Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 05.01.2011, 18:02
Defender 110:n Avatar
Defender 110 Defender 110 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.01.11
Sijainti: Helsinki
Viestit: 72
Arrow

Land Rover Defender 110, Harraste-/Offiprojekti-/Käyttöauto


Tervehdys kaikille Offipalstalaisille.

Tässä pitkään Offipalstaa seuranneena päätin viimeinkin hankkia tunnukset ja pitihän se tietenkin tehdä tänne juttu myös omasta autosta.

Kyseessä on siis Land Rover Defender 110 Td5 vuosimallia 2002. Auto on malliltaan Safari Van eli se on rekisteröity maastopakettiautoksi. Autossa on County varustepaketti eli löytyy Webasto, Ilmastointi, ABS / Luistonesto, Hälytin ym. sähköhimmelit. Maastoajoa ajatellen ainoat lisävarusteet ostettaessa olivat ohjausvarsien panssari, kylkien alaosan turkkipellitys ja putkimallinen takapuskuri/astinlauta. Muuten auto on perus Defender, sisään tulee vettä, ulos tulee öljyä. Ostin auton keväällä 2009 Turun suunnalta ja jos joku tietää auton historiasta jotain niin saa laittaa YV:tä.

Tässä auto heti ostamisen jälkeen.


Tarkoituksena on varustella autoa pikkuhiljaa paremmaksi kevyttä maastoajoa silmälläpitäen. Mitään porttaaliakselista mörköä ei siis olla rakentamassa, sillä auton tulee toimia myös päivittäisenä kulkineena. Mutta on se kuitenkin jo jonkun verran metsää nähnyt.

Defe on nyt toinen maasturi, jonka olen omistanut ja aikaisemmin tuli kurvailtua Jeep Wrangler TJ:llä. Jeeppi miellytti muuten, mutta oli tiloiltaan turhan pieni ja janoltaan taas sitten liian suuri.

Alla kuva Jeepistä jonka joku varmaan tunnistaakin.



Aluksi Defestä tuli huollettua ja korjailtua ostettaessa olleita vikoja ja kuntoon laitettiin seuraavat asiat.

- Varapyöräteline hiekkapuhallettiin ja maalattiin.
- Vaihdettiin koneeseen uusi polttoaineen paineensäädin, koska vanha vuosi kuin seula.
- Pelkääjänpuolen ovenkahva vaihdettiin uuteen koska vanha oli halki.
- Vanhat kuraläppäviritykset heitettiin mäkeen ja laitettiin joka nurkkaan uudet alkuperäiset. Eivät kyllä taida kestää ainakaan rankempaa offailua.
- 160000km Huolto. Eli uudet öljyt moottoriin, vaihteistoon, jakolaatikkoon ja akseleihin. Lisäksi vaihdoin molemmat moottorin suodattimet, ilmansuodattimen sekä polttoainesuodattimen.
- Kauhutarinoita netistä lukeneena, päätin öljynvaihdon yhteydessä irroittaa öljypohjan ja vaihtaa öljypumpun ketjupyörään uuden alkuperäisen ruuvilukitteella kuorrutetun kiinnityspultin. Vanha oli kireällä mutta lukitetta ei ollut, eli hyvä että tuli tehtyä. Koko huoltoon paloi kaikkine ihmettelyineen yhteensä yhdeksän tuntia aikaa, vaikka oli hyvät tilat ja työkalut käytössä. Ei siis pahemmin päässyt tuntipalkoille...
- Pestiin moottorista ja pohjasta 8 vuoden kurat pois. Alusta hyvässä kunnossa eikä pahempia ruosteita. Auto on kyllä massattu uutena, joten sillä on varmasti vaikutusta. Alla muutama kuva em. operaatioista.

Varapyörätelineen irroitus käynnissä. Pultit jumissa kuten ilmekkin kertoo.


Teline matkalla hiekkapuhallukseen. Oli aika rapeassa kunnossa ja hitsaamaankin jo joutui.


Öljypohjan putsausta öljypumpun ketjurattaan kiinnityspultin vaihdon yhteydessä. Jonkin verran löytyi öljymujua.


Uusi polttoaineen paineensäädin viimeinkin paikoillaan. Muuten suht helppo vaihtaa mutta laipan alimmainen pultti hankalassa paikassa. Ylimmäinen putki/letku jäi vaihtamatta koska toisen pään kiinnitys mahdoton avata ilman, että purkaa puolta moottoria. Vanha kuitenkin ihan hyväkuntoinen.


Kuva pohjasta, tässä vielä pesemättä.


Siinä pari kuvaa kesän 2009 ulkoasusta.



Seuraavaksi tuli hommattua vanteille BFG:n Mutikat koossa 255/85-16 ( noin 33" ) ja auto alkoi jo vähän näyttämään maastoautolta.


Epäilyksistä huolimatta Mud Terrainit ovat yllättävän hiljaiset ja hyvät ajaa asfaltillakin. Isommasta rengaskoosta johtuen meteli maantienopeuksilla jopa hieman laski, sillä koneen kierrokset laskivat. Emäntä kyllä jo tovin höpissyt joistain radiolla varustetuista kuulonsuojaimista.

Seuraavaksi oli vuorossa maalata ruostunut takapalkki kuntoon. Aluksi putkipuskuri vetokoukkuineen irti.


Tässä kuva lähtötilanteesta.


Palkki kirkkaaksi lamellilaikalla ja sitten ruosteenestomyrkky Noveroksia pintaan.


Sitten 3 kerrosta pohjamaalia ja päälle 4 kerrosta mattamustaa. Lopputuloksena on tämän näköinen pinta. Saa nähdä kestääkö ruostumatta edes kevääseen asti.


Maalausurakan jälkeen voikin sitten hyvällä omallatunnolla rentoutua pienellä metsäajelulla.


Sitten olikin vuoro asentaa sinkkilkylvyssä käynyt puskuri takaisin paikoilleen
Tässä puskurin osat hiekkapuhallettuina vielä matkalla sinkitykseen.


Ja tässä sinkittynä ja asennettuna.


Mielestäni lopputuloksesta tuli ihan siisti, eikä tarvitse enää murehtia ruostumisesta. Haittapuolenahan tuossa sinkityksessä tietysti on, että mikäli puskuriin haluaa hitsata jotain tai se vaurioituu metsässä, niin sen korjaaminen onkin sitten hankalampaa. Tai ainakin myrkyllisempää...

Seuraavaksi oli vuorossa vaihtaa jotain vähän parempaa vuotaneiden iskareiden ja vakiojousien tilalle.
Alustapaketti saapui sumujen saarilta tuttavan muuttokuorman mukana.


Alustapäivitykseen tuli ostettua siis seuraavat osat:
- Terrafirma 50mm. korottavat etu ja takajouset medium jäykkyydellä.
- Terrafirma 50mm. pitemmät ProSport iskunvaimentimet eteen ja taakse.
- Terrafirma ohjausiskunvaimennin.
- Terrafirma etujousien kiinnitysraudat.
- Terrafirma iskunvaimennintornien kiinnitysraudat/kehät eteen.
- Terrafirma takajousien kiinnitysraudat.
- Terrafirma Heavy Duty ohjausvarret.
- Goodridge 50mm. pitemmät jarruletkut (metallipunos).

Paketti tuli äherrettyä kaverin kanssa kahteen pekkaan auton alle ja kokonaisuuten homma sujui suht kivuttomasti. Asiaa tietysti auttoi huomattavasti se, että käytössä oli kaverin todella hyvin varustettu verstas. Suuret kiitokset hommasta siis hänelle. Ohessa muutama kuva lopputuloksesta.

Takapää valmiina.


Kuvassa akseli niin alhaalla kuin iskari antaa myöden ja jousi pääsee melkein tulemaan ulos yläpuolelta. Piti siis pistää takajousien kohdistuskartiot ostoslistalle. Jarruletkut ja ABS piuhat riittivät hyvin, eikä niitä tarvinnut vaihtaa/muokata.

Etupää valmiina.


Taas akseli niin alhaalla kuin iskari antaa myöden ja kuten kuvasta näkyy, ei edessäkään ollut tarvetta vaihtaa/muokata jarruletkuja ja ABS piuhoja. Jousetkin pysyivät hyvin kupeissaan vielä asennusvaiheessa mutta pienten venyttelyjen jälkeen piti etukartiotkin laittaa ostoslistalle.

Ohjausvarret ja ohjausiskari asennettuna.


Ja sitten vielä ennen ja jälkeen vertailu.



Kyllä siinä pieni korotus on huomattavissa.

Auto on nyt oikeastaan tässä vaiheessa, ellei mukaan lasketa pieniä perushuolloksi laskettavia korjauksia. Rakentelua rajoittaa paljon se ettei löydy omaa tallipaikkaa eikä tämä pääkaupunkiseudun talvi ole yhtään houkutellut pihalle rakentelemaan. Jos jotain positiivista tuosta lumen määrästä hakee niin nyt on kyllä voinut offailla ihan Helsingin keskustassakin.

Mutta uusia palikoita on jo hankittu ja päivittelen tänne kun jotain edistystä on tapahtunut.

__________________
_________________
Land Rover Defender
110 Td5 Vm.2002
---------------------------

Viimeksi muokannut Defender 110 : 27.08.2019 07:46
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 05.01.2011, 20:33
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 10.989
Perusasetus

Siisti Defe ja asiallisella pidolla tuntuu olevan. Kattoteline pukis tuota kattoa mukavasti, piilottas tuon kuitusen-kuution vaatiman korotuspalikan.

P.S. 80-tarra puuttuu
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 05.01.2011, 23:36
ZeiZei:n Avatar
ZeiZei ZeiZei ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.12.03
Sijainti: Keminmaa, Finland.
Viestit: 2.970
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Kattoteline pukis tuota kattoa mukavasti, piilottas tuon kuitusen-kuution vaatiman korotuspalikan.

P.S. 80-tarra puuttuu
Just samaa ajattelin
Joku tuommoinen tuli mieleen:

__________________
-Jyrki-

Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.)
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 06.01.2011, 00:15
yypy yypy ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.11.10
Sijainti: Helsinki
Viestit: 84
Perusasetus

Todella mielenkiintoinen projekti. Samanlainen on meilläkin mielessä. Toivottavasti saadaan lisää kuvia ja selostusta.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 07.01.2011, 06:38
moggirange moggirange ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.08.04
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 1.159
Thumbs up

Joo siistinnäköinen defe! Näitä ei kyllä liikaa ole. Ääni myös tuolle kattotelineelle.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 11.01.2011, 20:17
Defender 110:n Avatar
Defender 110 Defender 110 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.01.11
Sijainti: Helsinki
Viestit: 72
Perusasetus

Tervehdys taas ja kiitos kaikille kommenteista.

Miten se nyt oikein tuon 80- kympin lätkän kanssa menee, kun kyseessä on pakettiauto? Itse olen lukenut / kuullut kahta eri versiota asiasta. Toisen version mukaan pakulla saa ajaa satasta kun autosta löytyy airbag tai ABS jarrut, toisen mukaan pitää olla molemmat. Auto kyllä katsastettin juuri syksyllä eikä inssi sanonut asiasta yhtään mitään, en kyllä viitsinyt asiasta paljoa vihjaillakkaan.

Tuo kattotelinekkin on kyllä hankintalistalla, tosin aika loppupäässä ellei sopivaa satu edullisesti kohdalle. Jos siis joku tietää mistä tuollaisen kuvassa olevan telineen saisi hankittua niin saa pistää vinkkiä, taitaa vaan kyllä olla omavalmiste. Itse ollut ajatuksena etsiä jostain jonkin korkeakattoisen pakun käytetyt kattotelineet ja kyhäillä sitten niihin alumiiniprofiileista taso päälle. Ford Transiteissa ainakin nähnyt sopivan korkeita kattotelineitä.

Mutta hieman kuitenkin on aikaa vietetty myös auton parissa. Eli tuli siis asennettua Mantecin 1-DPSV snorkkeli autoon ja kyseessä on siis sama snorkkeli kuin alla olevassa linkissä.
http://www.mantec.co.uk/productdetai...E8123D6B187B27

Tässä kuva kylkipellin sisäpuolella olevasta ilmaputkesta johon snorkkeli kiinnitetään.


Tässä kuva snorkkelin osista.


Asennus sujui hyvin ja snorkkelin osat sopivat toisiinsa niinkuin kuuluukin. Imukaulan letkun tiiviyden varmistin possuliimalla ja sitä laitoin myös snorkkelin tiivisteisiin. Pitänee veden varmaan tarpeeksi hyvin ulkopuolella.

Snorkkeli paikallaan.


Samalla tuli asennettua emännältä joululahjaksi ( pääsipäs yllättämään ) saamani etuvalojen suojaraudat paikoilleen. Raudat ovat Simbars merkkiset ja erittäin laadukkaan oloiset --> rakenne on mallia ratakisko, eli kestää. Raudat ovat saranoidut alaosastaan, jolloin lampunvaihto onnistuu kaksi ruuvia avaamalla. Rautojen ja koripeltien väliin tein kumilevystä pyöreät "prikat", että saa välit pidettyä puhtaana.

Yksi valmiina.


Ja molemmat asennettuna.


Ja sitten vielä kuva koko komeudesta.


Ja nyt kun snorkkeli on asennettu niin siihen liittyen seuraava homma onkin huohottimien vetäminen snorkkelille. IKH:ssa tuli jo hypisteltyä pneumatiikkaliittimiä. Ajatuksena on vetää letkut akseleilta ja vaihteistolta 6 millisinä jakotukille, josta sitten yksi letku 8 millisenä snorkkelin kupeeseen. Käsittääkseni akseleissa, vaihteistossa ja jakolaatikossa on jo tehtaalta käytetty 6mm painettavia pikaliittimiä. Jotkut ovat myös lisäksi vetäneet huohotusletkut etuakselin olkatappikoteloista ja tämä on vielä harkinnan alla.

Sattuuko muuten joku tietämään minkä kokoiset kierteet niissä etuakselien olkatappikoteloiden propuissa oikein on? Saako niihin hommattua standardit pneumatiikkaliittimet vai pitää antaa sorville töitä ja tehdä väliholkit?
__________________
_________________
Land Rover Defender
110 Td5 Vm.2002
---------------------------

Viimeksi muokannut Defender 110 : 11.01.2011 20:40
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 11.01.2011, 21:37
ZeiZei:n Avatar
ZeiZei ZeiZei ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.12.03
Sijainti: Keminmaa, Finland.
Viestit: 2.970
Perusasetus

Ainakin vanhoissa rangeissa oli normaali tuumakierre, muistaakseni 1/8".
Normaali kuuden millin paineilmaletkulle tarkoitettu pikaliitin meni sen orkkis kuulaventtiilin tilalle.
__________________
-Jyrki-

Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.)
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 11.01.2011, 22:06
Angelo:n Avatar
Angelo Angelo ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 11.05.08
Sijainti: Hyvinkää
Viestit: 670
Perusasetus

Poraa reikä niihin olkatapin pultteihin keskelle ja vedät siihen kierteen. Siitä sit banjoliittimellä huohotus putket. Ainakin tuntuu siltä että suora liitin kotelossa olis arka pidimme ym. ja saattaa katketa kotelon sisään.?

Niin itsellä oli tarkoitus tehdä.
Uudemmista en tiedä, mut vanhemmissa kierteenä joku putkikierre mikä on hieman kartio. Siihen jos tulee vikaa niin sitä ei kierteytetä uudestaan kovin helpolla.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 12.01.2011, 14:56
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Oletko ajatellut laittaa jutun myös Roverfriends-palstalle (http://www.roverfriends.fi/foorumi/). Saattaisi herättää kiinnostusta ja poikia arvokkaitakin kommentteja ja kokemuksia.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 12.01.2011, 15:18
Schimanski:n Avatar
Schimanski Schimanski ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 13.01.10
Sijainti: Paavola
Viestit: 60
Perusasetus

Taitaa olla jo kyseisellä foorumilla projektit-osiossa
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 12.01.2011, 20:28
apiaani:n Avatar
apiaani apiaani ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 01.01.07
Sijainti: Panelia
Viestit: 940
Perusasetus

Mikäs toi hanttarin etulokkarin päällä oleva skuuppi on? Ihan vaan konehuoneen ilmanvaihtoa?
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 13.01.2011, 07:50
Defender 110:n Avatar
Defender 110 Defender 110 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.01.11
Sijainti: Helsinki
Viestit: 72
Perusasetus

Kiitos vinkeistä noitten huohottimien suhteen.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja apiaani Näytä viesti
Mikäs toi hanttarin etulokkarin päällä oleva skuuppi on? Ihan vaan konehuoneen ilmanvaihtoa?
Tuo on sisäilmanoton "skuuppi", se estää lumien menon suoraan puhaltimen koteloon. Normaalisti lokasuojan päällä on vain ritilä ja lumi pääsee vapaasti tippumaan koteloon. Onhan siellä tietysti vedenpoistoreikäkin mutta vähentää tuo huomattavasti sisätilojen huurtumista kun lähtee lumisateen jälkeen ajelemaan. Käsittääkseni lisävaruste siis, ollut tuossa kyllä jo kun auton ostin.

Ja nimim. Schimanski on oikeassa, projekti löytyy myös Roverfriends foorumista...

Tietääkös joku miten tuo 80-lätkä asia oikein menee?
__________________
_________________
Land Rover Defender
110 Td5 Vm.2002
---------------------------
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 13.01.2011, 10:44
Hessu_Hopo Hessu_Hopo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 09.06.05
Sijainti: Heinola
Viestit: 282
Perusasetus

Kyllä lätkä pitää olla paku Defessä


ABS jarrujen lisäksi jos olisi airbag, niin sitten ei tarvitsisi lätkää.

Hessu
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 13.01.2011, 21:45
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 10.989
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Defender 110 Näytä viesti
Miten se nyt oikein tuon 80- kympin lätkän kanssa menee, kun kyseessä on pakettiauto? Itse olen lukenut / kuullut kahta eri versiota asiasta. Toisen version mukaan pakulla saa ajaa satasta kun autosta löytyy airbag tai ABS jarrut, toisen mukaan pitää olla molemmat.
Kannattaa lukea vain lakipykäliä niin ei tartte arpoo:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257
Lainaus:
2 LUKU
Ajoneuvon käyttö ja kunto
3 § (24.4.1998/291)
Ajoneuvoluokkia koskevat nopeusrajoitukset

1. Moottorikäyttöisen ajoneuvon suurin tiellä sallittu nopeus ilman perävaunua on:

a) paketti- ja kuorma-auton (N-luokat), erikoisauton sekä M-luokkaan kuuluvan matkailu-, ruumis- ja huoltoauton 80 km/h;

b) sellaisen pakettiauton (N1-luokka) ja erikoisauton sekä eläinlääkintä-, matkailu-, ruumis- ja huoltoauton, jonka omamassa on alle 1,8 tonnia ja joka on otettu käyttöön vuonna 1981 tai myöhemmin tai jonka omamassa on alle 1,875 tonnia ja joka on otettu käyttöön vuonna 1995 tai myöhemmin, 100 km/h;

c) sellaisen pakettiauton (N1-luokka) sekä kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin matkailu-, eläinlääkintä-, ruumis- ja huoltoauton, joka on varustettu lukkiutumattomin jarruin ja vähintään kuljettajan turvatyynyllä sekä lisäksi matkailuauton ajonaikana käytettäväksi sallitut istuimet varustettu turvavöin, 100 km/h;
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20090256
Lainaus:
32 §
Nopeuskilpi

1. N1-luokan ajoneuvossa, jonka suurin sallittu nopeus on 80 km/h, on oltava taakse näkyvä, mustin reunoin varustettu keltainen, halkaisijaltaan 240 mm oleva pyöreä kilpi, johon on mustin 120 mm korkein numeroin merkitty luku 80. M2- ja M3-luokan ajoneuvossa, jonka suurin sallittu nopeus on 100 km/h, on oltava vastaava keltainen tai valkoinen kilpi, johon on merkitty luku 100.
Tarran puuttumisesta ei taida juuri rapsuja saada, mutta jos ylinopeuksia päästelet oikeeseen tutkaan niin alkaa kerrointa tulla sakkoon ajoneuvokohtaisen nopeusrajoituksen ylittyessä myös. Ja selitys ettet tienny ei auta asiaa ja nyt tiedät. Kamerat ei onneks älyy näistä ajoneuvokohtaisista rajoituksista mitään.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 14.01.2011, 21:25
NewJuhani:n Avatar
NewJuhani NewJuhani ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 10.04.10
Sijainti: Finland
Viestit: 353
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Defender 110 Näytä viesti
Kiitos vinkeistä noitten huohottimien suhteen.



Tuo on sisäilmanoton "skuuppi", se estää lumien menon suoraan puhaltimen koteloon. Normaalisti lokasuojan päällä on vain ritilä ja lumi pääsee vapaasti tippumaan koteloon. Onhan siellä tietysti vedenpoistoreikäkin mutta vähentää tuo huomattavasti sisätilojen huurtumista kun lähtee lumisateen jälkeen ajelemaan. Käsittääkseni lisävaruste siis, ollut tuossa kyllä jo kun auton ostin.

Ja nimim. Schimanski on oikeassa, projekti löytyy myös Roverfriends foorumista...

Tietääkös joku miten tuo 80-lätkä asia oikein menee?
Mä laitoin samanlaisen "skuupin" talven alussa ja sisääänet nousi monta desipeliä etenkin maantiellä/motarilla.
Toisaalta ajossa puhaltaa ilmaa sisälle enemmän mutta puolen tunnin ajon jälkeen silläkään ei ole merkitystä (ainakaan pukkuhyttisessä).
Hyvin se pitää sadeveden ja lumen poissa kun on parkissa. Ajossa taitaa sit kaikki mennä sisään. Pitäis kokeilla sellaista skuuppia missä olis ilmanotto takaa.
__________________
RR L322
EX-RRC
EX-LR 110 HCPU
FF stw
S 580J
JET-A1
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 18.02.2011, 21:36
Defender 110:n Avatar
Defender 110 Defender 110 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.01.11
Sijainti: Helsinki
Viestit: 72
Perusasetus

Terve taas kaikille, jotka jaksavat tätä projektia seurata.

Alkusyksystä asti ollut suunnitelmissa panostaa tuohon akkupuoleen talven varalta, mutta jotenkin se vaan pääsi unohtumaan. Nyt oli pakko, sillä kovat pakkaset löivät sitten viimeisen naulan 9 vuotta vanhaan orkkisakkuun. Aika surkea akku kun "vaan" yhdeksän vuotta kesti, takuuseen pitäisi uusi saada, vähintään.

No mutta asiaan, eli akkukauppaan oli pakko mennä. Koska autoon on tulossa joskus vinssi päätin sitten hommata autoon jotkin syväpurkausta paremmin kestävät akut. Pitkään Optiman ja muiden valmistajien välillä tapahtuneen arpomisen jälkeen päädyin hommaamaan kaksi Exiden Maxxima Deep Cycle akkua. Kapasiteettia yhdessä akussa on 50Ah eli kaksi akkua rinnan kytkettynä päästään alkuperäisakkua vastaavaan lukemaan. Mainosmiesten mukaan kylmäkäynnistysvirtaa lähtee yhdestä akusta noin tuplasti enemmän kuin alkuperäisestä. Valintaan vaikutti osaltaan myös se, että ne mahtuvat kokonsa puolesta kätevästi kuskin penkin alla olevaan alkuperäiseen akkutilaan. Tällä hetkellä akut on nyt kytketty tilapäisesti suoraan rinnan, että autolla voidaan ajella.

Tässä vielä kuva akuista.


Koska autossa on Webasto ja tulevaisuudessa myös luultavasti jääkaappi, niin päätin rakentaa autoon veneistä tutun akkuvalintasysteemin. Eli valintakytkimellä valitaan mikä akku on käytössä tai latauksessa ( Valinnat siis 1, 2, 1 + 2 tai 0 ). Tällöin voi moottori sammuksissa käyttää huoletta apulaitteita ja silti on vielä yksi täysi akku starttausta varten varalla. Ongelmaksi tuossa tulee esiin se, että mikäli autoon haluaa vinssin niin kytkimeltä vaaditaan aika hurjaa virrankestoa. Pitkällisen etsimisen jälkeen löysin sellaisen ja tuossa mallissa luvataan jatkuvaksi virrankestoksi 500A. Pitäisi mielestäni riittää 3000 - 4000 kilon vetokyvyn omaavalle vinssille.

Tarkemmat tiedot valintakytkimestä löytyvät alla olevasta linkistä.
http://bluesea.com/category/1/products/3003

Tässä kuva kytkimestä ja asennustarvikkeista. Kaapeliksi valitsin vain 50mm2 kuparikaapelia koska etäisyydet ovat lyhyet.


Kytkennät olen ajatellut tehdä alla olevan "kaavion" mukaisesti. Nyt saa antaa kommentteja jos jollain mielessä parannusehdotuksia.


Tuon vinssikytkennän olen (sitten joskus tulevaisuudessa) tarkoituksella ajatellut tehdä niin, että vinssi saa virtaa vain kun valintakytkin on asennossa 1 + 2.

Joku tarkempi varmaan huomasi kaaviossa myös Defan laturin. Sellainenkin tuli hommattua aiemmin hankitun Defa lämmitysjärjestelmän kaveriksi. Asensin siis snorkkeliasennuksen yhteydessä autoon lohko + sisätilalämppärin. Kun katsoo tarkemmin tuolla aiemmin ollutta valosuojan asennuskuvaa, niin töpselin paikka on siinä selvästi näkyvissä. Jos nyt joku miettii että miksi asensin lohkolämmittimen Webaston rinnalle, niin syynä oli se että yleensä tulee ajettua aika paljon lyhyttä ajoa, jolloin akku ei ehdi latautua kunnolla. Nyt ei tarvitse murehtia siitä ja Webastoa käytetään sitten kun tolppaa ei ole saatavilla. Muutenkin ajattelin, että tuollahan voi sitten latailla akkuja rankan vinssin käytön jälkeen, kesällä tietysti lohkolämmitin irtikytkettynä.

Pistetään tähän nyt vielä kuvat Defatarvikkeista. Lämmityskitti.


4 Ampeerin laturi johtoineen.


Kuvia valmiista asennuksista on luvassa sitten, kun roippeet saatu asennettua autoon.

Ps. 80 kympin lätkä ja offipalsta tarrat on hommattu, muttei vielä liimattu.
__________________
_________________
Land Rover Defender
110 Td5 Vm.2002
---------------------------

Viimeksi muokannut Defender 110 : 18.02.2011 21:38
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 18.02.2011, 21:51
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 10.989
Perusasetus

No nyt on virransaanti turvattu ja maksimoitu samalla. Varmasti tosi fiksut akut.

Saattaa olla miunki kohta 4 vuotta vanhoista Bilteman pattereista toinen kuollu, joteski jännite tuntuu olevan niin alhaalla. Pitääpä huomenna mittailla.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 18.02.2011, 22:16
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.283
Perusasetus

Tuon kytkennän mukaan vinssi saa virtaa kakkosakulta aina?
Ajattelitko oikeasti vetää kaikki maajohdot akuille asti?
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 18.02.2011, 22:45
Defender 110:n Avatar
Defender 110 Defender 110 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.01.11
Sijainti: Helsinki
Viestit: 72
Perusasetus

No perskules, niinpäs saakin. Ei pitäisi ottaa olutta (liikaa) kun suunnittelee näitä. Toisaalta, eipä tuo haittaa mitään.Toinen vaihtoehtohan olisi kytkeä vinssikin akkukytkimen kautta.

Jonkun vinssivalmistajan sivuilta olen joskus muistaakseni lukenut, että vinssin plus- ja miinusjohto kannattaa vetää suoraan akulle.
Tiedä sitten onko siinä järkeä.
__________________
_________________
Land Rover Defender
110 Td5 Vm.2002
---------------------------
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 18.02.2011, 22:56
H&K:n Avatar
H&K H&K ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.10.05
Sijainti: kuusisto, Finland
Viestit: 2.586
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Defender 110 Näytä viesti
Jonkun vinssivalmistajan sivuilta olen joskus muistaakseni lukenut, että vinssin plus- ja miinusjohto kannattaa vetää suoraan akulle.
Tiedä sitten onko siinä järkeä.
En tiedä myöskään onko järkeä vai ei mut noin oon tehny jokaisessa omassa kulkineessa joissa on vinssi asenennettuna, oli vinssi asennettuna eteen tai taakse. Kertaakaan ei ole ollut virtamurheita kaapeleista mutta olen halunnut varmistaa ettei virtamurheita tulisikaan...

Jussi
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 19.02.2011, 00:27
niko69:n Avatar
niko69 niko69 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.02.08
Sijainti: espoo, Finland.
Viestit: 772
Perusasetus

Päävirtakatkaisia vinssille erikseen!? Esim releboksin oikari tai muu savu ei polta koko autoa sillä aikaa kun yrittää saada piuhoja irti.
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 19.02.2011, 11:37
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.283
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Defender 110 Näytä viesti
No perskules, niinpäs saakin. Ei pitäisi ottaa olutta (liikaa) kun suunnittelee näitä. Toisaalta, eipä tuo haittaa mitään.Toinen vaihtoehtohan olisi kytkeä vinssikin akkukytkimen kautta.

Jonkun vinssivalmistajan sivuilta olen joskus muistaakseni lukenut, että vinssin plus- ja miinusjohto kannattaa vetää suoraan akulle.
Tiedä sitten onko siinä järkeä.
Tai jos laittais vinssin suoraan ykkösakulta, silloin olisi mahdollista myös vinssata pelkästään ykkösakulla. Jos siis ajatuksena on että voi ykkösakun purkaa "hupilaitteilla" ja kakkosakku jää aina starttia varten. Ja suoraan ykkösakulta siksi, että tuo akkujen valintakytkintä ei kuormitettaisi "turhaan". Siihen vinssin piuhaan sitten nikon ehdottama oma päävirtakytkin, että saa vinssin arkiajossa kytkettyä pois?
Kyllähän vinssien asennusohjeet vaatii piuhat suoraan akulle, mutta jos kaikki maadoitukset on kunnossa (akut-kori, kori-runko, moottori-runko), en näe tarpeelliseksi. Varsinkin jos/kun akku on muualla kuin konehuoneessa, tulee vaan lisää työtä hankalien johtovetojen kanssa? Akkujen plussilta startille/konehuoneeseen varmasti riittävä piuha, siitä edelleen vinssin solenoideille. Eihän starttia ja vinssiä samaan aikaan käytetä...
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 19.02.2011, 16:24
ranke:n Avatar
ranke ranke ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 13.11.03
Sijainti: HELSINKI, Finland.
Viestit: 1.526
Perusasetus

Mä laitoin defeen 2 kpl optimaa(55Ah). Sopii akut alkuperäiseen tilaan kuskin penkin alle. Akut on rinnan kytketty, kun laittaa parkit päälle (warnin solenoidi kytkee). Eli voi polttaa toisella akulla webastoa rauhassa ja käynnistykseen ja vinssiin saa tarvittaessa kahden akun paukut.

Lähtee muuten aika kiukulla käyntiin, kun on parkit päällä 2 x 55Ah optimaa!

TEMÄHIK
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 07.05.2011, 21:26
Defender 110:n Avatar
Defender 110 Defender 110 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.01.11
Sijainti: Helsinki
Viestit: 72
Perusasetus

Terve taas ja hyvää kevättä kaikille.

Projekti on vihdoin vähän edistynyt eli tuli asennettua akkuvalintakytkin ja loputkin Defan roippeista autoon.

Defa systeemin piuhat tuli loppujen lopuksi vedettyä seuraavanlaisesti ja ainakin omasta mielestä ihan onnistuneesti. Sisäänmenon töpseli sijaitsee oikean etuvalon alla ja siitä johto menee lokasuojaa pitkin auton lämppärin kautta paisuntasäiliön alle, jossa on haaroitusliitin moottorille. Nämä tuli siis tehtyä jo aiemmin talvella. Siitä johto jatkaa nyt kytkintunnelin yli auton vasemmalle puolelle ja menee johtosarjaa pitkin akkukoteloon. Siellä se on kytkettynä akkulaturiin ja siitä johto jatkaa valmiin läpiviennin kautta taas ulos. Sen jälkeen se tulee itse tehdyn läpiviennin kautta kuljettajan penkin taakse, johon sitten kytketään sisätilanlämmitin.

Akkutkytkimen asennus oli ihan yksinkertainen homma ja asennuspaikaksi valitsin kuljettajan jalkatilan. Siitä on helppo hätätilanteessa katkaista virrat pois. Samalla tuli tehtyä nylonista köyhän miehen tupla-akkuteline Defeen. Akkukotelon pohjaan on siis alkuperäisesti pokattu amme yhdelle pitkittäin asennetulle akulle. Nyt laitoin ammeen pohjalle 2 sopivan paksuista nylon rimaa, jotta akut voi asentaa poikittain ilman, että ne kallistuvat ammeen pohjalle. Tällä tyylillä pystyi käyttämään myös alkuperäista akun kiinnitysmekanismia pienen muokkauksen kera.

Ja sitten kuvia.

Vasemmalla näkyy akkukytkimen takaosa ja keskellä Defan laturi.


Sitten akkukytkimen katkaisija kuvattuna kabiinin puolelta.


Sisätilanlämmittimen läpivienti penkin takana. Tein samalla lisäksi toisen läpiviennin tavaratilan tuleville sähköasennuksille.


Sisätilan lämmittimen töpselin tilapäisasennus.


Kesällä on tarkoitus vaneroida ja verhoilla sivuseinät, jolloin töpseli kiinnitetään seinään jossa on sen lopullinen paikka.

Seuraavaksi olisikin sitten tarkoitus viimeistellä jousitus valmiiksi ja jousien kartiot on nyt viimein tilattu. Samalla tuli tilattua vahvemmat takatukivarret, huoltopaketti ynnä muuta pikku sälää.

Palaan taas kuvien kera asiaan kun homma saatu alulle.
__________________
_________________
Land Rover Defender
110 Td5 Vm.2002
---------------------------
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 08.05.2011, 10:35
BryGgi BryGgi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.12.08
Sijainti: p-savo
Viestit: 1.444
Thumbs up

Onpa kerrankin hiukan erillainen projekti hyvien kuvien ja selvitysten kera. ja erittäin asiallisesti toteutettu. jatka samaa rataa
__________________
[O]=TOYOTA=[O]
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostettu Land Rover 90/Defender Racingrabbit O/M/V Ajoneuvot 7 17.12.2010 17:40
Ostetaan Land Rover Defender 90/110 Rekisteröimätön O/M/V Ajoneuvot 3 06.05.2010 20:58
M/V: Land Rover Defender 110 Td5 Defe110 O/M/V Ajoneuvot 0 15.05.2008 16:09
M: Land Rover Defender 130 - 2005 O/M/V Ajoneuvot 0 15.08.2007 17:41
M: Land Rover Defender 110 landy O/M/V Muut 8 21.06.2005 07:17


Sivu luotu: 22:58 (GMT +2).