|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
BJ käyttöautona?Olisi tiedossa edullisesti vm-80 BJ Toyota 4l bensakutos koneella ja 35" mud-terraineilla sekä mekaanisella vinssillä. Ainoa vika siinä on että tankki vuotaa. Offroad-käyttöönhän tuo bertta ensisijaisesti tulisi. Kiinnostaisi ostaa se kovasti kyllä, kun muuan kaveri ostaisi pajeron pois. Mutta se haluaa tuon haperon heti, joten ilmeisesti pitäisi tuolla bertalla ajella jonkun aikaa. Soveltuuko nuo bertat näin talvi-aikaan kuinka hyvin käyttö-autoksi ja millainen tuollainen bensakutonen on käynnistymään pakkasilla? Entä tarkeneeko noilla bertoille ajaa yleensäkään kovilla pakkasilla eli onko niissä millainen lämmityslaite? Entä joko noissa vm-80 bertoissa on ohjaustehostin? Edited by - Hammer__ on 29/01/2005 23:43:11
__________________
Land Cruiser KDJ95 -00 |
#2
|
||||
|
||||
Mä oon taas vaihteeksi kihnuttanu viikon töihin noin 20km matkan suuntaansa ´78 bertalla. Ei oo koskaan ollut lämmityspiuhassa mutta ei ole kyllä paljoo yli -15 pakkasia ollutkaan. Neloskone ainakin lähtee käyntiin mutta savutus on alkuunsa aika sankkaa. Lämmityslaite jos on kenno putsattu ja moottori kunnossa niin kyllä pitää etulasin auki. Sivuikkunat onkin ongelmalliset ja takaboxi mutta '80 mallisessa taitaa edessä olla ilmaputket sivuikkunoillekkin. Itse olen vaihtanut takalämppäriksi hj-60 mallin joka tuntuu olevan hieman tehokkaampi. Kyllä mun bertassa tarkenee mutta ei sillä shortsit jalassa voi ajella. Koko perhe kyydissä takalasit on aika huurussa mutta ei paljoo haittaa kun peileistä näkee taaksepäin... Ohjaustehostinta ei käsittääkseni bertoissa ole kuin harvinaisempana optiona?
www.G-69.tk - www.pahama.com |
#3
|
|||
|
|||
BJ kohta kaksi vuotta käytössä, eikä vielä ole tullut mitta täyteen. Vatiihan se tiettyä asennoitumista jos on tottunut nykyaikaisiin henkilöautoihin. Jotain kertonee myös että autoni oli ollut 17 vuotta samalla ukolla ennen kuin raaski siitä luopua. Bensakone on sitten kuulopuheen perusteella varsin janoinen laitos.
Ohjaustehostin on Suomessa tosiaan erittäin harvinainen laite, en ole yhtään sellaista nähnyt ja kuullutkin vain kaverin tutulla olleen moinen BJ:ssä joskus 80-luvulla. Oli kai aika kallis lisävaruste aikanaan. Jälkikäteen ostettuna (varaosina) se olisi kuulemma maksanut n. 40 000 markkaa eli tuttu oli siten lakannut sellaista himoitsemasta. Periaateessa HJ:n tehostetun simpukan jälkiasennuksella saa ohjauksen paljon tuota BJ:n alkuperäistä tehostetua ohjaustakin järkevämmäksi ja turvallisemaksikin, kun nivelten määrä tippuu noin puoleen. Talvella ja sadekelillä on useimmiten ikkunat huurussa, mutta lämmityslaitteen kenon tukkoisuus vaikuttaa siihen suoraan. Viime talvena kun takalämmitimen johto oli vielä kiinni, ei matkan teko kovallakaan pakkasella ollut ongelma. Auto pysyi vauhdissa paremmin lämpimänä kun takalattian päälle veti pari kerrosta huopamattoa, korissa on haihduttavia pintoja (ei juurikaan kotelorakenteita) sen verran että ajossa lämmöt voivat karata sitäkin kautta. |
#4
|
|||
|
|||
vanhemmissa dynassa mikä oli tolla b moottorilla oli vakiona syylärin eteen vedettävä "rullaverho" sen kun veti eteen niin kivasti riitti lämpö kabiinissa ja konekin toimi paremmin kun oli tarpeeksi lämmin.
ei tarvinnut pelailla pahvin paloilla tosin dynassa se olisikin ollut aika hankalaa. |
#5
|
|||
|
|||
Mitä tollaisen bj:n varaosapakettiin kannattaa laittaa kun lähtee metsään? Eniten tarvittuja, tärkeitä tms.? En ole vielä joutunut korjaamaan, mutta sekin päivä lähenee koko ajan. Paljonko miehillä yleensä on varaosaa mukana?
Note! This message was posted anonymously! |
#6
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#7
|
||||
|
||||
Riippuu kuskista, jos et käytä muuta kun tyhjä käyntiä niin en luule että tarvitset safarille muuta kun makkaraa!
Taas jos tyylisi ajaa on:Happea,Hanaa,Mono pohjaan,Kyll se siitä,Anna mennä vaan... niin silloin kannattaa otta navat ja vetarit ja renkaat ja sulakkeet ja pinjonit ja jouset ym ym ym! Kaikki menee ajamalla rikki jos haluaa Koska syövvään eväät?? |
#8
|
|||
|
|||
Kaipa ne tosiaan nuo murrokset ovat joita saa eniten varoa. Etenkin kun nyttemmin ajoneuvokanta alkaa olla sellaista että alle 300 tkm ajettu BJ on harvinaisuus. Täyskevennetty takanapa (vm. -83-> ?) on myös sellainen että sen pultit (6 kpl) ja keskitystapit (2 kpl) saattavat leikkautua poikki mutta vasta lukoilla ja oikein isoilla renkailla, ja periaatteessa korjaaminen on aika helppoa. En tiedä kannattaako niitä pultteja edes korvata vahvemmilla kun sulake saattaa siirtyä sisemmäs vetopyörästöön.
Muutoin kannattaa oppia tuntemaan autonsa niissä määrin että osaa ennakoida mahdollisia yllätyksiä. Ihmeen luotettavia nämä kuitenkin ovat kaiken kaikkiaan. Ei noita yllämainittuja vakiorengastusksella pitäisi rikki saada. On muuten BJ:ssäkin aluperin sellainen rullaverho syylarin edessä. HJ:ssakin muistaakseni. |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Suzuki Vitara, onko kokemuksia? käyttöautona | Juksi | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 24.01.2005 22:58 |