|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Sovitekappaleet?Minkä vuoksi vanteille tarjotaan soviterenkaita? Jos pulttijako on oikea ja vanteen keskireiän halkaisija on isompi kuin tarvittava, niin mihin tarvitaan nuita sovitteita. Käsitänkö väärin, kun kartiopultit tai -mutterit on kiristetty järjestyksessä ristiin, niin tuolla keskireiällä ei ole mitään tekemistä enää valssin ja akselin välisessä kantavuudessa.
__________________
Ja se viimeinen on, viimeinen. |
#2
|
|||
|
|||
Juupeli juu.Lainaus:
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#3
|
||||
|
||||
Aivan oikein. Kaikki normaali-ihmiset tarvii soviterenkaat ihmisautoihin jotta pyörät keskittyy kunnolla. Tietenkin pois lukien kaikki Pelle Pelottomat ja Puuha-Petet ketkä osaa ja tietää kaiken.
|
#4
|
||||
|
||||
oon varmaan erilainen nuori, kun en oo huomannu moisten tarvetta :/
Tosin, oon jo tottunu siihen, et boggerit on äärimmäisen hyvät talvirenkaat käyttöautossa... |
#5
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
Kasataan pitkillä pulteilla ja isoilla rikoilla. LaMaas ry www.lamaas.fi www.lamaas.1g.fi https://www.facebook.com/LaMaasRy |
#6
|
||||
|
||||
Lainaus:
Ja noi keskireiäthän on ainakin peltivanteissa "sinnepäin" eli välystä on millejä, joskus useita. Ellei sitten erehy laittamaan mersuun audin vanteita, tai corollaan volkkarin vanteita... Nii, ja se pulttijakokin, sekin riittää, et se on sinnepäin. On mulla ollu mersussa ooppelin alumiinivanteet ja ooppelissa mersun peltivanteet. |
#7
|
|||
|
|||
Tulipahan taas nähtyä, että 'tietäjiä' löytyy. Höhöö Ajatelkaa. Paljonko se sovitekiekko kiristää vannetta akselin/navan laippaa vasten? Ei yhtään. Vaan pultit/mutterit sen tekee.
__________________
Ja se viimeinen on, viimeinen. |
#8
|
||||
|
||||
Henkilöautoissa yleensä hyvinkin tarpeelliset, aluvanne ei vaan keskity neljällä-viidelläkään kartiopultilla/mutterilla tarpeeks hyvin. Jo parin kymmenesosan heitto keskityksessä tekee tasapainoitukseen selvän virheen. Maasturin kokoluokan pyörissä ei niin nuukaa, joku (erillisripustuksella oleva) automalli voi olla nirsompi kuin valtaosa muista.
|
#9
|
||||
|
||||
aluvanteet on enemmän niitä mihin niitä soviterenkaita on, ja useissa tavisautoissa niitä joutuu käyttämään, kaverilla rengasliike ei ole ihan yks ja kaks audi ja mersukuskia kun on palannut niitä soviterenkaita osteleen kun auto tuppaa ravistamaan tienpäällä, puttinreiät ja kartiot ei kuiteskaan ole niin hyvin keskittäviä etteikö jotkut herkemmät autot siitä ilmoittaisi, boggereissa eri juttu kun voi olla 10-15mm selkäheittoa jo renkaassakin.
toinen asia sitte taas on 5 pulttiset peltivanteet, jotkut yleismankelit ja 10mm liian iso keskireikä niin käyny vaneissa ainakin vähän samaa kun vatroissa nevahommissa että mennyt pyöränpultteja poikki raskaammalla kuormalla ei pultti kanna sivusuunnassa juurikaan mitään ja jos ei navasta tue niin se homma menee ihan sen navan ja vanteen välisellä kitkalla joka ei pellivanteessa ole järin suuri sen prässätyn rakenteen takia. |
#10
|
|||
|
|||
Ei hyvän tähen....
Noille kahdelle edelliselle sanoisin vielä et perehtykääpä hieman asiaan vielä. Ja antakaa omien autojenne renkaan/vanteen vaihdot ammattimiehille,älkää vaan itse ryhtykö hommaan kun se on väärin tehtynä jopa vaarallista. Kirjastostakin löytyy oppimateriaalia näihin perus asioihin. Korjaan siis rankeri-lekelle ja viipolle.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#11
|
||||
|
||||
Lainaus:
Kiristelitkö pultteja kuinka taajaan? Milli per pultti on melko paljon, ite en tiellä (enää aikuisella iällä) uskaltais ajaa. Kavereilla oli 90-luvulla ladan/fiatin vanteita jääräta ooppeleissa, 4x98-4x100mm. Niitä sai ainakin koko ajan kiristellä. Sitten kun pultit taipui muotoonsa, niin alkoi pysymään kireällä.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#12
|
|||
|
|||
Renkaita tarvitaan vanteen keskittämiseen kiinnityksen aikana joissain autoissa, ei kaikissa. Joissain autoissa ei ole navassa edes olaketta, millä keskittää.
Omien havaintojen mukaan kun pyörä kiinnitetään pultilla, tahtoo kierteissä olla sen verran väljää, ettei vanne keskity pelkillä pulteilla ilman armotonta ristiin kiristämisen ja kokeilemisen tuskaa. Justiinsa laitoin eukon volvoon sovitusrenkulat ja päästiin eroon vapinoista. |
#13
|
|||
|
|||
Vahan isompi vika mutta sama syy.
Mobiilinosturi Lokomo 25 t "Aku Ankka" katkoi pyoranpullttejaan aika usein. Pultit oli Sisun kuorma-auto varaosia, oisko olleet 12.0 kovia. Tehtiin sovitelaippa napaan (tiivis sovite vanteelle) ja vaiva katosi. Ei riittany nahtavasti kitkat vanteen ja navan valissa, vaikka olivat oikeissa kiristysarvoissa. |
#14
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#15
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#16
|
||||
|
||||
suikkaan ostin oikeat talvirenkaat ja ravistus alkoi, epäilen että alut ei ole keskittyny kunnolla, siis pultit ainoastaan keskittää. pitää löysätä ja kirrailla pikkuhiljaa ristiinrastiin
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia |
#17
|
||||
|
||||
Lainaus:
Jos oli hopussa sen kyllä ajossa huomasi. |
#18
|
|||
|
|||
Palataanpa sitten niihin perusasioihin, joita RipaX kaipaili.
Pultti-/ruuviliitos on huonosti suunniteltu ja/tai toteutettu, jos pultti joutuu ottamaan vastaan kuormitusta liitospintojen kitkavoiman sijasta. Alumiinivanteiden pulteille kiristysmomentit ovat niin pienet, että voiman kohdistuminen keskireiälle on todellakin mahdollista, jolloin näitä soviterenkaita on syytä käyttää. Teräsvanteiden pulttien momentti voi olla huomattavasti suurempi, sovitteet eivät välttämättä ole tarpeellisia. Momenteista puheenollen, liika kireys on todnäk syy pulttien katkeamiseen. Se vanha niksi, että ensin pultti poikki ja sitten puolikierrosta takaisin, ei oikein toimi. P.s. Ei tarvinnu mennä kirjastoon
__________________
Ja se viimeinen on, viimeinen. |
#19
|
||||
|
||||
no oot sää josai käyny perehtyyn asiaankun itse itsellesi vastasit.
pultilla olevat vanteet pääsee liikkuun koska se pultti pääsee kierteessä menee vähä vinoon painon tullessa vanteelle.pinna pultti/mutteri kiinnityksessä näin ei ole plus sitte vielä ne hapettuneet aluvanteiden pinnat mitkä vastaa napaan. on vielä muitakin seikkoja mitkä vaikuttaa tähän, alu vs pelti. ite olen todennu että peltivanteisiin ei välttämättä tarvi keskireijän olla tinki mutta aluvanteissa ja eritoten pultti kiinnityksellä ehdottomasti tinki.
__________________
JOLMA Jokilaakson Maastoautoilijat |
#20
|
||||
|
||||
Omissa kiikuttimissa on aina keskittynyt hienosti ilman soviterenkaita. Neljä pulttiset alut keskityi ongelmitta wolkkariin samoin kuin 6-pulttiset LJ:n alle. Taitaa nissanissa olla tällä hetkelläkin alut joista puuttuu keskirenkaat ja hyvin keskittyi. TML:n teräsvanteetkin on melko väljät RJ:n napaan. Jatkan samalla mallilla kunnes huomaan renkulat tarpeelliseksi. Ennemmin kantaisin huolta siitä että käytettävissä vanteissa on niihin tarkoitetut sopivat pultit/mutterit.
|
#21
|
|||
|
|||
Lainaus:
Satuin vain muistamaan kuinka pienet ne momentit aluvanteille on. Nehän saa aikaseksi huonomman käden parilla sormella. Eipä tästä ole kuin 2-3 viikkoa, kun näin työkaverin vaihtamassa renkaita. Alla oli liikkeen asentamat alumiinivanteet. Jätkä tartti metristä jatkovartta pulttien aukaisuun. Siinä samassa näin kuinka nämä muoviset soviterenkaat oli murjottu. Eipä ole joka paikassa luottamista ammattitaitoon. Onhan näitä 'AMMATTI'miehiä nähty ennenkin. Muuten, mitkäs ne momentit aluvanteille tarkalleen ovat? Kuten sanoin, sen muistan, että ne on pienet. No, ite joudun veteleen usein pultteja/muttereita 430 Nm:n kireyteen eikä ne ole renkaissa. Momenttiavainkin on pikkusen isompi.
__________________
Ja se viimeinen on, viimeinen. |
#22
|
||||
|
||||
Lainaus:
Ja osa ei uskaltais ees ajaa sj:llä jos näkis miten takajarrurumpu kaikkine pyöränpultteineen on kiinni vetoakselissa
__________________
Montenegro offroad club #88 Montenegro racing 16 www.montenegrooffroad.com 5 x 4x4: LJ + SJ + BJ + OUTLANDER + HILUX |
#23
|
||||
|
||||
Lainaus:
Kyllä se momentti määräytyy niistä pulteista / muttereista! Esim. M12 12.9 kierreliitokselle suurin sallittu momentti on 160 Nm ja 10.9 tapauksessa vajaa 140 Nm ja 8.8 alle 100 Nm. Minä olen nähnyt vaan henkilöautokokoluokassa ainakin annettavan vaan kiristysarvot pyöränpulteille tai muttereille ja ne ovat olleet luokkaa 100 - 140 Nm autosta riippuen. Kuitenkaan ei ole näkynyt erikseen alu- ja teräsvanne arvoja. |
#24
|
|||
|
|||
Lainaus:
Olen nähnyt alumiini- ja teräsvanteille erilaiset pultit tai mutterit. Aluvannepulteissa on ollut huomattavasti jyrkempi kartio. Eli ne ovat kiristäneet vannetta laippaa vasten vähemmän samalla momentilla. Ei tämä ole kuin yksinkertaista tekniikkaa. Kyse on siitä kuinka asian tajuan tai ihmiset tajuaa. Sitäpaitsi tuo 100-160 Nm on todellakin vain 'vasuri'-kireys, mitenkään vasenkätisiä halventamatta. Lieköhän enemmänkin ongelma tuo voimankäytön hallinta.
__________________
Ja se viimeinen on, viimeinen. |
#25
|
|||
|
|||
Kuveja kehiin heti
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty MF590 turbo sis. sovitekappaleet yms. | mikkohen | O/M/V Muut | 0 | 22.04.2012 18:12 |