Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 01.05.2012, 20:27
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Question

Hiluxin vararengas jumissa


Hiluxiin ruostesuojaus työn alla. Pitäisi irrottaa vararengas lavan alta, jotta saisi suojattua lavan pohjan. Vararengasta ei ole kait koskaan tarvittu, koska sen hissi on tuhannen jumissa. Ei uskalla vääntää enää kovempaa tuolla auton mukana tulleella veivillä. Mikä eteen ?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 01.05.2012, 20:35
petroman petroman ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.07.09
Sijainti: askola
Viestit: 1.322
Perusasetus

Massaruisku käteen ja siihen ATF:fää tai jotain muuta ohkaista öljyä(ei jäteöljyä). Sillä läärää sen rengashissin sekä koko alustan koteloineen märäksi vaikka kerran kuussa...

Jossain vaiheessa saattaa lähteä jopa se rengashärvelikin toimimaan. Ja tuo ohut öljy imeytyy pieneenkin huokoseen estäen ruostumisen etenemisen.

Nimim. Joskus kuullut sanottavan, että massa on vanhan auton surma.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 01.05.2012, 20:58
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Jos samantyyppinen kuin cruisereissa, niin rälläköi tuo palkki, mikä vanteen reijässä, poikki, ja sitten pääset nitkuttelemaan hissiä helpommin kun vararengas ei ole tiellä.
Cruisereissa hissi 4 pultilla palkissa, irrallisena helpompi elvyttää.

p.s vararengas putoaa alas, kun tuo kapula katkeaa, älä loukkaa itseäsi
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 01.05.2012, 21:25
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Smile

kiitokset


Öljyä sinne härveliin jo suihkuttelenkin, nyt vaan odotellaan sen vaikutusta. Myös rälläkkä on ollut jo esillä, mutta en ole vielä alkanut kirurgiksi. Kiire asialla ei ole, Hilma on katsastettu eikä lava ole juurikaan ruosteessa mutta minä kun en tykkää ruosteessa helmoissa, niin siitä tämäkin puuha.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 02.05.2012, 16:55
-Ville- -Ville- ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 14.02.08
Sijainti: Lappi
Viestit: 23
Perusasetus

Jouduin tässä taannoin tienpäällä tuskailemaan saman asian kanssa.
Tietysti se kampi muljaantu pilalle ja väänsin lopulta 90 mutkan siihen tunkinvarren päähän ja jatkovarrella vääntämällä sain varapyörän alas.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 02.05.2012, 19:44
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Smile

Ok


Mukavaa puuhaa tuo lienee silloin kun on 25 C pakkasta. Vielä en ole pyörää kovettunut irrotella, mutta nyt on lavan pintapelti hiottu ja ruostesuojamaalattu. Hienostelin vielä oikean välisellä pintamaalilla ja lakalla peräosassa. Kyllä nyt kestää. Pohjan pesin painepesurilla ja odottelen sen kuivumista. Tämän jälkeen täytyy sitten päättää oikea ruostesuojausmenetelmä. Tähän otetaan erilaisia hyväksi havaittuja ohjeita vastaan.

POR15,pellavaöljy, jäteöljy, kamelinlanta ja muut eksoottiset aineet ei ehkä ole mua varten suuri kysymys on : massaa vai öljyä ?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 02.05.2012, 19:51
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.905
Perusasetus

mitä vaan paitsi massaa ...
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 02.05.2012, 20:08
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Smile

Ok


Onko ruostesuojamaaleista mihinkään ? Vai ruikitaanko vain reilusti ohutta öljyä pohjaan, niinkuin tuossa jo aiemmin suositeltiin ?

Koteloissa on hiekkaa ihan hiekkakasaksi asti, mitäs sille pitäis tehdä ?
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 02.05.2012, 23:03
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Minun tapa:


Avohammaspyörä rasva, tai muu Suolavettä kestävä, huonosti haihtuva vassu. Jos pitää löytyä läheltä ja heti; niin jonnekkin raskaskonekauppaan ja kerrot että pitää saada suolavedenkestävää, pitkään kestävää säilytys vaseliiniä. 400g riittää pitkälle, 2 pötkyä jo lavan sisällekkin, ja 3 pötkyä, niin valuu kesäkuumalla konepellistäkin

Ja ainakin nuo vaseliinit, mitä minä olen ruiskutellut, eivät ole liuenneet muuhun kuin tinneriin, toki kun 50%/50% seos, niin ohenee jo tarpätillä.

Ja olen ruiskuttanut bilteman kotelonsuojaruiskulla, niin lopullinen seos on ollut noin 1 osa vaseliini, 1-2 osa tinneri ja 1osa tärpättiä.

Katsoppa vaikka jotain vuosikymmenet seisonutta työkonetta, esim kaivuria, niin jos tappeissa on ollut rasvaa, niin edelleenkin ruosteettomat.

Iijoella oli vielä n. 10v sitten Marion- merkkinen kävelevä laahauskaivinkone, oli seisonut vissiin 50/60 luvulta alkaen joenpenkalla, ja 90 luvulla vielä kaikki maston vaijeripyörät pyöri kengän kärellä painamalla....

Itselläni jotain teollisuus vaseliiniä, en muista mitä, ehkä mobilarma?, auton koteloissa, ja imeytyy siten, että nyt kun katupöly pölisee, niin esim oven vedenpoistoreikien kohdalla pintapellissä "paska-Aurinko", siis vaseliini kiipeää vedenpoistoreiästä oven ali pintapeltiin, ja pöly tarttuu siihen!
Ja vesi ei tartu, valuu pois kuin hanhen selästä!

Mulla kestotesti menossa Oulun alppilassa olevasta automaaliliikkeestä ostetusta "ruostesuojarasvasta": 10v sitten pistin ruosteiseen venetrailerin runkoaisaan klöntin, ja edelleenkin siinä näkyy rasvatahra, ja kokemuksen mukaan se ei ruostu, eikä kastu.
Tuo sotku tehdään varmaan teboilin avohammaspyörä- tai vaijeri/ketju rasvaan.

Ja tuo alustamassa on toiseksi huonoin vaihtoehto: joku ruiskutettava muovi vielä huonompaa
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 03.05.2012, 07:50
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Smile

Kiitos loistavasta vastauksesta


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Avohammaspyörä rasva, tai muu Suolavettä kestävä, huonosti haihtuva vassu. Jos pitää löytyä läheltä ja heti; niin jonnekkin raskaskonekauppaan ja kerrot että pitää saada suolavedenkestävää, pitkään kestävää säilytys vaseliiniä. 400g riittää pitkälle, 2 pötkyä jo lavan sisällekkin, ja 3 pötkyä, niin valuu kesäkuumalla konepellistäkin

Ja ainakin nuo vaseliinit, mitä minä olen ruiskutellut, eivät ole liuenneet muuhun kuin tinneriin, toki kun 50%/50% seos, niin ohenee jo tarpätillä.

Ja olen ruiskuttanut bilteman kotelonsuojaruiskulla, niin lopullinen seos on ollut noin 1 osa vaseliini, 1-2 osa tinneri ja 1osa tärpättiä.

Katsoppa vaikka jotain vuosikymmenet seisonutta työkonetta, esim kaivuria, niin jos tappeissa on ollut rasvaa, niin edelleenkin ruosteettomat.

Iijoella oli vielä n. 10v sitten Marion- merkkinen kävelevä laahauskaivinkone, oli seisonut vissiin 50/60 luvulta alkaen joenpenkalla, ja 90 luvulla vielä kaikki maston vaijeripyörät pyöri kengän kärellä painamalla....

Itselläni jotain teollisuus vaseliiniä, en muista mitä, ehkä mobilarma?, auton koteloissa, ja imeytyy siten, että nyt kun katupöly pölisee, niin esim oven vedenpoistoreikien kohdalla pintapellissä "paska-Aurinko", siis vaseliini kiipeää vedenpoistoreiästä oven ali pintapeltiin, ja pöly tarttuu siihen!
Ja vesi ei tartu, valuu pois kuin hanhen selästä!

Mulla kestotesti menossa Oulun alppilassa olevasta automaaliliikkeestä ostetusta "ruostesuojarasvasta": 10v sitten pistin ruosteiseen venetrailerin runkoaisaan klöntin, ja edelleenkin siinä näkyy rasvatahra, ja kokemuksen mukaan se ei ruostu, eikä kastu.
Tuo sotku tehdään varmaan teboilin avohammaspyörä- tai vaijeri/ketju rasvaan.

Ja tuo alustamassa on toiseksi huonoin vaihtoehto: joku ruiskutettava muovi vielä huonompaa
Kiitokset loistavasta vastauksesta. Hilman alusta saa öljypohjaisen käsittelyn ihan heti kohta kunhan saan sopivat mömmöt hankittua. Eli reseptinä 1 osa vaseliinia, 1,5 osaa tinneriä ja 1 osa mineraalitärpättiä. Tämä ruiskuun ja menoksi. Koteloiden sisältä täytyy ekaksi poistaa hiekkakasa, mutta eiköhän se painepesurilla lähde.

Kävin paikallisessa Toyota-huollossa varaamassa vaimon autolle huollon (se on sen verran hienompi malli, ettei itse viitsi alkaa turaamaan) ja kertoivat ihan samaa: öljyä pohjaan ja sillä kestää. Paras esimerkki oli metsäkoneurakoitsija, joka oli kuulemma laittanut pohjaan teräketjuöljyä ja sitten autoa tutkittaessa autokaupan yhteydessä paksun moskakerroksen alka paljastui vaseliinia ja ihan puhdasta peltiä. Kertoi myös, että Hiluxin saa helposti kestämään 700 tkm kunhan suojaa kotelot.

Porvoossa on joku liike joka tekee näitä öljypohjaisia suojauksia parilla sadalla. Laittaa jotain Dinitroliakin mukaan. Itte tekisin itelleni kyllä halvemmalla
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 13.05.2012, 18:38
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Smile

Varapyörä ei ole enää jumissa


Äitienpäivän ja jääkiekon kunniaksi ähisin Hilmasta varapyörän irti. Pulmahiomakoneella pyörän keskellä olevan poikkitangon keskeltä ainetta pois ja pomps! Ponnahti jousi ja sitä pitänyt prikka pois, mutta tanko jäi jököttämään ruosteen voimalla edelleen paikalleen. Vasaraa kannatintapin päähän ja romps! Pyörä putosi hallitusti hiekalle, sisällään ruostetta ja hienoa pölyä.

Tän jälkeen 12mm lenkillä pultit auki, tai oikeamminkin poikki kannasta ja tuo läpijumittunut varapyörän alennushärdelli pois. Sen saisi nyt halavalla.

Sitten vaan naapurin iloksi neekerintukka liehumaan ( juu tää ei oo sitten rasistinen kommentti) ja ruosteet pois. Oli hyvin vähän ruostetta ja mikä yllättävintä runkopalkkien yläsisäpinnat takaakin ihan sileitä. Jee. Ei ookaan ihan ruosteläjä tää mun rakkine.

Huomenna ruostesuojamaalikauppaan ja sitten nuo aiemmin selitetyt kuuluisat öljymömmöt siihen päälle. Neekeröin ton takabanjon samalla niin saa sekin käsittelyn.

Viimeksi muokannut Porvoon Hilma : 13.05.2012 18:40
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 13.05.2012, 19:23
2,4TD 2,4TD ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 26.03.09
Sijainti: Pori
Viestit: 853
Perusasetus

Myrkkymaali vois olla kova sana ruostetta vastaan esim pohjassa ja runkopalkeissa.
Tarkoitan noita maaleja kun tölkkiautoissa on mitkä ajaa hapanta ja emästä paikasta A paikkaan B.
Tuntuu kestävän pikkuroiskeita ja kolhuja niin luulisi kestävän tiesuolankin.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 13.05.2012, 19:38
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Question

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 2,4TD Näytä viesti
Myrkkymaali vois olla kova sana ruostetta vastaan esim pohjassa ja runkopalkeissa.
Tarkoitan noita maaleja kun tölkkiautoissa on mitkä ajaa hapanta ja emästä paikasta A paikkaan B.
Tuntuu kestävän pikkuroiskeita ja kolhuja niin luulisi kestävän tiesuolankin.
Minkälaista myrkkymaalia tarkoitat?
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 13.05.2012, 19:57
2,4TD 2,4TD ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 26.03.09
Sijainti: Pori
Viestit: 853
Perusasetus

Esim aikoinaa yhtiö nimeltä Viinikka autoja kulki aika tavalla ympäriinsä, pöntöt maalattu valk ja sin sävyillä tuolla myrkkymaalilla.
En tiedä tarkempaa koostumusta mutta kesti roiskeita mitä tankatessa tuli happamen tai emäksen suhteen.
Varmaan muutkin firmat käyttänevät saman tyylin maaleja mitkä kemikaaleja ajelee eikä ole kirkkaat astiat.
Halpaa se ei ole mutta eipä suuria määriä varmaan tarvi ja hyvästä kannattanee maksaa?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
aina jumissa aina jumissa 67 Tekniikka & Jutustelu 5 27.01.2012 23:39
duunissa jumissa Cental73 Chit-Chat 6 24.05.2006 12:18
Jakolaatikko jumissa Tekniikka & Jutustelu 3 29.11.2004 12:24
konepeitto jumissa Vuosimallit 1968-1982 1 25.04.2003 11:29


Sivu luotu: 05:14 (GMT +2).