Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 09.02.2012, 18:40
tonikki tonikki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 17.09.11
Sijainti: Kajaani
Viestit: 436
Perusasetus

Risuakselin modaus kiinteäksi


Jostain päin nettiä luin rakentelukertomusta jossa oli risukeula-akselista rakennettu kiinteä akseli eteen.
Joitain etupään osia löytyy iteltä ylimääräisenä, joten ajattelin että jos löytyy porukkaa on kyseisen tyyppisen projektin toteuttanut tai nettisivuja kyisestä aiheesta niin tänne voi ilmoitella.

Käytännössä tuo tapahtui tuossa edellämainitussa rakentelukertomuksessa tekemällä akseli jäykäksi hitsaamalla tavaraa tueksi niin että vetonivelet ovat lukittu vakio asentoon.
Tuolla tyylillä saa hiukan myös maanvaraa tasauspyörästön alle kun tekee vetonivelien kulmista jyrkemmät.
Mitä veikkaatte kestääkö vetonivelet tällä tyylillä paremmin kuin silloin kun ne pääsevät liikkumaan vapaasti, tietenkin mikäli kulmaa on maltillisesti.
Jousitus kannattaa tehdä tuossa vaiheessa samalla uusiksi. Miten ohjauksen kanssa?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 09.02.2012, 18:48
Stare:n Avatar
Stare Stare ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 02.12.11
Sijainti: Lappi
Viestit: 209
Perusasetus

Tossa hiluxiin


http://forums.offipalsta.com/showthr...hlight=biohilu
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 09.02.2012, 19:09
JJ90:n Avatar
JJ90 JJ90 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 24.09.10
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.200
Perusasetus

Öö tota siis hitsata risukeula umpeen, vai tehdä solid axle swap? Jotenkin mun geometrinen käsityskyky ei hoksi tota risukeulan jäykistämistä ja sen järkisyitä..
__________________
Diisselistä voimaa ja silleen.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 09.02.2012, 19:10
tonikki tonikki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 17.09.11
Sijainti: Kajaani
Viestit: 436
Perusasetus

Mut tuossa tehdään akseli swappi. Tarkoitin siis risuakselin roippeista kiinteän akselin rakentamista.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 09.02.2012, 19:12
tonikki tonikki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 17.09.11
Sijainti: Kajaani
Viestit: 436
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JJ90 Näytä viesti
Öö tota siis hitsata risukeula umpeen, vai tehdä solid axle swap? Jotenkin mun geometrinen käsityskyky ei hoksi tota risukeulan jäykistämistä ja sen järkisyitä..
Sitä mietinkin että saako tuosta järkevää toteutusta, ja osia löytys suurin osa risukeulasta. Mietin samalla että tuossa saadaan tuo perämurikka ylemmäksi kuin akseleiden napa.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 09.02.2012, 19:20
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.228
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tonikki Näytä viesti
Jostain päin nettiä luin rakentelukertomusta jossa oli risukeula-akselista rakennettu kiinteä akseli eteen.
Laitas linkkiä tuohon projektiin.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 09.02.2012, 19:21
jukkaitkonen jukkaitkonen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 31.08.11
Sijainti: kajaani
Viestit: 203
Perusasetus

on mullakin aika paljon tilaa siellä keulan alla nytten ja ei oo hitsattu jumiin
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 09.02.2012, 20:03
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.470
Perusasetus

Meinaatko siis "jäykistää" hitsailemalla risukeulan ja sitten jousittaa sen koko kötöksen niinkuin jäykän akselin. Mielenkiintoista.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 09.02.2012, 20:13
AlluK:n Avatar
AlluK AlluK ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 08.02.09
Sijainti: Tampere
Viestit: 936
Perusasetus

Kuulostaa oikeastaan ihan hyvältä idealta, "loivakulmainen porttaaliakseli".
Hiukan voi olla haastavaa tehdä tarpeeksi tukeva, että olisi vielä vetoakselit ja 4? vetoniveltä vaihdettavissa ilman rälläkkää.
On sitä varmaan paljon turhempaankin aikaa tuhlattu joten tsemppiä.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 09.02.2012, 20:17
jukkaitkonen jukkaitkonen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 31.08.11
Sijainti: kajaani
Viestit: 203
Perusasetus

vaan tulee kai siitä ihan hulvattoman korkee kun jäykistää akseliston/murikan ja jousittaa sit sen...
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 09.02.2012, 20:19
AlluK:n Avatar
AlluK AlluK ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 08.02.09
Sijainti: Tampere
Viestit: 936
Perusasetus

Tuli viä mieleen että monilla on ongelmia jäykän ja suoran akselin kohdalla etuperseen ja öljypohjan kosketusherkkyydestä.
Tässähän se kyllä korostuu. Moottori takaluukkuun?
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 09.02.2012, 20:38
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.212
Perusasetus

Mikähän tässä on se maatakaavan hyvä idea???

Jos pitää saada joustoja niin mitä jos sen etukelkan tekisi keinuvaksi??
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 09.02.2012, 20:40
AlluK:n Avatar
AlluK AlluK ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 08.02.09
Sijainti: Tampere
Viestit: 936
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Mikähän tässä on se maatakaavan hyvä idea???

Jos pitää saada joustoja niin mitä jos sen etukelkan tekisi keinuvaksi??
Parhaimmillaan saa ehken jäykän akselin joustot ja ilmaa murikan alle, jota ei jäykällä akselilla pahemmin ole.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 09.02.2012, 20:41
MF356:n Avatar
MF356 MF356 ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 08.04.07
Sijainti: lappi (tl), Finland.
Viestit: 523
Perusasetus

Muistaakseni vastaava toteutettu ainakin yhteen SRC-autoon jokunen vuosi takaperin. Oli muistaakseni wrc Corollan näköinen auto johon oli Volvon multi-link perä jäykistetty jollain apurungolla. Vauhdin-maailman krossi-auto vertailussa siitä taisi olla, saatan muistaa kyl ihan väärinkin.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 09.02.2012, 21:30
hitoy hitoy ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.04.10
Sijainti: kirkkonummi
Viestit: 1.779
Perusasetus

Vai haetaanko tässä sauvojen tilalle esim tolppia/ilmatikkuja ylätukivarteen? Vai ollaanko oikeesti tekemässä risusta kotikutusta porttaali versiota? lopputulos on mun silmissä jäykkäakseli jonka putkien sisällä on nivelletyt vetarit ja murikka saatiin pysymään ylhäällä tjsp..
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 09.02.2012, 22:26
Dectane Dectane ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.09.09
Sijainti: Liminka
Viestit: 2.940
Perusasetus

Täähän on hyvä idea, tuon kans taitaa leimaamisessa olla ongelmaa? Ite oon suunnitellu tuon keulan jousituksen muuttamista kierrejousille, sais varmaan vähän enemmän eloa siihen? Enempää tuota ei kyllä nostaa voi..
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 10.02.2012, 00:33
-Jarkko-:n Avatar
-Jarkko- -Jarkko- ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 26.09.08
Sijainti: Ruokolahti
Viestit: 2.240
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hitoy Näytä viesti
Vai haetaanko tässä sauvojen tilalle esim tolppia/ilmatikkuja ylätukivarteen? Vai ollaanko oikeesti tekemässä risusta kotikutusta porttaali versiota? lopputulos on mun silmissä jäykkäakseli jonka putkien sisällä on nivelletyt vetarit ja murikka saatiin pysymään ylhäällä tjsp..
Tuommosiahan joku Ameriikassa tekee mutta kun ei nyt löydy edes kuvaa, saati videoa. Teoriassa aika simppeli leikkaa/liimaa projekti.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 10.02.2012, 09:26
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.470
Perusasetus

Vissiin jotain tollasta tulee kun vähä heppailee risukeulaa:

http://www.4x4review.com/Portals/1/a...icAxles001.JPG
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 10.02.2012, 09:29
tonikki tonikki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 17.09.11
Sijainti: Kajaani
Viestit: 436
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Dectane Näytä viesti
Täähän on hyvä idea, tuon kans taitaa leimaamisessa olla ongelmaa? Ite oon suunnitellu tuon keulan jousituksen muuttamista kierrejousille, sais varmaan vähän enemmän eloa siihen? Enempää tuota ei kyllä nostaa voi..
Joo leimaamisessa tulisi ihan varmasti ongelmaa. Mutta ihan puhtaasti offikäyttöön voisi olla mielenkiintoinen rakennuskohde.
Ajomukavuutta tuommosen toteutuksessa ei tarvitse miettiä, vaan että paketti pysyy kasassa maastokäytössä ja antaa etua verrattuna retkukeulan maasto-ominaisuuksiin.

Eli juurikin että jousitetaan tuo tönköksi tehty risukeula uudelleen, lehti tai kierrejousilla ja tuetaan erillisillä tukivarsilla varsinkin kierrejousten ollessa kyseessä.

Joku tuossa kyseli kyisesenlaiseen projektiin linkkiä, mutta en muista enää osoitetta eikä mielikuvitus kerro millä sen googlesta kaivaisi.
Mutta jos jollain tulee vastaan niin linkittäkää tänne ihmeessä.

Mikä tuo niinsanottu risukeula on englanninkielellä?

Viimeksi muokannut tonikki : 10.02.2012 10:01
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 10.02.2012, 10:02
tonikki tonikki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 17.09.11
Sijainti: Kajaani
Viestit: 436
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso Näytä viesti
Vissiin jotain tollasta tulee kun vähä heppailee risukeulaa:

http://www.4x4review.com/Portals/1/a...icAxles001.JPG
Tästä kuvasta tuli mieleen, että kun joskus löysin tämän idean netistä, niin se taisi olla juuri valmiiksi myytävä paketti akselista joka oli toteutettu tuohon tyyliin.

Itse asiassa tuo Atomic axles valmistaa noita kyseisen tyyppisiä akseleita. Eli "koteloitu risukeula" tyyliin.
Tässä kyseinen akseli etupäässä:



Miksipäs ei myös toteutettavissa takapäähänkin.

Elikkäs tuo korottaa tosiaan autoa aika reippaasti, muuten joutuu taistelemaan akselin ja öljypohjan kanssa jos haluaa suurempia sisäänjoustoja kehiin. Tuossa kuvassa tosin taitaa olla takamoottori peli, joten kyseistä ongelmaa ei ilmene.

Viimeksi muokannut tonikki : 10.02.2012 10:08
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 10.02.2012, 10:08
Jugga Jugga ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 22.07.05
Sijainti: Vesilahti (Rämsöö), Finland.
Viestit: 321
Perusasetus

http://www.pirate4x4.com/forum/attac...1&d=1077770781

Tuossa lienee omatekelettä aloiteltu. Onkohan toi atomicaxle jo konkassa kun ei sivuja enään tuntusi löytyvän. Jostain hintahaarukkaa löyty niin yli10K$ oli kappaleelta akselit.

Ongelmaksihan tuossa voi tulla julumettu jousittamaton paino. Itse jos alkais väsäilemään niin en ainakaan avointa tekisi. Suljettu kuitenkin säästää niveliä ja jäykistää rakennetta kovasti.
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 10.02.2012, 10:11
Mikko_L:n Avatar
Mikko_L Mikko_L ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 08.04.11
Sijainti: Karkkila
Viestit: 391
Perusasetus

Eiks tääl joku nivaan suunnitellu ja alkoi vissiin toteuttaakkin mut ei nyt kyl muista kuka ja mikä topikki... Itse kans suunnitellut joskus samaa ja ei olis juu paha toteuttaa... Itse vaan suunnittelin et korvais vetonivelet kunnon kulmavaihteilla niin kestäis sit kans No suunnittelut meni niin överiks et jäis ainakin toistaseks toteuttamatta
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 10.02.2012, 10:13
tonikki tonikki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 17.09.11
Sijainti: Kajaani
Viestit: 436
Perusasetus

Lisää kuvaa atomiakseleista:









Toteutus avattavalla akseliputkella, eli vetareiden huolto mahdollista ilman rälläkkää:





Ja jutustelua aiheesta englanniksi:

http://www.pirate4x4.com/forum/showthread.php?t=653056
http://www.pirate4x4.com/forum/showthread.php?t=859936

Mitä veikkaatte akselikoteloiden materiaaliksi? Lujaa ja kevyttä täytyy olla.

Offtopic:

Sitten löytyy vielä tämmöisiä jotka voisivat olla aika hulppea yhdistelmä kyseisen akseliston kanssa, eli jälkiasennettava portaaliboksi:

http://motorsports.axletech.com/portal.asp#


Viimeksi muokannut tonikki : 10.02.2012 10:17
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 10.02.2012, 10:22
tonikki tonikki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 17.09.11
Sijainti: Kajaani
Viestit: 436
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jugga Näytä viesti
http://www.pirate4x4.com/forum/attac...1&d=1077770781

Tuossa lienee omatekelettä aloiteltu. Onkohan toi atomicaxle jo konkassa kun ei sivuja enään tuntusi löytyvän. Jostain hintahaarukkaa löyty niin yli10K$ oli kappaleelta akselit.

Ongelmaksihan tuossa voi tulla julumettu jousittamaton paino. Itse jos alkais väsäilemään niin en ainakaan avointa tekisi. Suljettu kuitenkin säästää niveliä ja jäykistää rakennetta kovasti.
Tässä ilmeisesti linkittämäsi akseli tositoimissa:

Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 10.02.2012, 12:25
-Jarkko-:n Avatar
-Jarkko- -Jarkko- ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 26.09.08
Sijainti: Ruokolahti
Viestit: 2.240
Perusasetus

Juuri tällainen systeemi kävi joskus mielessä kun meinasi alkaa kerääntymään nurkkiin ylimääräisiä risukeuloja, mutta onneksi joku muu keräsi ne talteen.

Kuinkahan paljon ne sisemmät murrokset kestää kulmaa, liekkö yhtä järeitä kuin ulommat? Sisemmäthän ei normaalisti joudu kovinkaan paljoa liikkumaan?

Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Gen2 pajeron takalukon modaus hiluun. onko mahdollista? velmeri83 Tekniikka & Jutustelu 24 31.01.2011 07:21
sumuvaloista modaus työvaloksi kaistapää Tekniikka & Jutustelu 4 09.11.2009 21:59
SD33 pumpun modaus turbolle SS-Patrol Tekniikka & Jutustelu 4 26.03.2006 21:46
iskarien kiinnikkeiden modaus? Dojo Tekniikka & Jutustelu 1 16.01.2006 17:04


Sivu luotu: 12:34 (GMT +2).