|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Ranger projektiMorjesta! Pitkän tauon jälkeen olis taas aika ottaa Rangeri suunnittelun/työn alle.... Eli -87 Ranger,404 mogit,molemmat ohjaavia,302,AOD,Dana 20 jne...Mitäs ajatuksia kokeneemmille rakentelijoille tulis mieleen jos tekis takamoottorisen eli moottori heti ohjaamon taakse ja kahdella Danan 20llä tekis käännön ja jakiksen.Sais kardaanit sopivan mittaisiks ja painopisteen EHKÄ paremmaks vs etumoottoriseen versioon.Runkoaisat olis RHS-putkea ja muu 48 putkesta...Jousitusta ajattelin ilmatikuilla ja EHKÄ korin kallistus vielä hydrauleilla...ainakin valmius siihen tulis nyt jo.Nyt mielipiteitä ja ajatuksia kehiin et sais tämänkin ikuisuusprojektin eteenpäin!!!!
Viimeksi muokannut Rankku : 05.04.2010 13:11 |
#2
|
||||
|
||||
Hyvältä näyttää!! Kunnon punaniska meininkiä. Ja Moottoria lavalle, niin tuleehan sekin sit kokeiltua, että miten toimii ja onhan ainaki erilainen, kuin muilla. kone kannattaa vaan yrittää saada mahdollisimman alas rungon väliin, jottei tule kaatumaherkkä.
Lisää kuvia |
#3
|
|||
|
|||
Konehan jötköttää keulassa etuakselin päällä ja takana taka-akselin päällä, eli eihän siinä painotus sen paremmin mene. Sitten on paremmin jos saat sen keskelle. Myöskin kone tuollaisessa tornimopossa pitäs olla mahdollisimman alhaalla. Jousitus vain hydrauliikalla, miksi sotkea siihen paineilmaa ja hydraulikkaa kun hydrauliikka on kuitenkin monipuolisempi.
__________________
Katu-uskottavuus, maasturin tärkein ominaisuus!! |
#4
|
|||
|
|||
Jos oikein mittailin niin moottorivaihteistopaketti tulis paremmin keskelle jos laittais taakse... Mites se hydr.jousitus muuten toteutetaan??
|
#5
|
|||
|
|||
Teen täällä juuri sellaista: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=70607
Valitsee sylinterin iskunpituuden tarpeen mukaan (eli pajonko haluaa liikematkaa) ja mitoittaa männän ja varren kuormituksen mukaan. Laskee tilavuudet sylinteristä/parista ja valitsee paineakun/akut niiden mukaan. Paineakun esitäytöllä voi sitten säätä haluamansa jäykkyyden (voi myös jälestä käsin muutattaa tätä esitäyttöä). Oikein notkean jousituksen saa kun valitsee tilavuudeltaan ison paineakun sylintereihin nähden ja käyttää pientä esitäyttö painetta. Jos teet vehjettä pelkästään maastoon (kuten vois olettaa) niin selviät kohtuu yksinkertaisilla kytkennöillä. Eri variaatiot on liki rajaatomat ja itse juuri (hetken päästä) testaan niitä käytännössä. Kuvasta vaan katsoin, että jos kone on ohjaamon takana, niin on suunnilleen taka-akselin päällä. Jos mittasit että asia on toisin, niin olet varmaan oikeassa. Mäkiä noustessa (nokka eellä) on parempi että paino jakautuu etuvoittoisesti. Auton nousukulma siirtää painopisteen paikkaa maanpinnalla ja tasan jaettu paino on tällöin takavoittoinen.
__________________
Katu-uskottavuus, maasturin tärkein ominaisuus!! |
#6
|
|||
|
|||
Jep,löysin sen jutun... olet kyl oikeessa et miks sotkea kahta eri systeemiä keskenään.Se moottorin paikka tulis osin ohjaamoon,pitkä ohjaamo kun on... Akselivälihän on aika pitkä,en nyt muista ulkoa mut pitää mitata.Etupäässä olis vaan niin paljon enemmän tilaa kun tekniikka olis toisin päin ja samalla enemmän välitystä kun ajattelin tehdä "käännön" Danan 20 jakiksella.... Nämä nyt on vaan alustavia suunnitelmia,runkoaisat ku saan jigin päälle ja ohjaamon lattian pois niin näkee paljonko tilaa on.Ja toisaalta niin ku Jarekin aikaisemmin totes niin olis ainakin erilainen ku yleensä.Tiedä vaik tulis uus villitys!!Ja Hippokin sitä mieltä et mäkeen ku mennään niin kärsä on ilmas heti...
|
#7
|
||||
|
||||
Ei siitä välttämättä mikään keulimisherkkä tule, jos konepaketin saa riittävän alas ja keskelle. Onhan noi ameriikan nyky crawleritki keskimoottorisia ja eipä ne liikoja keuli. Aikoinaan myös swedujen ja norskien Monster Race kilpurit oli takamoottorisia ja ei ne ny ihan mahdottomia ollu kaatuileen. Eihän tolla mitään Spider-tason Trial reittejä kuitenkaan ole edes tarkoitus ajellakkaan....vai?????
Konetta lavalla/osittain hyttiin, niin saadaan jotain erikoisempaa rakennelmaa taas tänne Suomeen. Koskas tuolla olis tarkoitus ajella??????? |
#8
|
|||
|
|||
Ei tosta mitään kilpuria tule,omaks huviks vaan... Ja joskus jonnekin paikallisiin mutakarkeloihin.Jenkkilän pojat tuntuu rakentelevan suht paljon noita keskimoottorilaitteita,paitsi tietty ne kaverit ketkä laíttelee isolohkoa ja Rockwelliä alle...Moottori/vaihteisto tulis "päärungon" tasalle ja kori myös eli aika alas painopisteen pitäis tulla.Mosa olis heti penkkien takana eli reilusti akselin edessä ja laatikot olis sit jo lähellä etusta.Oliko jollain jotain ehdotusta sen kääntövaihteiston osalle??
|
#9
|
||||
|
||||
Mersun jakis. Eikös se pyöritä kardaaneita väärinpäin normiakseleissa?
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#10
|
||||
|
||||
Eikun se pyörittää kardaaneita eripäin, eli akselit vetävät erisuuntiin ellei toista perämurikkaa käännä toisinpäin tai tee muita taikatemppuja.
|
#11
|
|||
|
|||
Eli mitä vaihtoehtoja,jenkit tekee noi suunnanvaihtajilla.Pitäis tietää mistä alkais kysellä sellaisia...
|
#12
|
||||
|
||||
peuralan konepajasta sais varmaan sopivan suunnanvaihtimen.
|
#13
|
||||
|
||||
Lainaus:
Lainaus:
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#14
|
|||
|
|||
Vähän jigiä lattiaan...
|
#15
|
|||
|
|||
Ja sit tekniikan sovittelua rungolle sekä koria päälle.... Moottori on akselien keskipisteen takana ja laatikot etupuolella eli aika tasan painot menis.Tosin korkea "tornimopo" tästä tulee mut onpahan ainakin jotain mistä lähteä jatkojalostamaan.
|
#16
|
||||
|
||||
Nooooh....onks tää projekti edistyny???
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
InsaTurbo Ranger??? | hutta | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 07.01.2011 20:35 |
Ostetaan -88 Ranger osia | Rekisteröimätön | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 09.12.2009 23:46 |
Myyty insa ranger 31/10.5 15 | toytoy | O/M/V Renkaat ja vanteet | 4 | 03.11.2009 20:39 |
Myydään / Vaihdetaan Ford Ranger II, 2.9 V6 vm. 90 | Markku_66 | O/M/V Ajoneuvot | 7 | 28.05.2009 17:55 |
Lone Ranger | SamppaFIN | Jokes | 0 | 15.08.2002 16:24 |