|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
hdj pumppuminkä kokoinen on vakio nestepää hdj80 pumpussa?
|
#2
|
|||
|
|||
ihan 100% en voi sanoo, mut muistaakseni 12mm...
|
#3
|
|||
|
|||
joo tuli pumppu huollosta tuolta pp dieseliltä... se vaan sano että tähän on vaihdettu 12mm nestepää ja että nyt ei tiedä minkälainen tästä pumpusta oikeen tulee ja takuuta ei tule.. laitoin pumpun paikoilleen järetön savuaminen jatkuvasti tyhjäkäynnilläkin. ja ravistaa konetta. sitten kun laittaa kaasua nii savua tulee hirveästi ja kierrokset ei nouse tasaisesti tai silleen räpättää.. mikähän neuvoksi?
|
#4
|
|||
|
|||
jaa. nyt en sit osaa kyllä vastata tohon. täytynee odotella jos joku asiasta enemmän tietävä osais tohon jotain sanoo. ei lukenu tossa mun haynesin oppaassakaan mitään pumpun tietoja. mullakun ite oli tarkotus lähtettää nousevalla viikolla oma pumppu pp diesel:lle, mut kuullostaa nyt kyllä aika pelottavalle. mitä ne siihen sun pumppuun teki. ootko säätäny ajotukset kellolla?? ku nyt jos sitä pumppua on säädetty siellä ni voi olla et ajotukset joutuu säätää uusiks, ei välttämättä vanhan merkit enää päde.
|
#5
|
|||
|
|||
tiivisteet vaihtoivat ku vähä vuoti ja sit penkissä säätivät. Minkähän merkkinen mahtaa se pumppu olla?
|
#6
|
||||
|
||||
Semmosessa käsityksessä itsekkin oon ollu, että siellä olis 12mm. Tuo räpättävä ääni viittaa melko varmasti pielessä olevaan ajotukseen.
Tuos threadi samasta aiheesta http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=74458
__________________
Dodge ram 5.9 (-95 käyttis) Hj 61 (-89 2. auto) |
#7
|
|||
|
|||
ei kyllä mitään tietoa. pumppu viellä autossa kiinni ni ei pääse edes lukemaan.
|
#8
|
|||
|
|||
Nippondenson tekemä kopio boschi se on ja 12mm nestepää vakiona.
Tarkistappa ajoitus uudelleen. Sininen savu viittää myöhässä olevaan ajoitukseen ja järjetön paloääni kalina liian aikaisella olevaan. |
#9
|
||||
|
||||
mun mielestä se on liian myöhäisellä, eikö antaneet mitään astelukuu mukaan ? tai sit siel on paljo voimaa minkäväristä savuu ?
|
#10
|
|||
|
|||
Onko merkit oikein?
siis kun purit pumpun pois, niin saithan kasattua samaan kohtaan takaisin?
HDJ:ssahan pumppua pyöritetään hammaspyörillä, ja nokka-akselia pumpunakselilta hihnalla. Muistaakseni merkit menee seuraavasti: Kampiakselin merkki on noin klo 10 ja pumpun HIHNAPYÖRÄN merkki klo 8 ja nokan merkki klo 9 (TDS) Pumppu ND Ja nestepää lienee tuo 12mm, ei ainakaan pienempi alunperin? |
#11
|
|||
|
|||
Joo ja se savu on sieltä tulon jälkeen ihan normaalia, joutu ainakin kääntämään syöttöö reilusti pienemmälle ton hoidon jälkeen, ja lisäksi lämpimänä humppaaminen säätää pois siitä pikkuruuvista, joka korkin alla piilossa syötönsäädön vieressä.
Ja vuotava paska kulunut kylmäkäyntilaite vittuun ja boschin tulppa tilalle. Vakioajoituksella mennään ja hyvin tuo on mulla toiminut. Itellä vielä vakioahdot 0.8 mut löylyä tuli reilusti lisää, ja savut säätelin vasta leimalle 2.98. |
#12
|
|||
|
|||
savu on sinistä tai sitten harmaata.. tyhjäkäynnilläkin puskee pikkusen sisistä savuu ja vähä ku polkee nii sitä tulee ja reilusti..olen säätänyt syöttöä pienemmälle mutta ei vaikutusta savua tulee .. eihän se karan asento vaikuta niiku tuommoseen perus savuutukseen?
|
#13
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#14
|
||||
|
||||
se on pumppu myöhäsellä. ehkä hampaalla, jos savuaa sinistä ja koko ajan.
|
#15
|
||||
|
||||
Lainaus:
Eli pielessä ajoitus!!! Ja kun ruuvailet niitä syöttöjä, niin se pumpun "penkitys" menee sitten samalla ihan perseelleen ja vituiks! VARSINKIN kun alat ruuvailemaan "sitä-tätä-tota", eikä hajuakaan mitä teet!!! Ja sitten se käynti voipi ihan hyvin olla, jotta pumppu on ajoitettu kampiakselille kohdalleen, mutta nokkaan 180* pieleen... Vika meinaan JUURI TUOLLAINEN kuin olet kertonu! Ajoita uudelleen ja tarkasta sen jälkeen VARMUUDEN VUOKSI, säästyy rahat, kun tuo oma aika on paljon halvempaa kuin marmoritiskin osat ja muiden tekemä työ...
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#16
|
|||
|
|||
Ja kun ruuvailet niitä syöttöjä, niin se pumpun "penkitys" menee sitten samalla ihan perseelleen ja vituiks! VARSINKIN kun alat ruuvailemaan "sitä-tätä-tota", eikä hajuakaan mitä teet!!! (lainaus)
Joo, paljon halvempia harjoitus moottoreita on.... Ja sitten se käynti voipi ihan hyvin olla, jotta pumppu on ajoitettu kampiakselille kohdalleen, mutta nokkaan 180* pieleen... Vika meinaan JUURI TUOLLAINEN kuin olet kertonu! (lainaus) Ja nyt MIKKI taitaa pikkasen liioitella, jos nokka on puoli kierrosta väärässä, (siis nokkaa-akselilta mitattuna) niin dsl ei kyllä käy! ja jos kampiakselin kulmia, niin silloinkaan ei käy, kun 6 kpl venttiilejä solmussa tms. Siis tarkista NOKKA-Akselin ajoitus, ja sitten jos se ok, niin itse lähtisin siirtämään pumppua aikaisemmalle. Jos pumppu myöhäisellä, niin pehmeä käynti, ja kitkuaa sinistä. jos pumppu aikaisella, niin käy karkeasti. Ja jos pumppua on viritetty, niin alkuperäiset merkit ei välttämättä TÄYSIN oikein, mutta hyvä alku. Ja jotta saatas viritys vaikeaksi, niin hdj:ssähän on 2-vaiheiset suuttimet, jotka pikkasen suihkasee ensiksi, ja sitten (palotilassa lämmöt "kohdallaan") pää suihkutus, millä otetaan tehoa... Itse olen yrittänyt päästä tuohon hdj:n suihkun elämään käsiksi, mutta vaikeaa, muttei ylitsepääsemätöntä, pumpusta paljon helpompi päästä perille. ..... |
#17
|
||||
|
||||
Lainaus:
Ja sauhuaa sinistä aivan karmeesti, ei vastaa kaasuun ja tehot TÄYSIN hukassa. Kone röpeltää aivan sairaasti!!! Ja on kokeiltu useamminkin kerran, kun on ollu kiire (varsinkin vanha LT ja Volvot pitkällä kutosella) laittaa koneet käyntiin! Lainaus:
Sen takia ingenjöörit laitto sen jousen meidän kiusaksi, ja korjaamoiden murheeksi. On meinaan perkeleelliset säädettävät (minä en niitä säädä lainkaan vaan vaihto-osat vaan kiinni!!!) Mutta onnistuuhan se näinki tai sitte
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#18
|
|||
|
|||
Ja se kaveri joka sulle pumpun teki kertoo kyllä, mikä on pielessä jos käynti ei ok, just sieltä itekin sain kuumana humppauksen poisto ym ohjeet.
Helvetin yksinkertainen mekaaninen laitehan tuo on, siinä kun ei ole edes vielä mitään tekniikkaa takana. |
#19
|
|||
|
|||
_jOhE_ Saitko hdj:n käymään oikein? mikä oli vikana/pielessä?
Lainaus:
Tarkistin asiaa parilta taholta, ja tuo hjd pitäs olla nimenomaan esiruiskutuksella oleva! ns. esiruiskutuksella saadaan varsinainen palotapahtuma paremmin hallintaan. Tuossa suihkunkärkien vaihdossa/paineiden säädössä on paljon ylimääräistä työtä ja hankaluutta, mutta on vissiin pakko alkaa opettelemaan..... ja nuo typenoksidit pitänevät paikkaansa nimenomaan esiruiskutuksessa. Ja tuo "sytytysjärjestys" 0n 1-4-2-6-3-5, siis jos pumppu on 180 astetta nokkaa jäljessä/edellä, niin ykkösen dieselit menee 6-pytylle, ei 4:lle, ja mahdollinen käyminen kyllä täysin tehotonta, palaa vain hehkutulpan ansiosta, ja palokaasut suoraan venttiilistä pihalle (ensin pikkasen pakorarjaan ja sitten imusarjaan?), auto ei varmaan liiku ominvoimin? Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 05.08.2011 13:22 Perustelu: lisätty sytytysjärjestys |
#20
|
|||
|
|||
suuttimet huollossa ja sanovat että hyvin kuseevat että ei näistä hyvää saa joten vaihdetaan uusiin. kansi koneistamolla imupuolen neljä venttiiliä eivät mene kiinni kuin vasaralla, joten voi olla että joutuu niitäkin uusimaan.
|
#21
|
|||
|
|||
Nostetaanpa ylös , HDJ:n pumppuleipuria kaivataan
Siis tuon minun hodarin pumpun vois käyttää huollossa, ja samalla pikkasen "optimoida", siis nyt alkaa tuntua että isoilla kierroksilla ei vedä siten kun kuuluu. Ja ajettu vain reipas 700t, toki suurin osa puhtaassa lapin ilmastossa, ja niin hyvissä olosuhteissa, että ruuhkat täysin tuntematon käsite?
Siis nyt pitäs saada tarkistettua pumppu toiminta, ja mahdollisesti modattua siten että sais ohjeen :tarvittaessa voi väännellä sitä ja tätä..... Siis noin 2000 kierrokseen asti toimii siedettävästi, mutta varsinkin 3000 jälkeen veto alkaa loppumaan, ja 4000 ylittminen käytännössä utopiaa (automaatti). Siis nyt vakioahtimella pitäs saada pikkasen lisää vetoja yläkierroksilla, ja tarkistus että kaikki säädöt toimii niin kuin kuuluu. Ja tuon vahakikkareen tuosta pumpun kyljestä vois ulostaa? ei nimittäin liiku juurikaan |
#22
|
|||
|
|||
Onko polttoainesuodatin vaihdettu milloin?
Voipi olla myös ennakonsäätö jumissa jos tuntuu ettei ole voimaa ylärekisterissä. Toivoa vaan ettei tarvi koko pumpun runkoa uusia. Viimeksi muokannut Mika_T : 31.10.2012 00:54 |
#23
|
|||
|
|||
Lainaus:
Oma epäilys on, se että ainakin siirtopumppu vetelee viimmeisiä.... siis pumpun sisäinen paine liian pieni (lamellit paskat/kiinni tms) Ja koko pumppua ei aleta rakentamaan uusiksi, alkuperäiset osat kalliita, ja kiinalaiset yms. ei toimi/kestä? |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
1HZ pumppu | oojiikoo | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 19.02.2009 20:29 |
Ostetaan BJ42 alkuperäinen laturin alipaine pumppu tai koko laturi+pumppu | pumppu79 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 25.06.2008 11:46 |
öljykannu/-pumppu | kesämies | Chit-Chat | 6 | 07.09.2007 22:26 |
O: hj:n simpukka ja pumppu | hampuusi | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 26.07.2007 11:50 |
O:BJ-42 pa-pumppu | oltzi | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 27.03.2007 20:24 |