|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
BJ ja joustotKyseessä on siis tuollainen Bj40 vm 1979. Autoon on laitettu Dopinsons +2" jouset ja 35mm korinkorotus. Takana on aussielocker ja etupää on vielä hieman mysteeri. Auto toimii metsässä tuossakin korkeudessa uskomattoman hyvin edelliseen HJ61:een verrattuna, mutta joustoja pitäisi löytää lisää ja reilusti. Ei nykyisellään paljo alaspäin joustele ja ylöskin varaa on se ehkä 100mm maksimissaan. Eli kysymys siis kuuluu, että mistä kautta asiaan enemmän perehtyneet lähtisitte hakemaan ratkaisua? Hakuakin kokeilin monella eri sanalla ja kombinaatiolla, mutta mitään suoraa vastausta en sieltä löytänyt.
|
#2
|
||||
|
||||
siis onko pelkät korotus jouset laitettu eikä iskareita?jos vakio iskarit niin ei kyllä paljon ulospäin jousta!ja korin korotushan ei joustoihin paljon vaikuta.jos näin on niin iskareita alkasin vaihtamaan ensimmäisenä!
|
#3
|
||||
|
||||
Iskaritkin on vaihdettu, mutta pituuksista niiden osalta ei ole tietoa. Pitää viikolla venytellä autoa ja katsoa, et mikä siellä ottaa ensimmäisenä vastaan.
|
#4
|
||||
|
||||
Siis kysymyshän oli, että miten tuollainen laite saataisiin joustamaan hyvin? Ja mielellään ilman, että sinne joustojen alttarille tarvitsisi uhrata useita tuhansia eutoja.
|
#5
|
||||
|
||||
Jos iskarit on tarpeeksi pitkät niin seuraava viilauksen paikka voisi olla vaikkapa riipukkeet ja niiden uudelleen asemointi ja/ tai vaihto pitempiin. Sillä saanee viilattua sitä sisään jouston herkkyyttä ja hieman lisää ulos joustoa.
Ja sitten nuo soa ym. jutut sen jälkeen...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#6
|
|||
|
|||
Eihän Bj:n jousien mitalla kauheita joustoja saada aikaan ilman soaa. Omaan vaihdettiin aikanaan takaa norrat + apunorrat pari-kolme tuumaa pitempään, auttoi vähän. Pakat on taottu itse useampaankin kertaan viimeisten neljäntoista vuoden aikana. Iskarin vaikutus joustoihin on bj:ssä helppo testata, kun irroittaa vain alakiinnikkeen ja mittaa, paljonko tuli lisää joustoa. Muuten en ole henkilökohtaisesti vakuuttunut noiden korotusjousien ominaisuuksista hitaammassa ajossa. Vauhdikkaammilla pätkillä varmaan vakioita paremmat.
|
#7
|
||||
|
||||
Eikös offipasin beejiissäkin ole sentään tynnyrijoustot ilman soaa...
Mut mun mielipide on, että ei niillä dobinsonin kamoilla saa aikaseks ku hirmu kivireen, ainakin ne dobinsonin iskarit kannatta heittää sinne kuuluisaan kuubaan ja hommata jostain oikeat iskarit tilalle... |
#8
|
||||
|
||||
Kompaten edellisiä, tuo iskari irrallaan ollessa kokeileminen on helppo tapa herätä todellisuuteen... HUOM! ei sitten liikenteeseen niin
Ja kaveri avuks vakoilemaan, ettei luiskahda vaikkapa kardaani liukuosastaan...
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#9
|
||||
|
||||
Perhana kerrankin asiallista lehtijousi keskustelua ainaisen soa ja jakari väännön sijaan...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#10
|
||||
|
||||
Mikä on mielipide "revolveri" riipuista ja onko joku täällä tehnyt sellaisia bj:hin? Tai ihan jopa kaupattavaksi asti? Lisäis ainakin ulosjoustoa, kun jousen omat varat loppuu.
|
#11
|
||||
|
||||
Lainaus:
Määrittele hieman oikeita iskareita BJ:lle? Missä riittää joustovara ja toimii molempiin suuntiin mielellään... En muistanu kyl edes tarkistaa oliko ne iskarit mulla samaa valmistetta jousien kanssa. |
#12
|
||||
|
||||
No niistä revolveri riipuista notta lisäähän ne ulosjoustoa mutta kaiketi vain siten että akseli pääsee alas vain oman oman painonsa varassa plus lisää niveliä eli väljäpaikkoja.
Mutta mie nyt oon huono näihin jousi keskusteluihin koska meikäläiselle on tärkeää että ne jouset kantaa kuormaa ja toimii kohtuullisesti kuorman kanssa. Ei niinkään se että kiipeääkö bertta tynnyrin päälle vai ei...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#13
|
|||
|
|||
Varsinaisia revolvereja, eli kiertyvällä nivelellä varuastettuja riippuja en ole nähnyt bertoissa. Parilla tutulla on ollut takana tuplanivelmalli. Ihan mukavasti sellainen näyttää toimivan.
|
#14
|
||||
|
||||
Onko kukaan kokeillut riipukkeen rungonpuoleista puslaa nivelversiona?
Lehtijousihan pitkissä joustoissa kiertyy ja jäykkä pusla helposti kampeaa vastaan. Ison rapakon takana aika monessa näyttäis olevan nivel riipukkeen rungon päässä. Onko hyötyä vai vaan ison maan hömpötyksiä?
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O Viimeksi muokannut bluevan : 14.09.2011 08:02 |
#15
|
|||
|
|||
Mulla oli Bertassa ostettaessa itsetekoiset revolverit, edessä ja takana. Ne oli toteutettu niin että rungon ja jokaisen jousenkiinnikkeen välissä oli pitkittäinen rungon suuntainen järeä sarana ja itse riiput olivat taittuvat eli taittunut riippu oikesi ulosjoustossa.
Oli tynnyri joustoa ainakin ilman iskareita mutta oli jäätävä ajettava tiellä kun akselit pääsivät elämään sivusuunnassa saranan varassa. Sitten talvikelissä 90km/h vauhdissa loivassa kaarteessa muljahti yhtäkkiä perä muutaman sentin sivulle saranoiden varassa, se riitti irroittamaan auton holtittomaan luistoon vastaantulevien kaistalle, ensin kylki sitten perä edellä. Koskaan en ole tuntenut kuskin paikalla itseäni niin matkustajaksi! Seuraavana päivänä hitsailin saranat tönkkin, hengenvaaralliset viritykset ainakin katu Berttaan. |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Joustot kohillaan ! | rulez | Linkit | 2 | 08.01.2010 21:40 |
Lj- joustot | jukos | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 20.09.2007 20:49 |
Makeet joustot | toyovoima | Linkit | 7 | 31.03.2005 21:47 |
Hummerin joustot. | Linkit | 12 | 14.02.2005 18:19 | |
JENKIN JOUSTOT | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 04.02.2005 11:59 |