|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Kokemuksia Insan ja Fediman Pinnoitushelvetti renkaista :DTänne voisi jakaa kokemuksia noista insan ja Fediman uusiohelvetti renkaista. Itsellä muutama sarja ollut Yksi sarja insan special trackkejä josta yhdestä renkaasta tieajossa alkoi nappulaa lenteleen irti. ja toinen sarja Fedima extreme evolutioneja joista räjähti yksi rengas maantieajossa HJ60 alla. Toki pari hyvääkin sarjaa ollut kertokaa kokemuksia käyttöolosuhteissa ja näin. itse hankkimassa taas yhtä sarjaa kun päätän vielä mikä...
|
#2
|
||||
|
||||
Jeepissä käytetyt, n 15tkm/2v vanhat Fediman extreme evot 31x10.5 pyöri alla 7/11- 4/12 eli syksyn ja talven. Enimmäkseen tieajoa, huonoakin tietä, n. 7000km yht.
- yksi renkaista vaati lähes 150g painoja asennuksessa - Meteli verrattuna AT pintaisiin on moninkertainen ja vierintä vastus tieajossa iso, automaatti tykkäs vaihdella pienempää aina kun tuli jonkilainen mäki vastaan tai hipas kaasua. - Bensakulutus nousi arviolta yli 3l/100km verrattuna Generalin AT renkaisiin (235/75) - Etupyörät kuluivat varmaan 3-4mm kun takasista ei nähnyt eroa viime syksyyn, AT renkaissa tosin myös etuset kuluu, mutta ei yhtä voimakkaasti. - Talvirenkaina toimi paremmin kun AT kiekot tai loppuun kuluneet nastarenkaat, tosin tuoreella nollakelin lumella piti ennakoida jarruttamisia hyvissä ajoin. Enemmässä lumessa kaivoi kivasti uraa maahan asti (ihan omalla pihalla) sitten pitikin himmata kaasusta kun pito löyty. Myönnetään että vähän väärässä käyttötarkoituksessa, kun tie ajossa noi renkaat oli. Edullisesti kun sain nii piti kokeilla ja on ne paremman näköset kun noi Generalit.
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- |
#3
|
|||
|
|||
Mulla pajeron alla fedimat (extreme evolution tais olla tarkempi malli) 31x10,5x15. Ovat olleet auton alla 4 vuotta/34000tkm niin kesät kuin talvet, eikä mitään ongelmia. Kaikki kuluneet tasaisesti, eivät ihmeemmin edes äänekkäät (nappularenkaiksi). Nyt vain tänään niitä potkiessa huomasin, että kyljet on alkaneet halkeilemaan jo aika voimakkaasti, varsinkin kyljessä olevat nappulat on kaikki kierretty halkeamin. Eli tuskin noissa enää kauaksi aikaa on rengasta, vaikka pintaa olisikin, mutta on nuo mielestäni jo hintansa haukkuneet! Seuraavat renkaat tulee kyllä kans olemaan fedimat!
__________________
Huono tie, parempi mieli. Viimeksi muokannut khonkonen : 05.05.2012 20:59 Perustelu: Mallin tarkennus... |
#4
|
||||
|
||||
Yhdet insa saharat ajoin isuzulla alusta loppuun ympärivuoden, yllätyin hyvistä maasto-ominaisuuksista ja osasin varautua huonoihin talviominaisuuksiin. Nappulat ei murtunut mutta kului rajusti vinoon reippaassa kaupunkiajossa. Mielestäni oli hintansa arvoiset.
|
#5
|
|||
|
|||
Omasta mielestä halvemmat ja paremmat kilometrit MAANTIELLÄ tulee BFG KM2:silla. Metsäajoon pinnatut ok.
|
#6
|
||||
|
||||
Insa Traction Track 7.50-16 oli alla 2½ vuotta kesät talvet, yhteensä ~40 000km. Ei moittimista, kuluivat hyvin tasaisesti 3-4mm käytön aikana, suht hiljaiset. Talvella aivan erinomaisia vaikka ilman nastoja, ajoin pelkästään takavedolla. Mursin ne käsin vanteille enkä koskaan jaksanut tasapainottaa niitä, hyvin ne tubeless-kumit kuitenkin istahtivat tube type-vanteille ilman minkään näköistä tärinää/värinää.
Tällä hetkellä Insan Dakarit 265/75R16. Äänekkäämmät kuin Traction Trackit, mut nehän ovat mutiaisia joten ei voi verrata mihinkään SUV-sliksiin. Nämäkin käsin murrettu vanteille eikä tasapainotettuja, ei ongelmia. Laitoin lopputalvesta alle eikä oikein sovellu talviajoon, ainakaan takavedolla, nelivedolla kyllä pääsee. Talveksi BFG'n nastat alle... Tällä hetkellä ei ole kuin hyvää sanottavaa Insoista, olen kuitenkin valmis muuttamaan mielipidettäni jos aihe löytyy. Kuluuhan ne nopeammin kuin "merkkirenkaat" mut jossainhan se halpa hinta pitää näkyä. Andy
__________________
"Mutiaiset ovat paskat mudassa ja AT't kaikkialla muualla..." L200 -99 tai joku sellainen Land Rover 109" SIIa STW 1971 200Di EX - Land Rover D1 V8 A -96 |
#7
|
||||
|
||||
Lainaus:
Yhtä karkeakuvioinen laaturengas saattais rullata paljon paremmin, joten kannattaako säästää pari sataa rengassettiä ostaessa kun niiden käyttöiän aikana saa työntää säästyneet fyrkat huoltoaseman tiskille ja toisen mokoman päälle? |
#8
|
|||
|
|||
Hyvä että näinkin paljon
Ihmisillä hyvää sanottavaa näistä renkaista... Kai se pitää mennä kolmassarja ostaan ens viikolla et saa karkeet pajeroon alle. .. varmaan insa saharat hommaan kun se kylkikuvio fediman evolutionissa jollottaa maantieajossa aika pahasti...
|
#9
|
|||
|
|||
Mistäs ajattelit ostella Fedimaa/Insaa? Eli kuka tuommoista ~31" maasto/katu-kuviota tänään myy edukkaasti?
T/P&Disco1 |
#10
|
||||
|
||||
Ostin muutama vuosi sitten uudet Insat kilvettömään metsäautoon. Olivat silloin paljon halvempia kuin nykyään. Pitoa on ollut koko rahan edestä. En ole renkailla ajanut metriäkään asvaltilla, ja pellollakin korkeintaan 40.
Noita kummeja (special track) näkee käyttöautojenkin alla, mutta itse en lähtisi kesäkuumalla moottoritielle niillä. Hyvät ja halvat MAASTOauton renkaat.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#11
|
|||
|
|||
Lainaus:
Itse miettinyt että mitenkähän noissa kestää kyljet ja ylipäätään itse renkaan runko? Nappulat on kyllä isot ja niiden kohdalla tietenkään tunnu kivet tms. missään mutta entäs jos sattuu nappuloiden väliin.. Monet rengasvalmistajt kun mainostaa että on ties mitä moninkertaisia suojia renkaan kyljissä, jne. niin uusiorenkaista niitä tuskin löytyy.. |
#12
|
||||
|
||||
Insan special trackit offi kikottimessa ja tieliikenne bertassa,bj menee kuin juna noilla kumeilla (235/85-16) sopii näemmä tuohon autoon nuo renkaat todella hyvin.33/12.5-15 bf all terraineilla vetelee niin että kaista ei meinaa riittää. Ei mitään huonoa sanottavaa ja maastossa pitoa riittää.
__________________
Hämeen Off-Road Kerho HOK Maplehill Productions http://www.pajakallio.fi/ http://www.ipefix.fi/ |
#13
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#14
|
|||
|
|||
Mulla oli Nivassa Insan Saharat. Oisko koko ollut 205/80-16? Hyvin ne toimi. Metelissä en huomannut mitään eroa kun se auto piti muutenkin niin paljon meteliä. Huomasin myös niillä renkailla että nämä maantiellä olevat tärinäreunat siellä tien laidassa tai keskellä tietä ei vaikuta noilla renkailla yhtään mitään. Ei sinne autoon huomannut niitä. Melko tasaiseen ne muistaakseni kului. Erittäin hyvä renkaat oli offikäyttöön. Myöhemmin hankitut Kumhon mutiaiset oli paljon huonommat. Saharoissa sen kuvion sai hyvin tyhjennettyä, mut Kumhoissa ei. Kumhoilla oli kuvio aina tukossa. Muinoin sitä tuli hieman verrattua hieman leveemmillä Saharoilla varustettuun Nivaan niin omasta mielestä tuo kapeampi rengas toimi paremmin. Kulutuksesta en osaa sanoa mitään, koska en ajanut Nivalla muilla renkailla. Muistelisin että Niva vei jonkun 10l/100km Saharat alla. Kuulemma tuo oli erittäin pieni kulutus Nivalle, mut olihan siellä hieno Weberin kaasutin
|
#15
|
|||
|
|||
Tere
Joo se on vähän tuurista kiinni minkälaisilla rungoilla saa sarjan. mut elämässä pitää olla jännitystä kohta hakemaaan insa saharan sarjaa ja vanteille...
|
#16
|
|||
|
|||
Mille rungoille noita yleensä tehdään, eli onko valmistajalla jotkut tietyn mallin rungot käytössä vai tehdäänkö mihin milloinkin -periaatteella (jopa pakettiauton maantierengas rungolle)?
|
#17
|
|||
|
|||
Kyselin puljusta mistä nuo ostin että mitä runkoja käyttävät. Myyjä sanoi että 6vuojen aikana mitä ovat myynet niin kolme asiakasta on valittanu runkovaurioista. Ja ihan "laatu runkoja" kuulemma käyttävät... itsellä ainakaan ole runkoissa ollut mitään vikaa ollut.
|
#18
|
|||
|
|||
Insat
Insan saharat pyöri susukin alla n 20tkm. Jos vähänkään enemmän joutuu ajelemaan asvaltteja pitkin niin jokin vähän kovempi rengas voisi olla parempi. Koneurilla ja lumessa toimi ihan mukavasti hintaansa nähden.
|
#19
|
|||
|
|||
Fediman F/OR:llä olen ajellut jonkun tuhatta autosuunnistusauton alla.
Painoja tartteevat ja pitävät meteliä mutta ei vipota jos vanteissa ei ole tonnia savea. Vaikuttaisivat kuluvan nopeammin kuin normi katurengas, paha sanoa näinkin pienellä ajomäärällä. Pitoa on sitten pehmeällä aivan eri malliin kuin katurenkaalla, mutta eipä näillä mitään sikaoffia ajetakaan. Pitävällä pinnalla ovat aika mottipäät, kankeat käännellä ja pito ei mikään paras ole. Pirun painavat ovat, mutta kantavuusluokkakin on 92 ja runko on ilmeisesti pakuun alunperin tehty. Mutta tarkoitukseensa aivan pistämättömät. Eli ajeluun soralla, kuralla ja muulla puolikovalla pinnalla, välillä huomattavan kovaakin. Talvella täysin kelvottomat. Kaksivetoisella ei todennäköisesti pääsisi noilla edes liikkeelle lumikeleillä. Käytössä siis tämmöinen leikkiautojen ja lastenvaunujen koko, 185/65/15. Ja autohan on Corolla Sportswagon 4wd |
#20
|
|||
|
|||
Kysytäänpä samaan hengenvetoon, että onko jollain kokemusta tuosta Insa Ranger-renkaasta joka on all-terrain kuviolla. Ei varmaan ainakaan niin äänekäs ole kuin saharat jotka oli edellisessä autossa alla, miten lie sitten kestävyyden laita? Hiluxiin tuota Rangeria ajattelin koossa 235/70/R16 ja pääsääntöinen käyttö olisi normi-ajelua maanteillä satunnaisella metsäteiden ajolla höystettynä, tyyliin 70% tiellä 30% maastossa. Hinta ainakin olisi paljon edullisempi kuin BFG:n all-terrain. Mutta itsellä ei ole all-terraineista minkäänlaista aikaisempaa kokemusta vaan aina mutarengas kesäisin alla.
Viimeksi muokannut Hammer__ : 10.05.2012 11:24 |
#21
|
||||
|
||||
Kolmisen vuotta ajanu Fediman Extreme evoilla. Mukavat ollu ajaa tosin äänekkään mutta eikai kukaan oletakkaan tuollaisen renkaan olevan äänetön. Hiekalla painoitettu. Pintaa on mutta vähän on pykiny. Eniten harmittaa toi kulutuspinnan kovettuminen muovimaiseksi eli ei noista kyllä talvirenkaisi ole enään.
__________________
www.pohojanmaanoffroad.fi |
#22
|
|||
|
|||
jep
Nyt alla uuen karheat 265/70 16" insa saharat pajerossa. yllätyin miten hiljaiset maantiellä ei pidä juuri minkäänlaista ääntä 100km/h vauhdissa. ennen oli fediman vastaavat kylkikuviolla ja huutivat aivan hirveästi. . . myös special trackit oli kova ääniset. en tiedä sitten alkaako jollaamaan kun pinta kuluu ja hakee paikkansa mutta uuekseltaan hiljaiset eikä ravista... SIIS AIVAN OIKEASTI HILJAISET. Pakko oli käyä heittämässä pitempi lenkki ja todeta tilanne.. vielä kerran...
Viimeksi muokannut Rouveri : 10.05.2012 13:43 |
#23
|
||||
|
||||
Tänne tuli juuri Insa Dakarit koossa 235/75-15 saapa nähdä minkälaiset on tiellä ajaa, painoja ainakin joutu laittaa ihan kiitettävästi. Olikohan 100g luokkaa pahimmillaan. Huomenna voisi jaksaa vääntää ne alle kun alkaa tää lunssa helpottamaan..
|
#24
|
||||
|
||||
Noihan on tosi hyvät jos vaan 100 g, meinaan kun huonoin fedima trial ade on tähän mennessä vaatinut 550g tosin paras alle 50 eli heittoja näissä on tosi paljon.
|
#25
|
|||
|
|||
mitä pienempi halkaisia ja leveys kumilla = helpompi pinnata = pienempiheitto = vähemmän puntteja...
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Kokemuksia kevyt K-A:n renkaista | -Captain- | Tekniikka & Jutustelu | 22 | 23.07.2016 12:42 |
kokemuksia Pitbullin renkaista? | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 07.02.2008 07:59 | |
Kokemuksia COOPERin renkaista?? | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 02.04.2006 13:30 | |
Kokemuksia Maxxis BigHorn renkaista! | PatrolAss | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 25.10.2005 13:23 |
Maxizís renkaista vielä kokemuksia | ttapio | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 02.09.2005 09:06 |