Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 18.05.2012, 20:00
2,4TD 2,4TD ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 26.03.09
Sijainti: Pori
Viestit: 853
Perusasetus

Lukot


Tänään taas riipaisi kun taksvärkkitöihin piti sateen sattuessa lähteä kun omat työt katolla.
Kaivinkonella oli mäkeä myllätty ja tokihan auto (hilux) sitten pikkuisen luistelin savessa ja kusessa oltiin.
Renkaat ei ole kovinkaan karkeat ja 235x15 kokoiset niin ketjutkaan ei (31x10,5 renkaisiin) sopineet...
Luistelua oli ja kura lensi ja 2h tuli tapeltua, viimein niin ylös nousi että liinan ja taljan avulla sitten pääsi pois.
Pienestä oli kiinni meno ja josko ihan aikuisten oikeasti olisi 4-pyörää tai edes takana 2 ja edessä 1 vetänyt niin luulen että ylös olisi noussut ilamn tuskaa.
Nyt sitten linkkejä / tietoa lukkohommista, lähinnä paineilmalukot kiinnostaa, lienevät ne varmat ja toimivat?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 18.05.2012, 20:23
Comax Comax ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.01.12
Sijainti: Rovaniemi
Viestit: 161
Perusasetus

Liekkö noita muita vaihtoehtoja paineilmalla toimivia kuin ARBit. Tuolta löytyy ja soittamalla varmaan kertovat mitä kaikkia hiluja tarvitset: http://www.cros4wd.fi/OrigamiDEAL/in...0,24,565&lang=
__________________
-----------------------------------------
Suzuki-mies varmistaa pultitkin hitsaamalla.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 18.05.2012, 21:36
Eskimo Eskimo ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.10.03
Sijainti: Kajjjaani, .
Viestit: 3.320
Perusasetus

Sitten kun ne lukot laitat ja et renkaita niin sama tilanne.

Laita ensin kumit, alusta,vinssi, opettele ajamaan sillä setillä ja sitte lukot.
__________________
- eskimo kaenuusta
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 18.05.2012, 22:25
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.212
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Eskimo Näytä viesti
Sitten kun ne lukot laitat ja et renkaita niin sama tilanne.

Laita ensin kumit, alusta,vinssi, opettele ajamaan sillä setillä ja sitte lukot.
X 2.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 18.05.2012, 23:37
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Montaa mielipidettä....


Noista maastoominaisuuksista viimmeksi jauhettu tuossa: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=97359

Ja minun mielipide:

Esim tuossa sinun tilanteessa panssareista ei ollenkaan apua....

siis -> ensin opetellaan oman auton käyttäytyminen, sitten aletaan varustamaan:
A ja O. Lapio
1. renkaat (jos mahdollisuus käyttää kettinkejä tarvittaessa, niin ns. AT renkailla pärjää) ja pitää sopia pyörimään ristiriipunnassa, pitää korottaa että sopii.
2. lukot (siis kytkettävät, ja jos takana toimiva, ei tuhottu, LSD, niin ensin eteen, jos ei molempiin päihin) Jos ei ole vakiona
3. vinssi (vaijerilla, kestää pitkään huonoa huoltoa, vrt naru, jonka aurinko tuhoaa muutamassa vuodessa, jos pääsee paistamaan)
4. panssarit, alustan korotukset yms, mikäli ajellaan sellaisissa paikoissa että tarvii.

p.s Onko sinun hiluksi rikki vai takapotku? siis jos kaikki renkaat ei vedä? Semmonenkin rengas vetää, mikä ei pyöri sutia. siis 4wd autossa, joka kunnossa.

Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 18.05.2012 23:41
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 19.05.2012, 06:26
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Noista maastoominaisuuksista viimmeksi jauhettu tuossa: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=97359

Ja minun mielipide:

Esim tuossa sinun tilanteessa panssareista ei ollenkaan apua....

siis -> ensin opetellaan oman auton käyttäytyminen, sitten aletaan varustamaan:
A ja O. Lapio
1. renkaat (jos mahdollisuus käyttää kettinkejä tarvittaessa, niin ns. AT renkailla pärjää) ja pitää sopia pyörimään ristiriipunnassa, pitää korottaa että sopii.
2. lukot (siis kytkettävät, ja jos takana toimiva, ei tuhottu, LSD, niin ensin eteen, jos ei molempiin päihin) Jos ei ole vakiona
3. vinssi (vaijerilla, kestää pitkään huonoa huoltoa, vrt naru, jonka aurinko tuhoaa muutamassa vuodessa, jos pääsee paistamaan)
4. panssarit, alustan korotukset yms, mikäli ajellaan sellaisissa paikoissa että tarvii.

p.s Onko sinun hiluksi rikki vai takapotku? siis jos kaikki renkaat ei vedä? Semmonenkin rengas vetää, mikä ei pyöri sutia. siis 4wd autossa, joka kunnossa.
Tähän väliin jos sopii kysymys LSD:stä, mistä tietää, että se toimii oikein ?
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.05.2012, 07:29
2,4TD 2,4TD ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 26.03.09
Sijainti: Pori
Viestit: 853
Perusasetus

Offia ei ole tarkoitus ajaa ja nuo renkaat on karkeat AT kuviolla mitä tulee käytettyä.
Karkeilla renkailla (Fedima) olen ollut piukassa paikassa mihin ei kiinni pitäisi jäädä kun autoa kääntänyt lumisilla tieurilla.
Noissa jokusissa kerroissa uskoisin että oikeasti 4 vetävää pyörää olisi auttanut tilannetta tai se 2 takana ja 1 edessä.
Ajamaan opettelu ei nyt auta kun lumisella uralla näkymättömissä oleva kohta pettää ja auto on kiinni tms tilanteessa tai sitten pitää päästä eskimon oppiin
5cm taitaa olla normia korkeampi tuo mutta ne akselit kuitenkin on alhaalla ja renkaina ne 31x10,5 talvella ja nyt 235x15.
Pääosin pikitietä ajan ja parhaana vuonna 60 tkm tuli mittariin niin traktorikuvioisilla renkailla ei innosta ajamaan.
Jousitus ja iskarit on laitettu eli se osa alustaa on kunnossa, aika paljon on mettäreissuilla helpannut kaverin pallerossa sähkölukot kun oikeasti ne pyörät vetää, miksi se ei auttaisi hiluxissa?
Sähkölukkoja ei taida olla tarjolla mutta onko linkkejä infoa noista kytekettävistä lukoista Arb taitaa olla paras mutta myös kallein.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 19.05.2012, 09:57
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.470
Perusasetus

Totta hitossa ne lukot auttaa ja paljon. Vai miksköhän porukka ostelee nittä tonnin kappale lukkoja noihin offikiuluihinsa? jossei hyötyä ois niin nekin rahat käytettäis vaikka kaljaan. Lisäksi aina kun pitää kuskin ajotaitoja ylistää niin kerrotaan kuinka ajettiin tosi pahasta paikasta JA ilman lukkoja!!!
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 19.05.2012, 10:22
karisa:n Avatar
karisa karisa ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 31.08.11
Sijainti: Mäntsälä
Viestit: 664
Perusasetus

Lock right löytyy eteen esim, tai tämä http://www.filthymotorsports.com/Det...ettruetrac.htm .
Itsellä on mielessä tuo torsen tyyppinen eteen, ei tarvitse piuhoja ja ei kytkeydy yhtä äkäiseen kuin lokka. Hintakaan ei ole paha.
Itse olen huomannut että kapea nastarengas on talvella aika ehdoton. Takana voi kitkalukkoa säätää shimmilevyillä ja vaihtamalla uudet kitkalevyt, monesti pilattu tavallisilla peräöljyillä.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 19.05.2012, 10:25
Arpe:n Avatar
Arpe Arpe ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.12.05
Sijainti: Lappeenranta. Finland.
Viestit: 1.105
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso Näytä viesti
Totta hitossa ne lukot auttaa ja paljon. Vai miksköhän porukka ostelee nittä tonnin kappale lukkoja noihin offikiuluihinsa? jossei hyötyä ois niin nekin rahat käytettäis vaikka kaljaan. Lisäksi aina kun pitää kuskin ajotaitoja ylistää niin kerrotaan kuinka ajettiin tosi pahasta paikasta JA ilman lukkoja!!!
Jep! ja yleisin peruste auton kulkemattomuuteen on "menis tääki tosta jos täs olis lukot"
__________________
Montenegro offroad club #88
Montenegro racing 16
www.montenegrooffroad.com
5 x 4x4: LJ + SJ + BJ + OUTLANDER + HILUX
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 19.05.2012, 13:49
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja karisa Näytä viesti
Lock right löytyy eteen esim, tai tämä http://www.filthymotorsports.com/Det...ettruetrac.htm .
Itsellä on mielessä tuo torsen tyyppinen eteen, ei tarvitse piuhoja ja ei kytkeydy yhtä äkäiseen kuin lokka. Hintakaan ei ole paha.
Itse olen huomannut että kapea nastarengas on talvella aika ehdoton. Takana voi kitkalukkoa säätää shimmilevyillä ja vaihtamalla uudet kitkalevyt, monesti pilattu tavallisilla peräöljyillä.
Hilimassa on takana LSD ja sille lienee jotain momenttiarvoja, josta tietää missä kunnossa se on. Uudet öljyt vaihdatin sinne äsken ja sanoi öölimies, että oli hiukka vanhaa tuo öljy jota sieltä tuli ulos. Voiko tuon LSD:n testata nostamalla taka-akselin ilmaan ja koettaa pyörittää pyörää jotain momenttia vasten kuten toisen pyörän ?

Säätö / huolto vaatisi taas mun kannalta aivokirurgitason koneosaamista, joten jos on p*shana niin, sitten mennään noiden hyvin toimivien etulukkojen voimalla ja 3-vedolla. 4wd jumi onkin sitten jo melko huolellinen jumitus
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 19.05.2012, 14:43
MF356:n Avatar
MF356 MF356 ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 08.04.07
Sijainti: lappi (tl), Finland.
Viestit: 523
Perusasetus

(hyvin toimivien etulukkojen voimalla ja 3-vedolla.) Ei herneitä, mutta lukot vieläkin vähän sekaisin.

Viimeksi muokannut MF356 : 19.05.2012 14:46
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 19.05.2012, 14:53
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Smile

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja MF356 Näytä viesti
(hyvin toimivien etulukkojen voimalla ja 3-vedolla.) Ei herneitä, mutta lukot vieläkin vähän sekaisin.
Kommentoin tohon nyt vaikka näin , ootellaan, että Antsa kertoo miten asiat oikeasti ovat
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 19.05.2012, 15:30
Mika P Mika P ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 26.08.11
Sijainti: Rääkkylä
Viestit: 203
Perusasetus

Niin tuskinpa tuo kovin hyvin vetää jos eestä ei lukkoa löydy?
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 19.05.2012, 17:36
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.212
Perusasetus

Joo napalukoilla kytketään vain ne etupyörät vetoakseleihin. Tasauspyörästö siellä on edelleen niinkuin takanakin.

Eli jos vaikka jompi kumpi napalukko on auki niin kumpikaan pyörä ei vedä ja auto on takavetoinen oli kepit missä asennossa tahansa.Ja näiden funktio on säästää pieni määrä polttoainetta kun etupään vetolaitteet ei pyöri turhaan mukana silloin kun niitä ei tarvita.

Tasauspyörästön lukot on sitten se juttu millä saa kaikki pyörät vetämään oli sitten joku pyörä ilmassa,liukkaalla, tms.

www.totuusnelivedosta.com Mitsun tietopaketti aiheesta...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 19.05.2012, 17:53
2,4TD 2,4TD ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 26.03.09
Sijainti: Pori
Viestit: 853
Perusasetus

Tuohon BJ40/76 juttuun pitää laittaa lisäkysymys, muutaman kerran kun piukassa on oltu ja koitettu pois päästä niin 1 pyörä takana ja 1 edessä on lyönyt sutia, miten nuo pyörät on vetäneet jotka liikkumatta ovat olleet edessä ja takana?
Vai onko nelivetoni rikki, tuo on saattanut muuttua auton liikkuessa vaikka sen 1m eteenpäin ja se sutiva pyörä on jäänyt liikkumattomaksi jne.
Aika pitkälti jäänyt sellainen mutu että noissa 4WD autoissa missä ei ole erillistä kytkettävää lukkoa ei noita akseleita saa niin että ne molemmat etu tai takapyörät vetävät vaan se helpompi pyörii eli vetää.
Tuota vinssiä ajattelin ja meinasin jo hommata mutta omassa käytössä monasti ei ole mistä vetää tai sitten taakse pitäisi päästä liikkumaan ja ne harvat kerrat sitten vaikka taljalla saa autettua.
Eli olisiko hyvä taakse vaikka se paineilmalukko ja eteen tuollainen automaatti mikä oli jo esiintuodussa linkissä?
Vai onko hyvempi parempi molempiin p-ilmalukot, Tml tai Tlm lukkoa saa hieman edukkaammin kun Arb.n mutta onko siitä kokemuksia?
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 19.05.2012, 18:07
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.212
Perusasetus

Taas päästään asian ytimeen eli saivartelemaan. Akselin molemmat pyörät vetää samalla voimalla eli se paikallaankin oleva pyörä vetää samalla voimalla kuin se mikä sutii ja jos se sutiva pyörä on ilmassa niin vetovoima on nolla samoin kuin sen paikoillaan olevan pyörän vetovoima. Siis jos on tasauspyörästö.

Mutta joo niinkuin jo tuolla toisessa topicissa taisin kehua niin kyllä noista lukoista on ollu jo koko rahalla apua vaikka mitään offia en ajakkaan. Ja kytkettävää puoltaa semmonen juttu että se on aina omassa hanskassa milloin se on päällä ja milloin ei. Automaatti/palalukoilla/tms. saattaa saada parhaimmillaan talvella itsensä vaan pahempaan pinteeseen sivusiirtymien muodossa. Toisaalta sladit on näyttäviä.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi

Viimeksi muokannut Bj Andy : 19.05.2012 18:12
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 19.05.2012, 18:16
Ambula Ambula ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 05.04.11
Sijainti: Nurmijärvi
Viestit: 428
Perusasetus

Ja napalukoista vielä..

Ymmärtääkseni niiden tarkoitus on kaiken yllämainitun lisäksi suojella auton muuta voimansiirtoa. Tämä siis siten, että kun ajetaan pitävällä pinnalla (asfalttiparkkis, esim.) niin etu ja taka-akseli kulkevat eri matkan (mikäli ajetaan esim. tiukkaa ympyrää).

Jatkuvanelivetoisissa autoissa on keskellä tasauspyörästö, joka siis tasaa tämän eron.

Useimmiten napalukollisissa autoissa ei keskitasauspyörästöä ole, vaan napalukot napsautetaan auki siirryttäessä pitävälle pinnalle.

Korjatkaa ihmeessä, mikäli asia ei näin ole, sillä isot nahkatakkiset pojat väänsivät tämän tuuman rautanauloista minulle joskus..
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 19.05.2012, 18:23
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.212
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ambula Näytä viesti
Ja napalukoista vielä..

Ymmärtääkseni niiden tarkoitus on kaiken yllämainitun lisäksi suojella auton muuta voimansiirtoa. Tämä siis siten, että kun ajetaan pitävällä pinnalla (asfalttiparkkis, esim.) niin etu ja taka-akseli kulkevat eri matkan (mikäli ajetaan esim. tiukkaa ympyrää).

Jatkuvanelivetoisissa autoissa on keskellä tasauspyörästö, joka siis tasaa tämän eron.

Useimmiten napalukollisissa autoissa ei keskitasauspyörästöä ole, vaan napalukot napsautetaan auki siirryttäessä pitävälle pinnalle.

Korjatkaa ihmeessä, mikäli asia ei näin ole, sillä isot nahkatakkiset pojat väänsivät tämän tuuman rautanauloista minulle joskus..
Siitä 4 wd napista/kepistä joka on kabiinissa saa sen etuvedon pois ja tämä huoli poistuu sillä.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 19.05.2012, 18:26
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.729
Perusasetus

mun mielestä takaperässä automaattilukko on paljon parempi kuin kytkettävä. se on päällä aina tarvittaessa ilman mitää nappien kääntöö/ kompuran huudatusta.
esim jos talvella haluaa yht äkkiä kääntää kaasulla parkkipaikalla
ja kyllä, on ollut lockeri hjssa, ja kytkettävä tossa hdjssä, jonka toiminta ei ole niin tyydyttävää kuin lockerin. se ei ole päällä heti jos kaasua survasee

edessä kytkettävä on kyllä ehdoton...
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 19.05.2012, 19:21
Ambula Ambula ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 05.04.11
Sijainti: Nurmijärvi
Viestit: 428
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Siitä 4 wd napista/kepistä joka on kabiinissa saa sen etuvedon pois ja tämä huoli poistuu sillä.

Totta, tämä unohtui mainita..
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 19.05.2012, 19:31
Arpe:n Avatar
Arpe Arpe ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.12.05
Sijainti: Lappeenranta. Finland.
Viestit: 1.105
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bemaripoju Näytä viesti
mun mielestä takaperässä automaattilukko on paljon parempi kuin kytkettävä. se on päällä aina tarvittaessa ilman mitää nappien kääntöö
Automattilukolla on kyllä puolensa! Aikanaan kun askartelin läjään kitkalukkoperän tilalle arbin ja käytii ajelemassa tuttu reitti läpi. Huomas välittömästi että paikoissa josta ennen pääsi silmät kiinni,vasemmalla kädellä ja kännykkä korvalla ajamalla läpi killuttiinkin nyt ristiriipunnassa ja toinen takapyörä veuhtoi tyhjää. Eli nappien napsuttelua ja napsuttelun ennakointia nuo kytkettävät lukot vaatii.
__________________
Montenegro offroad club #88
Montenegro racing 16
www.montenegrooffroad.com
5 x 4x4: LJ + SJ + BJ + OUTLANDER + HILUX
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 19.05.2012, 19:51
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Smile

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Joo napalukoilla kytketään vain ne etupyörät vetoakseleihin. Tasauspyörästö siellä on edelleen niinkuin takanakin.

Eli jos vaikka jompi kumpi napalukko on auki niin kumpikaan pyörä ei vedä ja auto on takavetoinen oli kepit missä asennossa tahansa.Ja näiden funktio on säästää pieni määrä polttoainetta kun etupään vetolaitteet ei pyöri turhaan mukana silloin kun niitä ei tarvita.

Tasauspyörästön lukot on sitten se juttu millä saa kaikki pyörät vetämään oli sitten joku pyörä ilmassa,liukkaalla, tms.

www.totuusnelivedosta.com Mitsun tietopaketti aiheesta...
Tnx Antsa.

Mä löysin tällaisen Hiluxiin liittyvän jutun tuolta yhdelta toiselta palstalta ja koska se vaikutti pätevältä, niin kopioin sen tänne, kiitokset Sgt Hulka -nimimerkille:

"""Voimansiirron (pikkukepin) asennot ja vastaavat toiminnat ovat:
2H: nopea takaveto, etuvoimansiirron sakarakytkin auki, voima ei välity eteen
4H: nopea neliveto, etuvoimansiirto kytketty ja voima välittyy myös eteen JOS napalukot on kytketty
N: jakovaihteiston vapaa-asento, auto ei liiku vaikka päävaihteistossa olisi tilanne päällä
4L: hidas neliveto, jakovaihteisto hitaalla alueella (Hiluxissa 1:2,566 alennus). Hidasta aluetta käytettäessä etuveto on aina mukana. Hidas takaveto on mahdollinen vain jättämällä napalukot auki=KIELLETTY. Ylikuormittaa takavoimansiirtoa rankasti jos pyörät pitävät.

Taka-akselin tasauspyörästö:
Takana voi olla kitkalukko, riippuu vuosimallista ja 1.alkup.om lompakosta:
-banjon kopassa takapuolella tarra "LSD" (jos tallella) = kitkalukko.
-perä napsuu käännyttäessä = kitkalukko
-tyyppikilvessä A-koodissa on "xxx3" tai "xxx5" = kitkalukko
-Suomiautossa vuosimalli 1998 tai uudempi = kitkalukko

Muut lukot (paitsi napalukot):
-jakolaatikossa ei ole tasauspyörästöä eikä siten lukkoakaan, neliveto on 100% ON/OFF sakarakytkimellä.
-etutasauspyörästössä ei ole vakiona lukkoa
-jälkiasenteisena Hiluun saa monenlaisia kitka- ja könttälukkoja sekä eteen että taakse. Jos autossa on sellaisia, voidaan aavistella että autolla on jonkin sortin offitaustaa.

Napalukot:
Napalukko katkaisee etupyörän ja vetoakselin välisen kytkennän, kumpikin puolellaan. Jos napalukko on auki, vetoakseli ei välitä voimaa pyörälle tai toisinpäin.

AUTO SIIS YRITTÄÄ VETÄÄ NELJÄLLÄ PYÖRÄLLÄ VAIN, JOS MOLEMMAT ETUPYÖRIEN NAPALUKOT OVAT KIINNI. Elleivät ole, auto on takavetoinen auto jossa on hupia pyörivä etuvoimansiirto.

NELIVETOA KÄYTETTÄESSÄ MOLEMMAT NAPALUKOT PITÄÄ KYTKEÄ. Ellei, auto on edelleen vain takavetoinen, sillä etuperä pääsee tasaamaan vapaasti.

Napalukot kytkettynä voidaan autolla ajaa myös pelkällä takavedolla. Suositeltavaa kuitenkin on, että navat ovat auki, jos nelivetotarvetta ei ole näkyvissä. Kuluminen, melu ja polttoaineenkulutus ovat etuvoimansiirron levätessä pienemmät. Ja jos napalukon aukaiset, avaa sitten molemmat. Tai remontoit ja avaat.

Yleinen väärä uskomus: napalukoilla on jotakin tekemistä tasauspyörästön lukituksen kanssa. Ei ole. Kysymällä tätä asiaa myyjältä voit testata mitä hän autosta aivan tosiasiassa tietää. Jollei hän tätä asiaa tiedä, ei hän tästä autosta tiedä paljoa muutakaan.

Hilux: käsikäyttöiset napalukot olivat vakiona (Suomessa) LN170-mallin loppuun saakka eli ns. 6:n sukupolven loppuun, vuoteen 2005. Sitä uudemmat ovat jatkuvalla etuvetoakselien kytkennällä. Tuontiautoissa asia voi vaihdella. """

Tässä yllä oli mun mielestä oli ihan hyvää selitystä Hiluxin vetotapoihin ja lukkoihin sekä tuohon tasauspyörästöön. Muut vekottimet lienee osittain erilaisia.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 19.05.2012, 19:56
2,4TD 2,4TD ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 26.03.09
Sijainti: Pori
Viestit: 853
Perusasetus

Menee herroilla liikaa nyt offailun puolelle
Nyt oli kyse autosta jolla EI ajeta offia vaan muuten juututaan aina joskus, vinssi auttaa jos eteenpäin pääsee mutta yleensä taake omia jälkiä pitäisi päästä ja aina ei ole sitä paikkaa minne vinssin saisi kiinni, elikkä vaijerin.
Kytkettävä lukko normikäytössä varmaan parempi niin ei talvella nypi mm ohitustilanteissa lukkoa kun ksk vallin yli ajaa toiselle kaistalle.
Etupäässä tuo voisi sitten joku automaattilukko toimia kun nelikko päällä suht harvoin maantieajoa on edes talvella?
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 19.05.2012, 20:08
Pete:n Avatar
Pete Pete ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.03.05
Sijainti: Sipoo, Suomi
Viestit: 1.673
Perusasetus

Tai sitten oisit madaltanu rengaspaineita ja ajanu sen maen ylos.
__________________
LC200
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
tml.lukot Unregistered Tekniikka & Jutustelu 23 17.12.2012 19:49
tml lukot Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 1 20.05.2010 06:47
LJ:n lukot? tojotojo Tekniikka & Jutustelu 12 30.01.2007 20:51
Kam lukot ? RST Tekniikka & Jutustelu 25 21.11.2005 22:00
Lukot wallu Tekniikka & Jutustelu 35 08.06.2004 19:38


Sivu luotu: 17:56 (GMT +2).