Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 12.12.2013, 22:42
RankeriLeke RankeriLeke ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.09.13
Sijainti: Suomi
Viestit: 33
Perusasetus

Sovitekappaleet?


Minkä vuoksi vanteille tarjotaan soviterenkaita?

Jos pulttijako on oikea ja vanteen keskireiän halkaisija on isompi kuin tarvittava, niin mihin tarvitaan nuita sovitteita.

Käsitänkö väärin, kun kartiopultit tai -mutterit on kiristetty järjestyksessä ristiin, niin tuolla keskireiällä ei ole mitään tekemistä enää valssin ja akselin välisessä kantavuudessa.

__________________
Ja se viimeinen on, viimeinen.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 12.12.2013, 22:55
RIPAX RIPAX on kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.226
Perusasetus

Juupeli juu.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RankeriLeke Näytä viesti
Minkä vuoksi vanteille tarjotaan soviterenkaita?

Jos pulttijako on oikea ja vanteen keskireiän halkaisija on isompi kuin tarvittava, niin mihin tarvitaan nuita sovitteita.

Käsitänkö väärin, kun kartiopultit tai -mutterit on kiristetty järjestyksessä ristiin, niin tuolla keskireiällä ei ole mitään tekemistä enää valssin ja akselin välisessä kantavuudessa.
Ei kyl se soviterengas tarkoittaa sitä keskireikään tulevaa rinkulaa,sen reijän pitää olla jämpti,jos ei oo ni ei taho kiristyä keskelle varsinkaan viispulttisissa. Nyrkkisääntö on et aina se soviterengas tarvitaan paitsi kuus pulttisissa,joskus niissäkin. Ja yleensä sen rinkulan puuttumisen huomaa.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 12.12.2013, 23:12
Late_:n Avatar
Late_ Late_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 04.04.10
Sijainti: Hamina
Viestit: 979
Perusasetus

Aivan oikein. Kaikki normaali-ihmiset tarvii soviterenkaat ihmisautoihin jotta pyörät keskittyy kunnolla. Tietenkin pois lukien kaikki Pelle Pelottomat ja Puuha-Petet ketkä osaa ja tietää kaiken.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 12.12.2013, 23:15
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

oon varmaan erilainen nuori, kun en oo huomannu moisten tarvetta :/

Tosin, oon jo tottunu siihen, et boggerit on äärimmäisen hyvät talvirenkaat käyttöautossa...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 12.12.2013, 23:16
Nuhapumppu:n Avatar
Nuhapumppu Nuhapumppu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.08.10
Sijainti: MUHOS
Viestit: 1.777
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RankeriLeke Näytä viesti
Minkä vuoksi vanteille tarjotaan soviterenkaita?

Jos pulttijako on oikea ja vanteen keskireiän halkaisija on isompi kuin tarvittava, niin mihin tarvitaan nuita sovitteita.

Käsitänkö väärin, kun kartiopultit tai -mutterit on kiristetty järjestyksessä ristiin, niin tuolla keskireiällä ei ole mitään tekemistä enää valssin ja akselin välisessä kantavuudessa.
Kyllä sillä on tekemistä vanteen ja akselin välisessä kantavuudessakin. Muutenhan se voima on pelkästään pulteilla kun tuon soviterenkaan ansiosta se on myös navalla. Ja jossei sillä olisi merkitystä,niin miksi auton valmistajat tekee vanteista navoille tyköistuvat,eikö se riittäisi kunhan on vähän sinnepäin?
__________________
Kasataan pitkillä pulteilla ja isoilla rikoilla.
LaMaas ry
www.lamaas.fi
www.lamaas.1g.fi
https://www.facebook.com/LaMaasRy
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 12.12.2013, 23:29
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nuhapumppu Näytä viesti
Kyllä sillä on tekemistä vanteen ja akselin välisessä kantavuudessakin. Muutenhan se voima on pelkästään pulteilla kun tuon soviterenkaan ansiosta se on myös navalla. Ja jossei sillä olisi merkitystä,niin miksi auton valmistajat tekee vanteista navoille tyköistuvat,eikö se riittäisi kunhan on vähän sinnepäin?
Eikös se kuorma oo ihan sen vanteen ja navan välisessä kitkassa, jonka aikaansaa pulteilla kiristäminen sitä napaa vasten.
Ja noi keskireiäthän on ainakin peltivanteissa "sinnepäin" eli välystä on millejä, joskus useita. Ellei sitten erehy laittamaan mersuun audin vanteita, tai corollaan volkkarin vanteita...

Nii, ja se pulttijakokin, sekin riittää, et se on sinnepäin. On mulla ollu mersussa ooppelin alumiinivanteet ja ooppelissa mersun peltivanteet.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 12.12.2013, 23:57
RankeriLeke RankeriLeke ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.09.13
Sijainti: Suomi
Viestit: 33
Perusasetus

Tulipahan taas nähtyä, että 'tietäjiä' löytyy. Höhöö Ajatelkaa. Paljonko se sovitekiekko kiristää vannetta akselin/navan laippaa vasten? Ei yhtään. Vaan pultit/mutterit sen tekee.
__________________
Ja se viimeinen on, viimeinen.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 13.12.2013, 00:08
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 10.994
Perusasetus

Henkilöautoissa yleensä hyvinkin tarpeelliset, aluvanne ei vaan keskity neljällä-viidelläkään kartiopultilla/mutterilla tarpeeks hyvin. Jo parin kymmenesosan heitto keskityksessä tekee tasapainoitukseen selvän virheen. Maasturin kokoluokan pyörissä ei niin nuukaa, joku (erillisripustuksella oleva) automalli voi olla nirsompi kuin valtaosa muista.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 13.12.2013, 00:09
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.344
Perusasetus

aluvanteet on enemmän niitä mihin niitä soviterenkaita on, ja useissa tavisautoissa niitä joutuu käyttämään, kaverilla rengasliike ei ole ihan yks ja kaks audi ja mersukuskia kun on palannut niitä soviterenkaita osteleen kun auto tuppaa ravistamaan tienpäällä, puttinreiät ja kartiot ei kuiteskaan ole niin hyvin keskittäviä etteikö jotkut herkemmät autot siitä ilmoittaisi, boggereissa eri juttu kun voi olla 10-15mm selkäheittoa jo renkaassakin.


toinen asia sitte taas on 5 pulttiset peltivanteet, jotkut yleismankelit ja 10mm liian iso keskireikä niin käyny vaneissa ainakin vähän samaa kun vatroissa nevahommissa että mennyt pyöränpultteja poikki raskaammalla kuormalla ei pultti kanna sivusuunnassa juurikaan mitään ja jos ei navasta tue niin se homma menee ihan sen navan ja vanteen välisellä kitkalla joka ei pellivanteessa ole järin suuri sen prässätyn rakenteen takia.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 13.12.2013, 00:12
RIPAX RIPAX on kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.226
Perusasetus

Ei hyvän tähen....


Noille kahdelle edelliselle sanoisin vielä et perehtykääpä hieman asiaan vielä. Ja antakaa omien autojenne renkaan/vanteen vaihdot ammattimiehille,älkää vaan itse ryhtykö hommaan kun se on väärin tehtynä jopa vaarallista. Kirjastostakin löytyy oppimateriaalia näihin perus asioihin. Korjaan siis rankeri-lekelle ja viipolle.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 13.12.2013, 01:28
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.270
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti

Nii, ja se pulttijakokin, sekin riittää, et se on sinnepäin. On mulla ollu mersussa ooppelin alumiinivanteet ja ooppelissa mersun peltivanteet.
5x112-5x110mm, ja 5x110-5x112mm.

Kiristelitkö pultteja kuinka taajaan? Milli per pultti on melko paljon, ite en tiellä (enää aikuisella iällä) uskaltais ajaa.

Kavereilla oli 90-luvulla ladan/fiatin vanteita jääräta ooppeleissa, 4x98-4x100mm. Niitä sai ainakin koko ajan kiristellä. Sitten kun pultit taipui muotoonsa, niin alkoi pysymään kireällä.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 13.12.2013, 08:38
dirtysalami dirtysalami ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 25.01.08
Sijainti: Etelä-Suomi
Viestit: 212
Perusasetus

Renkaita tarvitaan vanteen keskittämiseen kiinnityksen aikana joissain autoissa, ei kaikissa. Joissain autoissa ei ole navassa edes olaketta, millä keskittää.

Omien havaintojen mukaan kun pyörä kiinnitetään pultilla, tahtoo kierteissä olla sen verran väljää, ettei vanne keskity pelkillä pulteilla ilman armotonta ristiin kiristämisen ja kokeilemisen tuskaa. Justiinsa laitoin eukon volvoon sovitusrenkulat ja päästiin eroon vapinoista.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 13.12.2013, 09:26
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

Vahan isompi vika mutta sama syy.
Mobiilinosturi Lokomo 25 t "Aku Ankka" katkoi pyoranpullttejaan aika usein.
Pultit oli Sisun kuorma-auto varaosia, oisko olleet 12.0 kovia.
Tehtiin sovitelaippa napaan (tiivis sovite vanteelle) ja vaiva katosi.
Ei riittany nahtavasti kitkat vanteen ja navan valissa, vaikka olivat oikeissa
kiristysarvoissa.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 13.12.2013, 09:35
iikkoo:n Avatar
iikkoo iikkoo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 02.11.09
Sijainti: Laihia
Viestit: 279
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jyty Näytä viesti
Vahan isompi vika mutta sama syy.
Mobiilinosturi Lokomo 25 t "Aku Ankka" katkoi pyoranpullttejaan aika usein.
Pultit oli Sisun kuorma-auto varaosia, oisko olleet 12.0 kovia.
Tehtiin sovitelaippa napaan (tiivis sovite vanteelle) ja vaiva katosi.
Ei riittany nahtavasti kitkat vanteen ja navan valissa, vaikka olivat oikeissa
kiristysarvoissa.
Kuinka porukoilla on kestäny mettäs offikikottimis pultit? En yhtäkkiä muista että kellään olis katkennu vaikka tuskin kellään on sovitelaippoja. Ittellä ei oo ollu ikinä mihinää pirssis ja täs ollahan viäläki. Tarkootus ei oo kyseenalaistaa vaan kysyä ja todeta.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 13.12.2013, 09:39
H&K:n Avatar
H&K H&K ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.10.05
Sijainti: kuusisto, Finland
Viestit: 2.587
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja iikkoo Näytä viesti
Kuinka porukoilla on kestäny mettäs offikikottimis pultit? En yhtäkkiä muista että kellään olis katkennu vaikka tuskin kellään on sovitelaippoja. Ittellä ei oo ollu ikinä mihinää pirssis ja täs ollahan viäläki. Tarkootus ei oo kyseenalaistaa vaan kysyä ja todeta.
Volvon 6- pulttisiksi muutetuista navoista on katkeillu pultteja useissakin suunnistuskisoissa.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 13.12.2013, 09:40
sos:n Avatar
sos sos ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 16.01.06
Sijainti: Jyväskylä, Finland.
Viestit: 2.245
Perusasetus

suikkaan ostin oikeat talvirenkaat ja ravistus alkoi, epäilen että alut ei ole keskittyny kunnolla, siis pultit ainoastaan keskittää. pitää löysätä ja kirrailla pikkuhiljaa ristiinrastiin
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 13.12.2013, 09:58
Smäkä:n Avatar
Smäkä Smäkä ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.07.09
Sijainti: Kemi
Viestit: 189
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sos Näytä viesti
suikkaan ostin oikeat talvirenkaat ja ravistus alkoi, epäilen että alut ei ole keskittyny kunnolla, siis pultit ainoastaan keskittää. pitää löysätä ja kirrailla pikkuhiljaa ristiinrastiin
Minullakin ollut 3 eri Suzukia ( Samu, Jimny ja Vitara), yhdessäkään ei ollut olaketta mihin soviterengasta keskittäisi, pelkillä pulteilla pakko tehä.

Jos oli hopussa sen kyllä ajossa huomasi.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 13.12.2013, 15:13
RankeriLeke RankeriLeke ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.09.13
Sijainti: Suomi
Viestit: 33
Perusasetus

Palataanpa sitten niihin perusasioihin, joita RipaX kaipaili.

Pultti-/ruuviliitos on huonosti suunniteltu ja/tai toteutettu, jos pultti joutuu ottamaan vastaan kuormitusta liitospintojen kitkavoiman sijasta.

Alumiinivanteiden pulteille kiristysmomentit ovat niin pienet, että voiman kohdistuminen keskireiälle on todellakin mahdollista, jolloin näitä soviterenkaita on syytä käyttää.
Teräsvanteiden pulttien momentti voi olla huomattavasti suurempi, sovitteet eivät välttämättä ole tarpeellisia.

Momenteista puheenollen, liika kireys on todnäk syy pulttien katkeamiseen.

Se vanha niksi, että ensin pultti poikki ja sitten puolikierrosta takaisin, ei oikein toimi.

P.s. Ei tarvinnu mennä kirjastoon
__________________
Ja se viimeinen on, viimeinen.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 13.12.2013, 15:35
vilenius:n Avatar
vilenius vilenius ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 24.09.11
Sijainti: Ylivieska
Viestit: 221
Perusasetus

no oot sää josai käyny perehtyyn asiaankun itse itsellesi vastasit.
pultilla olevat vanteet pääsee liikkuun koska se pultti pääsee kierteessä menee vähä vinoon painon tullessa vanteelle.pinna pultti/mutteri kiinnityksessä näin ei ole plus sitte vielä ne hapettuneet aluvanteiden pinnat mitkä vastaa napaan. on vielä muitakin seikkoja mitkä vaikuttaa tähän, alu vs pelti.
ite olen todennu että peltivanteisiin ei välttämättä tarvi keskireijän olla tinki mutta aluvanteissa ja eritoten pultti kiinnityksellä ehdottomasti tinki.
__________________
JOLMA
Jokilaakson Maastoautoilijat
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 13.12.2013, 16:47
Samppa79:n Avatar
Samppa79 Samppa79 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 18.07.04
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 903
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
oon varmaan erilainen nuori, kun en oo huomannu moisten tarvetta :/

Tosin, oon jo tottunu siihen, et boggerit on äärimmäisen hyvät talvirenkaat käyttöautossa...
Omissa kiikuttimissa on aina keskittynyt hienosti ilman soviterenkaita. Neljä pulttiset alut keskityi ongelmitta wolkkariin samoin kuin 6-pulttiset LJ:n alle. Taitaa nissanissa olla tällä hetkelläkin alut joista puuttuu keskirenkaat ja hyvin keskittyi. TML:n teräsvanteetkin on melko väljät RJ:n napaan. Jatkan samalla mallilla kunnes huomaan renkulat tarpeelliseksi. Ennemmin kantaisin huolta siitä että käytettävissä vanteissa on niihin tarkoitetut sopivat pultit/mutterit.
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 13.12.2013, 16:47
RankeriLeke RankeriLeke ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.09.13
Sijainti: Suomi
Viestit: 33
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vilenius Näytä viesti
no oot sää josai käyny perehtyyn asiaankun itse itsellesi vastasit.
No enkä käyny

Satuin vain muistamaan kuinka pienet ne momentit aluvanteille on.
Nehän saa aikaseksi huonomman käden parilla sormella.

Eipä tästä ole kuin 2-3 viikkoa, kun näin työkaverin vaihtamassa renkaita. Alla oli liikkeen asentamat alumiinivanteet.
Jätkä tartti metristä jatkovartta pulttien aukaisuun.
Siinä samassa näin kuinka nämä muoviset soviterenkaat oli murjottu.

Eipä ole joka paikassa luottamista ammattitaitoon.
Onhan näitä 'AMMATTI'miehiä nähty ennenkin.

Muuten, mitkäs ne momentit aluvanteille tarkalleen ovat?
Kuten sanoin, sen muistan, että ne on pienet.

No, ite joudun veteleen usein pultteja/muttereita 430 Nm:n kireyteen eikä ne ole renkaissa.
Momenttiavainkin on pikkusen isompi.
__________________
Ja se viimeinen on, viimeinen.
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 13.12.2013, 17:17
Arpe:n Avatar
Arpe Arpe ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.12.05
Sijainti: Lappeenranta. Finland.
Viestit: 1.106
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sos Näytä viesti
suikkaan ostin oikeat talvirenkaat ja ravistus alkoi, epäilen että alut ei ole keskittyny kunnolla, siis pultit ainoastaan keskittää. pitää löysätä ja kirrailla pikkuhiljaa ristiinrastiin
Eipä keskitä suikissa keskireikä,pakko pärjätä pelkillä pulteilla.
Ja osa ei uskaltais ees ajaa sj:llä jos näkis miten takajarrurumpu kaikkine pyöränpultteineen on kiinni vetoakselissa
__________________
Montenegro offroad club #88
Montenegro racing 16
www.montenegrooffroad.com
5 x 4x4: LJ + SJ + BJ + OUTLANDER + HILUX
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 13.12.2013, 17:33
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.874
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RankeriLeke Näytä viesti
Alumiinivanteiden pulteille kiristysmomentit ovat niin pienet, että voiman kohdistuminen keskireiälle on todellakin mahdollista, jolloin näitä soviterenkaita on syytä käyttää.
Teräsvanteiden pulttien momentti voi olla huomattavasti suurempi, sovitteet eivät välttämättä ole tarpeellisia.
Missä olet nähnyt annettavan tuollaista tietoa? Siis, että pyöränpultit / -mutterit pitää vetää aluvanteille xxx Nm momenttiin ja teräsvanteille voi sitten vääntää huomattavasti suurempia?

Kyllä se momentti määräytyy niistä pulteista / muttereista! Esim. M12 12.9 kierreliitokselle suurin sallittu momentti on 160 Nm ja 10.9 tapauksessa vajaa 140 Nm ja 8.8 alle 100 Nm.

Minä olen nähnyt vaan henkilöautokokoluokassa ainakin annettavan vaan kiristysarvot pyöränpulteille tai muttereille ja ne ovat olleet luokkaa 100 - 140 Nm autosta riippuen. Kuitenkaan ei ole näkynyt erikseen alu- ja teräsvanne arvoja.
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 13.12.2013, 18:30
RankeriLeke RankeriLeke ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.09.13
Sijainti: Suomi
Viestit: 33
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt Näytä viesti
Missä olet nähnyt annettavan tuollaista tietoa? Siis, että pyöränpultit / -mutterit pitää vetää aluvanteille xxx Nm momenttiin ja teräsvanteille voi sitten vääntää huomattavasti suurempia?

Kyllä se momentti määräytyy niistä pulteista / muttereista! Esim. M12 12.9 kierreliitokselle suurin sallittu momentti on 160 Nm ja 10.9 tapauksessa vajaa 140 Nm ja 8.8 alle 100 Nm.

Minä olen nähnyt vaan henkilöautokokoluokassa ainakin annettavan vaan kiristysarvot pyöränpulteille tai muttereille ja ne ovat olleet luokkaa 100 - 140 Nm autosta riippuen. Kuitenkaan ei ole näkynyt erikseen alu- ja teräsvanne arvoja.
Ok, asia alkaa selvitä.

Olen nähnyt alumiini- ja teräsvanteille erilaiset pultit tai mutterit.

Aluvannepulteissa on ollut huomattavasti jyrkempi kartio. Eli ne ovat kiristäneet vannetta laippaa vasten vähemmän samalla momentilla.

Ei tämä ole kuin yksinkertaista tekniikkaa.
Kyse on siitä kuinka asian tajuan tai ihmiset tajuaa.

Sitäpaitsi tuo 100-160 Nm on todellakin vain 'vasuri'-kireys, mitenkään vasenkätisiä halventamatta.

Lieköhän enemmänkin ongelma tuo voimankäytön hallinta.
__________________
Ja se viimeinen on, viimeinen.
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 13.12.2013, 18:45
lavanelikko lavanelikko ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 10.04.07
Sijainti: Tampere, .
Viestit: 1.171
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RankeriLeke Näytä viesti
Sitäpaitsi tuo 100-160 Nm on todellakin vain 'vasuri'-kireys, mitenkään vasenkätisiä halventamatta.
Kuveja kehiin heti
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty MF590 turbo sis. sovitekappaleet yms. mikkohen O/M/V Muut 0 22.04.2012 18:12


Sivu luotu: 23:45 (GMT +2).