|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Autolla anopin metsään - mutta millä autolla?Hyvää päivää! Reippaalta vaikuttava fooruminne voisi olla paikka saada hiukan lisätietoja, kun olis nimittäin nälkä päästä metsään - siis autolla. Kuvio on seuraava: meikäläinen on vanha panssarikapiainen, joten männikössä on tullut ajeltua, niin teloilla kuin 4x, 6x ja 8x vetävillä härveleillä. Neukkuraudoilla ja sivist... eikun länsimaisilla laitoksilla. Nyt olen jo aikaa sitten siirtynyt Suomen Raskaan palveluksesta siviilihommiin, mutta nälkä metsässä ajelemiseen on jäänyt. Loistavaa haaveissani on se, että nyt olis myös 80ha metsää jossa ajella, ja vieläpä polttopuiden noutamista ja muuta metsänhoidollista puuhaa voisi käyttää sujuvasti peitteenä... Nyt ei sitten enää puutu kuin ajoneuvo. Mikäli rahaa olisi löysänä jaloissa, hankkisin Proton. Siihen kun hitsais lavalla sopivan tellingin, vois sillä kiskoa metsästä isommatkin rungot... Mutta se pitää nyt varmaankin unohtaa. Autolla ei ole tarkoitus ajella yleisillä teillä, ja menovedeksi on tarkoitus letkuttaa ihka-aitoa mökkiöljyä. Leimoilla ei siis ole niin väliä. Mutta autolla olisi kyllä sitten tarkoitus ajella metsässä, paljon ja hartaasti, ehkä tätä voisi kutsua offroad-harrastuksen esileikiksi. Syksyllä hirviporukkaa passista toiseen, edellä mainitusti polttopuita metsästä ja niin pois päin. Tavoitehinta kiesille olis sellanen 1500-2500e (riittääkö alkuunkaan?), tekniikka mielellään mallia yksinkertainen, sellainen jota pystyn itsekin kohtuullisesti ruuvaamaan. Maastokelpoisuus saisi olla mielellään erinomainen. Ajomukavuus ja ajoergonomia on sivuseikkoja. Edellisestä elämästäni johtuen olen heikkoina hetkinä katsellut UAZ-kippoja, ja järkevämpinä aikoina Land Cruisereita. Molemmissa on etunsa, ja molemmat tykkää todistettavasti kulkea Etelä-Karjalan hiekkakankailla. Neukku olis simppeli, mutta miten on varaosien kanssa? Cruiseri monimutkaisempi, mutta varaosaa ja tekijää löytyy jos omat kyvyt pettää. Tämä ei siis ole ostoilmoitus, haluaisin kuulla ammattilaisten mielipiteitä siitä millaista autoa pitäisi lähteä metsästämään. Ja mistä, onko nettiauto siihen paras, vai tämän foorumin OMV-sivu? Eikä yleisestikään tekisi pahaa kuulla ajatuksia ja mielipiteitä siitä että onko haaveissani järkeä pätkän vertaa, vai pitäisikö hintalappua kasvattaa. Iso kiitos kaikille jo etukäteen!
|
#2
|
||||
|
||||
hj 60 lukko akseleilla, katto pois ja 6piste kaaret, niin saat 2m rangat kyytiin.
Tekniikka yksinkertaista ja kestä vaikka 33" pitkälle. Tai pajero taakse kemppi, muuten samat hommat miksei datsunikin.Noita kaikkia saa toon 1500-2500 helposti. Hj:n plussa olis tosiaan kytkettävät lukot, mitä muissa ei taida olla. Ostat 1500-2000 auton ja siihen paremmat metsärenkaat ja mahdollisesti vinssin. |
#3
|
|||
|
|||
Kraz ois miehekäs ja kulkis mökkiöljyllä :-) ja osiahan luulis saavan ku edelleen tuotannossa.
http://www.youtube.com/watch?v=kmtJx...eature=related |
#4
|
|||
|
|||
"Halpaa" ajoa löppöllä
Voi tulla halvemmaksi ostaa proto ja ajaa sillä dieselillä,
kun johonkin 1000-2000 henkilömaasturin tankata löpöä, nimittäin jos jää kiinni, ja siihen riittää että joku katkera soittaa tulliin. Edes suljetulla alueella ei saa ajaa löpöllä, jos joskus ollut henkilöauto/paku! |
#5
|
|||
|
|||
Prkl, vai niin... Hyvä tietää, meikäläisen viranomaislähde puhui siis potaskaa ja palturia. Kiitos vinkistä, ja kiitos muistakin ajatuksista. Kraz olis jo kerrassaan huikea peli, vaikkakin talvisäilytyksen jälkeen melko poppuinen.
HJ60 vaikuttaa varsin hyvältä ajatukselta, näyttäis olevan vinssinkin kanssa edullista käytettyä kaupan! |
#6
|
||||
|
||||
kyllä mää aika vahvasti kallistuisin HJ toitsuun tai Patrolliin. Molemmissa isot tilat kuskailla puita. Melko yksinkertaisia ja vahvoja molemmat ja molempiin löytyy osia uutena ja käytettynä.
Molempiin autoihin rakentelun karkeeks ohjeeks: SOA, eli akselit vaihtaa jousipakkojen alle ja sit taakse kemppilukko (paitsi jos on siis tuuria ja löytää HJ-61 mallin, jossa on jo kytkettävät lukot), sit renkaiks karkeet noin 35-38" renkaat ja eiku maastoon. Ja jos maastot ei ole kovin pehmeitä, niin itse suosin kapeampia renkaita= mahtuu puiden välistä mukavammin, eikä ole niin rankka ohjausosille. HJ:n plussaahan on, että niissä saattaa olla se mekaaninen vinssi asennettuna, joka on kyllä verraton apuväline, kun yksin maastossa liikkuu. Toinen hyvä maasturi miehen kaveri on maastotunkki. Itellä hyvät muistot viimekesän lelusta, eli Ratsunista: http://forums.offipalsta.com/showthr...hlight=ratsuni |
#7
|
|||
|
|||
Kraz voisi olla maastoajoneuvo ja voisi ajaa pö:llä, ei sitä ainakaan työkoneeksi eikä kuorma-autoksi saa ??
Mite jos laittaa pankot ja kuormaimen ni eiks siit tule mettäkone ??? Löyty tuo ohjekin http://www.ake.fi/pdf/ATT4-2004.pdf eli saa ajaa löpöllä ku ei voi rekisteröidä miksikään eikä siten soveltaa lakia polttoainemaksusta ?? Viimeksi muokannut Calmari : 19.06.2011 19:06 |
#8
|
|||
|
|||
Estääkös joku työkoneeksi saamisen?
|
#9
|
|||
|
|||
Kannattas varmaan yrittäää löytää se ruosteinen HJ61 tuohon hintaan. Siinähän vois olla valmiina lukot molemmille akseleilla ja mekaaninen vinssi. Toisaalta tuossa käytössä ei ne ruosteongelmat olisi kovinkaan suuri rasite. Nämä HJ:t kun pakkaa vähän ruostumaan ja niillä on järkiään ajettu julmia määriä. HJ60 taas vähän pienemmällä teholla ja tahtoo olla ilman lukkoja tai takana pelkkä kitka = ei oikeestaan ollenkaan lukkoa. Jos aikoo hommata jostain myöhemmin ne HJ61 akselit niin siihen menee suunnilleen se tonni ja mekaaniseen vinssiin 300
Siihen isot renkaat ja leveät vanteet ja se SOA akselille. Siinäpä ois sopiva menijä. Vielä jos sais hifistellä laatikkoon tai akseleihin välitykset niin kylläpä alkais olla melkoinen paketti kasassa. Saattapi olla että budjetti pitäs pikkasen nousta että tuon sais. Mutta ei nyt ihan mahdottomia kuitenkaan. Nuo renkaat on vaan yllättävän iso rahareikä. |
#10
|
||||
|
||||
Ei taida löpön ja diiselin hintaero kuitenkaan olla NIIIN paljon, että harrastuneisuus ja puiden roudaaminen enään siitä kiinni on. Mutta tossa olis myynnissä aika valmiin oloinen peli topicin aloittajan tarpeisiin:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=77468 |
#11
|
|||
|
|||
Omissa metissä kun ajelee niin rengas kustannuksia voi pienentää käyttämällä ketjuja :-)
|
#12
|
|||
|
|||
Minä kyllä laitaisin traktorin puun ajoon ja pitäisin maasturin maasturina. Huopailumaastoajohinkaan ei trattori ole huono siihenkään... ja saa ajaa löpöllä.
|
#13
|
|||
|
|||
Traktori kyllä löytyy, ja sillä on lujasti kyllä metsässä ajeltu. Juuri siitä syystä nyt onkin auto mietinnässä. Ja samaisella Natikalla kiskotaan rangat ja suuremmatkin tien varteen, enemmänkin pinottujen metristen haku edes teoriassa olis hyvä lisä. Ja voihan vinssiä käyttää pienen virittelyn jälkeen käyttää jonkinasteisena juontokoneenakin.
Puiden haku on tässä tapauksessa vain lisäarvo (ja tekosyy kotona...), päätarkoitus on vain simuloida hyviä aikoja panssarikaluston kanssa ja pyöriä metsässä. Seuduilta löytyy onneksi myös ensimmäisen Maaottelun jäljiltä vielä kenttälinnoitteiden "hylsyjä", pääsen harjoittelemaan reserviläisenä tosielämän olosuhteissa, hehee! |
#14
|
|||
|
|||
Tuoha ois sopiva jos kokemusta panssareista http://www.nettikone.com/muu-merkki/ats-59/953064 "vähä" yli putjetin :-)
|
#15
|
|||
|
|||
Olispa muuten oikeesti katu-uskottava "rankakärry"..
|
#16
|
|||
|
|||
Tuo alkuasetelma on niin hyvä, että mikä vaan maastoauto käy. Ite aloitin Bj 40 Tojotalla ja noin 29" Desert Dueler renkailla ja elämyksiä oli eka ajelusta lähtien. Harrastan lajia edelleen nyt vähän isommalla ja maastovarustellummalla, tieliikennekelpoisella maastoautolla. Safareita toisten kanssa ajellen, sukulaisten ja omia metsiä koluten, polttopuun hakua suunnitellen. Tekosyynä nuo polttopuut ovat todella oiva juttu, käytännössä puut sitten tulee kumminkin traktorilla roudattua kun se menee rankakuormankin kanssa niin helposti kuhan jokin reitti on.
Itsekseen jos maastoon lähtee ovat nuo edellämainitut vinssi taittopyörineen ja maastotunkki tärkeimmät apuvälineet. Ei tule liikaa kuntoilua sen traktorin hakemisessa kun omin voimin pääsee pinteestä. Karkeampien ja isompien renkaiden hankinta on sitten selkeä, tarvepohjaan nojaava seurannaisilmiö, johon panostaminen ei omilla mailla ajellessa ole niin tärkeä. Pikkukumeilla oppii autonsa rajat aika nopeasti. Maastoautoilu on parhaimmillaan yhteisöllinen laji. Niinpä on hyvä harkita myös rekisteröityä ajopeliä. Dieselpolttoaineen ja tupaöljyn hintaero on niin pieni nykyään, että se ei liene ohjaava tekijä. Rekisteröidyllä autolla voi osallistua kohtuullista korvausta vastaa paikallisen maastoautoilijakerhon safareihin. Niissä tulee selväksi oman ajoneuvon mahdollisuudet ja puutteet. Hyvin varustellulla autolla pääset auttamaan ja huonosti etenevällä olet riippakivi muille. |
#17
|
|||
|
|||
Mettä hommiin http://www.nettikone.com/muu-merkki/mecedes-benz/954809 ei taija saaha osia edes tolla hinnalla jos ei halua rakennella ??
|
#18
|
||||
|
||||
Lainaus:
Itse aloitin harrastuksen vakiomallin suikalla (SJ410). Oli se vaan hieno mennä mökki-isännän metsässä kantojen ja ojien yli. Siitä se rakentelu lähti liikkeelle ja nytkin tallissa on samainen suikka, joskin "hieman" muunneltuna ja varusteltuna. Nyt sillä pääsee vähän syvemmän ojan yli mutta elämys on edelleen sama. On se vaan kumma juttu kun vanha ukko ahtautuu suikan kyytiin niin ikä vähenee sellaiset 30 vuotta Eli osta vakiokuntoinen suikka, tai sitten vähän rakenneltukin. Noita löytyy täältä palstalta myynnissä aika kivasti erilaisia. Ja pidä tosiaan rekisterissä, avartaa maailmaa kummasti. EDIT: näemmä asustelet pääkaupungissa niin tule joskus Kulmakorpeen katsomaan autoja, karvaisia ukkoja ja ajelua.
__________________
Tumpula Racing Team Viimeksi muokannut Heguli : 22.06.2011 15:22 |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
rekisteristä poistetulla autolla ajo | tjl | Chit-Chat | 26 | 13.06.2011 20:39 |
Millä autolla vetää 2500kg | Ticru | Tekniikka & Jutustelu | 31 | 29.12.2009 23:50 |
Kilvettömällä autolla ajo. | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 20.01.2007 20:25 | |
Millä autolla offailet | Chit-Chat | 53 | 29.12.2005 22:44 | |
Millä autolla sinä ajat? | bono | Jokes | 0 | 04.10.2002 16:04 |