Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.02.2011, 15:30
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.359
Perusasetus

Mistä EFI-Rangen bensapumpun liittimiä


Moi,

mistä saa uusia liittimiä, joita käytetään classikki-rangeissa mm. bensapumpussa? Sellainen kolminapainen
pyöreärunkoinen liitin, bensapumpun tapauksessa tosin käytössä vain kaksi napaa. Tarvetta parille, eli
uros ja naras, mielellään kolminapaisina.

Tuolla on varmaan joku oma nimi tai tyyppi, mikähän se mahtaisi olla, että osais vaikka kuukkelilla hakea?

Alla jostain napatu kuva, kyse siis vasemmanpuolesesta liittimestä ja sen vastakappaleesta. Jos liittimissä
on piuhat valmiina, niin mielelään ainakin 1.5mm2, ja jos mittaa on vähintään metri niin ei tartte jatkaa.

Näitähän löytyy myös varaosaautosta kannibalisoimalla, mutta tähän tarkoitukseen pitäis olla uusi eli ainakin
erittäin puhdas ja muutenkin hyväkuntoinen liitinpari, että ei tule kamalasti jännitehäviöitä.

-Paavo


Viimeksi muokannut Paavo : 15.02.2011 15:34
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 15.02.2011, 16:01
AVRO:n Avatar
AVRO AVRO ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.08.03
Sijainti: Mäntsälä
Viestit: 3.558
Perusasetus

Rover-boutiqueista jos autosähköpajoista ei löydy? Hollolan Laatuvaunussa kehuivat aiemmin että ainakin niitä moottorissa olevia liittimiä löytyy.
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG.
RRC 3,9SE -90. Valkoinen.
Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa
Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto"
Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu"
Range Rover P38A -95, purkuraato
Volvo C303, muutti pois.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 16.02.2011, 12:34
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.359
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja AVRO Näytä viesti
Rover-boutiqueista jos autosähköpajoista ei löydy? Hollolan Laatuvaunussa kehuivat aiemmin että ainakin niitä moottorissa olevia liittimiä löytyy.
Niitä (Bosch Type EV1 Injector Connector) ruiskusuttimissa olevia liittimiä löytyy kyllä, ja sama liitinhän on ainakin lämpötila-anturissa. Tarkoititko näitä vai jotain muuta liitintä moottorin tienoilla?

Pitääpä kysellä Laaruvaunusta, vähän vaan pelottaa että nuo pyöreärunkoiset on jotain engelsmannien omiä keksintötä, jotka on hiljaa ja ansaitusti haudatu syvälle ja kauas. Eipä silti, taitaa muissakin merkeissä olla omanlaisensa liittimet, ja pääseehän niistä kaikista helposti (sivuleikkureilla) eroon, mutta vähän haluttais säilyttää alkup. liittimet, ettei kovin montaa varaosaa tartte alkaa "kustomoimaan" ennen kuin sen vaihtaa autoon.

-Paavo
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 16.02.2011, 13:48
AVRO:n Avatar
AVRO AVRO ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.08.03
Sijainti: Mäntsälä
Viestit: 3.558
Perusasetus

Ainakin niitä neliskanttisia tosiaan löytyy, taannoin kyselin asiaa kun tuosta omastani on lämpöanturilta plugin muovirunko poikki. Semmoinen mielikuva että muitakin liittimiä voisi löytyä, jossei hyllystä, niin tilaamalla. Asia on kyllä jo vuosia vanha joten harva pää saattaa muistella omiaan...
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG.
RRC 3,9SE -90. Valkoinen.
Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa
Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto"
Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu"
Range Rover P38A -95, purkuraato
Volvo C303, muutti pois.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 16.02.2011, 22:15
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja AVRO Näytä viesti
Rover-boutiqueista jos autosähköpajoista ei löydy? Hollolan Laatuvaunussa kehuivat aiemmin että ainakin niitä moottorissa olevia liittimiä löytyy.
Eipä olesaanu noita runkoja, mutta liittimiä (sieluja) löytyy ainakin Volvon liittimistä (kuorma-autot), mutta hinta alkaa olemaan aika mielenkiintoinen...

Kerran löysin noita liittimiä ihan sähkötarvikeliikkeestä ja ostin silloin kaikki pois, mutta lopussa näkyy taas olevan.

Ja mootoritilan liittimet on ihan normaalia BOSCH:n tavaraa ja saa melkein mistä tahansa BOSCH:n jälleenmyyjältä.
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 17.02.2011, 16:30
akanojanahmed akanojanahmed ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.01.11
Sijainti: kouvola finland
Viestit: 78
Perusasetus

Rangen bensapumpun piuha


Tuoltahan niitä löytyy!!
Famousfour.co.uk
Osa numero FF 001988. Tosin tulee pumppu samaan hintaan n.40 puntaa+ alv.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 17.05.2011, 09:01
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.359
Perusasetus

Päivitetääs tämäkin, kun ratkaisu on kerta löytynyt.

> Tuoltahan niitä löytyy!!
> Famousfour.co.uk
> Osa numero FF 001988. Tosin tulee pumppu samaan hintaan n.40 puntaa+ alv.

Jee... mutta vaan toista puoliskoa liittimestä.

Liittimiä saa vanhasta rangesta, esim. -85 keulalla on ainakin kolme sopivaa töpseliä, 1 kahdella liittimellä kalustettu (bensapumppu tarttee vaan nämä 2) ja kaksi täyteen kolmella liittimellä kalustettua (nämä on parkit/vilkut).

Toista puoliskoa liittimestä saa esim. vanhoista rikkinäisistä bensapumpuista. Onneksi minussakin on jonkinveran hamsteria, ja varastotilaakin on näköjään kohtalaisesti, vanhoja romuja kun hetken penkoi niin löysin 4 vanhaa pumppua, osa rikki ja osa epävarmasti toimivia (ei tosin kaikki mun omista autoista peräisin).

Liittimet saa purettua rungosta irti esim. pienellä minusmeiselillä, ja niihin voi liittää paksummat johtimet, ainakin 2.5mm2 meni vielä kohtuudella, paksumpien kanssa vois jo tulla hieman haasteita. Uudet johtimet puristelin kiinni, ja sitten vielä tinasin ne.

Työn alla siis sellainen viritelmä, että vanhasta bensapumpun tulotöpselistä otetaan ohjaus releelle, josta 2.5mm2 johtimella virtaa bensapumpulle. Koska tässä käytettään alkuperäisiä liitimiä, voi nämä "suomi-sähköt" tarvittaessa ohittaa, kun kytkee vaan alkuperäisen auton johtosarjan littimen suoraan bensapumpun liittimeen, niinkuin se on alunperin ollutkin.

Motiivina hommalle on se, että auton johtosarja näkyy tehdyn todella ohuilla piuhoilla, arvio 0.75mm2 (jos engelsmannit ovat osanneet näitä vakiokokoja käyttää?). Ainakin näiden tarvike-bensapumppujen johdot näkyy olevan paksumpia, arviolta 1.5mm2, mikä vaikuttaa jo jotakuinkin järkevälle, kun miettii/arvaa mitä tollanen vajaa parisataa litraa tunnissa 2.5kilon vastapaineeseen työntävä pumppu vois tarvita.

Tällä saadaan siis bensapumpulle varmasti tarpeeksi virtaa, eli johtimien jännitehäviöt minimoitua. Soppaa on kyllä tähänkin saakka riittänyt, mutta paremmin se pumppu varmasti toimii kun pääsee imemään sähköä isommalla jännitteellä.

-Paavo
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
king-capin bensapumpun vaihto Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 0 21.04.2010 16:04
Ostetaan Vitaran Bensapumpun kansi ja sen putket Mutis O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 01.08.2009 21:11
Grand Cherokee bensapumpun johtokaavio? Pete4WD Tekniikka & Jutustelu 2 05.12.2008 19:40
AMP Superseal liittimiä Shuttle Tekniikka & Jutustelu 3 03.03.2008 12:07
Efi-rankun bensapumpun herääminen? Paavo Tekniikka & Jutustelu 18 06.09.2004 22:00


Sivu luotu: 06:04 (GMT +2).