Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 10.09.2011, 22:35
Puuhis:n Avatar
Puuhis Puuhis ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.09.09
Sijainti: Mikkeli
Viestit: 160
Perusasetus

BJ ja joustot


Kyseessä on siis tuollainen Bj40 vm 1979.

Autoon on laitettu Dopinsons +2" jouset ja 35mm korinkorotus. Takana on aussielocker ja etupää on vielä hieman mysteeri. Auto toimii metsässä tuossakin korkeudessa uskomattoman hyvin edelliseen HJ61:een verrattuna, mutta joustoja pitäisi löytää lisää ja reilusti. Ei nykyisellään paljo alaspäin joustele ja ylöskin varaa on se ehkä 100mm maksimissaan.

Eli kysymys siis kuuluu, että mistä kautta asiaan enemmän perehtyneet lähtisitte hakemaan ratkaisua? Hakuakin kokeilin monella eri sanalla ja kombinaatiolla, mutta mitään suoraa vastausta en sieltä löytänyt.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 11.09.2011, 08:55
pecu:n Avatar
pecu pecu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.07.08
Sijainti: rovaniemi
Viestit: 196
Perusasetus

siis onko pelkät korotus jouset laitettu eikä iskareita?jos vakio iskarit niin ei kyllä paljon ulospäin jousta!ja korin korotushan ei joustoihin paljon vaikuta.jos näin on niin iskareita alkasin vaihtamaan ensimmäisenä!
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 11.09.2011, 09:10
Puuhis:n Avatar
Puuhis Puuhis ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.09.09
Sijainti: Mikkeli
Viestit: 160
Perusasetus

Iskaritkin on vaihdettu, mutta pituuksista niiden osalta ei ole tietoa. Pitää viikolla venytellä autoa ja katsoa, et mikä siellä ottaa ensimmäisenä vastaan.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 11.09.2011, 10:50
Puuhis:n Avatar
Puuhis Puuhis ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.09.09
Sijainti: Mikkeli
Viestit: 160
Perusasetus

Siis kysymyshän oli, että miten tuollainen laite saataisiin joustamaan hyvin? Ja mielellään ilman, että sinne joustojen alttarille tarvitsisi uhrata useita tuhansia eutoja.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 11.09.2011, 11:07
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.212
Perusasetus

Jos iskarit on tarpeeksi pitkät niin seuraava viilauksen paikka voisi olla vaikkapa riipukkeet ja niiden uudelleen asemointi ja/ tai vaihto pitempiin. Sillä saanee viilattua sitä sisään jouston herkkyyttä ja hieman lisää ulos joustoa.

Ja sitten nuo soa ym. jutut sen jälkeen...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 12.09.2011, 08:37
turakki turakki ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.11.03
Sijainti: Hämeenkyrö, Finland.
Viestit: 937
Perusasetus

Eihän Bj:n jousien mitalla kauheita joustoja saada aikaan ilman soaa. Omaan vaihdettiin aikanaan takaa norrat + apunorrat pari-kolme tuumaa pitempään, auttoi vähän. Pakat on taottu itse useampaankin kertaan viimeisten neljäntoista vuoden aikana. Iskarin vaikutus joustoihin on bj:ssä helppo testata, kun irroittaa vain alakiinnikkeen ja mittaa, paljonko tuli lisää joustoa. Muuten en ole henkilökohtaisesti vakuuttunut noiden korotusjousien ominaisuuksista hitaammassa ajossa. Vauhdikkaammilla pätkillä varmaan vakioita paremmat.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 12.09.2011, 09:23
tepa78:n Avatar
tepa78 tepa78 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 13.01.08
Sijainti: salo, .
Viestit: 1.028
Perusasetus

Eikös offipasin beejiissäkin ole sentään tynnyrijoustot ilman soaa...
Mut mun mielipide on, että ei niillä dobinsonin kamoilla saa aikaseks ku hirmu kivireen, ainakin ne dobinsonin iskarit kannatta heittää sinne kuuluisaan kuubaan ja hommata jostain oikeat iskarit tilalle...
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 12.09.2011, 09:51
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.905
Perusasetus

Kompaten edellisiä, tuo iskari irrallaan ollessa kokeileminen on helppo tapa herätä todellisuuteen... HUOM! ei sitten liikenteeseen niin

Ja kaveri avuks vakoilemaan, ettei luiskahda vaikkapa kardaani liukuosastaan...
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 12.09.2011, 19:34
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.212
Perusasetus

Perhana kerrankin asiallista lehtijousi keskustelua ainaisen soa ja jakari väännön sijaan...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 13.09.2011, 21:29
Puuhis:n Avatar
Puuhis Puuhis ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.09.09
Sijainti: Mikkeli
Viestit: 160
Perusasetus

Mikä on mielipide "revolveri" riipuista ja onko joku täällä tehnyt sellaisia bj:hin? Tai ihan jopa kaupattavaksi asti? Lisäis ainakin ulosjoustoa, kun jousen omat varat loppuu.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 13.09.2011, 21:32
Puuhis:n Avatar
Puuhis Puuhis ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.09.09
Sijainti: Mikkeli
Viestit: 160
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tepa78 Näytä viesti
Eikös offipasin beejiissäkin ole sentään tynnyrijoustot ilman soaa...
Mut mun mielipide on, että ei niillä dobinsonin kamoilla saa aikaseks ku hirmu kivireen, ainakin ne dobinsonin iskarit kannatta heittää sinne kuuluisaan kuubaan ja hommata jostain oikeat iskarit tilalle...

Määrittele hieman oikeita iskareita BJ:lle? Missä riittää joustovara ja toimii molempiin suuntiin mielellään... En muistanu kyl edes tarkistaa oliko ne iskarit mulla samaa valmistetta jousien kanssa.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 13.09.2011, 22:52
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.212
Perusasetus

No niistä revolveri riipuista notta lisäähän ne ulosjoustoa mutta kaiketi vain siten että akseli pääsee alas vain oman oman painonsa varassa plus lisää niveliä eli väljäpaikkoja.

Mutta mie nyt oon huono näihin jousi keskusteluihin koska meikäläiselle on tärkeää että ne jouset kantaa kuormaa ja toimii kohtuullisesti kuorman kanssa. Ei niinkään se että kiipeääkö bertta tynnyrin päälle vai ei...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 14.09.2011, 07:45
turakki turakki ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.11.03
Sijainti: Hämeenkyrö, Finland.
Viestit: 937
Perusasetus

Varsinaisia revolvereja, eli kiertyvällä nivelellä varuastettuja riippuja en ole nähnyt bertoissa. Parilla tutulla on ollut takana tuplanivelmalli. Ihan mukavasti sellainen näyttää toimivan.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 14.09.2011, 07:57
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.228
Perusasetus

Onko kukaan kokeillut riipukkeen rungonpuoleista puslaa nivelversiona?
Lehtijousihan pitkissä joustoissa kiertyy ja jäykkä pusla helposti kampeaa vastaan.
Ison rapakon takana aika monessa näyttäis olevan nivel riipukkeen rungon päässä.
Onko hyötyä vai vaan ison maan hömpötyksiä?
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	208-1846-400.jpg‎
Views:	275
Size:	49,7 Kt
ID:	21527  
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O

Viimeksi muokannut bluevan : 14.09.2011 08:02
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 14.09.2011, 21:03
Samppi Samppi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.06.10
Sijainti: Raahe
Viestit: 139
Perusasetus

Mulla oli Bertassa ostettaessa itsetekoiset revolverit, edessä ja takana. Ne oli toteutettu niin että rungon ja jokaisen jousenkiinnikkeen välissä oli pitkittäinen rungon suuntainen järeä sarana ja itse riiput olivat taittuvat eli taittunut riippu oikesi ulosjoustossa.
Oli tynnyri joustoa ainakin ilman iskareita mutta oli jäätävä ajettava tiellä kun akselit pääsivät elämään sivusuunnassa saranan varassa.
Sitten talvikelissä 90km/h vauhdissa loivassa kaarteessa muljahti yhtäkkiä perä muutaman sentin sivulle saranoiden varassa, se riitti irroittamaan auton holtittomaan luistoon vastaantulevien kaistalle, ensin kylki sitten perä edellä. Koskaan en ole tuntenut kuskin paikalla itseäni niin matkustajaksi!
Seuraavana päivänä hitsailin saranat tönkkin, hengenvaaralliset viritykset ainakin katu Berttaan.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Joustot kohillaan ! rulez Linkit 2 08.01.2010 21:40
Lj- joustot jukos Tekniikka & Jutustelu 2 20.09.2007 20:49
Makeet joustot toyovoima Linkit 7 31.03.2005 21:47
Hummerin joustot. Linkit 12 14.02.2005 18:19
JENKIN JOUSTOT Tekniikka & Jutustelu 8 04.02.2005 11:59


Sivu luotu: 04:26 (GMT +2).