen välistä laatikkoon/akseliin; siis tarkoitus on ollut, että imasee ylimääräisen öljyn takaisin laatikkoon/akseliin, mutta tuo turve syö aika äkkiä stefat ja kaulat piloille.
siis letkuta huohottimet konehuoneeseen, ja jos hyvän haluat, niin muoviverkolla oleva mopon bensansuodatin päähän.
Vastaa lainaten
  #246  
Vanha 22.06.2014, 17:32
Luoppis Luoppis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 17.01.10
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.148
Perusasetus

Mä en vielä tänäkää päivänä hahmota missä kohtaa lootia ne huohottimet on? Ei mulla ainakaa mee mitää letkuja niistä.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä
Vastaa lainaten
  #247  
Vanha 22.06.2014, 18:15
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis Näytä viesti
Mä en vielä tänäkää päivänä hahmota missä kohtaa lootia ne huohottimet on? Ei mulla ainakaa mee mitää letkuja niistä.
Siis vakiona ei ole letkuja, vaan pelkästään se takaiskuventtiili.
En muista onko päälaatikossa ollenkaan huohotinta, siis hengittääkö pelkästään vaihdekepin juuresta, joku varmaan tietää?

Jakolaatikossa on huohotin, siis semmoinen reilun sentin halkaisijanen ja puolitoista senttiä korkea peltikuppi, jonka heiluu runko-osan päällä.

katsoppa minlälaiset huohottimet akseleissa on? siis jos nostettu letkuilla runkoon, niin se venttiili on siellä rungon kyljessä.
vanhemmissa huohotin suoraan akselissa.
Vastaa lainaten
  #248  
Vanha 23.06.2014, 10:37
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.905
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis Näytä viesti
Mä en vielä tänäkää päivänä hahmota missä kohtaa lootia ne huohottimet on? Ei mulla ainakaa mee mitää letkuja niistä.
Tollanen topicci ja sieltä yks laatikkokuvakin http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=5768
Vastaa lainaten
  #249  
Vanha 24.06.2014, 18:47
0ltzi:n Avatar
0ltzi 0ltzi ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 31.12.08
Sijainti: Karjalohja
Viestit: 4.617
Perusasetus

On normaalia talvella kun laittaa käyntii ni hehkuttaa ja näin ollen voltit laskee alle puolen mittarin.

Mutta onko normaalia että voltit laskee alle puolen myös nyt kesällä? N. Minuutin käynnin jälkeen rele napsahtaa ja voltit nousee sinne 27v paikkelle. Eli alkaa lataa. Onko tuo siis normaalia?

Kunnen muista että ois noin ennen tehny.
Vastaa lainaten
  #250  
Vanha 24.06.2014, 22:57
t.haapala:n Avatar
t.haapala t.haapala ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.04.09
Sijainti: Paimio
Viestit: 1.180
Perusasetus

En tiä onks normaalia mut mul ainaki tekee samal taval
__________________
Itte ku tekee ni saa just semmosen ku sattuu tulemaan!

Salon seudun OFF ROAD Ry
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
hj-61, hj61


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 11:02 (GMT +2).