Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 01.08.2011, 07:39
k08888 k08888 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.01.11
Sijainti: suomi
Viestit: 34
Perusasetus

Sorviasorvia?!


¨
¨
¨....

¨
¨


Viimeksi muokannut k08888 : 27.11.2012 14:02
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 01.08.2011, 08:09
trouble trouble ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 08.11.05
Sijainti: turku, Finland.
Viestit: 352
Perusasetus

www.rautajätti.fi Tuolla jotain vastaavia koneita...
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 04.08.2011, 09:29
k08888 k08888 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.01.11
Sijainti: suomi
Viestit: 34
Perusasetus

....

Viimeksi muokannut k08888 : 27.11.2012 14:02
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 04.08.2011, 09:56
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.874
Perusasetus

Tuosta laittamasi linkin laitteesta ei ole komusta, mutta tuollainen "yhdistelmäkone" minulla on tallissa.
http://www.ikh.fi/product.asp?sua=1&...=100200816&q=y

Kyllä sillä on saanut pienet sorvailut ja jyrsimisetkin auto-, mp- ja asehommissa tehtyä. Eihän tuolla kovin urakkatahtia kyllä osia tehdä, vaan aika maltillisena pitää syötöt pitää, mutta eipä se niin haittaa näissä omissa hommissa. Koemielessä sorvasin kerran vanhan jarrulevyn ja kyllä sekin onnistui, joten pystyy isompiakin kappaleita sorvailemaan.

Tietty tuossa minun koneessa on hankaluutena se, että nopeudet pitää vaihtaa hihnapyöriltä ja sitä ei sitten aina tule tehtyä, vaan tulee joskus hiukan epäsopivilla kierroksillakin ajeltua.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 04.08.2011, 15:26
-MAKE-:n Avatar
-MAKE- -MAKE- ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 11.02.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 3.785
Perusasetus

Mä oon jyystänyt tommosella jonkun vuoden tallissa. Ihan tyytyväinen ollut.
http://www.pirkanhitsaus.fi/fi/products?id=85&catid=6

Nyt opetellaan tommosen käyttöä. Manuaalikone on vielä nopeampi käyttää
http://www.machinetools.com/us/listi...pc-turn-120--2
__________________
Lukekaa ne ohjeet
K.T 10/06
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 07.08.2011, 22:33
solihull solihull ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.02.06
Sijainti: Koti
Viestit: 1.166
Perusasetus

Onhan noi ihan käteviä pikkuhommissa ja aina on kiva tehdä uudella koneella. Mutta aika usein autohommissakin jo vaan noista loppuu mitat. Karareikänä joku 30 mm ei riitä mihinkään, kun 75 mm sekin tahtoo jäädä helposti pieneksi. Ja pitäähän siihen sorviin ainakin vanne mahtua pyörimään eli halkaisija 30 cm ei ihan riitä! ;-) Eikä tuommoseen pikkupakkaan saa kiinni kuin pikkunippeleitä.

Samoin on teho ja paino. Kyllä sorvissa pitää olla massaa, että se ei värise kun sorvataan vähänkään isompaa rautaa.

Minä pistäisin rahani kiinni johonkin käytettyyn vanhaan venäläiseen tai Toziin, jotka tosin hieman painaa ja ei silti taida enää ihan 2 k€ budjettiin mahtua, mutta kannattaa kytätä hyviä tilaisuuksia.

TT
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 07.08.2011, 22:50
-MAKE-:n Avatar
-MAKE- -MAKE- ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 11.02.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 3.785
Perusasetus

Niinkuin monessa muussakin, aina löytyy isompi ja komeempi.

Minä en ainakaan haluais uhrata puolta tallia helvetin hyvään, halpaan ja isoon sorviin, vaikka semmosen jostain löytäiskin.

Luulis semmosella möhkäleellä olevan aika vittumaista jotain parin sentin puslaa vääntää?

Tohon mun koneeseen mahtuu juuri jarrurummut ja levyt. Suurempia tarpeita ei vielä oo tullut vastaankaan. Tosi on, että helpommin tommonen tärrää mutta sitä varten niitä voi säätää niin yleensä helpottaa.
__________________
Lukekaa ne ohjeet
K.T 10/06
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 08.08.2011, 05:16
trouble trouble ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 08.11.05
Sijainti: turku, Finland.
Viestit: 352
Perusasetus

www.konecon.fi myy myös järkihintaisia koneita
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 08.08.2011, 07:54
LaaLaa:n Avatar
LaaLaa LaaLaa ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 6.193
Perusasetus

Isolla ja hyvällä sorvilla pystyy tekemään satasen tarkkuudella pikkuosia, mutta pienellä sorvilla ei sitten millään pysty sorvaamaan esim vanteita.
__________________
~~~~~~~~~~~~~~
www.suzuki4x4club.fi
~~~~~~~~~~~~~~
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 08.08.2011, 15:43
mokkero:n Avatar
mokkero mokkero ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.07.09
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 196
Perusasetus

Oon sorvaillu jonkun verra tuollasella koneita.comin nova 25L sorvilla mikä mitoiltaan aikalailla samanlainen kuin tuo 280VF. Noin 100mm halkasialtaa olevan hihnapyörän oon sillä sorvaillu ja muuten onnistu ihan hyvin mutta katkaisu ei onnistunut. 100mm kappaleen katkaisu taitaa vaatia jo aika tukevan sorvin. Homma hoitu kyllä rautasahalla ja sitten sahatun pään oikaisu sorvilla. Jos 100mm tappeja/puslia meinaa sorvailla niin mielestä pitäisi olla kyllä tukevampi sorvi kuin tuo 280VF.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 08.08.2011, 18:23
kivinen:n Avatar
kivinen kivinen ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 3.700
Perusasetus

Pienistä koneista oikeen tiedä, mutta kylhän nyt leveämmänkin vanteen osat pitää mahtua koneeseen:

Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 07.01.2014, 09:52
AtteL:n Avatar
AtteL AtteL ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 15.03.08
Sijainti: VALKEALA(kouvola)
Viestit: 850
Perusasetus

Mikä olis tämän päivän valinta jos käyttö olis kokoluokkaa aseseppätyöt lämpöisessä autotallissa kun isompia rautoja varten on vanha ja väljä hihnavetoinen englantilainen kylmässä hallissa?

Lähinnä kokoluokka arveluttaa ja onko pöytämallit leluja, kaikkein pienimmät varmaan jää pois kun en ole mikään kelloseppä. (lähinnä omanonnen seppä)

Nyt varoituksia kokemuksista ja jopa kuulopuheista ettei menis rahat hukkaan. Varaa on nimittäin ostaa vain kerran ja toimiva.

http://www.koneita.com/metallisorvit/

http://kauppa.kivilinna.com/index.ph...ry&path=18_103

http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedS...3&groupID=1245
__________________
KYM

Viimeksi muokannut AtteL : 07.01.2014 10:11
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 07.01.2014, 10:38
khonkonen khonkonen ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.12.07
Sijainti: Töpsävä, Finland.
Viestit: 1.588
Perusasetus

Tuo 250 x 550 itellä käytössä, vaan ompa hinta näköjään noussut ja kovasti. Ostin joskus 5-6 vuotta sitten ja hintaa oli karvan yli tonni.

http://www.ikh.fi/Tekniset_koneet_ja...yosto#!208_212

Siinä mun sorvissa ainakin teränpitimen pultit meni heti uutena. Olivat liian pehmeää terästä.
Automaattisyötöstä meni yks sokkatappi poikki (sai muuten hetken etsiä sitä sokkaa koneesta).
Sitten minun mielestä tuo vasteen siirto ja kiinnitys epäkäytännöllinen ku pultti kiristyksellä, et osuuko muka suoraan, mut on se vielä tähän asti osunut.

Eli siinä ja siinä et suosittelenko tuota. Liekkö sitten korjanneet noita kohtia.
__________________
Huono tie, parempi mieli.

Viimeksi muokannut khonkonen : 07.01.2014 21:16 Perustelu: Linkki jääny poies.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 07.01.2014, 13:55
Nostokurki:n Avatar
Nostokurki Nostokurki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.09.09
Sijainti: Siilinjärvi, pohjois-savo, Suomi
Viestit: 1.310
Perusasetus

Titan BB-32. Jos olisin harrastesorvia nyt ostamassa, niin tuo olisi valinta. Yhtään haukkuja en ole kuullut niiltä, jotka oikeasti ovat KÄYTTÄNEET tuollaista (eikä vaan kuulleet minkälainen se on), ja mitä itse olen päässyt tutustumaan laitteeseen niin hinta/laatusuhde on enemmän kuin kohdallaan.
__________________
Kuka muka on niin laiska, että jättää lauseen ke
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 07.01.2014, 15:07
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja AtteL Näytä viesti
Mikä olis tämän päivän valinta jos käyttö olis kokoluokkaa aseseppätyöt lämpöisessä autotallissa kun isompia rautoja varten on vanha ja väljä hihnavetoinen englantilainen kylmässä hallissa?

Lähinnä kokoluokka arveluttaa ja onko pöytämallit leluja, kaikkein pienimmät varmaan jää pois kun en ole mikään kelloseppä. (lähinnä omanonnen seppä)

Nyt varoituksia kokemuksista ja jopa kuulopuheista ettei menis rahat hukkaan. Varaa on nimittäin ostaa vain kerran ja toimiva.

http://www.koneita.com/metallisorvit/

http://kauppa.kivilinna.com/index.ph...ry&path=18_103

http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedS...3&groupID=1245
Emco on hyvä, ainakin euroopassa tehdyt, aseseppähommiin pöytämallinenkin käy tietyin varauksin.

Työkaverilla on vähän käytetty kiinalainen sorvi ja sanoi ettei kannata sellaista ostaa jos kierteenteko on tarvelistalla korkealla. Automaattisyötön osat kuulosti olevan hyvin pehmeää messinkiä/pronssia ja kierteet oli pettäneet niistä varsin vähillä käyttötunneilla.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori

Viimeksi muokannut Jappi : 07.01.2014 15:11 Perustelu: tarkennusta...
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 07.01.2014, 16:19
LaaLaa:n Avatar
LaaLaa LaaLaa ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 6.193
Perusasetus

Ja sen kun pitää mielessä, että isolla sorvilla pystyy tekemään sadasosan tarkkuutta mutta pienellä et tee mitään vähänkään isompaa ja tarkkuutta vaativaa.
Itse olin sorvin etsinnässä pari vuotta sitten ja onneksi en sortunut noihin halpoihin kiinalaisiin (n.3000e luokassa) vaan ostin 60-luvun itäsaksalaisen.

Kannattaa myös kysyä Pirkan Hitsauksen tarjonta ja päivän tarjous
__________________
~~~~~~~~~~~~~~
www.suzuki4x4club.fi
~~~~~~~~~~~~~~
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 07.01.2014, 17:28
AtteL:n Avatar
AtteL AtteL ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 15.03.08
Sijainti: VALKEALA(kouvola)
Viestit: 850
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nostokurki Näytä viesti
Titan BB-32. Jos olisin harrastesorvia nyt ostamassa, niin tuo olisi valinta. Yhtään haukkuja en ole kuullut niiltä, jotka oikeasti ovat KÄYTTÄNEET tuollaista (eikä vaan kuulleet minkälainen se on), ja mitä itse olen päässyt tutustumaan laitteeseen niin hinta/laatusuhde on enemmän kuin kohdallaan.
http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedS...isorvi+bb+25-3

Oiskohan tuo pienempi malli ihan rimpula kun porakone/jyrsin on aika oleellinen.
__________________
KYM
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 07.01.2014, 17:57
mara90:n Avatar
mara90 mara90 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 08.06.11
Sijainti: Huittinen
Viestit: 697
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja AtteL Näytä viesti
http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedS...isorvi+bb+25-3

Oiskohan tuo pienempi malli ihan rimpula kun porakone/jyrsin on aika oleellinen.
Ei tommosella rimpulalla ainakaan mitään rautaa jyystetä
Jos meinaa vähänkään enempää sorvia käyttää niin kannattaa siihen satsata, esmes joku tämmönen missä on syötöt ja kierteytykset.
http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedS...lisorvi+CZ-920
Mutta mikäli tallissa tilaa on vähänkään enemmän ja sähköt riittää niin olen LaaLaan kanssa samoilla linjoilla, wanhan liiton vehkeet rules. Esim. TOSseja ja ryssävehkeitä saa suht edullisesti, melkeen voisin väittää että jopa halvemmalla kun noita uusia kinuskeja.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 07.01.2014, 18:22
1Chevy80 1Chevy80 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 14.04.08
Sijainti: Ulvila
Viestit: 256
Perusasetus

Tuos olis kans joku vaihtoehto
http://www.konecon.fi/category/15/metallisorvit
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 07.01.2014, 19:28
Samppa79:n Avatar
Samppa79 Samppa79 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 18.07.04
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 903
Perusasetus

Aikaisemmassa työpaikassa oli pikkusorvi, ihan laatu peli. Ei sillä kummempia juuri pystynyt tekemään. Jotakin pulttia lyhensi silloin tällöin. Omenan kokoista suurempaa siihen ei kannattanut viritellä. Alkaa vapisemaan jo pelkän kappaleen painon takia. Pienet sorvit on enemmän pehmeitten metallien sorvaukseen silloin kun kappaleet on pienikokoisia.
Nykyisessä työpaikassa on ihan oikea sorvi. 1,5 metriä siihen ainakin sopii pituutensa puolesta ja vanne mahtuu pyörimään. Jos jommallakummalla pitää tehdä pientä ja tarkkaa niin ehdottomasti valitsen isomman sorvin. On se kaikessa parempi. Välillä olen katsellut vastaavia käytettyjä ja ei ne juuri sen kalliimpia ole kuin "kunnollinen" kiinalainen.
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 07.01.2014, 20:05
Teme74:n Avatar
Teme74 Teme74 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 26.03.11
Sijainti: Salo/Pertteli
Viestit: 882
Perusasetus

Kai se on se mitä sorvilta hakee. Jos riittää pulttien katkaisut ja jostain pinnasta karva tai pari pois, niin pienemmälläkin pärjää. Varmaan aika ison prosentin autoon tehtävistä koneistuksista(varsinkin offiautoon) saa pienemmällä kinuskisorvilla tehtyä.

Isolla sorvilla tekee tarkasti ilman värinöitä. Isoja Tos merkkisiä yms. saa aika halvalla, mutta se kuljetus maksaa ihan helvetisti. Tietty jos joku saa vaikka työsuhde-etuna kuljetuksen, niin aina parempi.

Minulla itsellä on sorvi hankinnassa (ollut jo pitkään). Ajattelin ostaa sellaisen ison sorvin, mutta lyhyenä autotalliversiona. niistä yleensä ei monikaan ole halukas luopumaan, ainakaan ihan pienellä rahalla.
__________________
____________________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 08.01.2014, 09:55
AtteL:n Avatar
AtteL AtteL ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 15.03.08
Sijainti: VALKEALA(kouvola)
Viestit: 850
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja LaaLaa Näytä viesti
Ja sen kun pitää mielessä, että isolla sorvilla pystyy tekemään sadasosan tarkkuutta mutta pienellä et tee mitään vähänkään isompaa ja tarkkuutta vaativaa.
Itse olin sorvin etsinnässä pari vuotta sitten ja onneksi en sortunut noihin halpoihin kiinalaisiin (n.3000e luokassa) vaan ostin 60-luvun itäsaksalaisen.

Kannattaa myös kysyä Pirkan Hitsauksen tarjonta ja päivän tarjous
Kyselin Pirkan hitsauksen ja Lahden Tool Pointin hintoja kun samaa tavaraa myyvät. Samat lähtöhinnat joista toolpointti lupas vähän tinkiä ja rahdin samaan hintaan.
Savenmaalla tämä sama kone reilu 700 euroa halvempi sisältää rahdin.

http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedS...lisorvi+CZ-920


Jos tuota ei nyt kukaan hauku ihan pskaksi, niin lähempä vetämään tästä 3-vaihe piuhaa päätaululta vintin kautta talliin...
__________________
KYM

Viimeksi muokannut AtteL : 08.01.2014 10:10
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 08.01.2014, 11:52
Jarkko T Jarkko T ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.10.12
Sijainti: Värtsilä
Viestit: 85
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja AtteL Näytä viesti
Kyselin Pirkan hitsauksen ja Lahden Tool Pointin hintoja kun samaa tavaraa myyvät. Samat lähtöhinnat joista toolpointti lupas vähän tinkiä ja rahdin samaan hintaan.
Savenmaalla tämä sama kone reilu 700 euroa halvempi sisältää rahdin.

http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedS...lisorvi+CZ-920


Jos tuota ei nyt kukaan hauku ihan pskaksi, niin lähempä vetämään tästä 3-vaihe piuhaa päätaululta vintin kautta talliin...
Jos laatu on tuolla Titanilla samanlaista kun ko. Merkin pylväri, niin kyllä siitä käypäsen saa kun hiukan virittelee.. hyvästä en tiijä..

Pylvärin ongelmana oli lähinnä onnettomat käyttökytkimet, vetohihnan kireys ei kestä, vaan sitä saa kokoajan kiristellä ja oikeastaan kaikki liitokset on väljiä, joten esimerkiksi pöytä ei pysy suorassa kun poraa, vaan kallistus luistaa. Pikaistukan kartio on aavistuksen päin anusta, joten se ei kestä kunnolla kiinni karassa.

Hyvää siinä on sen verran että sillä saa veivattua luvatun 20mm reiän. Mutta joka kerta kun sen kanssa pitää tehdä jotain, niin pelkkä ajatuskin saa otsasuonet sykkimään.. Titanin sorviata en osaa kyllä sanoa mitään.
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 08.01.2014, 17:00
Pertsi:n Avatar
Pertsi Pertsi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 23.09.08
Sijainti: Padasjoki
Viestit: 1.262
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja AtteL Näytä viesti
Kyselin Pirkan hitsauksen ja Lahden Tool Pointin hintoja kun samaa tavaraa myyvät. Samat lähtöhinnat joista toolpointti lupas vähän tinkiä ja rahdin samaan hintaan.
Savenmaalla tämä sama kone reilu 700 euroa halvempi sisältää rahdin.

http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedS...lisorvi+CZ-920


Jos tuota ei nyt kukaan hauku ihan pskaksi, niin lähempä vetämään tästä 3-vaihe piuhaa päätaululta vintin kautta talliin...
Kyllä tolla hinnalla kannattaa ehdottomasti etsiä jo käytetty itäblokkilainen/ruotsalainen/amerikkalainen kunnon kone eikä leikkiä kinuskien kanssa.
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 15.01.2014, 21:00
AtteL:n Avatar
AtteL AtteL ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 15.03.08
Sijainti: VALKEALA(kouvola)
Viestit: 850
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pertsi Näytä viesti
Kyllä tolla hinnalla kannattaa ehdottomasti etsiä jo käytetty itäblokkilainen/ruotsalainen/amerikkalainen kunnon kone eikä leikkiä kinuskien kanssa.
Kylmän raudan tallissahan on siis jo tuo 1. maailmansodan aikainen brittisorvi:


Se on alkeellinen ja loppuun sorvattu, ettei sillä mitään pieniä ja tarkkoja hommia tehä, pakkaan ei edes saa kiinnitettyä kovin ohutta tankoa.
Tolla saa rouhittua paksua lastua jos tarvii mutta sitä tehään tosi harvoin...
__________________
KYM
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 17:54 (GMT +2).