|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Kardaani värinä/jurinaSain BJ:n (42) syksyllä liikenteeseen. Alusta alkaen auto on värissyt /jurissut vähääkään isommalla vaihteella väännättäessä. Esim, 55-60km 3vaihteella menee sukkasillaan mutta 4vaihteella armoton jurina, sama jurina pienemmilläkin vaihteilla pienemmissä vauhdeissa. Jurina tulee varovaisesti väännättäessä ja moottorilla jarrutettaessa, oikein varovaisella tasakaasulla värinää ei tule, eikä nelosellakaan sitten enää 80km vauhdeissa. Otin takakardaanin irti ja ajelin neliveto päällä, etuvedolla, ei jurise eikä värise. Kardaanissa ei ole silmin nähtävää vikaa, ristikot ehjät, välyksettömät, autoa pukilla pyöritellessä ei oikein silmin nähtävää heittoa. Autoon on tehty takapäähän SOA ja sen yhteydessä pinjonia on nostettu pustympään, takimmaisen ristikon kulma on suunnilleen 0. Eli kysymys on miten epätasapainossa oleva kardaani käyttäytyy, onko värinä tietyllä nopeudella vaihteesta/kaasun asennosta riippumatta vai juuri kuvatulla tavalla? Vai syytänkö turhaan kardaania kun vika onkin väännättäessä huonoksi vääntyvä kardaanikulma joka aiheuttaa värinän ja johon lääkkeenä olisi traction bar, värinä ei kyllä muuttunut miksikään SOA,n teon yhteydessä, no, pinjoni kulma pysyi suunnilleen samana kuin aikaisemminkin samoin auton korkeus. Neuvokaa nyt viisaammat aloittelijaa, en viitsisi tasapainoittaa kardaania kalliilla ja turhan tähden jos vika ei olekkaan siinä!
|
#2
|
||||
|
||||
kardaanikulmat saa aikaan ihme värinöitä, onko sulla mahdollisesti muuttunut se kardaanin "offset" - eli niiden nivelten suhde toisiinsa ?
saksalaisessa maastowaGenissa saa aikaan melkoisia viboja, jos nappaa liukuosasta kardaanin poikki, ja asentaa eri asentoon takaisin... toinen vaihtoehto joka tulis mieleen, jos takana kardaanikulma on nollassa, ja vedättäessä kääntyy ikäänkuin väärälle puolelle... eli kaiketi tuollaisten kardaanikulmien tulis olla ikään kuin toisensa kumoavat, eikäpä samoihin suuntiin... tajuskohan tästä nyt mitään
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#3
|
|||
|
|||
Ristikot on toisiinsa nähden kohdikkain mut tuo toinen vaihtoehto tuntuis mahdolliselta. Kaiken järjen mukaan pinjoni nousee taka akselilla pystympään vedätettäessä kun lehtijouset taipuvat.
|
#4
|
||||
|
||||
Sillä ei ole merkitystä mihin suuntaan kardaani kulmat ovat kunhan ovat samat molemmissa päissä. Eli jos taka ristikko on suorassa ja etummaisessa on kulma niin silloin meni pieleen. Mutta se taka ristikko saa olla "ylikin" jos se kulma on sama kuin etummaisessa ristikossa.
Mutta onko ne ristikot samassa vaiheessa?? Ja jos näyttää ettei ihan ole niin ootko koittanu kääntää siitä boorista sitä puoli kierrosta toiseen asentoon. Muistaaksenin se ole kohdikkain kuin yhdessä asennossa, tai ainakin omassa bertassa se on näin. Ja luonnollisestihan ne ristikot on juuri rasvattu,samoin kuin se liuku on käytetty auki ja rasvattu paksusti??? Se tasapainotus maksoi muistaakseni kymppejä eli ei ole kallista... Mihän vielä... mites ne laatikon,ja pinjonin puolen laakerit oliko niissä väljääää.??? |
#5
|
||||
|
||||
Ristikoista
Kun kääntelet sormissa niitä ristikoissa niin niitten pitää liikkua herkästi eikä saa olla tahmeampaa kohtaa missään, jos tuntuu niin vaihtoon.
Jos takana on SOA niin mitäs siellä edessä on? Miten se etu-takapää on saatu balanssiin? |
#6
|
|||
|
|||
Ristikoissa ei ole väljää, tahkeampia kohtia, ristikot on hyvässä rasvassa ja toisiinsa nähden kohdikkain. Ei tosiaan mene kohdikkain kuin yhdessä asennossa.
Autoa oli korotettu reilusti entisen omistajan jäljiltä, jouset taottu kippuraksi ja jousien kiinnityskohtia laskettu alemmas rungossa niin ja oli siellä jättipitkät revolveri riiputkin jotka rapsin pois ennen leimausta. Korkeus oli mielestäni sopiva vakio mittaisilla riipuilla joten kun tein taakse SOA:n, poistin jousia alaspäin rungossa laskevat palikat, paksuimmat lehdet ja taoin loput lehdet hieman suoremmiksi. Korkeus on juurikin sama kuin aikaisemmin ja auto on vaakatasossa. Kaiken kaikkiaan perä on nyt mukavan pehmeä ja herkkä. Vielä kun saisi keulaan aikaiseksi vieterit. 120e olisi kardaanin tasapainotus paikallisella koneistamolla ja kun nyt tuntuu että vika taitaakin olla siinä liian pystyssä olevassa pinjonissa niin taidan vielä jättää painoituksen vielä väliin ja rakennella traction barin jolla pakotan pinjonia niin paljon alaspäin kuin etummaisen ristikon liikevara sallii ja jos jurina loppuu niin taas petit irti akselista ja kiinni oikeaan kohtaan. Tätäpä taidan yrittää seuraavaksi! |
#7
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#8
|
|||
|
|||
Ehkä ne kiilat tosiaan olisi helpoin ja nopein keino hakea oikeaa kulmaa pinjonille (itsekseen tulee helposti ajateltua liian monimutkaisia) mutta traction bar pitää tehdä kaikesta huolimatta akselia tukemaan.
Ajattelin riipun pituutta muuttelemalla hakea pinjonille oikeaa asentoa, riippuun muutamia reikiä joista sitten hakee sen missä jurina on vähäisintä. Nyttenhän jurinaa ei tule nätillä tasakaasulla vauhdin pysyessä tasaisena. |
#9
|
||||
|
||||
Ja huomioitava asia on myös se että sen liikevaran pitää myös riittää maks. ulosjoustoissa ym erikoistilanteissa.
Mites onko siinää liuussa väljää minkä verran. Eli kun sitä on korotettu niin se liuku on nyt eri kohdassa kuin elämänsä ekat 300000 km. |
#10
|
|||
|
|||
Siksihän sitä pinjonia alunperin lienee käännetty että etummaisen ristikon liikerata ei loppuisi kesken.
Tuosta nostaa perän ylös niin että se roikkuu maksimi ulosjoustoissa iskareiden varassa ja kääntelee pinjonia niin paljon kuin etummaisen ristikon liikerata sallii, ei pitäisi tulla ongelmaa. Luulen, muistelen ettei sitä pinjonia paljoa ole enää paljoa varaa kääntää, mutta tutkitaan. Eipä huvittaisi alkaa ulosjoustoja rajoittamaan kun ne on mulkattu niin suuriksi kuin iskareissa ja kardaanissa varaa riittää. Leikkasin töissä muutamia eripaksuisia kiiloja testiä varten. Yllättävän vähän oli liu`ussa väljää, liekkö uutenakaan ollut juuri tuon timmimpi. |
#11
|
||||
|
||||
tänään ilmeni outo jyrinä/jurina/tärinä rakkaalla vialla on monta nimeä
vaihdoin mud terrainien tilalle kesä pyörät ihan perus katu kuviolliset nokialaiset. ja alkoi jurista aina sillon tällöin liikkeelle lähteässä, no aloin tutkimaan miten saan sen äänen kuulumaan, kevyellä lähdöllä ei kuulu mitään, mutta vähän reippaampi kaasu lähdössa niin sillon tällöin tulee. automaatti kyseessä. yleensä kun on joutunut pysähtymään risteykseen ja siitä vähän rivakkaammin lähteä niin aluksi luulin että jotain hiekka pölyä tiessä että toinen pyörä sutasee ja sit kitkalukko jurnuttaa siellä vaan. mutta tekee tota ihan kuivalla puhtaalla asfaltilla suoraan lähteässäkin. ajossa menee ihan ilman värinöitä. eikä se tosiaan muuta kun jurina ja sen tuntee persauksissa muuten liikkuu vaivoitta ja sulavasti. mikäs sieltä on siis menossa? ja noilla mudeilla ei tullu tollasia. tossa ennen ku noita vaihdoin niin tuli vielä kokeiltua tommosia reippaampia lähtöjä.olisko siinä joku ottanu sit sopivasti siipeensä... viisaammat puhukoon |
#12
|
||||
|
||||
noniin vikaa tutkittu. kääntäessä herkemmin tekee ton, ja suoraan lähtäessä tarvii aika paljon kaasua. ideoita otetaan vastaan. mutta ns. normaalissa rauhallisessa ajossa ei saa sitä kuulumaan.
|
#13
|
|||
|
|||
Sain lopultakin laitettua BJ:n takapakkojen alle kiilat jotka kääntävät pinjonia alaspäin. Pinjoni kääntyi aika mukavasti, ristikosta ei loppunut liikevara ja kaikki näytti hyvältä.
Sitten suurin odotuksin koeajolle, väristää ainakin saman verran kuin ennenkin tai enemmänkin, hankala sanoa tarkkaan kun on ajellut muutaman viikon mukavan värinättömällä etuveto BJ:llä. Tutkin sitten kardaania tarkemmin, liu un saa laitettua neljään eri asentoon niin että ristikot ovat kohdakkain, tai ovat neljä kertaa melkein kohdakkain, kun oikein tarkkaan syynää niin ristikot eivät ole koskaan ihan linjassa, ero on pieni mutta juuri ja juuri sen huomaa. Voi olla että kardaania on joskus kasattu uudestaan, hitsisaumat ovat siistit mutta ehkä jälkikäteen hitsatun näköiset. Vai onko BJ:n valtava vääntö vääntänyt kardaanin kierteelle! Ärsyttää kun ei itse osaa mutta kai se on vietävä akseli koneistajalle korjattavaksi ja uhrattava vielä euroja tasapainoitukseen. Toivottavasti se tulee sillä kuntoon! |
#14
|
||||
|
||||
Lainaus:
Jos ei vieläkään tokene niin onko pinjoni,eli kissapää vääntynnää??? |
#15
|
|||
|
|||
Tuleeko boori (liuku) liian ulos, että tulisi säteittäistä välystä kardaaniin. Itellä oli itä autossa vääränlainen kardaani jossa liuku tuli liian pitkälle. Aiheutti monta harmaata hiusta vikaa etsiskellessä. Käytin mm. akselia turhaan tasapainoituksessa. Sitten joissakin kardaaneissa kun liukuun pumpataan liikaa vaseliiniä menee se kardaanin sisään ja jämähtää sinne vanhemmuuten seisoessa yhdelle puolelle, en tiedä onko tässä se mahdollista.
|
#16
|
|||
|
|||
Eli boori tulis niin ulos että kardaani pääsis "taittumaan" hieman liuvun kohdalta ja menis epätasapainoon?
Tuo olis kyllä mahdollista! Nythän värinä tuntui kasvaneen kun käänsin akselia kiiloilla, liuku tuli vielä aikaisempaa enemmän ulos. Ja vedättäessä ja moottorilla jarrutettaessa värisee, tasakaasulla ei, eikä kovemmassa (80km/h) vauhdissa. Nyt on käynyt pari kertaa niin että siirtelin pihalla venetraileria ym ajelin hitaalla nelivedolla, sitten asfaltille päästyä takaveto päälle ja vauhtiin, hirveä tärinä joka rauhoittuu muutaman kymmenen metrin jälkeen "normaali" värinäksi. Tämäkin voisi selittyä tuolla että kardaani tulee liuvusta liikaa ulos ja jumittuu möyriessä hieman linkkuun joka jonkun verran oikenee vauhdissa? Pitääpä tutkia riittäisikö kardaanissa liikevara jonkinlaiseen välilaippaan pinjonin ja kardaanin väliin, sillähän liuvun saisi painumaan syvemmälle. |
#17
|
||||
|
||||
Lainaus:
Yleensäkkin ongelmien paikantamisessa auttaa se että palaa alkuperäisiin asetuksiin ja kokeilee auttoiko. |
#18
|
|||
|
|||
No eipä siellä boorissa vieläkään välystä tunnu vaikka kiiloilla liuku tietenkin tuli hieman ulommas.
Otin sitten eilen kiilat pois ja värinä väheni paljon, eli samaksi kuin alunperin. Eli aloituspisteessä ollaan mutta nyt tiedetään että pinjoni pystymmässä värisee enemmän ja sama homma kun pinjoni on alempana. Alkuperäinenhän tuo auto ei koskaan minun aikanani ole ollut ja on turhan liian iso savotta rakentaa jousien kiinnityskohdat runkoon ja akseliputkiin uusiksi ja takoa jouset taas alkuperäisiin mittoihin. Eli se alkuperäiseksi palauttamisesta. Sama värinä tuossa on ollut niin kauan kuin auto on minulla ollut, pinjonia kääntelemällä välillä isontunut mutta ainoastaan kardaanin irrottamisella värinät ovat loppuneet. Soa ei muutanut auton korkeutta eikä pinjoni kulmaa, eikä vaikuttanut värinään. Mitähän sitä seuraavaksi keksis kun tuo lupaavan oloinen kiilahomma meni metsään. |
#19
|
|||
|
|||
Voiko loppuun kaluttu kitkalukko takaperässä saada nuo värinät aikaan?
|
#20
|
||||
|
||||
säätää jakolaatikon kardaanilähdöstä välykset pois. Auttaa yleensä eniten bjssä, samalla voi kardaanin kääntää ja koittaa liukuosa takapuolella ajamista, jos ristikkokulmat tuli jo koitetttua.
|
#21
|
||||
|
||||
ei kitkalukko aiheuta tuollasia.
itsellä kardaanit lyhennetty tai jatkettu tallin lattialla ja silmämääräisesti eikä aiheuta mitää värinöitä vaikka työntäs 110 menee, muutenhan tollai 40-sarjalailen kyllä tärisee ja paukkuu ja tekee kaikkee erikoista mikä kuuluu mallin ominaisuuksiin mut asiaan. jos kerta värisee/tärisee myös pienemmillä vaihteilla VÄÄNNÄTTÄESSÄ niin tutki se laatikon tukikumin kunto, nostata vaikka tunkilla laatikkoa et onko revenny irti. ja tutki muuteki et onko mahollista et väännätyksessä jokin osa ottaa koriin kiinni. jos se kumi on paskana laatikon alta niin vedä vaikka liinoilla laatikko runkoo kiinni ettei heilu ja sit testaamaa. mul on sellai 42:sen tukikumi joutilaana jos ilmenee tarveta
__________________
-BJ-40 -hilux ln110 ex -Land Cruiser HJ-45 ex -hilux ln65 ex http://www.pahama.com |
#22
|
|||
|
|||
Tukikumihan sieltä vaihdelaatikolta oli rikki, olin väännellyt sitä aikaisemmin raudalla ja en saanut rakoa kumin ja raudan väliin, nyt nostin laatikkoa isolla hallitunkilla ja olihan perhanan kumi irronnut vulkanoinnista. Taitaa painaa tuo laatikko PALJON kun puolen metrin raudalla ei saa kammettua rakoa esiin? Löysin palstalta uuden tukikumin ja asensin sen eilen paikoilleen.
Ei perhana, ei mitään vaikutusta sama jyrinä väännätettäessä kuin aina ennenkin. Heitin kokeeksi takakardaanin toisinpäin jos ristikoissa sittenkin olisi jotain vikaa, vaikkei välystä/pykälää tunnukkaan mutta ei silläkään vaikutusta. |
#23
|
|||
|
|||
Kardaaneita jos muuttaa ja autolla ajetaan maantiellä niin dynaaminen tasapainotus on varsin hyvä teettää.
Omassa BJ:ssä rakentelin sopivan mittaiset kardaanit metallisorvissa tukilaakerin ja heittokellon kanssa, ja silti täristivät. Kardaani on aika nopeasti pyörivä osa eikä paljoa tarvitse olla poikkeuksia painojakaumassa niin vatkaa. Esim. Ko-Met Juvanmalmilla ja muistaakseni S&N tasapainottaa noita, olikohan jossain 40 euron kieppeillä kappalehinta. http://www.ko-met.fi/ http://www.sncardan.fi/valmistus/tasapainotus.html Viimeksi muokannut JF : 14.06.2011 13:54 |
#24
|
|||
|
|||
Voihan se epätasapainossakin olla, takakardaani. Mutta eikö sen pitäisi silloin väristä kokoajan tai jossain tietyssä nopeudessa? Nythän siellä jokin vatkaa väännätettäessä.
Miten sulla JF käyttäyty epätasapainossa oleva kardaani? Täällä Raahessa on tasapainoituksen hinta kolminkertainen, ei viitsisi huvikseen tasapainoittaa. |
#25
|
||||
|
||||
Tuolta halpa tapa testata kartaanin tasapainotusta: http://kotisivu.dnainternet.net/simh.../DSC03245w.jpg
Ohje Mopareille, mutta käy se muihinkin merkkeihin. Jossain Overdriven syövereissä oli aiheesta enemmänkin. |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Geeärrän jurina | Terzu | Tekniikka & Jutustelu | 24 | 03.10.2013 22:21 |
Patrol jurina... | tessu | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 24.06.2010 14:17 |
hj 60 jurina | penna | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 03.11.2008 17:09 |
toyota jurina... | jami63 | Tekniikka & Jutustelu | 18 | 04.05.2006 18:16 |
Mekanisten Nopeus- ja RPM-mittareiden värinä | KTM | Yleiset | 0 | 04.01.2002 09:08 |