|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
Alumiini jäähdytinVaikka nyt ei niin hellettä olekkaan, niin olen alkanut jo ajatella tulevaa kesää. Kesäauto (70-luvun 2 litranen euro) käy välillä liian kuumana. Koneessa ei ole varsinaisesti mitään vikaa, mutta viritys, ja yli 35 vuotta vanha messinki jäähdytin eivät tule toimeen. Mistä löytyy alumiini jäähdyttäjiä, muualta kuin racers placesta? Tuossa jo googlettelin, mutta laihoin tuloksin.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#2
|
||||
|
||||
Eräs tuttava tilas (ilmeisesti)Kiinasta ison jäähyn ja goolerin, 100eur kotia toimitettuna. Pitäs vissiin opetella ittekkin tuo netti shoppailu.
E: Siis köykämiiniä olivat. |
#3
|
||||
|
||||
Finnrad tekee tilauksesta sopivan..
__________________
KYM ## Ennen veti 4/4 nyt enää 1/2. Muta lentää silti samalla kaarella.! |
#4
|
||||
|
||||
Kävin tallilla vähän mittailemassa. Jäähdyttimen korkeus on 48, ja leveys 40 cm. Ei tuollaista kapean korkeata kyllä mistään löydy. Ameriikan syylärit taitaa kaikki olla leveämpiä.
Teettäminen kuulostaa siltä, ettei sovi mun budjetille. En viittis montaa sataa tuohon laittaa.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#5
|
|||
|
|||
Ootko katsellut jos vaikka jostain traktorista löytyis sopivaa?
Eihän ne alumiinia ole mut paksumpia kyllä mitä autojen vakiot. Muutaman tapauksen tiedän missä lämpöongelmiin on löytynyt ratkaisu tuota kautta. |
#6
|
||||
|
||||
Mä vaihdan siihen alumiinisen, muut ei käy nyt. En usko että tuo traktori-kikka auttaa tähän hätään. Enkä halua alkaa leikkelemään keulaa, joten kovin paljon isompi ei käy. Paksuutta ei tullut mitattua, mutta ehkä 5-6 cm.
Yksi tapa olisi ostaa BeCool jäähy, kaventaa se, ja pistää hitsari liittämään pääty uudestaan kiinni. Ne mun lämpöongelmat tulee helle säällä, yli 20 asteessa. Silloinkin vain auton seistessä paikoillaan. Tien päällä no problemo.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#7
|
|||
|
|||
Mahtuuko (suunnitelmiin/libidoon ) sähköflekti syylärin etupuolelle ja anturi alavesiletkuun? Meneekö auto pilalle?
Noi tarvikkeet saa uutena alle satasella kaupasta. |
#8
|
||||
|
||||
jos alkuperäinen flekti on sähkönen niin siitäkin voi ottaa ohjauksen releelle jolla ohjaa sitten flektiä.
|
#9
|
||||
|
||||
Lainaus:
Orkkis tuuletin on ihan kiinteä vispilä vesipumpun päässä, ja tuulitunnelia ei ole.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#10
|
||||
|
||||
Siinäpä se ongelma. Paikallaan ollessaan ajoviima ei luonnollisestikaan jäähdytä, ja ilman tunnelia oleva ropeli vetää ilmaa sivuilta, mutta ei jäähyn läpi.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#11
|
||||
|
||||
juuri niin, kannattaa rakentaa sellainen jos haluaa parempaa jäähdytys ja jos vieläkin haluaa alu syyläri kannattaa soittaa US parts, niillä on aika iso valikoima ja eivät kaikki jenkki mallit ovat leveitä. Kannattaa pirauttaa jos nyt vaan on tarve.
|
#12
|
||||
|
||||
http://www.pepantuonti.fi/index.php?cPath=58_61
http://www.racersplace.fi/tarjoukset...=20&sub_cat=40 http://www.race.fi/fi/catalog/cat-en...73___0_10.html noista ja vastaavista liikkeistä vois öytyä sopivaa, jos mittoja vaan ottaa...
__________________
rocky projekti odottaa kesää. |
#13
|
|||
|
|||
http://www.finnradiator.com/
Löytyskö tuolta,kuulemma joku on joskus iltahommina on tehnyt hukka paloista mittojen mukaan coolereita ja jäähdyttimiä. Meillä on työmaalla muutamassa vehkeessä tämän firman tekemiä coolereita ja ei voi haukkua,on pirun siisti työjälki. |
#14
|
||||
|
||||
Kiitoksia hyvistä vinkeistä, täytyy ottaa noihin firmoihin yhteyttä. Eli potilas on tässä. Vanha, entisöimätön, mutta perus siisti bemari. Ei ole mikään museo- eikä näyttelyauto, mutta en halua porailla enää yhtään turhaa reikää siihen. Olen omistanut sen lähes 20 vuotta, ja tuskin sitä enää koskaan myyn. Auto on täysin alkuperäinen, ainoastaan alustaa, ja moottoria on muutettu. Ei tuningia, kiitos. Ajatus oli, että vaihdan tilalle suurin piirtein saman kokoisen bling bling alu jäähdyttimen. Usein lämpö ongelmat korjataan isommalla syylärillä, mutta tässä ei ole oikein tilaa sille. Ylikuumeneminen ei ole iso ongelma tässä autossa, pienikin parannus varmaan auttaisi. Maskin taakse laitettu flekti voisi korjata ongelman. Tuulettajan siivessä on neljä lapaa, senkin voisi vaihtaa tehokkaampaan. Tuulitunneli auttaisi tietenkin, mutta se näyttäisi törkeältä. Euro-autoissa niitä ei niin käytetä, jenkeissä enemmänkin. Tämän "punalohkoisen" tilalla oli jokunen vuosi samanlainen "mustalohkoinen" kone. Kummassakin oli samanlainen nokka-akseli, ja käytin niissä samaa vesipumppua, öljypumppua, öljypohjaa, virranjakajaa, imusarjaa, kaasuttimia, ilmanputsareita, kytkintä, yms. Silti mustalohkoinen oli aina normaalilämpöinen, vaikka kuinka rasitti. Punalohkoinen lämpiää edellä mainituissa olosuhteissa. Mustan puristussuhdetta en ole mitannut (toisen tekemä kone), mutta punasessa se on noin 11. Se luultavasti aiheuttaa eron. 98E bensa ei nakuta, ja muutenkin seokset ovat ok. PS: Kuvassa auto on ilman konepeltiä vuoden 2006. Vaihdoin silloin vauhtipyörän 1.5 kiloa kevyempään (itte sorvasin, ja tammer-diesel tasapainotti), ja ajoitin nokka-akselin.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#15
|
|||
|
|||
Lainaus:
Monilapainen vispilä auttoi aikoinaan ainakin tuonikäisten Fordien vastaavissa ongelmissa jollei muuta vikaa ollut. Minkälainen kansipahvi koneessa on tai onko siis kansipahvi samanlainen kuin edellisessä koneess. Onko kaikki vesireijät käytössä?? Olet tietysti putsannut syylarin kaikesta moskasta niin sisältä kuin ulkoa ettei vain olis vanhuuttaan sakkaa/kattilakiveä "puolillaan" ja siksi ei toimi halutulla tavalla, eli vesi ei kierrä koko kennoston alueella eikä ilma kulje syylarin läpi vaikka vispilä vetäis kuinka. Happoallas saattais auttaa |
#16
|
||||
|
||||
Lainaus:
Jäähdytys järjestelmä on puhdas. Jäähdytin alkaa pehmenemään alapäästä, joskus alkoi vuotamaan sieltä. Thürmolla sain sen väliaikaisesti (lue lopullisesti) paikattua. Ajatuksissa on ollut pestä se soodalla, mutta taitaa alkaa vuotamaan. Happoa en ainakaan uskalla käyttää. Siksi uusi syyläri olisi pop. Joku isomman bemarin tuuletin saattaa myös löytyä, täytyy talvilomalla penkoa verstasta. Edit. järjestelmässä pysyy paine, ja syylärin korkki on uusi alkuperäis mallinen.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#17
|
||||
|
||||
tuokin on yksi vaihtoehto jos pystyt sijainnin jotenkin sulattamaan....
http://www.turunjaahdytinkeskus.fi/ tekevät tarvittaessa mittojen mukaan mutta vakioitakin löytyy laaja valikoima hyllystä
__________________
Harbor Cruisers |
#19
|
|||
|
|||
tuohan taitaa olla ihan oikee messinkipäätyinen syylari. etsit jostakin oikean "vanhanliiton" jäähdytinkorjaamon jossa vanha kennotetaan uudelleen.
Viimeksi muokannut lepoantti : 22.02.2010 14:25 Perustelu: näppihäröjä.. |
#20
|
|||
|
|||
Hyvä ehdotus
Tää olis ehdottomasti paras vaihtoehto jos haluaa säilyttää auton mahdollisimman alkuperäisessä kuosissa. Eikä taida olla sen kalliimpi vaihtoehto kuin uusikaan syylari Kait siellä Tampereen seutuvilla joku pitkään toiminut syylarikorjaamo vielä löytyy
|
#21
|
||||
|
||||
Oli jonkun verran halvempi vaihtoehto,kun laitatin BelAir:n syyläriin uuden kennon päätyjen väliin,maalasivatkin vielä koko hoidon. Näin Savonlinnassa joskus vuonna kilpi ja miekka.
|
#22
|
||||
|
||||
http://www.yritystele.fi/i/206555
Jossei Tre:lta löydy, niin tuo Oksanen kennottaa. Vanhan ajan kunnon korjaamoluola. Jos menet tuo syyläri kainalossa sinne, todennäköisesti tunnistaa mistä vehkeestä se on. Palvelu hyvää, tuote tulee korjattuna, koeponnistettuna ja maalattuna.
__________________
Sika ajaa Possulla |
#23
|
|||
|
|||
vieläkös hemi siinä nojanmaalla on se jäähdytinkorjaamo olemassa? me täältä lepajoelta käytetty syylarit siellä ehjättävänä...
|
#24
|
||||
|
||||
Juuri siinä samassa käytin miekin.Eipä ole sekään enää toiminnassa,Vaihto alaa se yrittäjä,ja paikkaa.Nyt siinä Volvon takana on limusiinin vuokrausta.
|
#25
|
|||
|
|||
Sitä tunnelia vois rakennella tuolle tuulettimelle. Puhaltimen siivenkärjen ja ilmanohjaimen välinen rako pitäis olla mahdollisimman pieni, siinä määräytyy puhallusteho, muuten ilma karkaa potkurin lavan pään ympäri eikä 'puhallu' kuten pitäisi.
Minkälainen seos sulla on nesteenä, sieltäkin vois vähän saada tehoa lisää jos ei käytä normi 50/50 sekoitusta koska glykolilla on huonompi ominaislämpökapasiteetti kuin vedellä. |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan alumiini turkkilevyä | tjl | O/M/V Muut | 1 | 08.09.2009 20:40 |
Ostetaan Alumiini vanne. | rm67 | O/M/V Renkaat ja vanteet | 1 | 11.08.2008 12:42 |
Alumiini vs. kupari | Tikru75 | Chit-Chat | 4 | 26.01.2007 10:50 |
M:Polttainetankki (alumiini) | Ipe64 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 5 | 17.06.2006 12:32 |
Alumiini maastotunkki | Numppa | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 18.02.2006 20:55 |