|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Hiluxin vararengas jumissaHiluxiin ruostesuojaus työn alla. Pitäisi irrottaa vararengas lavan alta, jotta saisi suojattua lavan pohjan. Vararengasta ei ole kait koskaan tarvittu, koska sen hissi on tuhannen jumissa. Ei uskalla vääntää enää kovempaa tuolla auton mukana tulleella veivillä. Mikä eteen ?
|
#2
|
|||
|
|||
Massaruisku käteen ja siihen ATF:fää tai jotain muuta ohkaista öljyä(ei jäteöljyä). Sillä läärää sen rengashissin sekä koko alustan koteloineen märäksi vaikka kerran kuussa...
Jossain vaiheessa saattaa lähteä jopa se rengashärvelikin toimimaan. Ja tuo ohut öljy imeytyy pieneenkin huokoseen estäen ruostumisen etenemisen. Nimim. Joskus kuullut sanottavan, että massa on vanhan auton surma. |
#3
|
|||
|
|||
Jos samantyyppinen kuin cruisereissa, niin rälläköi tuo palkki, mikä vanteen reijässä, poikki, ja sitten pääset nitkuttelemaan hissiä helpommin kun vararengas ei ole tiellä.
Cruisereissa hissi 4 pultilla palkissa, irrallisena helpompi elvyttää. p.s vararengas putoaa alas, kun tuo kapula katkeaa, älä loukkaa itseäsi |
#4
|
|||
|
|||
kiitokset
Öljyä sinne härveliin jo suihkuttelenkin, nyt vaan odotellaan sen vaikutusta. Myös rälläkkä on ollut jo esillä, mutta en ole vielä alkanut kirurgiksi. Kiire asialla ei ole, Hilma on katsastettu eikä lava ole juurikaan ruosteessa mutta minä kun en tykkää ruosteessa helmoissa, niin siitä tämäkin puuha.
|
#5
|
|||
|
|||
Jouduin tässä taannoin tienpäällä tuskailemaan saman asian kanssa.
Tietysti se kampi muljaantu pilalle ja väänsin lopulta 90 mutkan siihen tunkinvarren päähän ja jatkovarrella vääntämällä sain varapyörän alas. |
#6
|
|||
|
|||
Ok
Mukavaa puuhaa tuo lienee silloin kun on 25 C pakkasta. Vielä en ole pyörää kovettunut irrotella, mutta nyt on lavan pintapelti hiottu ja ruostesuojamaalattu. Hienostelin vielä oikean välisellä pintamaalilla ja lakalla peräosassa. Kyllä nyt kestää. Pohjan pesin painepesurilla ja odottelen sen kuivumista. Tämän jälkeen täytyy sitten päättää oikea ruostesuojausmenetelmä. Tähän otetaan erilaisia hyväksi havaittuja ohjeita vastaan.
POR15,pellavaöljy, jäteöljy, kamelinlanta ja muut eksoottiset aineet ei ehkä ole mua varten suuri kysymys on : massaa vai öljyä ? |
#7
|
||||
|
||||
mitä vaan paitsi massaa ...
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#8
|
|||
|
|||
Ok
Onko ruostesuojamaaleista mihinkään ? Vai ruikitaanko vain reilusti ohutta öljyä pohjaan, niinkuin tuossa jo aiemmin suositeltiin ?
Koteloissa on hiekkaa ihan hiekkakasaksi asti, mitäs sille pitäis tehdä ? |
#9
|
|||
|
|||
Minun tapa:
Avohammaspyörä rasva, tai muu Suolavettä kestävä, huonosti haihtuva vassu. Jos pitää löytyä läheltä ja heti; niin jonnekkin raskaskonekauppaan ja kerrot että pitää saada suolavedenkestävää, pitkään kestävää säilytys vaseliiniä. 400g riittää pitkälle, 2 pötkyä jo lavan sisällekkin, ja 3 pötkyä, niin valuu kesäkuumalla konepellistäkin
Ja ainakin nuo vaseliinit, mitä minä olen ruiskutellut, eivät ole liuenneet muuhun kuin tinneriin, toki kun 50%/50% seos, niin ohenee jo tarpätillä. Ja olen ruiskuttanut bilteman kotelonsuojaruiskulla, niin lopullinen seos on ollut noin 1 osa vaseliini, 1-2 osa tinneri ja 1osa tärpättiä. Katsoppa vaikka jotain vuosikymmenet seisonutta työkonetta, esim kaivuria, niin jos tappeissa on ollut rasvaa, niin edelleenkin ruosteettomat. Iijoella oli vielä n. 10v sitten Marion- merkkinen kävelevä laahauskaivinkone, oli seisonut vissiin 50/60 luvulta alkaen joenpenkalla, ja 90 luvulla vielä kaikki maston vaijeripyörät pyöri kengän kärellä painamalla.... Itselläni jotain teollisuus vaseliiniä, en muista mitä, ehkä mobilarma?, auton koteloissa, ja imeytyy siten, että nyt kun katupöly pölisee, niin esim oven vedenpoistoreikien kohdalla pintapellissä "paska-Aurinko", siis vaseliini kiipeää vedenpoistoreiästä oven ali pintapeltiin, ja pöly tarttuu siihen! Ja vesi ei tartu, valuu pois kuin hanhen selästä! Mulla kestotesti menossa Oulun alppilassa olevasta automaaliliikkeestä ostetusta "ruostesuojarasvasta": 10v sitten pistin ruosteiseen venetrailerin runkoaisaan klöntin, ja edelleenkin siinä näkyy rasvatahra, ja kokemuksen mukaan se ei ruostu, eikä kastu. Tuo sotku tehdään varmaan teboilin avohammaspyörä- tai vaijeri/ketju rasvaan. Ja tuo alustamassa on toiseksi huonoin vaihtoehto: joku ruiskutettava muovi vielä huonompaa |
#10
|
|||
|
|||
Kiitos loistavasta vastauksestaLainaus:
Kävin paikallisessa Toyota-huollossa varaamassa vaimon autolle huollon (se on sen verran hienompi malli, ettei itse viitsi alkaa turaamaan) ja kertoivat ihan samaa: öljyä pohjaan ja sillä kestää. Paras esimerkki oli metsäkoneurakoitsija, joka oli kuulemma laittanut pohjaan teräketjuöljyä ja sitten autoa tutkittaessa autokaupan yhteydessä paksun moskakerroksen alka paljastui vaseliinia ja ihan puhdasta peltiä. Kertoi myös, että Hiluxin saa helposti kestämään 700 tkm kunhan suojaa kotelot. Porvoossa on joku liike joka tekee näitä öljypohjaisia suojauksia parilla sadalla. Laittaa jotain Dinitroliakin mukaan. Itte tekisin itelleni kyllä halvemmalla |
#11
|
|||
|
|||
Varapyörä ei ole enää jumissa
Äitienpäivän ja jääkiekon kunniaksi ähisin Hilmasta varapyörän irti. Pulmahiomakoneella pyörän keskellä olevan poikkitangon keskeltä ainetta pois ja pomps! Ponnahti jousi ja sitä pitänyt prikka pois, mutta tanko jäi jököttämään ruosteen voimalla edelleen paikalleen. Vasaraa kannatintapin päähän ja romps! Pyörä putosi hallitusti hiekalle, sisällään ruostetta ja hienoa pölyä.
Tän jälkeen 12mm lenkillä pultit auki, tai oikeamminkin poikki kannasta ja tuo läpijumittunut varapyörän alennushärdelli pois. Sen saisi nyt halavalla. Sitten vaan naapurin iloksi neekerintukka liehumaan ( juu tää ei oo sitten rasistinen kommentti) ja ruosteet pois. Oli hyvin vähän ruostetta ja mikä yllättävintä runkopalkkien yläsisäpinnat takaakin ihan sileitä. Jee. Ei ookaan ihan ruosteläjä tää mun rakkine. Huomenna ruostesuojamaalikauppaan ja sitten nuo aiemmin selitetyt kuuluisat öljymömmöt siihen päälle. Neekeröin ton takabanjon samalla niin saa sekin käsittelyn. Viimeksi muokannut Porvoon Hilma : 13.05.2012 18:40 |
#12
|
|||
|
|||
Myrkkymaali vois olla kova sana ruostetta vastaan esim pohjassa ja runkopalkeissa.
Tarkoitan noita maaleja kun tölkkiautoissa on mitkä ajaa hapanta ja emästä paikasta A paikkaan B. Tuntuu kestävän pikkuroiskeita ja kolhuja niin luulisi kestävän tiesuolankin. |
#13
|
|||
|
|||
Minkälaista myrkkymaalia tarkoitat?
|
#14
|
|||
|
|||
Esim aikoinaa yhtiö nimeltä Viinikka autoja kulki aika tavalla ympäriinsä, pöntöt maalattu valk ja sin sävyillä tuolla myrkkymaalilla.
En tiedä tarkempaa koostumusta mutta kesti roiskeita mitä tankatessa tuli happamen tai emäksen suhteen. Varmaan muutkin firmat käyttänevät saman tyylin maaleja mitkä kemikaaleja ajelee eikä ole kirkkaat astiat. Halpaa se ei ole mutta eipä suuria määriä varmaan tarvi ja hyvästä kannattanee maksaa? |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
aina jumissa | aina jumissa 67 | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 27.01.2012 23:39 |
duunissa jumissa | Cental73 | Chit-Chat | 6 | 24.05.2006 12:18 |
Jakolaatikko jumissa | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 29.11.2004 12:24 | |
konepeitto jumissa | Vuosimallit 1968-1982 | 1 | 25.04.2003 11:29 |