Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.02.2012, 16:58
Mika P Mika P ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 26.08.11
Sijainti: Rääkkylä
Viestit: 203
Perusasetus

Hj etu- ja takaperä


No nyt kun on ajellu tolla hj60:sella ja rupeaa tympimään, kun ei oo lukkoja muutakun onneton kitka takana. Eli vaihtoehto yks ois vaihtaa suoraan 61:seen ja vaihto ehto kaksi etuperän tiivistys on kumminkin pakollinen tuleva remontti. Jostain luin jotta, onko takaperästä kitkalukko mahdollista siirtää eteen ja minkälainen vaiva? Ja jos takaperästä tekis kiinteän kempin tai sitten yrittäs, jos molemmat ois mahdollista kiristää jotta pitäs jollain tavalla.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 15.02.2012, 17:01
jampeli:n Avatar
jampeli jampeli ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 16.08.06
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 786
Perusasetus

Ei niistä kunnolla pitävää saa, pahas paikkaa luistaa kuitenkin. Sitten kun vielä kiristelee lisää niin on umpilukko sen jälkeen ja jos eteen saa hyvin pitävän kitkan niin kyllä se mukavasti rattiin tuntuu ja puskee.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 15.02.2012, 19:21
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.212
Perusasetus

Vaihtoehto 3 vaihat 61:sen murikat, tai akselit. Saattaa mennä kustannuksiltaan melko samoihin vaihtoehto 1:sem kanssa.

Vaihtoehto 2 kusee jos meinaat vielä leimata. Paitsi ihan kuningas idea olisi leimata se vain toisella takavetarilla, pelkkä sokea laippa laakerin suojana.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 15.02.2012, 20:27
axu87 axu87 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 03.07.11
Sijainti: sastamala
Viestit: 789
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Vaihtoehto 3 vaihat 61:sen murikat, tai akselit. Saattaa mennä kustannuksiltaan melko samoihin vaihtoehto 1:sem kanssa.

Vaihtoehto 2 kusee jos meinaat vielä leimata. Paitsi ihan kuningas idea olisi leimata se vain toisella takavetarilla, pelkkä sokea laippa laakerin suojana.

Ei välttämättä jos ei koita leimata jollain monsteripyörillä että se ei ihan hullusti hierrä vastaan testiajossa, siinä dynamollahan se yleensä huomataan että on 100% lukko kun dynamon rullat lähtee pyörimään eri aikaan ja silloin se ei onnistu niin sammuu kone. Täytyy vain tietää millä konttorilla dynamon rullat lähtee pyörimään samaan aikaan Itse ainakin olen tuollaisilla rullilla saanut 2 leimaa kemppiliimattuun carinaan.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 15.02.2012, 22:18
Mika P Mika P ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 26.08.11
Sijainti: Rääkkylä
Viestit: 203
Perusasetus

Niihän tuo paikallinen katsastus setäkin sano jotta aika vaikea huomata, ainakin vissiin heiän vehkeillään Nii miekiin luovuin siitä 61:sen akselien vaihosta sen takia jotta on helpompi ostaa koko auto. Ajo on kumminkin metsästys käytössä ja aika vähäistä muutamat tuhat vuoteen. Onko kukaan vaihtanut kitka murikkaa eteen ja tarkotus ois jotta jelppais tuolla hangessa enemmän ja ehkä vähän pahemmissa paikoissa.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 16.02.2012, 05:55
HJ60:n Avatar
HJ60 HJ60 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 18.06.04
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 2.345
Perusasetus

Kitka eteen, ei siitä siellä haittaakaan ole, ja aussie locker/lock right siihen avoimeen murikkaan ja taakse. Näky olevan yhellä kotimaisella myyjällä tarjouksessaki ny. Etenemiskyky hyppää uusille lukemille tuolla takalukolla, eikä nivelet pauku eessä pelkällä kitkalla, ja on halvempi ku 61:n käytetyt lukot.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 16.02.2012, 07:52
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

61 lukolliset akselit suoraan. Helpoin tapa saada toimivat lukot.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 16.02.2012, 16:07
Mika P Mika P ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 26.08.11
Sijainti: Rääkkylä
Viestit: 203
Perusasetus

Lähinnä kaipaisin vinkkejä siihen kitkalukon laittoon eteen ja tuohon etuperän remppaan voi antaa hyviä käytännön vinkkejä ja tarviaako mitään erityis työkaluja. Ilmeisesti tarkoitit tätä --> http://www.cros4wd.fi/OrigamiDEAL/in...24,485,486,491 On varmaankin käypänen autohan on vm -83 hj60

Viimeksi muokannut Mika P : 16.02.2012 22:08
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 17.02.2012, 16:22
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Ainakin eteen tuo kytkettä lukko, jos meinaat ajaa 4-veto päällä muuallakin kun hangessa.

Jos kitka on kunnossa, niin haittaa aika paljon kääntymistä 4 veto päällä.
Tietysti jos se on poltettu väärillä öljyillä pilalle, tai ajettu muuten vaan loppuun, niin sitten muistuttaa enemmän lukotonta...

Ja jos pitää saada maastokelpoisuutta, niin sinne taaksekkin kytkettävä/automaattinen 100% lukko.

-> siis ns. hj-61 lukkoakselit alle, maksaa kertarytäkässä enemmän, mutta
hyvästä kannattaa maksaa! (eikö sulla ole akseliremontti edessä? sekin maksaa)
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 17.02.2012, 16:54
Mika P Mika P ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 26.08.11
Sijainti: Rääkkylä
Viestit: 203
Perusasetus

Meikäläisen tuurilla joutuu kumminkin uudet akselitkin kohta remontoimaan kumminkin Tie ajossa tulee muutenkin käytettyä vain takavetoa, eihän se tuo rauta möykky jaksa kiihtyä nelikko päällä ja ajoa on kumminkin loppupeleissä niin vähän, tarkotus ois toteuttaa tuo homma edullisesti.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 17.02.2012, 23:44
ARSKA77 ARSKA77 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.07.06
Sijainti: Petäjävesi,Finland.
Viestit: 77
Perusasetus

lukot


Laita suoraan 61 akselit ja laita paine toimiset sylinterit ja arb tai juukan miestan kompura solenoideilla avot saat lukon myös pois päätä joko etu tai taka muuten mennään vain sivuttain paikasta riippuen unoha kitka räpellykset ja kempit vaikka maastossa vain ajaisit.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 18.02.2012, 05:34
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.212
Perusasetus

Huonoimmillaan kemppilukko, aussielocker tms. saa hankalasta tilanteesta v#¤tumaisen kun ennakoimaton sivusiirtymä vie vaikka kyljen puuta vasten, tai pudottaa perseen pois urilta.

Perhana nyt kun Bertassa on lukot molemmissa päissä niin etulukko on ollu huomattavasti useammmin käytössä kuin takalukko. Esim. Tiukat mäen nousut kärri perässä on helpompia etulukko päällä kuin joko takalukko tai molemmat lukot päällä.

Eli ääni joko kuusykköselle lukkoineen tai sen akseleille.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 18.02.2012, 13:37
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ARSKA77 Näytä viesti
Laita suoraan 61 akselit ja laita paine toimiset sylinterit ja arb tai juukan miestan kompura solenoideilla avot saat lukon myös pois päätä joko etu tai taka muuten mennään vain sivuttain paikasta riippuen unoha kitka räpellykset ja kempit vaikka maastossa vain ajaisit.
Jos haluat hj-61 mallin lukot toimivan siten että etulukon saa päälle ilman takalukkoa, niin modaa tuota vivustoa (kun vivut irti, niin 5 minuutin homma deaktivoida tuo takalukon mukaantulo)

Ja noihin paineilma juttuihin: pienellä butjetilla tahtoo tulla jäätyvät, tihisevät ja muutenkin epäluotettavat, nuo orkkis vaijerit/vivut toimii siedettävästi, toki vivusto täytyy puhdistaa/voidella muutaman vuoden välein. (on kokemusta molemmista, ja alkuperäisistä pidin enemmän)

Muista laittaa lukon merkkivalot, niin tiedät että nyt lukko on kiinni, ja voi antaa hanaa.....
(p.s nuo lukot kestää näköjään aika surutta väärinkäyttöä, nehän on tarkoitettu vain kiinnijuuttunen auton irroitukseen, ja maksiminopeus taisi olla 5 km/h)
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 09.03.2012, 23:52
Mika P Mika P ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 26.08.11
Sijainti: Rääkkylä
Viestit: 203
Perusasetus

No niinhän siinä sitten kävi jotta 61 tuli hankittua ja 60 meni mailmalle. Pitäs vaan ruveta kahtelemaan takaperän pinjonin laakereita, onko niiden vaihdossa mitään erikoista?
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 10.03.2012, 05:24
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika P Näytä viesti
No niinhän siinä sitten kävi jotta 61 tuli hankittua ja 60 meni mailmalle. Pitäs vaan ruveta kahtelemaan takaperän pinjonin laakereita, onko niiden vaihdossa mitään erikoista?
Eipä siinä, kunhan vaan muistat vaihtaa sen rymppiholkinkin ja sulloa kaikki shimmilevyt samoille paikoilleen.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 10.03.2012, 15:58
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika P Näytä viesti
No niinhän siinä sitten kävi jotta 61 tuli hankittua ja 60 meni mailmalle. Pitäs vaan ruveta kahtelemaan takaperän pinjonin laakereita, onko niiden vaihdossa mitään erikoista?
Jos hyvän/kestävän meineet tehdä, niin menee hampaiden "värittämiseen",
siis hammaskosketuksen säätöön, ja siitä löytyy jo valmiita topiikkeja.

Ja sitten esim. pinjonin laakereiden esikuormitus saisi olla oikea......

Toki tiedän että jotkut ovat vain vaihtaneet laakerin/laakerit ja on kestänyt...
Mutta jos hyvän meinaa tehdä....

Onhan jotkut tehnyt koneremonttejakin ilman momenttiavainta
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 10.03.2012, 17:39
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.903
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Jos hyvän/kestävän meineet tehdä, niin menee hampaiden "värittämiseen",
siis hammaskosketuksen säätöön, ja siitä löytyy jo valmiita topiikkeja.

Ja sitten esim. pinjonin laakereiden esikuormitus saisi olla oikea......

Toki tiedän että jotkut ovat vain vaihtaneet laakerin/laakerit ja on kestänyt...
Mutta jos hyvän meinaa tehdä....

Onhan jotkut tehnyt koneremonttejakin ilman momenttiavainta
Jos vaihtaa vaan laakereita/kaikki laakerit eikä vaihda välityksiä, niin mulla on ainakin useampi 61:en perä tullut täysin äänettömäksi ilman hammaskosketuksen säätöjä. Poskilaakereiden shimmit kun vaan merkkaa ettei mene ristiin ja pinionin mutterin kiristää alimmalle mahdolliselle Toyotan ilmottamalle momentille ja siitä lähtien kirraa mutteria metrisellä momenttiavaimella napsu kerrallaan ja välissä pyörittää digitaalisella kalavaa'alla kardaanilaippaa ja kattoo missä se pyörimismomentti menee suhteessa Toyon antamiin arvoihin.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika P Näytä viesti
Pitäs vaan ruveta kahtelemaan takaperän pinjonin laakereita, onko niiden vaihdossa mitään erikoista?

Kannattaa ladata netistä 61:en korjausmanuska ja kattoa miten se homma menee. Ilman sitä menee helposti ihan persiilleen. Momenttiavain pitää olla sellanen mikä riittää 450Nm asti. Uusia pitää/kannattaa samalla stefa, krymppiholkki, mutteri ja sitten ne laakerit mitkä haluut vaihtaa. Ulompi pinionin laakeri menee ekana. Sisempi saattaa olla ehjä ja poskilaakerit kans. Ainoastaan ulompi pinionin laakeri lähtee helposti, muut lähtee jos osaa pillillä kuumentaa sopivasti tai jos on jotain hienoja ulosvetovehkeitä. Ilman noita pitää melkeen katkasta laakerista rullien pelti ja hioa rälläkällä sisäkooli niin ohueks, että halkee ittestään, muttei missään nimessä rälläköi puhki tai sohi muuallekaan =) Prässillä sitten uudet laakerit paikalleen pestyihin osiin ja kattoo 3 kertaa että se shimmi tulee oikein päin sinne sisemmän pinionin laakerin alle ennen kuin painaa laakerin paikalleen.

Viimeksi muokannut Hessu888 : 10.03.2012 17:47
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 13.03.2012, 11:50
Mika P Mika P ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 26.08.11
Sijainti: Rääkkylä
Viestit: 203
Perusasetus

Löytyykö mistä helpoiten se manuaali ja mikähän mahtaa olla se momentti minkä toyota suosittelee?
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 13.03.2012, 22:04
Jörmelö_2:n Avatar
Jörmelö_2 Jörmelö_2 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.02.11
Sijainti: Hausjärvi
Viestit: 71
Talking

0.8-1.2Nm+-0.2 kieppeillä on pinjonin esijännitys. Osta mielummin alle 5Nm momentti, enemmän siittä on hyötyä näissä hommissa. ( ja mittakello jalalla)
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 14.03.2012, 15:12
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.903
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika P Näytä viesti
Löytyykö mistä helpoiten se manuaali ja mikähän mahtaa olla se momentti minkä toyota suosittelee?
http://daemon4x4.org/portal/downloads.php?dcid=17&p=3 ja sieltä
Land Cruiser Chassis & Body Manual - PN: 36262E
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 15.03.2012, 10:13
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.903
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jörmelö_2 Näytä viesti
Osta mielummin alle 5Nm momentti)
Onko suositella mistä tuollaisen laadukkaan voisi ostaa? Noita ei ole järin paljoa käsittääkseni markkinoilla.
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 15.03.2012, 19:47
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Tuo esijännityksen säätö helpointa tehdä kalavaakalla.

siis kardaanin laippaan pultin reikään rautalanka, ja siitä vedetään kalavaakalla 90 asteen kulmasta.

ja jos momentti esim. 5 Nm niin vetovoima esim. 5cm päästä keskipisteestä on 20x 5Nm 100N, eli noin 10kg (siis kun varsi lyhenee metristä 1/20 osaan niin voima kasvaa 20x
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 18.03.2012, 10:56
Mika P Mika P ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 26.08.11
Sijainti: Rääkkylä
Viestit: 203
Perusasetus

kertokaas joku viisaampi kuinka saa takavetarit irti, kun ei suostu tulemaan noitten avustus pulttien kanssa.
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 18.03.2012, 11:58
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.729
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika P Näytä viesti
kertokaas joku viisaampi kuinka saa takavetarit irti, kun ei suostu tulemaan noitten avustus pulttien kanssa.
ootko saanut ne kartio prikat pois?
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 18.03.2012, 12:06
Mika P Mika P ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 26.08.11
Sijainti: Rääkkylä
Viestit: 203
Perusasetus

en oo saanu onkos ne millä tavalla kiinni?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostettu LJ 70 takaperä ToyotaHj60 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 15.11.2011 15:52
Ostetaan lj-70 takaperä votkaturisti O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 05.01.2011 13:03
Ostetaan Hj 60 :sen takaperä HJ-Heikki O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 28.09.2010 07:13
O:LJ takaperä Hippo O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 06.01.2008 21:00
O:HJ:n takaperä asentaja O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 13 11.10.2006 17:18


Sivu luotu: 09:34 (GMT +2).