Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 01.03.2010, 12:30
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Wink

shimmi "levy" - vai mikä se oli


Hiluxin perä purettuna ja uusia osia ootellessa, mutta onko näin, että alkuperäsesti tuolla pinionin akselilla ei ole shimmilevyä ollenkaan - näillähän hammaskosketus säädetään kohdalleen?
Ainakaan omasta ei mitään shimmiä löytyny - kasaanko uudet osat myös ilman shimmiä vai heitänkö "perstuntumalla" jonkun sinne?

Tsekkasin ton hammaskosketuksen ennenkuin purin vanhat rojut pois ja se näytti siltä, että kosketus oli oikein hampaan harjan ja pohjan suunnassa , mutta sisäkehä / ulkokehä suunnassa kosketus oli melkein koko hampaan matkalla, leviten kohti ulkokehää.. eihän tästä ..ttu mitään selvää ota, mutta tulipahan kirjotettua - ...kele ja rekisteröityäkkin pitäs

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 01.03.2010, 12:32
-Stedt-:n Avatar
-Stedt- -Stedt- ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 07.02.06
Sijainti: Polvijärvi, .
Viestit: 1.936
Perusasetus

Kyllä siellä shimmi pitäs olla, siinä sisemmän laakerin alla.
Tää alkaa olla jo tuttu näky, jokohan olis Arbin paikka
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	Levällään.jpg‎
Views:	588
Size:	86,7 Kt
ID:	11118  
__________________
-Osta japsi ja opit hitsaamaan-

Viimeksi muokannut -Stedt- : 01.03.2010 12:55
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 01.03.2010, 19:05
Vellipeikko:n Avatar
Vellipeikko Vellipeikko ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 01.03.10
Sijainti: JKL
Viestit: 7
Perusasetus

saimpahan ainakin rekisteröinnin tehtyä...
ei oo shimmiä ni ei oo, jos on ollu niin se on tullu "yhdeksi" joko pinionin kanssa tai sen 2mm paksun prikan kanssa...
No ei auta ku ootella uusia osia ja miettiä mitä tekee - toden näkösesti en laita shimmiä tonne pinionin ja laakerin väliin vaan shimmaan sisemmän laakerin ulkokehää sen verran ku tarvii...
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 01.03.2010, 19:54
-Stedt-:n Avatar
-Stedt- -Stedt- ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 07.02.06
Sijainti: Polvijärvi, .
Viestit: 1.936
Perusasetus

Juu, se shimmi on jotain 1,8mm-2,1mm välistä ja pitäis todellakin löytyä tuosta sisemmän laakerin ja matopyörän välistä,eli semmonen iso prikka missä viiste yhdellä reunalla. Etuperän kun shimmasin, niin tuli kyllä käytettyä tuo laakeri "pari" kertaa poikessa, ja silti ujeltaa No laakerit oli kyllä huonot ja nyt tilauksessa. Tervetuloa vaan palstalle
__________________
-Osta japsi ja opit hitsaamaan-
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 06.03.2010, 18:46
Vellipeikko:n Avatar
Vellipeikko Vellipeikko ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 01.03.10
Sijainti: JKL
Viestit: 7
Perusasetus

no joo olihan siellä shimmi (oli ymmärryksessä vikaa - väliaikaisesti ). Joka tapauksessa remppa tuli tehtyä ja perä on äänetön. Shimmailin hammaskosketusta laittamalla lisää shimmiä tonne sisemmän laakerin ulkokehän alle.

Homma oli niin mukavaa, että melkein toivos, että sais tehä sen kohta etuperään...vai laittasko sittenkin föönin pellin alle...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 09.03.2010, 02:07
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Pinjoniakselin shimmilevy


Tuo pinjoni-akselin sisempi laakeri on aika lujilla, ja itse en viitsi käyttää
laakeria irti aksekista jos ei aivan pakko.
Niimpä olen laakerin vaihdon yhteydessä vaihatnut sen "2mm prikan"
noin 0,5 - 1mm ouhemmaksi ja pistänyt vastaavan verran ulkokoolin alle lisää.
(ulkokooli helpompi käyttää normityökaluilla irti)

Mitä merkkausväriä olette käyttäneet hammaskosketuksen säädössä?
Ja mistä sitä saa?

Itse olen päätynyt ohueen spray maaliin, mikä tosin vaatii aikapaljon
kuormitusta että saa tehtyä banaanin jäljen.

P.S jos aloittaja on saanut tehtyä äänettömän perän, ja vielä hyvällä
hammaskuviolla, niin silloinhan homma on onnistunut hyvin!

Ja jos himoitset sitä etuperän shimmaamista, niin ainakin vanhemmissa
toyotissa (BJ/HJ) etuperä on "takaperä" ja kosketuskuvio pitää saada
täsmäämään "väärälle puotelle" hammasta: eteenpäin ajettaessa
pinjonin aksiaalinen voima on pienemmällä laakerilla.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 09.03.2010, 12:15
Vellipeikko:n Avatar
Vellipeikko Vellipeikko ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 01.03.10
Sijainti: JKL
Viestit: 7
Perusasetus

joo, "tuurilla ne laivatkin seilaa, sano...". Ei toi nyt mikään ameriikan temppu ollu, mutta välillä piti kumminki miettiä, ainakin sen verran aikaa, että sai asennusoluen aukastua . Ei ois ilman toyotan huoltoopasta tullu mitään...

Hyvä huomio toi etuperän "käänteisyys", jos vaikka tarvetta ilmenee ton ronklaamiselle...
Ite käytin värinä ohennettua kuparitahnaa jonka levitin vesiväripensselillä hampaisiin

Tällä hetkellä mietityttää tuo kuskinpuolen roikkuminen n tuuman verran on alempana ku apparin puoli...Pitää vissiin alkaa muljaan noita pakkojen paikkoja ku kelit sallii...
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 12.03.2010, 22:54
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

viitsitkö


Kokeilla tuota mainitsemaani kolinapullomaalia, nimittäin sitten kun olet saanut säätöön tuolla ohennetulla cu-pasta. maalin pitää olla "EI METALLISÄVY"
Itse aikanaan kokeilin noita rasvoja, ja niissä oli se ongelma että ne "raahautuu" hampaan jättöpäähän, ja kuviosta meinas vängälla tulla EU-kurkku tuon banaanin sijaan.
Tuo ohut (viimmeksi kiiltävä punainen) kolinapullo maali lähtee nimenomaan siitä kohtaa missä
Hampaiden pintapaine kasvaa riittävästi (kaveri pyöritti akkukoneella pinjonia, ja minä jarrutin kuparituurnalla tasauspyörästöä)
Ennen maalausta putsasin hampaat crc bracleenillä, ja annoin kuivaa. ja sitten hyvin ohut maalikerros.
pinjonin hammaspyörässä ja kaikissa laakereissa öljyä sen verran että ei "pyöri kuivana)

MUTTA

Kuten sanottu, tuo äänetön ja toimiva perähän on se mihin pyritään, ja se sulla onnistui!

P.S jos joskus tulevaisuudessa puratte periä, missä on "verisiä" hampaita, älkää naurako!
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään Cooper 37" + Pro Comp 17"x9" (GMC / DODGE RAM / CHEVROLET / HUMMER / FORD) paps O/M/V Renkaat ja vanteet 7 29.03.2010 07:12
Myydään Patrol "super roof" VM-88 "purettu" +muuta palikkaa Pörö O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 21 13.02.2010 21:22
mikä vanne 8" / 10" Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 2 11.08.2009 21:57
mikä "paras" Neliveto pikappi Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 16 27.10.2008 23:45
Mikä on sähkövinssien "kunkku"?? Jare Tekniikka & Jutustelu 9 16.09.2008 20:29


Sivu luotu: 00:18 (GMT +2).