|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
häglundiin kiliveteli kilivet olis tulossa mutta vielä muutama puristus ennen niitä, moottorhin pitäs saaha jonkilainen viritys/savu arvo taulukko ja jarruista ce- hyväksyntä plakaati sekä sallittu melutaso ja pako järjestelmä. Nuot viimisimmät mie varmhan iteki saan jostaki mutta tuosta moottorista ei tunnu olevan netissä mithän ja moottorihan oli MB om603A / 603,950 / 100kw 4600rpm jos jollaki olis joku päästö taulukko kierroksinhen niin olis tosi hieno homma, sitte ku sais tuohon kilivet ni vaikka tanssis pikku moon volokit katsastuksen pihalla
|
#2
|
||||
|
||||
No enpä osaa auttaa, mutta hieno on kampe ja kyllä siinä moonwalkille on jo aihetta , saattaa siinä essonbaarin miehillä leuka loksahtaa kun tolla ajelee kylille.
|
#3
|
||||
|
||||
Lainaus:
On ainakin täällä päin ollu tommonen kilvissä eli ei pitäisi olla mahdotonta. Vaan asiaa.Näyttää hyvältä.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#4
|
||||
|
||||
joo niin mieki kuvittelin mutta ku se meinas katsuri että pitäsi saaha päästöistä jotaki dokumenttia ja jarruista joku tyyppi/ce merkintä, tuossa ilimeisesti on 99 saapin jarru hilikkeet pittää ettiä niistä jotaki valamiste numeroita. Kiitos kommenteista
|
#5
|
|||
|
|||
Kyselin omaani kans. Jarruista neuvoi että vastaavuus todistus samanlaiseen mikä jo kilvissä. Varmaan helpoin tie.
Ehkä myös asiantuntian lausunto nykyään voi auttaa!? Näissä ongelman tekee vain yksipiiri jarru! Ja se pitää selittää insinööreille että kaikki samanlaisia. Tietysti, tyyppihyväksyntä todistuksen kun joku kaivaa...... Mistä ja kuinka, siinä hommaa. Kun armeijalle on kilvitetty, on tyyppitodistus oltava sielläkin. Seurannut ainakin muutamissa SA-tuotteissa rek.otteessa tyyppitodistus numero. |
#6
|
||||
|
||||
Trafin poikkeusluvallahan nämä pitäis kilvittää.
Seuraavat kohdat yleensä ollu puutelistalla: 1. Käyttöjarru vaikuttaa voimansiirron jakovaihteistoon. 2. Moottorin äänevoimakkuus ylittää sallitun raja-arvon. 3. Taaksesuunnattujen valojen sijoitus. 4. Ajovalojen edessä on suojalasit. 5. Ohjauspyörä on varustettu ohjaamisen nopeuttamiseen tarkoitetulla nupilla. Tuolla kuvia yhestä vastaavasta kilvellisestä: http://www.porssilehdet.fi/search/view/object/1022083/ |
#7
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#8
|
||||
|
||||
Varmasta en tiiä mutta saahan niitä jakkaroita siellä olla ja jopa kuormaamiseen tarvittava määrä ihmisiä...
Ja ite en niihin sidonta koukkuihin hirttäytyisi ja lavahan voi olla vaikka siellä katolla...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#9
|
|||
|
|||
Pistä ne sidontarenksut sinne lattian tasosta 10cm ylemmäksi.Lainaus:
Siis jos sidontarenksun pultin halkaisija on esim. 12mm, niin poraa 12mm reikä, ja siihen kokokierteisellä 12mm kilopultilla isot korilaatat pohjapellin molemmin puolin korikitillä täytettynä. Ja tuo renksu sitten vaikkapa parilla O-renkaalla vaimennettuna, ja nylok mutterilla lukittuna. Mieluummin teen kantapäällä tuttavuutta noihin sidontapisteisiin, kun "hieron" niitä hartiapankkiin, tai päähän. p.s Nätti kuoppuri! |
#10
|
||||
|
||||
trafin vastaus
Tuommonen vastaus tuli trafilta, oliskhan nimimerkki MATILLA tähän joktaki viksua ja vilimaattista sanottavvaa, ko minusta nuo erot mitä he mainitsevat ovat aika olemattomia ja tuo minun esittämä käyttö tarkoitus liikenteessä oli aika hyvin selitetty. Minullahan on tuossa bankussa liikenne vakuutus.
TÄSSÄ TRAFIN JA MINUN SÄHKÖPOSTI KETJU: Terve, Tilasin meidän arkistosta Suomeen tyyppikatsastetun mallin (Hägglunds Carrier BV 206 SF/2300+1500+2300) tyyppikatsastustodistuksen, jossa on tarkat tiedot kyseisestä mallista. Tyyppikatsastustodistuksen tietojen mukaan teidän hakemuksessa oleva malli eroaa Suomeen vuonna 1981 tyyppikatsastetusta mallista. Tässä Suomeen tyyppikatsastetun mallin keskeisimmät tiedot: Merkki: Hägglunds Malli: Carrier BV 206 SF/2300+1500+2300 Vuosimalli: 1981 Omapaino: 4200 kg Kokonaispaino: 6300 kg Leveys: 186 cm Pituus: 685 cm Korkeus: 240 cm Moottori: 6 syl. Iskutilavuus: 2,79 l Teho: 100 kW (DIN) Moottorin valmistaja: Ford Motor Company Istumapaikkoja kulj. lisäksi: 1 kpl Teidän Norjasta Suomeen tuoma malli eroaa mm. seuraavien keskeisten teknisten tietojen suhteen: Malli: BV 206 D6N Vuosimalli: 1990 Omapaino: 4260 kg Kokonaispaino: 6540 kg Leveys: 185 cm Pituus: 686 cm Iskutilavuus: 2,99 l Teho: 125 kW (DIN) Istumapaikkoja kulj. lisäksi: 16 kpl Teidän Norjasta Suomeen tuoma ajoneuvo ei siis ole Suomeen tyyppikatsastettua mallia. Kyseessä on huomattavasti uudempi malli, jossa on mm. erilainen korirakenne sekä iskutilavuudeltaan ja teholtaan suurempi moottori. Kuten kirjoitin edellisessä viestissä, Hägglunds:in valmistamat telakuorma-autot ovat valmistettu ja tarkoitettu pääasiassa maastossa tapahtuvaa liikkumista varten. Niitä siis ei ole suunniteltu yleisessä tieliikenteessä käytettäväksi ja sen takia niissä ei ole mm. vaatimusten mukaisia jarruja, valoja ja heijastimia. Ajoneuvon ohiajomelukin ylittää sallitun tason. Olemme kuitenkin myöntäneet poikkeuksia Suomeen tyyppikatsastetuille malleille, koska ne ovat saaneet hyväksynnän yleiseen tieliikenteeseen vuonna 1981, jolloin on myös ollut lievemmät vaatimukset ajoneuvon rakenteiden ja varusteiden osalta. Hakemuksen telakuorma-autoa on siis pidettävä maastoajoneuvona, josta on määritelty ajoneuvolaissa (1090/2002) seuraavasti: ”Maastoajoneuvo on henkilöiden tai tavaran kuljetukseen taikka muita ajoneuvoja vetämään valmistettu jäällä, lumessa tai vajottavassa maastossa taikka maahan tukeutuen kulkemaan valmistettu moottorikäyttöinen ajoneuvo, kuten moottorireki tai ilmatyynyalus. Maastoajoneuvoksi ei kuitenkaan katsota ajoneuvoa, joka on tarkoitettu kuljetettavaksi moottorikelkkailureitin lisäksi myös muulla tiellä. Moottorireki on jalaksin tai teloin varustettu maastoajoneuvo. Moottorikelkka on telavetoinen moottorireki, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdelle henkilölle ja jonka omamassa on enintään 0,5 tonnia.” Asetuksessa (1257/1992) ajoneuvon käytöstä tiellä on määritelty maastoajoneuvojen (11 §) osalta seuraavaa: ” 1. Moottorireellä ja pyörillä varustetulla maastoajoneuvolla saa ylittää tien tai sillan. Moottorirekeä ja pyörillä varustettua maastoajoneuvoa saa tämän lisäksi tarpeellista varovaisuutta noudattaen tilapäisesti kuljettaa tiellä, jos: a) sen kuljettaminen maastossa on kohtuuttoman vaikeaa kuljetustehtävän tai maaston olosuhteiden vuoksi; b) sen kuljettamista tiellä on pidettävä tien turvallisen ylittämisen kannalta tarpeellisena; c) siihen on lisättävä polttoainetta sen käyttömaaston välittömässä läheisyydessä olevalla yleiselle liikenteelle tarkoitetulla alueella; d) se on siirrettävä tieliikenteeseen tarkoitetusta ajoneuvosta maastoon c kohdassa tarkoitetulla alueella; tai e) sitä on säilytettävä c kohdassa tarkoitetulla alueella sijaitsevalla pysäköintipaikalla. 2. Edellä 1 momentissa tarkoitetussa tapauksessa moottorireellä on käytettävä ensisijaisesti tien auraamatonta osaa. 3. Traktoriin kytkettyä rekeä saa käyttää tiellä vain poikkeuksellisesti ja vain, jos muulle liikenteelle ei aiheudu vaaraa tai haittaa. Rekeä saa kuormittaa olosuhteiden ja liikenneturvallisuuden sallimaan määrään. ” Maastoliikennelaissa (1710/1995) on säädetty tarkemmin moottorikäyttöisellä ajoneuvolla maastossa liikkumisesta. Maastoajoneuvon rakenne- ja varustevaatimuksista säädetään tarkemmin traktorien, moottorityökoneiden ja maastoajoneuvojen rakenne ja varuste asetuksen (274/2006) 6.luvussa. Liikenneturvallisuussyistä, emme voi myöntää poikkeusta hakemuksen telakuorma-auton käyttöönottoajankohdan rakenne- ja varustevaatimuksista. Näiden tietojen perusteella voimme antaa asiasta vain kielteisen päätöksen, joka maksaa hakijalle 380 euroa. Kielteisestä päätöksestä voi valittaa hallinto-oikeuteen. Voitte myös peruuttaa hakemuksenne veloituksetta. Miten haluatte toimia asian suhteen? Vastaus tähän lisäselvityspyyntöön on toimitettava kuukauden kuluessa. Terveisin, Mika Matilainen Lähettäjä: Jouni Puljula [mailto:lapland.exp@gmail.com] Lähetetty: 12. marraskuuta 2013 12:13 Vastaanottaja: Matilainen Mika Aihe: poikkeuslupa hakemus 445/3.5.8/2011 Antheksi vastauksen viivästyminen oli nuo teidän viestit vanhassa mailissa. Eli minun käyttö tuolla bandvagenilla on tehdä tuloa ja yritykseni on rakennettu tuon kulkuneuvon ympärille Turismi ja tavaran kuljetus ajoja, tarpeeni kilville ei ole sen kummempi kuin että kun minä pääsääntöisesti ajan saariseljän ja ivalon alueella ja noudan ihmisiä hotelleista / kämpistä ja tankkaan asemilla jotka lähinnä ja palaan takaisin maastoon, minun hallipaikkani sijaitsee poliisitalon välittömässä läheisyydessä keskellä ivalon kylää ja säilytän kärryjä ja muuta mitä ajoneuvoon liittyy siellä ja poliisinn kanssa ollut jo puhetta että periaatteessa en saisi ajella metriäkään kun ei ole rekisterissä mutta he ymmärtävät että yritän vain tienata pyörittää yritystä joka nyt vain sattuu tuottamaan palveluita bandvagenilla ja tälläainen on aika haastavaa toteuttaa näillä evhäillä kun olet kuin rikollinen jota paikallinen poliisi ymmärtää ja liikkuvat on sitte kuulemma eri heitä pitäs kuulemma vältellä kun he eivät välttämättä ymmärrä mutta voivat ottaa kuulemma asian puhheeksi. Naapurimaa ruotsi ja norja sallivat kulkuneuvon käytön, täälläkin on rekisteröity nuita ja vasta yksi myytiin venäjälle joka oli kilvissä. Toivoisin että asialle voitaisiin löytää jokin ratkaisu, täälä katsastus mies (Olavi Suutarijääskö) muisteli että niitä olis lyöty joskus leimalle juurikin tätä korimallia Ystävällisin terveisin: Lapland Kaira Express OY Jouni Puljula Terve, Olette hakeneet poikkeuslupaa Hägglunds BV 206D6N telakuorma-auton käyttöönottoajankohdan rakenne- ja varustevaatimuksista. Onkohan kyseinen poikkeuslupahakemus enää ajankohtainen? Hakemuksen telakuorma-ajoneuvo on valmistettu ja tarkoitettu ensisijaisesti maastossa tapahtuvaa liikkumista varten. Hägglunds Carrier BV 206 SF/2300+1500+2300 mallille on myönnetty tyyppihyväksyntä Suomessa (tyyppikoodi 2221001301) vaikka se ei ole täyttänyt kaikkia sitä koskevia vaatimuksia. Liikenteen turvallisuusviraston nykyisen linjan mukaisesti kyseisille tyyppihyväksytyille huomattavasti vanhemmille ajoneuvoille, joilla on ollut lievemmät vaatimukset, voidaan myöntää poikkeuslupa rekisteröintiin. Asiakkaan on myös annettava kirjallinen selvitys ja perustelut ajoneuvon tarpeellisuudesta elinkeinon harjoittamista varten vaativissa olosuhteissa ja maastossa. Mahdollisessa poikkeusluvassa ajoneuvon käyttöä rajoitetaan taajamissa sen poikkeuksellisen rakenteen takia. Hakemuksen telakuorma-ajoneuvo Hägglunds BV 206 DN ei meidän tietojen mukaan ole Suomeen tyyppihyväksyttyä vanhempaa 1980-luvun SF-mallia, eikä se täytä sen käyttöönottoajankohdan vaatimuksia mm. jarrujen ja ohiajomelun osalta. Ajoneuvon jarrujärjestelmä on tärkeä turvallisuuteen liittyvä varuste eikä siinä sallita poikkeuksia. Ajoneuvon aiheuttama ohiajomelu on keskeinen ympäristöhaitta pakokaasupäästöjen lisäksi. Tämän takia myöskään melussa ei lähtökohtaisesti sallita poikkeuksia. Hakemuksen telakuorma-ajoneuvo on siis suunniteltu, valmistettu ja tarkoitettu pääasiassa maastossa tapahtuvaa liikkumista varten. Ajoneuvoa tulee siis ensisijaisesti pitää maastoajoneuvona, jota saa tilapäisesti käyttää tiellä liikenneministeriön asetuksen 1257/1992 11 §:n mukaisissa tilanteissa. |
#11
|
|||
|
|||
Mie oisin kauheen tyytyväinen toho tulkintaan et se on maastoajoneuvo, ei paljon ajoja oikeesti rajota, tuo lausuntoha periaattes mahollistaa kaiken siu ajon ja mikä parasta, oot saanu sen kirjallisena Trafilta :-)
|
#12
|
||||
|
||||
Joo ei minulla kauheita vaikeuksia ole maastossa tuota käyttää mutta olisi nuot ihimisten haut ja tankkaukset palijon helepompia
|
#13
|
||||
|
||||
Niin ja nuissa vuosimalleissa ei tosin ole mithän muita isompia eroavaisuuksia ko moottori, istumapaikkojen lukumääräki on ollu tuossa vanhemmassa mallissaki ihan sama ko minulla mutta en tiijä miten helekutissa ne on saanhet niitä vähennettyä tuohon paperille niin somasti että se trafia tyydyttää, minullaki oli takavaunussa alunperin net puiset laverit joissa istuthin mutta nyt nahkaset jakkarat niin niissä puisissa penkeissähän periaathessa istu enempi ukkoja ko minulla nuissa jakkaroissa vaan ei sillä net saapi kyllä aikas äkisti poijes
|
#14
|
|||
|
|||
[QUOTE=fj40 mörö;1098355]
Hakemuksen telakuorma-autoa on siis pidettävä maastoajoneuvona, josta on määritelty ajoneuvolaissa (1090/2002) seuraavasti: ”Maastoajoneuvo on henkilöiden tai tavaran kuljetukseen taikka muita ajoneuvoja vetämään valmistettu jäällä, lumessa tai vajottavassa maastossa taikka maahan tukeutuen kulkemaan valmistettu moottorikäyttöinen ajoneuvo, kuten moottorireki tai ilmatyynyalus. Maastoajoneuvoksi ei kuitenkaan katsota ajoneuvoa, joka on tarkoitettu kuljetettavaksi moottorikelkkailureitin lisäksi myös muulla tiellä. Moottorireki on jalaksin tai teloin varustettu maastoajoneuvo. Moottorikelkka on telavetoinen moottorireki, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdelle henkilölle ja jonka omamassa on enintään 0,5 tonnia.” Asetuksessa (1257/1992) ajoneuvon käytöstä tiellä on määritelty maastoajoneuvojen (11 §) osalta seuraavaa: ” 1. Moottorireellä ja pyörillä varustetulla maastoajoneuvolla saa ylittää tien tai sillan. Moottorirekeä ja pyörillä varustettua maastoajoneuvoa saa tämän lisäksi tarpeellista varovaisuutta noudattaen tilapäisesti kuljettaa tiellä, jos: a) sen kuljettaminen maastossa on kohtuuttoman vaikeaa kuljetustehtävän tai maaston olosuhteiden vuoksi; b) sen kuljettamista tiellä on pidettävä tien turvallisen ylittämisen kannalta tarpeellisena; c) siihen on lisättävä polttoainetta sen käyttömaaston välittömässä läheisyydessä olevalla yleiselle liikenteelle tarkoitetulla alueella; d) se on siirrettävä tieliikenteeseen tarkoitetusta ajoneuvosta maastoon c kohdassa tarkoitetulla alueella; tai e) sitä on säilytettävä c kohdassa tarkoitetulla alueella sijaitsevalla pysäköintipaikalla. Oisit nyt tyytyväinen tohon tulkintaan, mikä ajo muka ton mukaan mahdotonta, esim sinne hotellille ton kohan a mukaan on melko vaikea ajaa muuta kuin tietä pitkin kun pientareita ei ole :-) |
#15
|
||||
|
||||
Lainaus:
Mun mielestä tuota voitas kohdella ihan samalla lailla kuin vanhempiakin, mutta eipä mun mielipiteellä oo mitään väliä vaikka olisin ko. keksintöä katsastamassa. Aika kaukana voi metsän reunastakin tietä pitkin käydä ihan lain mukaan ilman kilpiäkin, joten lienee jatkettava samaan malliin. Eipähän tarvii katsastellakkaan sitä sitten, säästöä joka vuosi. |
#16
|
||||
|
||||
Kiitos vastauksista, se täytyypi tähän tieten tyytyä ko se ei ilimeisesti tästä enhän tokene, perkkele joo ajethan sitte tällä moottorireellä niin kerta. Tämä suomen pykälistö pitäs pistää remonthin, sitä törmäileepi usiasti kummallishin sana helinöihin niin kö esimerkiksi hajin vakuutus yhtiötä varten jäänkantavuus taulukon elyltä ja tämä taulukko on vakuutus yhtiöitten hyväksymä niin sielä puhuthin vielä hevosreestä että kuinka jää kantaa erinäisiä hevosella vedettäviä kuormia plus hevosta, joo heppoja se tuossaki miun moottorireessäki tietenki on, hohoi ei jaksa enhän mutta kiitos tosin vastauksista
|
#17
|
|||
|
|||
Monikohan jäällä kuormien vetäjä edes nykyään tietää minkä näköinen tai edes painoinen hevonen on
Mut kannattaa pitää kopiota tosta trafin pykälä ilmoituksesta matkassa ja jos poliisi/lentävät pysäyttelee niin voip näyttää et laillisesti mennään Tosin kohtahan ei enään liikkuvia tartte pelätä kun räsänen kieltää ne
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#18
|
||||
|
||||
Se tuli tuossa mielhen vielä että onkhan näitä bankkuja täälä palstalaisilla kuinka jos on niin olispa pikkusen retiä järjestää täälä joku bankku kokoontuminen, täälä olis aikas huluppiat paikat ajella
|
#19
|
|||
|
|||
Trafi ja....
Oikeus, kohtuus ja tasa-arvo.
Siis tarjosiko ne sinulle oikeasti tuota Aborttia; siis jos unohdat, niin et maksa? Ja Tiedän k.o instanssin antaneen punaista valoa paljon pienemmästäkin, kun vajaa 10v ikäerolla ja erikokoisella moottorilla ja -tehoilla. Esim. noissa moottorin vaihdoissa/virityksissä (esim. tuo minun mersu; w-124, OM 603 + nelimatic; jos aikanaan kovapenkkiseksi pakuksi rekisteröity, niin ero "uniikki-" vastaavaan: pelkkä paku identiteetti mahdollistaa kaiken maailman koneet ahtimilla ja välijäähdyttimillä, jos tilavuus ja paino menee "haarukkaan", tehot katsotaan dynolappuista, ja päästöt POLJETAAN konttorin pihalla... Täysin yhtenevä, mutta henkilöautoksi jäänyt: pelkkä ahtimen vaihto 25 vuotta uudemmaksi vaatii PERIAATTEESSA esim. VTT: 5 000? euron päästötodistuksen P.S tuo minun mersu voi olla muutaman viikon liian vanha tuohon esimerkkiin, mutta siis täysin sama, pahimmillaan useita kuukausia uudempi henkilöauto vaatii esim. vtt:n lapun, kun tuo uudempi PAKU menee dynolappuilla ja päästötodistuksella, jonka saa 15 e konttorilta. -> ajele kaikessa hiljaisuudessa, jos alkaa kiinnostaa kyttiä, niin tulee kalliiksi..., suomen kilvet aika työntakana, ja palaa rahaa pelkkin papereihin tonni poikineen... |
#20
|
||||
|
||||
Joo on tämä aika haastavaa pyristellä näitten kaikkien ihimeellisten kiemuroitten keskellä, kyllä mie ymmärrän että tarkkana pittää olla mutta eikö sitä tanasaa pysty näitä asioita maalais järijellä tekemhän niinkö tässäki asiassa on monesti vilahtanu semmonen kaunis sana kuin SOVELTUVINOSIN ja tällä se melekhen jo tehthin leimapaperit pitivain siontalenkit ja moottorista saaha teho/päästö ja muut lukemat???? perhana ko unohtu mikä mikä se tällekki oli oma nimi olikhan se joku tyyppihyväksyntäpaperi noh kuitenki. Semmonenki tuli vain mielhen että meniskhän tuo tuon alulavan kans jonaki rattorina tai työkonhena ?????? asiaa pittääki huntata, onkhan kelhän tievossa tela-ajoneuvoa lavalla / tela rattori / tela kuorma-autoa kilivissä tievossa johon vois verrata
Happiloppuu pierettää aaaapuva-apuva-apuva-aaaaaaaaaapppuva |
#21
|
||||
|
||||
Joo kyllä vain tuon mukhan antaa mahollisuuen olla maksamatta jos jätän tähän mutta jos taas alakasin pennäämhän tuota jatkoa niin maksu kiitos, aika ihimeellinen ilimotus kun normaalistihan net perivät sen rahan kuitenki
|
#22
|
||||
|
||||
niin, tuohan ei ole vielä päätös ...
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#23
|
||||
|
||||
Kyllä joo ei toteavat vain moottori reeksi. Mutta kyllä vain vieläki korpiaa ko tuossa kattelin viime vuojelta papereita mitä olin kaivellu niin oli yhessä kone liikhessä myynnissä juuri samanmoinen ja vuosimalliki olisama ja moottori ja muu, tämä vain oli kilivissä ja trafilta tulostin tievot tuosta niin luki huomioissa että saa käyttää vain suomen lapissa että tällä lailla, en tiijä missä tuo nytten on
|
#24
|
||||
|
||||
Perhana sehän on vielä suomessa tuo bankku joka oli myynnissä nykynen omistaja kaivikoneliike mikko tontti Imatralta, onkhan jollekki palstalaiselle hyväki väärti. Mitä jäbä duunaa, mä sain kauheen idiksen
|
#25
|
|||
|
|||
Lainaus:
Meinasikko päittäin vaihella? Olen aivan melko varma, ettei onnistu vaikka kummallekkaan ei omastaan nyt ole täyttä hyötyä
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |