|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Hj etu- ja takaperäNo nyt kun on ajellu tolla hj60:sella ja rupeaa tympimään, kun ei oo lukkoja muutakun onneton kitka takana. Eli vaihtoehto yks ois vaihtaa suoraan 61:seen ja vaihto ehto kaksi etuperän tiivistys on kumminkin pakollinen tuleva remontti. Jostain luin jotta, onko takaperästä kitkalukko mahdollista siirtää eteen ja minkälainen vaiva? Ja jos takaperästä tekis kiinteän kempin tai sitten yrittäs, jos molemmat ois mahdollista kiristää jotta pitäs jollain tavalla.
|
#2
|
||||
|
||||
Ei niistä kunnolla pitävää saa, pahas paikkaa luistaa kuitenkin. Sitten kun vielä kiristelee lisää niin on umpilukko sen jälkeen ja jos eteen saa hyvin pitävän kitkan niin kyllä se mukavasti rattiin tuntuu ja puskee.
|
#3
|
||||
|
||||
Vaihtoehto 3 vaihat 61:sen murikat, tai akselit. Saattaa mennä kustannuksiltaan melko samoihin vaihtoehto 1:sem kanssa.
Vaihtoehto 2 kusee jos meinaat vielä leimata. Paitsi ihan kuningas idea olisi leimata se vain toisella takavetarilla, pelkkä sokea laippa laakerin suojana.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#4
|
|||
|
|||
Lainaus:
Ei välttämättä jos ei koita leimata jollain monsteripyörillä että se ei ihan hullusti hierrä vastaan testiajossa, siinä dynamollahan se yleensä huomataan että on 100% lukko kun dynamon rullat lähtee pyörimään eri aikaan ja silloin se ei onnistu niin sammuu kone. Täytyy vain tietää millä konttorilla dynamon rullat lähtee pyörimään samaan aikaan Itse ainakin olen tuollaisilla rullilla saanut 2 leimaa kemppiliimattuun carinaan. |
#5
|
|||
|
|||
Niihän tuo paikallinen katsastus setäkin sano jotta aika vaikea huomata, ainakin vissiin heiän vehkeillään Nii miekiin luovuin siitä 61:sen akselien vaihosta sen takia jotta on helpompi ostaa koko auto. Ajo on kumminkin metsästys käytössä ja aika vähäistä muutamat tuhat vuoteen. Onko kukaan vaihtanut kitka murikkaa eteen ja tarkotus ois jotta jelppais tuolla hangessa enemmän ja ehkä vähän pahemmissa paikoissa.
|
#6
|
||||
|
||||
Kitka eteen, ei siitä siellä haittaakaan ole, ja aussie locker/lock right siihen avoimeen murikkaan ja taakse. Näky olevan yhellä kotimaisella myyjällä tarjouksessaki ny. Etenemiskyky hyppää uusille lukemille tuolla takalukolla, eikä nivelet pauku eessä pelkällä kitkalla, ja on halvempi ku 61:n käytetyt lukot.
|
#7
|
||||
|
||||
61 lukolliset akselit suoraan. Helpoin tapa saada toimivat lukot.
|
#8
|
|||
|
|||
Lähinnä kaipaisin vinkkejä siihen kitkalukon laittoon eteen ja tuohon etuperän remppaan voi antaa hyviä käytännön vinkkejä ja tarviaako mitään erityis työkaluja. Ilmeisesti tarkoitit tätä --> http://www.cros4wd.fi/OrigamiDEAL/in...24,485,486,491 On varmaankin käypänen autohan on vm -83 hj60
Viimeksi muokannut Mika P : 16.02.2012 22:08 |
#9
|
|||
|
|||
Ainakin eteen tuo kytkettä lukko, jos meinaat ajaa 4-veto päällä muuallakin kun hangessa.
Jos kitka on kunnossa, niin haittaa aika paljon kääntymistä 4 veto päällä. Tietysti jos se on poltettu väärillä öljyillä pilalle, tai ajettu muuten vaan loppuun, niin sitten muistuttaa enemmän lukotonta... Ja jos pitää saada maastokelpoisuutta, niin sinne taaksekkin kytkettävä/automaattinen 100% lukko. -> siis ns. hj-61 lukkoakselit alle, maksaa kertarytäkässä enemmän, mutta hyvästä kannattaa maksaa! (eikö sulla ole akseliremontti edessä? sekin maksaa) |
#10
|
|||
|
|||
Meikäläisen tuurilla joutuu kumminkin uudet akselitkin kohta remontoimaan kumminkin Tie ajossa tulee muutenkin käytettyä vain takavetoa, eihän se tuo rauta möykky jaksa kiihtyä nelikko päällä ja ajoa on kumminkin loppupeleissä niin vähän, tarkotus ois toteuttaa tuo homma edullisesti.
|
#11
|
|||
|
|||
lukot
Laita suoraan 61 akselit ja laita paine toimiset sylinterit ja arb tai juukan miestan kompura solenoideilla avot saat lukon myös pois päätä joko etu tai taka muuten mennään vain sivuttain paikasta riippuen unoha kitka räpellykset ja kempit vaikka maastossa vain ajaisit.
|
#12
|
||||
|
||||
Huonoimmillaan kemppilukko, aussielocker tms. saa hankalasta tilanteesta v#¤tumaisen kun ennakoimaton sivusiirtymä vie vaikka kyljen puuta vasten, tai pudottaa perseen pois urilta.
Perhana nyt kun Bertassa on lukot molemmissa päissä niin etulukko on ollu huomattavasti useammmin käytössä kuin takalukko. Esim. Tiukat mäen nousut kärri perässä on helpompia etulukko päällä kuin joko takalukko tai molemmat lukot päällä. Eli ääni joko kuusykköselle lukkoineen tai sen akseleille.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#13
|
|||
|
|||
Lainaus:
Ja noihin paineilma juttuihin: pienellä butjetilla tahtoo tulla jäätyvät, tihisevät ja muutenkin epäluotettavat, nuo orkkis vaijerit/vivut toimii siedettävästi, toki vivusto täytyy puhdistaa/voidella muutaman vuoden välein. (on kokemusta molemmista, ja alkuperäisistä pidin enemmän) Muista laittaa lukon merkkivalot, niin tiedät että nyt lukko on kiinni, ja voi antaa hanaa..... (p.s nuo lukot kestää näköjään aika surutta väärinkäyttöä, nehän on tarkoitettu vain kiinnijuuttunen auton irroitukseen, ja maksiminopeus taisi olla 5 km/h) |
#14
|
|||
|
|||
No niinhän siinä sitten kävi jotta 61 tuli hankittua ja 60 meni mailmalle. Pitäs vaan ruveta kahtelemaan takaperän pinjonin laakereita, onko niiden vaihdossa mitään erikoista?
|
#15
|
||||
|
||||
Eipä siinä, kunhan vaan muistat vaihtaa sen rymppiholkinkin ja sulloa kaikki shimmilevyt samoille paikoilleen.
|
#16
|
|||
|
|||
Lainaus:
siis hammaskosketuksen säätöön, ja siitä löytyy jo valmiita topiikkeja. Ja sitten esim. pinjonin laakereiden esikuormitus saisi olla oikea...... Toki tiedän että jotkut ovat vain vaihtaneet laakerin/laakerit ja on kestänyt... Mutta jos hyvän meinaa tehdä.... Onhan jotkut tehnyt koneremonttejakin ilman momenttiavainta |
#17
|
||||
|
||||
Lainaus:
Lainaus:
Kannattaa ladata netistä 61:en korjausmanuska ja kattoa miten se homma menee. Ilman sitä menee helposti ihan persiilleen. Momenttiavain pitää olla sellanen mikä riittää 450Nm asti. Uusia pitää/kannattaa samalla stefa, krymppiholkki, mutteri ja sitten ne laakerit mitkä haluut vaihtaa. Ulompi pinionin laakeri menee ekana. Sisempi saattaa olla ehjä ja poskilaakerit kans. Ainoastaan ulompi pinionin laakeri lähtee helposti, muut lähtee jos osaa pillillä kuumentaa sopivasti tai jos on jotain hienoja ulosvetovehkeitä. Ilman noita pitää melkeen katkasta laakerista rullien pelti ja hioa rälläkällä sisäkooli niin ohueks, että halkee ittestään, muttei missään nimessä rälläköi puhki tai sohi muuallekaan =) Prässillä sitten uudet laakerit paikalleen pestyihin osiin ja kattoo 3 kertaa että se shimmi tulee oikein päin sinne sisemmän pinionin laakerin alle ennen kuin painaa laakerin paikalleen. Viimeksi muokannut Hessu888 : 10.03.2012 17:47 |
#18
|
|||
|
|||
Löytyykö mistä helpoiten se manuaali ja mikähän mahtaa olla se momentti minkä toyota suosittelee?
|
#19
|
||||
|
||||
0.8-1.2Nm+-0.2 kieppeillä on pinjonin esijännitys. Osta mielummin alle 5Nm momentti, enemmän siittä on hyötyä näissä hommissa. ( ja mittakello jalalla)
|
#20
|
||||
|
||||
Lainaus:
Land Cruiser Chassis & Body Manual - PN: 36262E |
#21
|
||||
|
||||
Onko suositella mistä tuollaisen laadukkaan voisi ostaa? Noita ei ole järin paljoa käsittääkseni markkinoilla.
|
#22
|
|||
|
|||
Tuo esijännityksen säätö helpointa tehdä kalavaakalla.
siis kardaanin laippaan pultin reikään rautalanka, ja siitä vedetään kalavaakalla 90 asteen kulmasta. ja jos momentti esim. 5 Nm niin vetovoima esim. 5cm päästä keskipisteestä on 20x 5Nm 100N, eli noin 10kg (siis kun varsi lyhenee metristä 1/20 osaan niin voima kasvaa 20x |
#23
|
|||
|
|||
kertokaas joku viisaampi kuinka saa takavetarit irti, kun ei suostu tulemaan noitten avustus pulttien kanssa.
|
#24
|
||||
|
||||
ootko saanut ne kartio prikat pois?
|
#25
|
|||
|
|||
en oo saanu onkos ne millä tavalla kiinni?
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostettu LJ 70 takaperä | ToyotaHj60 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 15.11.2011 15:52 |
Ostetaan lj-70 takaperä | votkaturisti | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 05.01.2011 13:03 |
Ostetaan Hj 60 :sen takaperä | HJ-Heikki | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 28.09.2010 07:13 |
O:LJ takaperä | Hippo | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 06.01.2008 21:00 |
O:HJ:n takaperä | asentaja | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 13 | 11.10.2006 17:18 |