|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
Kattovalojen käyttökelpoisuus?Onko minkälaisia kokemuksista noista "kattovalopattereista"? Käykö oikeasti näkemiseen vai onko vain wanna-be offroad-varusteita?
|
#2
|
||||
|
||||
Mulla on Discon katolla sumuisilta saarilta tilattu "valorauta" ja kyllä noi H3:set näyttää hyvin.
Meinasin koittaa vaihtaa niihin ledilamput et miten sit näkee. Noita voi käännellä sivu- ja pystysuunnassa, laitimmaiset saa käännettyä 90 astetta näyttämään ihan sivulle. Ainoa ongelma on että jos eteenpäin kääntää liian alas (lähelle), heijastaa vähän ilkeästi konepellistä. Noitahan ei saa käyttää tieliikenteessä ja katolla saa olla työvaloja vain pakettiautoksi rekisteröidyssä autossa.
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! http://www.roverfriends.fi/ 3 Amigos-never travel alone Viimeksi muokannut Kaitsu67 : 19.07.2012 13:05 |
#3
|
|||
|
|||
Ite en tykännyt työvaloista katolla lj:ssä, konepelti heijasti kaikki naamaan ja lumi ym sateella täys seinä edessä osin tosta heijastuksesta johtuen.
Matalla konepellillä vois toimia paremmin, mut tommonen metalli vaaleanruskea ei ollut hyvä |
#4
|
|||
|
|||
Lainaus:
Kokonaan sivulle näyttävät työvalot kyllä pelaa ... Karjaraudassa mahd. korkeella nokas on ihan jees ...ei kylläkään yhtä ronskin näköiset Kun taas nokattomassa Scaniassa toimii kyllä pirun hyvin ...varsinkin kun voi vaihtaa lumisateella alalisäpitkiin . Viimeksi muokannut Palde : 19.07.2012 14:19 |
#5
|
||||
|
||||
Alkuperäiseen kysymykseen vastaus, eli onhan noi aika tuninkia tuollaiset "patterit". Lähes saman valotehon saa pikkurahalla vanhalla kattotelineellä ja moponetin halpistyövaloilla. Eikä haittaa vaikka menis valo rikki, uusi vaan tilalle kun ovat niin halpoja.
Ainakaan itsellä ei ole koskaan ollut tarvetta nähdä kovin kauas metsässä. Oikeastaan päinvastoin, pitäisi nähdä aivan auton lähelle, siinä ne "tapahtumat" on.
__________________
Tumpula Racing Team |
#6
|
|||
|
|||
Kattovaloissa on just se ongelma että siellä minne pitäisi nähdä on keulan jättämä varjo. Ja lumisateessa/kaatosateessa/sumussa tappaa näkyvyyden aika tehokkaasti.
__________________
Elämä potkii mutta miksi aina munille? ----------------------------------------------- Jeep Cherokee Limited 4.0L HO -92 Jeep Cherokee Sport 2.5L TD -00 (Rest in pieces) http://fjdc.org |
#7
|
|||
|
|||
Mulla oli Jeepissä tuollainen kattotelineviritys (4xH3 lisäpitkät) ja oikeesti oli hyvät tuolla metsäautoteitä kierrellessä jahtiaikoina. Ne valot pitää asentaa niin taakse että katon reuna peittää konepellin valaistuksen.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#8
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
Paskaa tavaraa, huonoa palvelua ja kuitintonta varaosakauppaa tarjoaa rannikkogroup.fi (perustelut: http://tinyurl.com/gmyvk6f) wonk.sytes.net/76s/ |
#9
|
||||
|
||||
Lainaus:
Jos tuollasen nyt 100€:lla saa kotiin jenkkilästä niin ei kai siinä korkealta putoa kokeillessa. Antaa sitten jonkun eturauhanen koholla olevan poliisikoululaisen repiä sen jossain bussipysäkillä pois katolta jos se alkaa virkavaltaa ahdistamaan! |
#10
|
||||
|
||||
Ei kannata kovin kiinteäksi asentaa, leimalle kannattaa ottaa pois...
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! http://www.roverfriends.fi/ 3 Amigos-never travel alone |
#11
|
||||
|
||||
Lainaus:
"Edessä. Tämä vaatimus katsotaan täytetyksi jos lähetetty valo ei häiritse kuljettajaa suoraan tai epäsuorasti taustapeilien ja/tai ajoneuvon muiden heijastavien pintojen kautta." Mutta direktiivi 76/756/ETY + 91/663/ETY ei niin selvästi salli: "ajoneuvon edessä ja asennettuina siten, että lähetetty valo ei häiritse kuljettajaa suoraan tai epäsuorasti taustapeilien ja ajoneuvon muiden heijastavien pintojen kautta.” Sekä E-sääntö että direktiivi kuitenkin samanarvoisia, molemmat ovat hyväksyttäviä. Trafi/AKE on kuitenkin tehnyt pelkän direktiivin perusteella jo pari vuotta sitten vanhentuneen ohjeensa: http://www.trafi.fi/filebank/a/13251...renssiluku.pdf Ite meinasin asennella FJ:n katolle lisäpitkät. Hain poikkeuslupaa viime talvella samalla takakilven paikan kanssa (ei saa olla oikealla), takakilvelle tuli lupa mutta kattovaloista tuli ainoastaan maininta: "Valaisimien asennus tulee suorittaa E-säännön 48 mukaisesti. Kaukovalojen asennusvaatimukset riippuvat valaisimen aiheuttamista heijastuksista." Näihinhän on saanut Toyotalta lisävarusteenakin paneelia katolle, valot on melko takana, joten konepellin kautta ei pitäis heijastella mitenkään, eikä sitä peltiä kyllä kuskinpukilta näekään. Samalla saa myös kytkeä niiden sisällä olevat "parkit" eli äärivalot toimintaan (autolla oltava leveyttä min. 180 cm). |
#12
|
|||
|
|||
Kattovalot riittävän taakse niin ei heijasta konepellistä.
|
#13
|
||||
|
||||
Kyllähän maastossa työvaloista on nimen omaan eniten hyötyä katolla, jolloin valo tulee korkeammalta kuin katse. Ne jotka väittää, että kattovalot jättävät varjon juuri sinne minne pitäisi nähdä, niin haluaisin hieman perusteluja? Asiahan on nimenomaan päinvastoin. Valo näyttää katolta esim. auton eteen lähemmäs autoa, minne ei voi nähdä. Varsinkin pimeässä varjojen puuttuminen on erittäin suuri plussa.
Konepellin heijastus lienee autokohtaista tai katsojan silmästä kiinni. Itselläni ei suzukin konepellin "heijastukset" ole koskaan häirinneet. Onhan konepelti tietysti valaistunut mutta siihen pätee sama kuin vastaantulijoiden valoihin, siihen ei kannata tuijottaa Lumisateessa katolla olevat valot ei tosiaankaan ole hyvät, silloin kannattaa olla tehokkaat sumuvalot mahdollisimman alhaalla keulassa. |
#14
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#15
|
||||
|
||||
Referenssiluku on saanut olla max. 100 jo 24.10.2009 alkaen, siks vanha.
|
#16
|
||||
|
||||
Asensin Seriekseen puhtaasti Showmielessä 4kpl. Motonetin halvimmat (6,90€/kpl.) työvalot kattotelineen etureunaan jokunen vuosi sitten. Maastossa kävikin sitten ilmi ettei ne olleetkaan ihan turhat, kivet ja kannot eivät varjostaneet läheskään samalla tavalla ja muutenkin oli mukavempi työskennellä auton keulan edessä verrattuna tavis ajovaloihin. Taisin jopa epähuomiossa viedä auton tammikuussa leimalle niillä eikä siitä tullut mitään sanottavaa. Aina niin mukava katsuri katsoi ohimennen kattotelinettä ja taisi hiljaa todeta siinä olevan montapaljon valoja ja siirtyi muihin tarkastuksiin...
Andy
__________________
"Mutiaiset ovat paskat mudassa ja AT't kaikkialla muualla..." L200 -99 tai joku sellainen Land Rover 109" SIIa STW 1971 200Di EX - Land Rover D1 V8 A -96 |
#17
|
|||
|
|||
Tuleeko noista katsastuksessa sanomista jos katolla sojottaa valoja mutta on kytkimien takana. Jos vaikka esim. huolto autossa tarviaa "työvaloina".
|
#18
|
|||
|
|||
"Näkyy sulla työvalojakin olevan" lienee yleisin sanominen
|
#19
|
||||
|
||||
Lainaus:
Mulla on tällainen keinuvipukatkaisija-fetissi joten kaikille valoille on oma katkaisija merkkivaloineen, tuskin niistä haittaa on ollut... Andy
__________________
"Mutiaiset ovat paskat mudassa ja AT't kaikkialla muualla..." L200 -99 tai joku sellainen Land Rover 109" SIIa STW 1971 200Di EX - Land Rover D1 V8 A -96 |
#20
|
|||
|
|||
Lainaus:
Ja jos konttorilla merkitsevät otteeseen että pitää poistaa, ja tienpäällä pollarit huomaavat, että edelleen ovat katolla, niin jokseenkin varmat sakot. ja jos tuo ensimmäinen sakko ei pure, niin toinen on varmaan paljon suurempi? Taannoin oli niin tiukka linja poliiseillakin, että kun minulla oli bj:n katolla 2 kpl noita kaikkein halvimpia h3 työvaloja, ja niiden johto oli irroitettu auton sisällä olevasta pistokkeesta ja kääritty valojen ympärille, niin meinasivat väkisellä sakottaa, mutta eivät oikein löytäneet kirjasta sopivaa lainkohtaa. (Nuo valot oli "telineessä" mikä oli räikkäliinalla kiristetty takaovien välistä ja parilla narunpätkässä olevalla koukulla katon etureunasta katolla, tein "väliaikaisen" asennuksen, että juurikin tuo valojen etäisyys katon etureunasta voisi hakea oikeaksi ja yli 10v sitten tehty testiasennus tuli niin hyvä, että eipä ole tullut tehtyä uusiksi, koska tuo on pysynyt paikoillaan yhtä kertaa lukuunottamatta, toki silloin valo olisi lähtenyt, vaikkapa katonpala mukanaan...) Ja tuohon häikäisyyn konepellistä tms. Kun valon valokuvio on laaja, niin heijastuma konepellistä pienempi. Ja ainakin minulla oli kokoajan pimeässä päällä, kun ajoin, ei häikäisseet koskaan niin paljon itseä, että maastossa olisi tullut sammutettua. Ja valaisualue oli käytännössä suoraan sivulta sivulle noin 10m, ainoastaan kuskin puoleinen eturengas oli katveessa. Toki nuo 2 kpl 24v H3 paksuilla johdoilla oli viimme vuosituhannella keskimääräinen määrä, ja valoa huomattavan paljon, nythän "pitää" olla enemmän... -> irroitettavat valot, kunnon sähköistykset ja jokaiselle (parille) oma kytkin merkkivalolla on varmaan syytä tehdä käyttöautossa? ja jos jaksais viritellä, niin valohälytin alkaisi morsettamaan, jos isolla puolen yrittäisi ajaa valot päällä p.s nyt alkaa led valojen hinta laatusuhde olla semmoinen, että nuo h3 veteraani taitaa joutaa eläkkeelle, vaikka 24v sähköissä huomattavan hyvät hintaansa nähden (k.o peltiheijastimeen/kuoreen ei sovi xenon, ei ainakaan ilman ylimääräistä jumppaa, kokeilin....) |
#21
|
|||
|
|||
Lainaus:
TT |
#22
|
|||
|
|||
Ainakin ite tykkään juuri noista vanhoista h3 ainakin metsällä kun jälkiä katselee. Syttyy nopeammin kuin xenon ja väri sävy on parempi kuin ledissä. Katto lisäpitkissä vois kyllä olla xenonit.
|