|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
kartaani kulmattämmöset kulmat tuli 4" korotuksella tarttisko vielä jakista laskea
__________________
veli-matti |
#2
|
||||
|
||||
mikä jousitus tuossa oikeen takana on? selvästi siinä lehti näkyy mutta näyttää kyllä ainakin siltä ettei siihen olisi koskettukkaan? käänsitkö murikkaa ylöspäin samalla?
|
#3
|
||||
|
||||
On tossa norran alla lisäjousenlati ja akselin ja jousen välissä 2" bloki joka kääntää akselia jonkin asteen ja 2" riipukkeet
__________________
veli-matti |
#4
|
||||
|
||||
ei mun silmään ainakaan pahalta näytä nuo kulmat, melkein päinvastoin
ajoon vaan, ja rasvaa niveliin ja liukuihin
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#5
|
||||
|
||||
Lainaus:
XJ:n vakiojouset takana on heikkoa tekoa - ts. ne kyllä joustaa hyvin, mutta on niin letkua tavaraa että vääntyy ässälle, solmuun ja mihin tahtoo kun korottaa blokeilla. En voi missään nimessä suositella tuota. Vähintä mitä voit tehdä on sitten rakentaa traction bar tuonne taakse estämään akselin kiertymistä. Toinen asia on se, että kun sulla ei ole SYE-kittiä asennettu tohon jakoaskin perään, ja sulla ei ole tuplaristikkokardaania, niin noilla kardaanikulmilla ja taka-akselin asennolla (pinioni suoraan kohti jakista) on maantienopeuksissa kardaanin värinät enemmän tai väghemmän varma juttu. Ja taas menee ristikoita, pinionin laakereita tai jakolaatikosta ulostuloakselin laakeri. Nämä on kaikki enemmän tai vähemmän tuttuja juttuja XJ:ssä, tosin jokainen vehje tuntuu olevan vähän yksilö. Käy nyt ainakin koittamassa maantiellä eri nopeuksilla niin selviää kuinka pahasti tuo täristää. SYE- kitti ei halvimmillaan maksa kuin ~170-180€, ja siihen romikselta XJ:n tuplaristikollinen etukardaani muutamalla kympillä.. ei ole sen jälkeen värinöitä, ei tartte ihmetellä ton slip yoken kanssa, ja ei tarvitse vähentää maavaraa jollain idioottimaisilla jakolaatikon tiputussarjoilla. Lainaus:
Joillain on kyllä vekottimet pelanneet jopa 5-6" korotuksella ilman ongelmia, mutta taitaa silloin olla PTO:lla varustettuja jakiksia joissa ei ole slip yokea. Ne toimiikin paremmin vaikka takakardaani on lyhkäsempi. edit: ..niin ja noista XJ:n takakardaanien ongelmista ja orkkisjousien + blokkien (+ korotusriipukkeiden) yhdistelmistä on Jenkkien jeeppipalstoilla juttua niin pilvin pimein, että ei kannata tuolla lailla kovin pitkään ajaa jos meinaa auton pitää ehjänä. Ei myöskään ole mukavaa jos jousipakasta päälehti katkeaa kesken ajon.. Tulee ikävän kallis remontti. Viimeksi muokannut Timo_L : 15.03.2011 12:03 |
#6
|
||||
|
||||
Normaalikin kartaani sallii melko suuria kulmia jos molemmat kulmat ovat yhtäsuuret eikä kulma pääse ylittymään esim akselin kiertymisen vuoksi.Tuplanivelessä tulee kaksi yhtäsuurta kulmaa jolloin perässä kulma pitäisi olla nolla.Ongelmia syntyy helposti jos tulo ja lähtökulmat eivät ole yhtäsuuret.
|
#7
|
||||
|
||||
Jep
Hyvä että -Timo L- paikkasi oman kantani, näyttää ok lta ei siis taaskaan ollut sama kuin ok
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#8
|
||||
|
||||
Lainaus:
Kuten Helmapeltikin tuossa yllä totesi, jos on "tavallinen" kardaani (kuten kuvassa), niin jakiksen ulostulon ja pinionin yoken pitää olla jokseenkin samansuuntaiset mutta saa tietysti olla eri korkeudella. Tuplaristikko-kardaanilla niin sitten pinioni osoittamaan jotakuinkin suoraan kohti jakiksen ulostuloa. |
#9
|
||||
|
||||
Jos noi on pahat kulmat, niin mitähän mullakin sitten on tojotassa ollu?
Taitaa noi kardaanijutut olla vähä yksilöllisiä. Amerikkalaisissa se kardaani väristää lähes poikkeuksetta aina. Ainakaan mulla ei oo ollu vielä yhtään jenkkiä, jossa ei kardaani vatkais yli kaheksassakympissä. Sen sijaan mm. hojossa ei pahemmin kardaanin vatkaamiset tuntuneet, vaikka niitä kardaaneja tuli jatkettua vesijohtoputkella ihan silmämääräisesti pihamaalla. Ja kulmatkin oli jotain järkyttävää katseltavaa. :P Myös toi blokeilla korottaminen: Amerikkalaisissahan on vakiona jo aika huimia blokkeja akselin ja latin välissä (mm. Rotkessa taitaa olla reilu 10cm) ja hyvin ne tuntuu kestävän. FSJ wagoneerissaki oli itellä joku 10cm palikat akselin ja latien välissä ja hyvin se kesti kivikoissa ja kallioilla pompotella. Sen sijaan SOA-HJ:lla sain napsittua kaksin kappalein pinjoneita poikki, ku pääs akseli jonkun kerran vähä pyörähtämään takana... Molemmilla kerroilla oli jopa jonkinlaiset "traction barit" mut neki anto periksi... |
#10
|
||||
|
||||
Lainaus:
Mulla ei vakiona olleet Jeepit kumpikaan XJ:stä eikä tämä nykyinen ZJ täristäneet yhtään missään nopeudessa, korotusten jälkeen kyllä varsinkin noi XJ:t. Nyt ZJ:ssä syyllinen on edessä, idiottimainen vakionopeusnivelellä oleva kardaani missä ei ole oikein liukuakaan. Ei kestä korotusta juuri yhtään. Jos laittaa eteen ja taakse tuplaristikolla olevat kardaanit ja jakikseen SYE:n, niin ei täristä ollenkaan Lainaus:
Mutta fakta on se, että blokkien käyttö aiheuttaa aina akselia kiertävää momenttia enemmän kuin vastaavan määrän korottavat jousipakat. Axle wrapin saa toki saa kohtuu helpolla eliminoitua kun laittaa traction barin, eli ei se maailmanloppu ole jos vain jousipakat on vähän kestävämpää mallia kuin noi XJ:n alkuperäiset. Viimeksi muokannut Timo_L : 15.03.2011 22:35 |
#11
|
||||
|
||||
Voisitko selittää ummikollekin mikä tuossa yokessa on se mikä aiheuttaa ongelmaa?
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#12
|
||||
|
||||
On noilla korotuksilla jo kokeiltu ojan ylityksiä ja ristiriipuntaa ja on tuurilla kartaani pysynny paikoillaan täytyy miettiä polvi nivel ratkaisua oiskos ensiapu puottaa jakista?
__________________
veli-matti |
#13
|
||||
|
||||
kardaanissa ei ole liukua vaan se jakiksen ulostuloakseli toimii samalla liukuna, mitä suurempi kulma siellä jakiksen päässä on, sitä enemmän kardaani vääntää jakiksen akselia ylös-alas suunnassa, mitä pisemmät joustot, sitä enemmän se liuku siinä seilaa edestakaisin, vedätyksessä ja sisäänjoustossa akselin ja yoken hammastukset puree tosi lujaa toisiaan vasten jolloin ei sitte liukkaan enää ja ottaa aika paljo akselin päälle, niitä on katkennutkin, stefa vuotaa tosi helposti korotettuna, myös ulostuloakselin laakeri väljistyy nopeasti
|
#14
|
||||
|
||||
Juutuubista etsiskelin ja löytyi tuollainen ja selvensikin asiaa ja Rytarin suomennos vielä varmensi.
http://www.youtube.com/watch?v=rSi1d...eature=related
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#15
|
||||
|
||||
Lainaus:
Ja kyllä se slip yoke eliminator- kittiin panostaminen on näissä Jeepeissä ainakin ihan kannattava veto, Rytari tossa aika hyvin selvensikin mitä kaikkea kivaa tuo slip yoke aiheuttaa korotetussa autossa. Ja mitä lyhyempi kardaani, sen isompi on vaikutus koska pienikin korotus kasvattaa kardaanin kulmaa äkkiä. Tuollaisen ns. hack 'n tap- tyypisen asentaa ihan muutamassa tunnissa kotipihalla auton alla kököttäen. Ei siinä tartte muuta kuin häntäpala pois, leikataan oikeasta kohtaa ulostuloakseli poikki, porataan reikä keskelle ja kierteytetään. Siihen sitten pari kikkaretta kiinni ja homma selvä. Jos on itsellä mahdollisuus koneistaa noita paloja, niin itse ei tartte ostaa kuin sopiva yoke ja stefa. Rytariko se oli kun sellaisen itselle sorvasi, samalta se näytti kuin tehtaan tekemät versiot ja hintaa murto-osa. Tuli muuten sellaien mieleen, että onko sulla edessä suunnilleen saman verran korotusta, ja onko siellä vielä alkuperäiset tukivarret ja panhardi paikallaan? |
#16
|
||||
|
||||
minä tein x2. laippoja sorvasin itse, stefoja pari makso muutaman taalan ja yokeja tilasin jenkeistä pari, paljoa halvemmaksi tullut kun valmiskaan sarja mut... edit: yoken hinta... rahti oli sama otinko 1 vai 3 muistaakseni Subject: 3103-27cv Date: Thu, 2 Dec 2010 14:59:25 -0800 From: jhelton@powertrainindustries.com To: rytari@hotmail.com Mikko, I would figure to ship to Finland we would use USPS and it would run you apprx. $40-45 for freight. The part itself costs $77.80 Let me know what you want to do. jeff Viimeksi muokannut Rytari : 15.03.2011 23:38 |
#17
|
||||
|
||||
On vielä alkuperäiset tukivarret paikoillaan panhardin kiinnityksiä on muutettu että akseli on keskellä ja jarruletkut vaihdettu pidempiin tukivarret on suunnitelmissa vaihtaa säädettäviin (oli niin kiire nostaa ettätukivarret jäi vaihtamatta).
__________________
veli-matti |
#18
|
||||
|
||||
mä jo tonne sun profiiliinki kommentoin yhtä kuvaa vinssistä mutta mennään nyt off topikkina tässä kysymys että se on ilmeisesti nostettu ylös tuolta alempaa vai?... millasella kiinnityksellä se on toteutettu?
tossa on huono kuva millaset 2" blokeilla korotetut jouset on ilmeisesti vuoden jälkeen... mulla oli tommoset takajouset ostaessa, ja blokit ei olleet kovinkaan vanhan näköiset, luultavasti laitettu vuotta aikasemmin kun oli 31" renkaat alle sovitettu. Viimeksi muokannut Rytari : 16.03.2011 00:30 |
#19
|
||||
|
||||
On tossa jousipakassa toinen norra josta on rälläköity silmukat poies
__________________
veli-matti |
#20
|
||||
|
||||
slti se traction bar on aika must juttu osien keston takia, ja auttaa se lumessa ja hiekassa etenemiseen muutenki aika paljon
|
#21
|
||||
|
||||
Lainaus:
Kokeiltu 4,5" korotuksella kolme ja puoli vuotta. Takakardaanin takimmainen ristikko oli heikko paikka kunnes muutin kiinnityksen noista henkseleistä laippamalliseksi. Jakista on pudotettu pari senttiä. |
#22
|
||||
|
||||
Ei toi mun mielestä niin paha juttu ole vaikka jakolodjua hieman laskisikin korotuksen yhteydessä. Jos XJ:tä korottaa esim tuon 4,5 tuumaa ja tästä vähentää tuon jakolaatikon viemän tuuman niin vielä lisääntyy jakolaatikon kohdalta maavara 3,5 tuumaa. Taas ilman jakolaatikon laskua tai kardaanimuutoksia ei yleensä pysty ongelmitta korottamaan kuin jotain 2 tuumaa (kuten mulla). Erohan syntyy käsittääkseni siitä että tuon jakolaatikon lasku kallistaa jakolaatikkoa takakulmasta eikä pelkästään laske sitä alaspäin.
Sitten taas koko tuo 4,5 tuumaa voidaan hyödyntää pyöräkokoa suurentaessa ja samaten kohtauskulmat paranee koko noston osalta. Kynnyskotelot ja esim tankki nousee kauemmas kivista jne. Se on sitten taas ihan eri asia kannattaako XJ:tä ylipäänsä korottaa noin paljon, mutta se on kai enempikin makuasia ja riippuu myös siitä että paljonko pelkää kaatumatautia. Vielä hieman offtopikkiakin... XJ:n kanssa joutuu kyllä ajoittain hieman suodattamaan foorumeilta saatua informaatiota tai saattaa olla herkästi etsimässä vahvaa ripustuspistettä autotallin katosta ja köyttä kravatiksi. XJ:hän on kai muuten huippu auto, mutta: - akselit ei kestä mitään - vakio takakardaanilla ei voi korottaa - etutukivarret ei kestä mitään - vakio panhardi on p*ska pallonivelineen - vakio ohjaustsydeemit aiheuttaa death wobblea ja on muutenkin heikko - ei ole erillistä runkoa ja kori on niin vetelä ja ohutta peltiä ettei kestä maastoajoa ilman vahvistuksia - jarrut on alimitoitettu ja jos bendixin ABS:it niin hengenvaaralliset - takajouset ei kestä ilman traction barsseja - ainakin NP 242 jakolaatikko ketjuineen ja slip yokeineen heikko - jäähdytys/lämmitysjärjestelmä perseestä (ainakin L6 Renix versiossa) - dieselkoneiset taas ihan p*skoja - L6 koneen kannakkeet ei kestä - AW4 laatikko vaihtelee ja luistattelee miten sattuu ja on herkkä kuumenemaan - sähköt on vedetty ihan miten sattuu - ajovaloilla ei näe mitään ja ne on ilman releitä ja siksi kuluu valokytkimiä - takapenkillä ei mahdu matkustamaan - ovet tippuu kun saranat pettää hitsauksistaan Jne. ja tässä ei varmaankaan ollut kaikki mistä kaikesta valitetaan. Hyviä puolia on sitten kai se että tuo L6:sen ja AW4:sen yhdistelmä on kai aika kestävä normikäytössä. Ei me ihan plussat ja miinukset tasan jos vaan foorumeilta lueskelee. Yritänkin siis itsepäisesti olla uskomatta kaikkea mitä foorumeilla kerrotaan että edes jonkinmoinen kiinnostus omaan Jeeppiin säilyisi. Uskotaan vasta kun osuu omalle kohdalle! |
#23
|
||||
|
||||
Lainaus:
Eli mitä tästä opimme? Uhratkaa se muutama kymppi tai vajaa pari saturaista ja laittakaa se SYE- kitti. Kun sillä välttää kaikki noi ongelmat, ja ei edes mahan alta häviä yhtään maavaraa. Lainaus:
Lainaus:
- 242 ei todellakaan ole huono kestoltaan, ja ihan sama slip yoke siinä snadisti kestävämmässä 231:ssäkin on. SYE:llä tuo kestävyys paranee. 242 on luokiteltu muistaakseni kestämään 1300-1500lbs/ft. vääntöä, 231 1600-1800lbs/ft. Käytännössä kestävät enemmänkin kun tuon verran. - I6 + AW4- yhdistelmä on kyllä kestävä reilusti rakennetussakin autossa. Loota vain pitää muistaa pitää viileänä. Olen edelleen sitä mieltä, että yksi iso selitys noille AW4:n hajoamisille täällä on se, että ei ole säännöllisesti huollettu laatikkoa, toisaalta voi olla väärät öljyt sisällä, ja jos on entisessä elämässä ollut vetoautona niin on jurnutettu D- päällä kun pitäisi kiskoa kolmosella ja olla kunnon kuuleri laatikolle. Kaikki hajoaa huollon puutteeseen ja väärään käyttöön, ja automaattilaatikot on sille kohtalaisen herkkiä.. Mitä tuohon listaukseen muuten tulee, niin jos ajatellaan että ostat autoosi kunnollisen LAADUKKAAN korotussarjan + SYE- kitin ja tuplaristikkokardaanin, niin tuon listan heikkouksista voikin rastia yli hemmetin ison osan. Eihän se ilmaista ole, muttei niin järin kallistakaan. Akseleita jos miettii, niin kuinka hyvin esim. Toitsujen akselit kestää? Koko ajan tuntuu jengi valittavan kun murrosmurskaa syntyy, ja ei kestä sitä ja tätä, välityksiä hajoaa jne.. Eikai sellaista vekotinta olekkaan mikä kestäisi kovempaa käyttöä ja reilusti alkuperäistä isompia renkaita ilman muutoksia. Sitä samaa päänhakkausta kyllä minäkin olen suorittanut, ja todennut että perkeleen hyviä noi Jeepit on etenemään, ja muutenkin hyviä pelejä edit: Ai niin, eiks se JEEP ollut lyhenne sanoista "Just empty every pocket" Viimeksi muokannut Timo_L : 16.03.2011 13:46 |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty lj-70 kartaani | vertti | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 27.06.2010 12:26 |
jeepin kartaani | piippu79 | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 10.08.2009 22:23 |
Ostetaan O: Kartaani | fj40 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 27.06.2009 22:57 |
o: kartaani | O/M/V Muut | 0 | 20.05.2005 07:13 | |
kulmat kuntoon? | isojii | Vuosimallit 1968-1982 | 1 | 30.07.2004 08:41 |