Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 08.04.2012, 21:41
-sami- -sami- ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.12.05
Sijainti: Kirkkonummi, Finland.
Viestit: 547
Perusasetus

sammutusjärjestelmistä


Pirskule viime aikoina säikytelty niin paljon noilla mitä tallissa ei saisi tehdä....

Mulla paloi tänään hihat (takin ja hupparin ). Sitten kun olin lopettelemassa muutenkin, eli aloitin siivoamisen yms. samalla palovartiossa ollen. ihmettelin kun rasvamontun kannen alta tuli savua/höyryä/pölyä. No perskule sinnehän joku huolimaton oli jättänyt jonkun rätin ja se oli syttynyt palamaan.

Siitä tuli sitten viimeinen niitti et mullehan tulee talliin sammutusjärjestelmä JA hälytys. Hälärin olen jo löytänyt ja päättänyt minkä hankin.

Sammutus järjestelmä on viellä mietinnän alla. Mitään virallista systeemiä en tee mutta joku kylläkin. Onko porukoilla ideaa tai oikein tietoa mitä tollaiset suuttimet yms. maksaa?

perinteinen sprinkler
matalapainevesisumu
onko jotain "halon" tyyppisiä esim. hiilidioksidille tms.?

ideoita ehdotuksia?

Visio olis että jos ei olis sairaan kalliita niin tohon 60m2 talliin tulis 2-3 noita matalapainesumusuuttimia.

Tarkoituksena ja toiveena ois että jos paska osuu tuuletimeen niin saisin sisään hälyytyksen ja sammutin järjestelmä kytkeytyisi itsestään päälle. Kun kerkeisin itse paikalle saisin autettua järjestelmää sammuttimilla ja letkulla talon seinästä. Palokuntakaan ei onneksi ole hirveen kaukana.

-sami-

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 08.04.2012, 21:50
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.344
Perusasetus

vaikeinta itse tehtynä lienee järjestelmän paineistus, ja se miten sen laukaisu hoidetaan, noissa virallisissakin kun sattuu joskus niitä tarpeettomia paineistumisia/ laukaisuja... saattaa tympiä kuivailla sitä tallia tämän tuosta
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 08.04.2012, 21:55
JJ90:n Avatar
JJ90 JJ90 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 24.09.10
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.200
Perusasetus

Minkätyyppiset ilmaisimet ajattelit laittaa?
__________________
Diisselistä voimaa ja silleen.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 08.04.2012, 22:53
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Edellisessä "tee-se-itse" spiklerissä....


Homma kaatu siihen, että kun yritin saada hintaa tuolle n.3 kg paineelle toimivalle passiivisuuttimelle (siis toimii kun tulee vettä) niin kuulemma
ei voi itse tehdä, ja se että vääntää bilteman 5 euron hanan auki, kun tulee
hätä, ei tule kysymykseen (yritin ehdottaa polkupyörän jarruvaijeria ja kahvaa
pihalle...)
ja alustava suunnittelu / tarjous jonkun standardin mukaiseen järjestelmään maksaa vajaa 100e/ tunti, ja tarkastus nyt ja joka x vuosi...

Siis jos löydät jostain tarkoitokseen sopivan "vedenlevittimen", niin pistä vaikka yv!

Nyt halpakaupan messinki sadetin.....

Ja nämä vain "itse näköjään maksan...."

Siis tarvitaan kunnon sprinkleriä, voiko semmoisen ostaa jostain? vaikka 50e?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 08.04.2012, 23:12
Byrocrat Byrocrat ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.04.06
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 3.194
Exclamation

Hienosumu ja SofTex


Suosittelen hienosumu sprinklausta niin säästyy vähimmillä vesivahingoilla ja varmasti halvempi kun kaasusammutusjärjestelmät eikä tuo kaasu välttämättä tallissa toimikaan.
Olipa sammutusjärjestelmä mikä tahansa niin tarvitset sinne myös paloilmaisimet jotka on kytketty johonkin keskukseen > vaikkapa sitten himaan, ja laitteiston pitää siis olla automaattinen, ei pelkästään käsikäyttöinen. Ja kun järjestelmää valitset niin matalapaineinen > pelkällä verkkopaineella toimiva SofTex, ettei tarvita korkeapainepumppuja ja painesäiliöitä kuten esim HiFog-järjestelmässä. Molemmat kotimaisia tuotteita Ekaa valmistaa Softonex Turun suunnalla ja jälkimmäinen firma on ainakin lähtöisin Vantaalta

SofTexista lisätietoa mm.
http://www.rakennuslehti.fi/uutiset/...isto/5565.html

ps. ei ne nykylaitteet enää laukeile itsekseen omia aikojaan ja jos laukee niin yksittäinen suutin eikä kaikki suuttimet jollei ole palotilanne

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -sami- Näytä viesti
Pirskule viime aikoina säikytelty niin paljon noilla mitä tallissa ei saisi tehdä....

Mulla paloi tänään hihat (takin ja hupparin ). Sitten kun olin lopettelemassa muutenkin, eli aloitin siivoamisen yms. samalla palovartiossa ollen. ihmettelin kun rasvamontun kannen alta tuli savua/höyryä/pölyä. No perskule sinnehän joku huolimaton oli jättänyt jonkun rätin ja se oli syttynyt palamaan.

Siitä tuli sitten viimeinen niitti et mullehan tulee talliin sammutusjärjestelmä JA hälytys. Hälärin olen jo löytänyt ja päättänyt minkä hankin.

Sammutus järjestelmä on viellä mietinnän alla. Mitään virallista systeemiä en tee mutta joku kylläkin. Onko porukoilla ideaa tai oikein tietoa mitä tollaiset suuttimet yms. maksaa?

perinteinen sprinkler
matalapainevesisumu
onko jotain "halon" tyyppisiä esim. hiilidioksidille tms.?

ideoita ehdotuksia?

Visio olis että jos ei olis sairaan kalliita niin tohon 60m2 talliin tulis 2-3 noita matalapainesumusuuttimia.

Tarkoituksena ja toiveena ois että jos paska osuu tuuletimeen niin saisin sisään hälyytyksen ja sammutin järjestelmä kytkeytyisi itsestään päälle. Kun kerkeisin itse paikalle saisin autettua järjestelmää sammuttimilla ja letkulla talon seinästä. Palokuntakaan ei onneksi ole hirveen kaukana.

-sami-
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 08.04.2012, 23:27
Byrocrat Byrocrat ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.04.06
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 3.194
Smile

Saahan sen sammutusjärjestelmän itsekin rakennettua, mutta


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Homma kaatu siihen, että kun yritin saada hintaa tuolle n.3 kg paineelle toimivalle passiivisuuttimelle (siis toimii kun tulee vettä) niin kuulemma
ei voi itse tehdä, ja se että vääntää bilteman 5 euron hanan auki, kun tulee
hätä, ei tule kysymykseen (yritin ehdottaa polkupyörän jarruvaijeria ja kahvaa
pihalle...)
ja alustava suunnittelu / tarjous jonkun standardin mukaiseen järjestelmään maksaa vajaa 100e/ tunti, ja tarkastus nyt ja joka x vuosi...

Siis jos löydät jostain tarkoitokseen sopivan "vedenlevittimen", niin pistä vaikka yv!

Nyt halpakaupan messinki sadetin.....

Ja nämä vain "itse näköjään maksan...."

Siis tarvitaan kunnon sprinkleriä, voiko semmoisen ostaa jostain? vaikka 50e?
Jos tarkoitat passiivisuuttimilla järjestelmää jossa putkisto on kuiva eli siellä ei ole vettä ennenkuin sinne jostakin syötetään sitä niin jos sen nyt välttämättä haluaa itse tehdä niin saahan sellaisen rakennettua vaikka noista sadettimista. Rakentaa vaan putkiston metallista ja sopiviin paikkoihin ( standardit olemassa kuinka monta suutinta tarvitaan/tila) suuttimet. Puutarhojen kastelujärjestelmissä käytetään suuttimia jotka voisi sopiakin, mutta antaa sitten kyllä hiukka enemmän tai vähemmän (siis vääränlaisella pisararakenteella) sitä vettä kun oikeat sammutusjärjestelmissä käytettävät hienosumusuuttimet eli sammutusteho voi olla huonompi. Hienosumujärjestelmällä jäähdytetään savukaasuja ja samalla sammutetaan itse palo.
Jotta sinne järjestelmään saatas se vesi jostakin niin ei muuta kun syöttöliittymä ulkoseinään (siis ulkopuolelle) johon sitten voit itse liittää vesiletkun tai sitten välihanalla varsinaiseen vesijohtoverkkoon. Tuossa siis kuvaus ns kuivasprinkleristä. Tavan sprinklerissä kun on vesi putkistossa aina jo valmiiksi.

Hinnasta voisi sanoa, että 50 egellä ei TOIMIVAA järjestelmää saa aikaiseksi ja osien pitää siis olla metallia etteivät sula kuumuudessa !!!

Viimeksi muokannut Byrocrat : 08.04.2012 23:43
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 08.04.2012, 23:31
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Olisko tuosta versiota harrastajalle?


siis tuosta matalapaine suuttimesta?

Paljonko maksaa yksi ? ja vaikkapa 15mm kupariputkeen?

Kun saan tietää hinnan/ kpl, niin kerro paljonko tuo suutin ruiskuttaa vettä, esim 3 kg paineella, ja mikä on toiminta etäisyys metreinä, esim. 500c lämpötilassa?

(siis vesisumu jähdyttää paloa, ja sitä kautta hillitsee. naapurissa paloi taannoin puurakenteinen okt, ja palokunta sammutti sen vesisumulla, telkkarit ja wc:n peilikaapit yms oli valunut alas yms, mutta sisäilma oli kuiva seuraavana päivänä!)

siis paljonko tuommoinen kouran silmään mahtuva passiivi suutin maksaa!

Ja olisko euroa/kpl tietoa kenelläkään?

Nyt odottamassa halpakaupan messinki sadetin, mikä roiskii varmaan 500L/tunti
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 08.04.2012, 23:49
Byrocrat Byrocrat ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.04.06
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 3.194
Thumbs up

Asennusliikkeistä varmaan hintatietoja


Kysyppä noista SofTonexia asentavista liikkeistä, niillä on varmaan viimesimmät hinnat ja kertovat varmaan myös kuinka paljon sinne sun talliis niitä suuttimia tarvitaan Helpoten selviää kun pyydät niiltä tarjouksen järjestelmästä Tarjoushan ei vielä maksa mitään, mutta suunnittelu kyllä maksaa

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
siis tuosta matalapaine suuttimesta?

Paljonko maksaa yksi ? ja vaikkapa 15mm kupariputkeen?

Kun saan tietää hinnan/ kpl, niin kerro paljonko tuo suutin ruiskuttaa vettä, esim 3 kg paineella, ja mikä on toiminta etäisyys metreinä, esim. 500c lämpötilassa?

(siis vesisumu jähdyttää paloa, ja sitä kautta hillitsee. naapurissa paloi taannoin puurakenteinen okt, ja palokunta sammutti sen vesisumulla, telkkarit ja wc:n peilikaapit yms oli valunut alas yms, mutta sisäilma oli kuiva seuraavana päivänä!)

siis paljonko tuommoinen kouran silmään mahtuva passiivi suutin maksaa!

Ja olisko euroa/kpl tietoa kenelläkään?

Nyt odottamassa halpakaupan messinki sadetin, mikä roiskii varmaan 500L/tunti
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 08.04.2012, 23:56
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Byrocrat Näytä viesti
Jos tarkoitat passiivisuuttimilla järjestelmää jossa putkisto on kuiva eli siellä ei ole vettä ennenkuin sinne jostakin syötetään sitä niin jos sen nyt välttämättä haluaa itse tehdä niin saahan sellaisen rakennettua vaikka noista sadettimista. Rakentaa vaan putkiston metallista ja sopiviin paikkoihin ( standardit olemassa kuinka monta suutinta tarvitaan/tila) suuttimet. Puutarhojen kastelujärjestelmissä käytetään suuttimia jotka voisi sopiakin, mutta antaa sitten kyllä hiukka enemmän sitä vettä kun oikeat sammutusjärjestelmissä käytettävät hienosumusuuttimet.
Jotta sinne järjestelmään saatas se vesi jostakin niin ei muuta kun syöttöliittymä ulkoseinään (siis ulkopuolelle) johon sitten voit itse liittää vesiletkun. Tuossa siis kuvaus ns kuivasprinkleristä. Tavan sprinklerissä kun on vesi putkistossa aina jo valmiiksi.

Hinnasta voisi sanoa, että 50 egellä ei TOIMIVAA järjestelmää saa aikaiseksi ja osien pitää siis olla metallia etteivät sula kuumuudessa !!!
Sorry, mulla viive..

mutta: nyt hyllyssä odottamassa n. 8 euron messinkirunkoiset sadettimet, ja niille on tarkoitus vetää noin 15mm kupari putket, tuon bilteman pallohanan kautta talon käyttövesijärjestelmästä, saa varmaan yli 500L /tunti.

Siis silloin kun tuo 6kg co2 ei riitä, ja ja tuon 6kg jauhesammuttimen kanssa tulee ovelta tasapää.

Niin tuo muutama-sata-litraa vettä, vaikkapa vain neljännes olisi höyrystynyt, niin 20 minuutin kuluttua palokunnalla on parempi sauma?

Siis sitä protestoin, että noita verkostopaineella (esim 3 kg) toimivia sprinklereitä ei saa ostaa mistään? käypään hintaan! vastaavat kikkareet maksaa noin 10e?
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 09.04.2012, 00:22
Byrocrat Byrocrat ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.04.06
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 3.194
Exclamation

Vartavasten järjestelmiin suunnitellut suuttimet


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti

Siis sitä protestoin, että noita verkostopaineella (esim 3 kg) toimivia sprinklereitä ei saa ostaa mistään? käypään hintaan! vastaavat kikkareet maksaa noin 10e?
Kastelujärjestelmiin tarkoitetut suuttimet ovat kyllä täysin eri kamaa kun noi sammutusjärjestelmissä käytettävät, mutta sitä en sitten tiedä miksi eivät myy niitä erikseen, ilmeisesti siksi, että haluavat varmistaa että tulee myös oikein asennettua

Hinnoista en tiedä kun ei ole tarvinnut niitä itse ostaa eikä myydä vaikka useampaan paikkaan niitä olenkin vuosien varrella turvasuunnitelmissa suositellut Työn teettäjä on sitten itse hoitanut tilauksen Mutta erikoiskama maksaa, olipa kyse offista tai sammutusjärjestelmistä tai niissä käytettävistä suuttimista!!

Viimeksi muokannut Byrocrat : 09.04.2012 00:24
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 09.04.2012, 07:15
k08888 k08888 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.01.11
Sijainti: suomi
Viestit: 34
Perusasetus

...

Viimeksi muokannut k08888 : 27.11.2012 13:59
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 09.04.2012, 07:17
MK MK ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.03.03
Sijainti: Vantaa, Finland.
Viestit: 1.332
Perusasetus

Mä laitoin oman tallin (60m2) kattoon 4 kpl jotain vähän parempia sadettimia kun semmoset sattu olemaan tyrkyllä. Toimii ihan palloventtiilillä normaalista paineverkosta. Ja vedin vielä muoviputkella kun sitäkin löyty sopivasti. Tarkotuksena hieman hillitä paloa sen aikaa kun palokunta tulee tosta 5km päästä. On noita sammuttimiakin 2x12kg + 2x6 kg mut aina voi tulla yllättäviä tilanteita.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 09.04.2012, 08:04
Nemi:n Avatar
Nemi Nemi ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.04.05
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 502
Perusasetus

Eipä noi kunnolliset suuttimetkaan paljon maksa...

http://www.uponor.fi/~/media/Files/U...s_01032012.pdf
__________________
EX. OIIIIIIIO XJ H.O.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 09.04.2012, 08:26
-sami- -sami- ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.12.05
Sijainti: Kirkkonummi, Finland.
Viestit: 547
Perusasetus

Loistavaa! Ideoita ja ajatuksia syntyy!

Toi on ihan hyvä idea toi sadetin. Sellaisetpa taidan laittaa JOS muuta en järkevästi löydä.

Tuollaiset matalapainehienosumu suuttimet kattaa n.15-30m2 alueen ja niiden vesimäärät on tosiaan aivan eri luokkaa kuin perinteisten sprinkula suuttimien. Noissa perinteisissä suuttimissahan on sellainen lasikapseli joka rikkoutuu kuumuudesta. kapseleita on erivärisiä ja värit vastaa rikkoutumis lämpöä. Suuttimiakin on erinlaisia, toiset on sellaisia joissa paine pitää kapselia kiinni ja jos yksi rikkoutuu niin muutkin putoavat paikaltaan. Pääsääntöisesti kuitenkin ovat niitä jotka rikkoutuu ja aukeaa yksilöinä. On meinaan vakuutusyhtiöille kallista sekin et joku vahingossa kolauttaa yhden kapselin rikki ja kastelee koko rakennuksen.

Tarkennetaan omaa suunitelmaa.:
-muovilla tai jos halvalla löydän niin kuparilla putket kattoon. (ei edes tuohi pala kun keität avotulella tuokkosessa kahvit )
-putkeen erikseen venttiili joka kiinni kun työ käynnissä tai joku paikalla = ei tule kasteltua vahingossa paikkoja. Magneettivena valokytkimeen vois olla helppo ja kätevä.
-hienosumulla+hälytys uskoisin että saisin minimoitua vahingot.
-joka tapauksessa perus jutut pitää olla kunnossa = ei avohyllyjä/kaappeja, siisteys, palavat materiaalit turvassa jne jne.
-tallia kohtelen ja varustan sen varsinaiseksitulityöpaikaksi = 2x6kg+12kg sammutin, sammutuspeite, painevesi, sankoruisku tai muu ensisammutusväline.

Nyt tars tietää ainakin:
-matalapainehienosumusuuttimien hinta (ja hankintapaikka)
-normaalin sprinklerisuuttimen hinta (ja hankintapaikka)
-riittääkö 15mm putki ym suuttimille? Hienosumullekin olen ollut ymmärtävinäni et tars min 22mm putken ja min painetta 3bar.
-toimiiko sadettimet ylös alaisin?
-kuinka moni ottaisi suuttimia ja mihin hintaan jos niitä saan tilattua? (duuni liippaa noita läheltä kyl, en vaan aikaisemmin ole niin ajatellut asiaa)
-mille lämpötilalle jengi laittaisi laukeamisen? Paljonkohan tallin katossa voisi olla lämpöä normi tilanteessa missä hitsataan jne.? 80'c? Ahjoa ajattelin käyttää lähinnä ulkona tai ihan ulko-ovella.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 09.04.2012, 09:13
Byrocrat Byrocrat ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.04.06
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 3.194
Exclamation

Uponorin piirroksista mallia


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nemi Näytä viesti
Tuosta vaan mallia kun talliin omia sammutussysteemejä rakentelette. Ja komposiittiputkethan kyllä kestää riittävän pitkään kuumuuttakin.

Jollei käytä oikeita suuttimia niin tarvitaan joku muu laukasumekanismi hoitamaan se sammutusveden pääsy putkistoon, sadetinsuuttimet kun eivät sitä vettä pidättele. Toimii kun joku on paikalla kääntämässä hanaa, mutta ei automaattisesti, joka siis tarkoittaa että kun olet häipynyt paikalta ja kytevä tuli herää henkiin niin saa sitten rauhassa palaa
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 09.04.2012, 09:21
kivinen:n Avatar
kivinen kivinen ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 3.699
Perusasetus

Siihen en ota kantaa kannattaako tai saako tuollaista hanalla laukaistavaa järjestelmää tehdä. Joskus olen sammutusten parissa tehnyt töitä ja rakennusten puolella pykäliä on aika paljon. Kalvovaahto ja erillinen ponnekaasupullo on minusta edelleen aika toimiva ratkaisu.

Jos nyt joku haluaa sadettimia tallin kattoon laittaa, niin tuollainen malli voisi olla parhaasta päästä, ei ole liian korkea ja toimii kaikissa asennoissa:

http://www.toro.com/en-us/Homeowner/...le-Arc-12-Foot
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 09.04.2012, 10:15
-Captain-:n Avatar
-Captain- -Captain- ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 20.10.06
Sijainti: Imatra, Finland.
Viestit: 1.191
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -sami- Näytä viesti


-tallia kohtelen ja varustan sen varsinaiseksitulityöpaikaksi = 2x6kg+12kg sammutin, sammutuspeite, painevesi, sankoruisku tai muu ensisammutusväline.
sorry OT mutta:

kai tuo talli pitää hyväksyttää Varsinaiseksitulityöpaikaksi jos meinaa et palotilanteessa vakuutusyhtiö korvaa? näin ainakin meilläpäin, eli nuo rakenteet yms.palokuormajutut hallinnassa..
__________________
Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec 4x4
Audi A6 C7 3.0TDI QUATTRO
SUZUKI KING QUAD 4x4 750 -09 varustettuna LITEFOOT telasarjalla
-Dodge Ramcharger (offi-projekti)
-Nissan Patrol SOA vm-88
-Scania 92RML vm-87 EX-Autokoulu "MC DONALDS"
+liuta muita harraste ajoneuvoja

WUOKSI OFFROAD
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 09.04.2012, 10:22
Byrocrat Byrocrat ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.04.06
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 3.194
Smile

Kuivasprinkleritkin aivan käypäsiä ratkaisuja


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kivinen Näytä viesti
Siihen en ota kantaa kannattaako tai saako tuollaista hanalla laukaistavaa järjestelmää tehdä.
Jos nyt joku haluaa sadettimia tallin kattoon laittaa, niin tuollainen malli voisi olla parhaasta päästä, ei ole liian korkea ja toimii kaikissa asennoissa:

http://www.toro.com/en-us/Homeowner/...le-Arc-12-Foot
Jos omaan "mökkiinsä" rakentaa niin saahan sinne vaikka minkälaiset ratkaisut tehdä. Jos taloyhtiön talli niin en ihan ominpäin lähtis hommaa hoitamaan!!! Vakuutusyhtiö sitten ratkaisee kuinka onnistunut rakennelma oli mutta tuo hanalla laukaistava vastaa kuivasprinklausta (drypipe), siis järjestelmää jossa ei ole vettä ennenkuin sinne sitä jostain syötetään ja näitähän on monessa teollisuuskohteessa nykyisin käytössä. Ulkoseinässä on palokunnan syöttöliittymä josta sammutus hoidetaan. Siinäkin järjestelmässä kuitenkin käytetään oikeita sprinklersuuttimia eikä nurmikon tai kasvien kasteluun tarkoitettua kalustoa.
Alkuperäinen tarkoitushan oli löytää toimiva ja edullinen sammutusjärjestelmä autotalliin silloin kun ei itse olla paikalla
Paikallaollessa käsisammuttimilla tietty hoidetaan alkusammutus, mutta jos ne pari "pulloa" ei riitä niin tuollainen omavalmistesprinklauskin saattaa pelastaa suuremmilta tuhoilta
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 09.04.2012, 12:05
¤Offi-Osku¤:n Avatar
¤Offi-Osku¤ ¤Offi-Osku¤ ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 12.07.04
Sijainti: Ikaalinen, Finland.
Viestit: 4.316
Perusasetus

Itse vähän suunnitellut et jos tohon nyt kevään mittaan talli tehtäis niin jos laittais pari ihan perus sprinkleri suutinta kattoon ja sit joku vanha vesipaine kippu niin siinähän se on valmis sammutin joka edes vähän hillitsee.

Eipä noi suuttimet niin kalliita ole ja kyselee joltain niitä asentavalta niin voi saada hyvinkin edukkaasti.

Muutaman vanhain kodin sprinkleri asennuksessa mukana ollut ja aika yksin kertaisia systeemejä.


esim. tossa olis suuttimia.

http://www.ebay.com/itm/TYCO-FIRE-SP...item2c639c79ec
__________________
¤Suzuki sj413 -87 Projekti¤ ¤Yamaha Grizzly 550 -11¤
http://www.teamdisaster.fi/

Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 09.04.2012, 13:34
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Tosi hyvä linkki!


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nemi Näytä viesti
Eipä noi kunnolliset suuttimetkaan paljon maksa...

http://www.uponor.fi/~/media/Files/U...s_01032012.pdf
Siis tuossa kytkentäkaaviossa on paineenkorotuspumppu? paljonko painetta
tarvitaan, siis riittääkö vesijohtopaine? eikö se ole noin 3 kg?

Mutta noissa automaatti systeemeissä on semmonen rajoittava tekijä, että
pitää olla jatkuvasti lämmöt päällä, tai ainakin lämitys sammutusjärjestelmälle.

Jos tekee "epävirallisen" version, niin tuo kuivasprinkleri ja termostaatilla ohjattu magneettiventtiili? toki vaatii sähköä.
Ja tuosta termostaatista hälytys sisälle tms.

Löytyykö sulta linkkiä noille kuiva sprinkleri suuttimille, ja nimenomaan vesijohtopaineelle?

Tuo suutinhan olisi halpa, mutta pitääkö sille ostaa kalliimpi liitäntäkappale, t-haara näkyy olevan sika kallis verrattuna suuttimeen?

p.s jos tallissa ei ole lämmöt jatkuvasti päällä, niin tuommosen märkä sprinklerin voi täyttää glygoliseoksella, niin ei halkea pakkasessa, mutta
pitää varmaan olla kalvopaisunta-astia takaiskuventtiilin jälkeen, taitaa tarvita jokatapauksessa tuon kalvopaisunta-astian?

p.s.s autotallissa oleva sisältä luettava lämpömittari rauhottaa kummasti jälkivartioinnin jälkeen, varsinkin kun olis lämpötilahälytyksillä oleva.
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 09.04.2012, 14:43
Nemi:n Avatar
Nemi Nemi ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.04.05
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 502
Perusasetus

Tossa perustietoa uponorin systeemistä.

http://www.uponor.fi/~/media/Files/U...kasikirja.ashx
__________________
EX. OIIIIIIIO XJ H.O.
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 09.04.2012, 18:03
-sami- -sami- ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.12.05
Sijainti: Kirkkonummi, Finland.
Viestit: 547
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nemi Näytä viesti
Tossa perustietoa uponorin systeemistä.

http://www.uponor.fi/~/media/Files/U...kasikirja.ashx
Sähän Nemi ihme jätkä olet!!! Ekaks et tiennyt mitää sprinklereistä ja nyt osaat jo pukkaa tollasta!!

Tulen siis käymään sulla duunissa.

Palaan tännekin asiaan kun olen jotain päättänyt ja/tai saannut faktaa tiskiin.

Mutta sen verran viellä tähän väliin, jos tollaisilla sadettimilla sammutaa tulipalon niin käykö silleen niin kuin vpk:lle kerran kävi kun vakinainen kerkesi viimein paikoille ja totesi että: "muute hyvin mutta väärin sammutettu!!"

-sami-
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 09.04.2012, 18:46
Byrocrat Byrocrat ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.04.06
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 3.194
Thumbs up

Näinhän tuo on eli ammattimiehet osaa paremmin


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -sami- Näytä viesti

Mutta sen verran viellä tähän väliin, jos tollaisilla sadettimilla sammutaa tulipalon niin käykö silleen niin kuin vpk:lle kerran kävi kun vakinainen kerkesi viimein paikoille ja totesi että: "muute hyvin mutta väärin sammutettu!!"

-sami-
Niinhän tuossa tietty voi käydä Pääasiahan on että palo saadaan sammutettua, mutta lopputulokseen voidaan päästä monella tavalla, joko niin että käytetään mahdollismman vähän vettä ja selvitään vähäisin vesivaurioin taikka käytetään reilusti vettä ja kuivatellaan tiloja sitten useampi kuukausi Lopputulos palon suhteen sama mutta jälki ja kustannukset erilaiset Siis oikein kun sammui, mutta väärällä tavalla !!!
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 09.04.2012, 18:57
-sami- -sami- ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.12.05
Sijainti: Kirkkonummi, Finland.
Viestit: 547
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -Captain- Näytä viesti
sorry OT mutta:

kai tuo talli pitää hyväksyttää Varsinaiseksitulityöpaikaksi jos meinaa et palotilanteessa vakuutusyhtiö korvaa? näin ainakin meilläpäin, eli nuo rakenteet yms.palokuormajutut hallinnassa..
Juu toi hyväksyttämis juttu on kanssa työn alla.

Ei ihan ole autosuoja = > tilassa on kuitenkin rasvamonttu, ilmaverkko kuivureineen, hitsaus välineitä mm. kaasupulloja (nestekaasu, happi, asetyleeni, argon, sk-18 ja helium) jne.

Vastaavan kanssa mietintä myssy syvällä päässä miksikä ihmeessä se nimetään.

Mutta vaikka ei ottaisi huomioon vakuutusyhtiötä ja sen korvauksia tai oikeastaan siksi ajattelin että mielummin olen varovainen ja teen ylimääräistä kun alan riitelemään vakuutusyhtiön kanssa. Tarkoitan siis että mielummin sitä ultimate vahinkoa ei edes pääsis syntymään.

Tietyn ongelman luo myös se että meidän osoitteessa on "firma" eli mulla on y-tunnus. Pelottaakin ajatella jos katsovat et toi on toimitilaa ja siten kiristävät vaatimuksia tai jotain vastaavaa. Olen nyt jo nostanut omatoimisesti paloluokkaa ylöspäin.

Omista duuneista tiedän jo sen et viralliset sprinkleri systeemit ovat todella kalliita esim. yksi kohde jonka olin tekemässä niin sen pelkät pultit (ei muttereita, aluslevyjä jne) maksoivat jo yli 1000euroa!! Enkä edes ollut sisäpuolella rakennusta tekemässä töitä. kalleimmat sprinklerit maksanevat varmaan satojatuhansia euroja helposti.

toi kuiva järjestelmä on melkeen kuopattu jo. Mutta oishan sekin tyhjää parempi, jos tuli karkaa niin vois paetessaan avata venan. Ihan vähintään sellainen tulee. Mut kyllä nyt hakusessa ensi sijaisesti sellainen systeemi joka toimis ittekseen.

-sami-
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 09.04.2012, 19:47
kivinen:n Avatar
kivinen kivinen ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 3.699
Perusasetus

http://www.ytm.fi/tuotteet/palontorj...kattosammutin/
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
sammutus järjestelmä, springler, sprinkleri


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 20:06 (GMT +2).