Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 18.07.2011, 21:29
Jammu:n Avatar
Jammu Jammu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 05.04.09
Sijainti: Kankaanpää
Viestit: 440
Perusasetus

Jeep zj simpukka


Terve taas!
Asiasta oli jo jauhettu mutta joillekin ei vain asiat kerrasta selviä
Jeep ZJ:n simpukasta tarvitsisin tietoa, eli onko se verrattain sama kuin xj:ssä?
Lähinnä vain kanavien poraamisen mahdollisuudesta hytikka sylinterille?
http://www.jpmagazine.com/techarticl.../photo_01.html
Tuossa nyt on ohjeistusta mutta uskallanko teurastaa samalla tavalla ZJ:n simpukan? Onko koneella ja iällä väliä?
-93 4.0 sexsylinder
Kiitos kaikille vastaajille.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 18.07.2011, 21:50
Jeeper:n Avatar
Jeeper Jeeper ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: PäHäMa/FJDC
Viestit: 4.085
Perusasetus

Täysin sama simpukka kuin XJ:ssä.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 19.07.2011, 08:59
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.037
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jeeper Näytä viesti
Täysin sama simpukka kuin XJ:ssä.
Millä perusteella?? Luettelo antaa ZJ:hin ihan eri varaosanumerot kuin XJ:hin, ja ZJ:ssä on 1 perusmalli ja 2 spessu-mallia + 2 RHD-malliakin ja yksikään ei ole sama kuin XJ:ssä!!
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 19.07.2011, 09:00
Superlon:n Avatar
Superlon Superlon ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 31.01.11
Sijainti: Mynämäki
Viestit: 304
Perusasetus

Jeeper vissiin meinas, että tuo kuvassa oleva malli on täysin sama, mutta kuvahan esittääkin XJ:n simpukkaa, eikä suinkaan sitä mitä ZJ:n pellin alta löytyy.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 19.07.2011, 10:14
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.395
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT Näytä viesti
Millä perusteella?? Luettelo antaa ZJ:hin ihan eri varaosanumerot kuin XJ:hin, ja ZJ:ssä on 1 perusmalli ja 2 spessu-mallia + 2 RHD-malliakin ja yksikään ei ole sama kuin XJ:ssä!!
Sitä en tiedä mitä varaosanumerot sanoo, mutta aivan sama simpukka sinne menee ainakin kuin XJ:hin. Olisiko ero sitten jossain adapteripalikoissa tai välityksessä? Eikös ZJ:hin ole saanut myös nopeuden mukaan säätyvää simpukkaa, noista nyt ainakin äkkiseltään antaisi eri varaosanumerot. Ainakin kiinnityspulttien jako on ihan sama, samoin kuin sektorivarren splinejako yms..

Tuolla ämöriikän- mantereella kun vaihtavat tehokkaampiin simpukoihin alkuperäisistä, niin sekä XJ:hin että ZJ:hin ruuvaavat kiinni nelivetoisen Dodge Durangon V8 non-snow plow version simpukoita kys. auton ekoista vuosimalleista, ja kelpaa molempiin autoihin ihan sellaisenaan; tehostimen liittimet, sektorivarren spline- jaot yms. kaikki täsmää. Eli ei voi ZJ:n ja XJ:n simpukat kovin paljon erilaisia olla.

Pitää kyllä itse tässä asiaa lähiaikoina testata, jotain klappia tuntuu olevan mulla ZJ:n simpukassa, ja olisi ehjä XJ:n simpukka tallissa. Sillä se ainakin helposti selviäisi että kuinka sopii ja toimii keskenään
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 19.07.2011, 17:53
Jammu:n Avatar
Jammu Jammu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 05.04.09
Sijainti: Kankaanpää
Viestit: 440
Perusasetus

Joon antaahan toi ny vähä luottoa tehä toi murha simpukalle jo mutta... Ei kellää palstalaisella kokemuksia?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 20.07.2011, 21:55
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.905
Perusasetus

ei kai tuo nyt sen kummempi porattava ole kuin muutkaan simpukat ?

pöydälle:

-> osiks -> pähkäily (paine ja paluulinja) ->poraus -> puhdistus -> kasaus

mitä muuta ?
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 21.07.2011, 20:18
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.358
Perusasetus

Tän linkin ohjeen mukaan mie tein XJ:n simpukkaan reiät. Otat vaan simpukan irti ja zoomailet näyttääkö samalta kuin noissa kuvissa oleva.

http://www.pirate4x4.com/tech/billav...Tap/index.html
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 23.07.2011, 16:06
Jammu:n Avatar
Jammu Jammu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 05.04.09
Sijainti: Kankaanpää
Viestit: 440
Perusasetus

Hän on kiitollinen näistä vastauksista ja linkistä
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 26.10.2011, 19:05
Jammu:n Avatar
Jammu Jammu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 05.04.09
Sijainti: Kankaanpää
Viestit: 440
Perusasetus

Okei, mitä en tajunnu?!?!?! Ehän toi pelaa vasta ku ääriasennos ollessaan? Eli sylkylle ei tule painetta vasta kun ratin pyörittää ääriasentoonsa, silloin sieltä löytyy noin 108bar
Vai eikö sieltä kuulukaan tulla painetta vasta kun tulee pänni päälle?
Vain onko se sittenkin niin että simpukalla ei paine nouse vasta kuin siellä on vastus, joten pitääkö kanavia kuristaa sitten? tai sitten.... emmmätiä##&&##XXX!?!?!
Ja sit ku toi lontooki taipuu vähä kehnosti! :/ Olis vaa pitäny kuunnella sitä opettajaa aikanaa eikä heitellä tyttöjä kumin palasilla..
Ja kyllä, ihminen saa, ja hetkittäin jopa pitää olla hieman tyhmä! X)
__________________
Team Rajaka
Kaikki maasturit loppuu kirjaimeen J

Etenkin suzuki sJ

Viimeksi muokannut Jammu : 26.10.2011 20:14
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 26.10.2011, 20:26
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.905
Perusasetus

Jos oot osunu oikeisiin kanaviin, niin kyllä sulla siellä paine pitäs olla heti kääntäessä... Eli ihan sitä samaa painetta/tavaraa jota se alkup simpukka/tehostin käyttää

Onhan apusylkän letkut oikein päin ?
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 26.10.2011, 21:38
Jammu:n Avatar
Jammu Jammu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 05.04.09
Sijainti: Kankaanpää
Viestit: 440
Perusasetus

Joo, letkut on oikein päin. ja kanavat on oikeissa kohissa.
otin ohjausvarren irti, jolloin pitäs periaattees mennä vaan pelkän sylkyn voimin pyörät suuntaan ja toiseen, mutta sylkkyyn menee paine vasta kun ratti on ääriasennossa.. on aika eriskummallinen juttu nyten.

Ja sylinteri siis tulee kyllä mukana kun rattia veivaa ohjausvarsi kiinni.
Navoista kääntäen käsin, sai painettua käynnissä olevan auton pyörät ääriasennosta toiseen, joku venttiili jumissa?

Mitäs tää sitten on?: http://www.pirate4x4.com/tech/billav...p/P0001562.jpg
__________________
Team Rajaka
Kaikki maasturit loppuu kirjaimeen J

Etenkin suzuki sJ

Viimeksi muokannut Jammu : 26.10.2011 21:42
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 26.10.2011, 21:45
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.905
Perusasetus

Ei osaa kyl Jeeppiin sanoa oikein mitään...

Onhan sulla keskitetty se simpukka oikein, kääntyy molempiin suuntiin yhtä paljon ?
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 26.10.2011, 22:02
Jammu:n Avatar
Jammu Jammu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 05.04.09
Sijainti: Kankaanpää
Viestit: 440
Perusasetus

joo kylt se keskel on.

Noniin, jeeppi miehet ohoi, mitä tehdään??

kiva vetää ku kulkee..
__________________
Team Rajaka
Kaikki maasturit loppuu kirjaimeen J

Etenkin suzuki sJ
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 27.10.2011, 06:17
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.358
Perusasetus

Riittääkö pumpussa tuotto liikuttamaan myös tota sylinteriä? Joskus muistan jutelleeni asiasta isojen poikien kanssa ja mainitsivat että Jeepin pumppu kannattaa vaihtaa uuteen kun laittaa hydro assist systeemin. Vanhalla kuluneella pumpulla ei kuulemma oikein toimi.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 27.10.2011, 19:04
Jammu:n Avatar
Jammu Jammu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 05.04.09
Sijainti: Kankaanpää
Viestit: 440
Perusasetus

Ja sitten kun simpukka ääriasennossaan niin se lykkää öljyn sen jälkeen sylinterille?
ehkä... koetan jos saan siehen parempi tuottosen pumpun kiinne testiks jotenki, viittis alkaa tekee kauheita rakennelmia jos se ei oo siitä kii..
letkua ku otti sylinteriltä auki niin kyllä sieltä öljyä virtas, jäi jotenki tunne ettei se painetta ees koeta nostaa ennen ääriasentoa.
siksi ihmettelin tätä:http://www.pirate4x4.com/tech/billav...p/P0001562.jpg
__________________
Team Rajaka
Kaikki maasturit loppuu kirjaimeen J

Etenkin suzuki sJ
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 27.10.2011, 22:45
-Jarkko-:n Avatar
-Jarkko- -Jarkko- ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 26.09.08
Sijainti: Ruokolahti
Viestit: 2.240
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jammu Näytä viesti
Ja sitten kun simpukka ääriasennossaan niin se lykkää öljyn sen jälkeen sylinterille?
ehkä... koetan jos saan siehen parempi tuottosen pumpun kiinne testiks jotenki, viittis alkaa tekee kauheita rakennelmia jos se ei oo siitä kii..
letkua ku otti sylinteriltä auki niin kyllä sieltä öljyä virtas, jäi jotenki tunne ettei se painetta ees koeta nostaa ennen ääriasentoa.
siksi ihmettelin tätä:http://www.pirate4x4.com/tech/billav...p/P0001562.jpg
Tuosta linkistä aukeaa vain tämä kuva joka ei taida olla edes xj/zj simpukasta.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 27.10.2011, 23:00
hpotteri:n Avatar
hpotteri hpotteri ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 29.08.03
Sijainti: Vantaa
Viestit: 570
Perusasetus

Ei se tehosta ennen kun on vääntöä rattiakselissa.

Jos sulla on ohjausvarsi irti niin ei se neste virtaa kun läpikierrolla ennen kun simpukka on tapissa ja rattiakseliin tulee vääntöä.

Laita vehkeet nippuun ja peli pyörilleen.

Simpukassa on ns torsion bar jonka kiertyminen aiheuttaa geroottorissa siipien liikkumista toisiinsa nähden. Nää siivet sitten tukkii paluuta ja ohjaa nestettä toiseen päähän sinpukkaa ja tässä tapauksessa sylinteriin.

Homman toimivuus on helppo testaa tossa tilanteessa sillä tavalla että laitat mustekalalla ratin jumiin ja otat isot tongit ja vääntelet käsivoimin sitä sektorivartta simpukassa niin huomat että sylinteri liikkuu vastakkaiseen suuntaan.

Viimeksi muokannut hpotteri : 27.10.2011 23:06
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 27.10.2011, 23:09
hpotteri:n Avatar
hpotteri hpotteri ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 29.08.03
Sijainti: Vantaa
Viestit: 570
Perusasetus

http://auto.howstuffworks.com/steering4.htm
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 28.10.2011, 07:06
Jammu:n Avatar
Jammu Jammu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 05.04.09
Sijainti: Kankaanpää
Viestit: 440
Perusasetus

näin jo arvelinki asian olevan. Kiitos todella asian tuntevasta kommentista! Näitä lisää, nyt päästää testailee tositoimii!
__________________
Team Rajaka
Kaikki maasturit loppuu kirjaimeen J

Etenkin suzuki sJ
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 28.10.2011, 21:35
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.358
Perusasetus

Mitkä siulla on hytikkasylinterin mitat?
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 28.10.2011, 22:13
Jammu:n Avatar
Jammu Jammu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 05.04.09
Sijainti: Kankaanpää
Viestit: 440
Perusasetus

vähän taisin pistää liian ison siehen, 32 varsi ja 50 mäntä, pitäiskö laittaa suosiolla 20mm varrella oleva silinteri?
__________________
Team Rajaka
Kaikki maasturit loppuu kirjaimeen J

Etenkin suzuki sJ
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 29.10.2011, 19:42
Joukka:n Avatar
Joukka Joukka ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 03.06.04
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 619
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT Näytä viesti
Millä perusteella?? Luettelo antaa ZJ:hin ihan eri varaosanumerot kuin XJ:hin, ja ZJ:ssä on 1 perusmalli ja 2 spessu-mallia + 2 RHD-malliakin ja yksikään ei ole sama kuin XJ:ssä!!
Asiahan jo lienee seivisi,mutta sanon kuitenkin.
itse olen ainakin sekoitellut XJ/ZJ simpukoita keskenään, enkä ole huomannut yhteensopivuuseroja. Ero tulee kyllä tehostimessa, jos on ZJ:n sähköllä säätyvä, mutta ilman sähkökytkentää en ole tuntenut siinäkään mitään mainittavaa eroa.
/Joukka
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 29.10.2011, 20:54
Jammu:n Avatar
Jammu Jammu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 05.04.09
Sijainti: Kankaanpää
Viestit: 440
Perusasetus

joo toi on xj:n simpukka ja täysin sama kuin oli oma ZJ:n peli toimii jo täysi mut pitäskö laittaa pienempi sylinteri?
__________________
Team Rajaka
Kaikki maasturit loppuu kirjaimeen J

Etenkin suzuki sJ
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 29.10.2011, 22:27
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.905
Perusasetus

jos se ei paa hanttiin nopeammassa kääntämisessä, niin ei liene hätiä

jos pumpun tuotto loppuu, alkaa se apusylinteri "hidastaa" ohjausta nopeassa veivauksessa, eli pistää ikäänkuin vastaan
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään Jeep XJ ohjaustehostin + simpukka Timo_L O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 07.03.2011 19:59
Ostetaan LJ-70:n simpukka tttreg O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 19.08.2009 09:56
Hdj:in simpukka Bj:hin? metsästäjä Tekniikka & Jutustelu 1 20.02.2007 14:58
O: Ohjaus simpukka jeep grand cherokee O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 24.12.2006 14:21
O: Jeep ohjauksen simpukka Joukka O/M/V Muut 3 16.11.2005 07:47


Sivu luotu: 14:51 (GMT +2).