|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Risuakselin modaus kiinteäksiJostain päin nettiä luin rakentelukertomusta jossa oli risukeula-akselista rakennettu kiinteä akseli eteen. Joitain etupään osia löytyy iteltä ylimääräisenä, joten ajattelin että jos löytyy porukkaa on kyseisen tyyppisen projektin toteuttanut tai nettisivuja kyisestä aiheesta niin tänne voi ilmoitella. Käytännössä tuo tapahtui tuossa edellämainitussa rakentelukertomuksessa tekemällä akseli jäykäksi hitsaamalla tavaraa tueksi niin että vetonivelet ovat lukittu vakio asentoon. Tuolla tyylillä saa hiukan myös maanvaraa tasauspyörästön alle kun tekee vetonivelien kulmista jyrkemmät. Mitä veikkaatte kestääkö vetonivelet tällä tyylillä paremmin kuin silloin kun ne pääsevät liikkumaan vapaasti, tietenkin mikäli kulmaa on maltillisesti. Jousitus kannattaa tehdä tuossa vaiheessa samalla uusiksi. Miten ohjauksen kanssa?
|
#2
|
||||
|
||||
Tossa hiluxiin |
#3
|
||||
|
||||
Öö tota siis hitsata risukeula umpeen, vai tehdä solid axle swap? Jotenkin mun geometrinen käsityskyky ei hoksi tota risukeulan jäykistämistä ja sen järkisyitä..
__________________
Diisselistä voimaa ja silleen. |
#4
|
|||
|
|||
Mut tuossa tehdään akseli swappi. Tarkoitin siis risuakselin roippeista kiinteän akselin rakentamista.
|
#5
|
|||
|
|||
Sitä mietinkin että saako tuosta järkevää toteutusta, ja osia löytys suurin osa risukeulasta. Mietin samalla että tuossa saadaan tuo perämurikka ylemmäksi kuin akseleiden napa.
|
#6
|
||||
|
||||
Laitas linkkiä tuohon projektiin.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#7
|
|||
|
|||
on mullakin aika paljon tilaa siellä keulan alla nytten ja ei oo hitsattu jumiin
|
#8
|
||||
|
||||
Meinaatko siis "jäykistää" hitsailemalla risukeulan ja sitten jousittaa sen koko kötöksen niinkuin jäykän akselin. Mielenkiintoista.
|
#9
|
||||
|
||||
Kuulostaa oikeastaan ihan hyvältä idealta, "loivakulmainen porttaaliakseli".
Hiukan voi olla haastavaa tehdä tarpeeksi tukeva, että olisi vielä vetoakselit ja 4? vetoniveltä vaihdettavissa ilman rälläkkää. On sitä varmaan paljon turhempaankin aikaa tuhlattu joten tsemppiä. |
#10
|
|||
|
|||
vaan tulee kai siitä ihan hulvattoman korkee kun jäykistää akseliston/murikan ja jousittaa sit sen...
|
#11
|
||||
|
||||
Tuli viä mieleen että monilla on ongelmia jäykän ja suoran akselin kohdalla etuperseen ja öljypohjan kosketusherkkyydestä.
Tässähän se kyllä korostuu. Moottori takaluukkuun? |
#12
|
||||
|
||||
Mikähän tässä on se maatakaavan hyvä idea???
Jos pitää saada joustoja niin mitä jos sen etukelkan tekisi keinuvaksi??
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#13
|
||||
|
||||
Parhaimmillaan saa ehken jäykän akselin joustot ja ilmaa murikan alle, jota ei jäykällä akselilla pahemmin ole.
|
#14
|
||||
|
||||
Muistaakseni vastaava toteutettu ainakin yhteen SRC-autoon jokunen vuosi takaperin. Oli muistaakseni wrc Corollan näköinen auto johon oli Volvon multi-link perä jäykistetty jollain apurungolla. Vauhdin-maailman krossi-auto vertailussa siitä taisi olla, saatan muistaa kyl ihan väärinkin.
|
#15
|
|||
|
|||
Vai haetaanko tässä sauvojen tilalle esim tolppia/ilmatikkuja ylätukivarteen? Vai ollaanko oikeesti tekemässä risusta kotikutusta porttaali versiota? lopputulos on mun silmissä jäykkäakseli jonka putkien sisällä on nivelletyt vetarit ja murikka saatiin pysymään ylhäällä tjsp..
|
#16
|
|||
|
|||
Täähän on hyvä idea, tuon kans taitaa leimaamisessa olla ongelmaa? Ite oon suunnitellu tuon keulan jousituksen muuttamista kierrejousille, sais varmaan vähän enemmän eloa siihen? Enempää tuota ei kyllä nostaa voi..
|
#17
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#18
|
||||
|
||||
Vissiin jotain tollasta tulee kun vähä heppailee risukeulaa:
http://www.4x4review.com/Portals/1/a...icAxles001.JPG |
#19
|
|||
|
|||
Lainaus:
Ajomukavuutta tuommosen toteutuksessa ei tarvitse miettiä, vaan että paketti pysyy kasassa maastokäytössä ja antaa etua verrattuna retkukeulan maasto-ominaisuuksiin. Eli juurikin että jousitetaan tuo tönköksi tehty risukeula uudelleen, lehti tai kierrejousilla ja tuetaan erillisillä tukivarsilla varsinkin kierrejousten ollessa kyseessä. Joku tuossa kyseli kyisesenlaiseen projektiin linkkiä, mutta en muista enää osoitetta eikä mielikuvitus kerro millä sen googlesta kaivaisi. Mutta jos jollain tulee vastaan niin linkittäkää tänne ihmeessä. Mikä tuo niinsanottu risukeula on englanninkielellä? Viimeksi muokannut tonikki : 10.02.2012 10:01 |
#20
|
|||
|
|||
Lainaus:
Itse asiassa tuo Atomic axles valmistaa noita kyseisen tyyppisiä akseleita. Eli "koteloitu risukeula" tyyliin. Tässä kyseinen akseli etupäässä: Miksipäs ei myös toteutettavissa takapäähänkin. Elikkäs tuo korottaa tosiaan autoa aika reippaasti, muuten joutuu taistelemaan akselin ja öljypohjan kanssa jos haluaa suurempia sisäänjoustoja kehiin. Tuossa kuvassa tosin taitaa olla takamoottori peli, joten kyseistä ongelmaa ei ilmene. Viimeksi muokannut tonikki : 10.02.2012 10:08 |
#21
|
|||
|
|||
http://www.pirate4x4.com/forum/attac...1&d=1077770781
Tuossa lienee omatekelettä aloiteltu. Onkohan toi atomicaxle jo konkassa kun ei sivuja enään tuntusi löytyvän. Jostain hintahaarukkaa löyty niin yli10K$ oli kappaleelta akselit. Ongelmaksihan tuossa voi tulla julumettu jousittamaton paino. Itse jos alkais väsäilemään niin en ainakaan avointa tekisi. Suljettu kuitenkin säästää niveliä ja jäykistää rakennetta kovasti. |
#22
|
||||
|
||||
Eiks tääl joku nivaan suunnitellu ja alkoi vissiin toteuttaakkin mut ei nyt kyl muista kuka ja mikä topikki... Itse kans suunnitellut joskus samaa ja ei olis juu paha toteuttaa... Itse vaan suunnittelin et korvais vetonivelet kunnon kulmavaihteilla niin kestäis sit kans No suunnittelut meni niin överiks et jäis ainakin toistaseks toteuttamatta
|
#23
|
|||
|
|||
Lisää kuvaa atomiakseleista:
Toteutus avattavalla akseliputkella, eli vetareiden huolto mahdollista ilman rälläkkää: Ja jutustelua aiheesta englanniksi: http://www.pirate4x4.com/forum/showthread.php?t=653056 http://www.pirate4x4.com/forum/showthread.php?t=859936 Mitä veikkaatte akselikoteloiden materiaaliksi? Lujaa ja kevyttä täytyy olla. Offtopic: Sitten löytyy vielä tämmöisiä jotka voisivat olla aika hulppea yhdistelmä kyseisen akseliston kanssa, eli jälkiasennettava portaaliboksi: http://motorsports.axletech.com/portal.asp# Viimeksi muokannut tonikki : 10.02.2012 10:17 |
#24
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#25
|
||||
|
||||
Juuri tällainen systeemi kävi joskus mielessä kun meinasi alkaa kerääntymään nurkkiin ylimääräisiä risukeuloja, mutta onneksi joku muu keräsi ne talteen.
Kuinkahan paljon ne sisemmät murrokset kestää kulmaa, liekkö yhtä järeitä kuin ulommat? Sisemmäthän ei normaalisti joudu kovinkaan paljoa liikkumaan? |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Gen2 pajeron takalukon modaus hiluun. onko mahdollista? | velmeri83 | Tekniikka & Jutustelu | 24 | 31.01.2011 07:21 |
sumuvaloista modaus työvaloksi | kaistapää | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 09.11.2009 21:59 |
SD33 pumpun modaus turbolle | SS-Patrol | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 26.03.2006 21:46 |
iskarien kiinnikkeiden modaus? | Dojo | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 16.01.2006 17:04 |