|
Tapahtumat Kisat, kisatulokset, safarit, ajopäivät, kokoukset, yms. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Off-road Suunnistus Cup 2010Tuntuu tässä sääntöjen viimeistely vievän totuttua enemmän aikaa, niin laitetaan tälleen kilpailukalenteri ja tärkeimmät sääntömuutokset lyhyesti näkyviin. Kilpailukalenteri: 26-28.2. Offivarusteen Talvieksytys 2010 (Askola) 14-16.5. Paratiisi Offi 2010 (Oulainen) 24-25.7. TML Trophy 2010 (Juuka) 02-03.10. Himalaja 24h Tärkeimmät sääntömuutokset: - Kaikkien istumapaikkojen on sijaittava kiinteiden korirakenteiden ja/tai turvakaarien sisäpuolella - Ainoastaan sivulla olevia ovia saa käyttää ulottuvuuden parantamiseen rastikuvissa - Vetopisteiden ja vinssikoukkujen oltava sellaisia, ettei liina tms. voi päästä irtoamaan vahingossa (käytännössä: oltava suljettu koukku/vetopiste). - Orkkiksessa rungon lyhentäminen kielletty - Tulosten oikaisumahdollisuus (noudattaa kauden 2009 käytäntöä, pienellä lisälievennyksellä) Kirjoitellaanpa vielä vähän noista sääntömuutoksista, etteivät ne kenestäkään tuntuisi puhtaasti mielivaltaisilta. Kaikista on keskusteltu pitkään ja hartaasti menneiden kokemusten perusteella / tulevaisuutta ajatellen. Kaarisäännön tiukennus johtuu nykyisestä tilanteessa, jossa on umpiautoista takaosan katot irroitettu ja näin tehty puoliavoja. Ei siellä ketään ole tietenkään kyydissä kun on tiukka tilanne menossa, eihän, mutta pelkästään jo se kun ihmisiä istuu tuolla teillä käytännössä kokonaan suojatta autojen "lavoilla" ei ole pitkällä tähtäimellä hirveän hyväksi. Se näyttää vaaralliselta ja se on sitä. Kun kaikkien autossa olijoiden tulee olla joko korin tai kaarien suojaamat, niin tilanne ei ole niin kontrolloimaton ja saadaan vähän lisää turvallisuutta hommaan. Kyydissä olevia suojaavien kaarien rakenne jätetään lähes vapaaksi, mutta niiden oikeasti tulee suojata kyydissäolijat. Niitä koskevat yleisesti samat vaatimukset kuin muissa kaarisäännöissä. Helpoimmalla pystytään tilanne korjaamaan, lisäämällä toinen pääkaari taakse ja yhdistämällä tämä varsinaiseen pääkaareen. Luukkusäännöissä oli nyt vuonna 2009 kahtalinjaa ja haluttiin saada yhtenäinen linja, josta ei tarvitsisi kenenkään kilpailunjärjestäjän ruveta "sooloilemaan". Ja sivuovina ei tulla hyväksymään mitään kahteensuuntaan aukeavia "rastionotto luukkuja". Mä lupaan laittaa ensimmäisen virityksen esittävän ihmisen aamumuroihin kissan kusemaan... Vetopisteissä syy miksi ei haluta avonaisia koukkuja voitaisii lyhyesti ilmaista näin. "Ylämäkeen vinssattaessa ja renkailla autettaessa vaijerit/köydet käyvät sen 10+ kertaa löysällä ja aiheuttavat vaaratilannetta." Tänävuonnahan oli tilanteita, joissa köydet irtoilivat puunsujaliinoista. Orkkisluokan rungonlyhentäminen laitetaan tässä vaiheessa sääntöihin, kun vielä ei ole näitä tapauksia tullut vastaan. Ihan tulevaisuutta ajatellen. Tulostenoikaisumahdollisuus mikä nyt vuonna 2009 otettiin keskenkauden käytöön otetaan sääntöihin pienellä lievennyksellä. "Järjestäjän systemaattisen tai tuloksiin vaikuttavan virheen johdosta voidaan cup-tuloksia korjata jälkikäteen."
|
#2
|
||||
|
||||
Kiitos näistä, onkin odoteltu. Onneksi ei mitään mahdotonta luvassa.
__________________
Ei tarvitse olla hullu, mutta se auttaa. |
#3
|
||||
|
||||
Hyvältä näyttää, oikeita ratkaisuja ootte saanu aikaan.
|
#4
|
|||
|
|||
Saako konepeltiä käyttää apuna korkeiden rastien ottamisessa? Käsittäisin että ei. Kun kerran korkeista rasteista ruvettiin puhumaan niin kysytään samalla mitkä osat katolla lasketaan osaksi autoa? Onko esim vararengas, rampit katolla lisävalohässäkkä tms vai onko ylin kohta kattopelti/turvakaari?
|
#5
|
|||
|
|||
Sääntö tulee siten muotoiltuna, että ainoastaan sivuovet ovat sallittu, eli ei konepeltikään. Normaalistihan tuo tulkinta on mennyt siten, että auton kiinteät osat ovat korkeudenpuolesta kelvanneet ja niihin on laskettu myös safaritelineet, lisävalohässäkät ja vastaavat. Rampeista rakennettu A-tikas katolla ei tule kelpaamaan:)
Lainaus:
|
#6
|
||||
|
||||
Jaahas tätäkin lajia aletaan sitten tappamaan säännöillä. Kypärä päähän joka äijälle vielä ettei tule kuhmuja.
|
#7
|
||||
|
||||
No, tää selventi siis sen että jos suzukilla ajan tulevana vuonna niin miehitys tulee olemaan 1+1!
muuten vaikuttaa ihan ok muutoksilta, jääpähän tuo luukkukikkailukin kokonaan pois. |
#8
|
||||
|
||||
Lainaus:
Safaritelineethän on yhtä lujasti autossa kiinni yleensä kuin on ovet ja muut luukkuset. Tai kiinteästi. Tai jotain... ehkä mutta joojoo
__________________
X--------------?---------------X--------------?---------------X Videoita -> http://www.youtube.com/user/SuurJuomari |
#9
|
||||
|
||||
Ilmeisesti Mikan kannanotta ei liittynyt rastien ottamiseen tai ulottuvuuden puuttumiseen...koska se ei ole koskaan ollut ongelma. Veikkaanpa että kyse oli kaariin ja takapenklillä matkustaviin liittyvissä asioissa...
__________________
Se, että olet vainoharhainen ei tarkoita sitä, etteivät ne kuitenkin olisi perässäsi. |
#10
|
||||
|
||||
Toi oli hyvä lisä että kaaret pitää olla oikeesti turvalliset. Jos jollekulle turvallisuus on sivuseikka niin kandee kattoo peiliin..
__________________
Broken Back Team #1 |
#11
|
||||
|
||||
Ihan perus salpakoukku, eli http://www.haklift.com/images_tuoteluettelo/SALK.jpg on varmaankin suljettu. Mutta mites sitten jos/kun tuo salpa menee rikki, pitääkö vaihtaa uusi koukku heti vai onko armonaikaa? Tarkoittaako myös sitä että vain suljettu koukku on sallittu, eli avoimet koukut kielletty? (esim 2 vetopistettä taaksepäin, toinen suljettu ja toinen avonainen)
Jos suzukiin mahtuu 3 ukkoa, niin eiköhän bj:hin mahdu ainakin saman verran.. PS. onko ihan mahdotonta siivota noita anonyymejä pois, että pysyis edes yksi topic asiallisena?
__________________
Harbor Cruisers |
#12
|
|||
|
|||
Asioista mitään ymmärtämättä täytyy kysäistä että mikä noissa vetopisteissä on hankalaa? Unpinainen korvake + sakkeli niin lain kirjain täyttyy ja taatusti kestää jos malttaa vaan toteuttaa. Eikä mikään mahdoton käyttää... Ja siihen voi laittaa liinan valmiiksi kiinni ennen suonsilmään ajoa, helpompi sitten nostaa kaivurilla pois kun ei tartte ukon sukeltaa...
Jos tykkää pelata niitten avokoukkujen kanssa niin kukaan ei ole kieltänyt laittamasta koukkua liinaan liinni. Millisekuntitaistelussa taatusti nopea käyttää... Ja kiire loppuu taatusti samalla tavalla jos lipsahtaa väärässä paikassa irti. |
#13
|
||||
|
||||
tälläinen salpakoukku ei ainakaan heti hajoa hintaa noin 30 e riippuen paikasta mistä ostaa. |
#14
|
||||
|
||||
Turaoffia ei kaiketi sitten ole tulevalla kaudella?
__________________
www.mitsubishi4wd.com |
#15
|
|||
|
|||
__________________
Pitikö se sinne nyt ajaa? |
#16
|
|||
|
|||
Moi,
> Jaahas tätäkin lajia aletaan sitten tappamaan säännöillä. Kypärä päähän joka äijälle vielä ettei tule kuhmuja. Kovasti yritetään... (not). Sua just ajateltiin (eiku), kun tiedetään että et osaa laittaa umpikoria paikoilleen ja/tai laajentaa turvakehikkoa kattamaan takapenkkiläistä/läisiä (vaimitensenytoli). <kukin lisää tähän tarvittavat hymiöt> Helppolukuisemmin: ajateltiin sekä sitä että mitä se on, ja miltä se näyttää. Esim. avolavalle pultattu penkki jolla on jonkinlainen turvavyökötöstys näyttää sivullisista(kin) varmasti aika karsealta siirtymillä, ja jos auto menee ympäri *) eikä ole koria/kaaria suojana niin huonostihan siinä käy. *) vaikeassa paikassa appari tuskin istuu sillä jakkarallansa, mutta esim. siirtymällä kuskin nukahtamisen takia ojaan ajo, tai raidetangon katkeaminen kovasta vaihdista (ainakin yksi tällainen tapaus tulee mieleen, auto pysyi pystyssä mutta paksuja puita meni nurin). -Paavo |
#17
|
|||
|
|||
Missähän päin Himalaja 24h järjestetään?
|
#18
|
||||
|
||||
toi rungon lyhentäminen onkin nerokas sääntö , varmaan ykskään orkkis auto täytä tota jossei ole mitään pelivaroja 1mm vai 5cm saa puutua?? no suzuki miehet saa taas toisiaan nokkitella.
|
#19
|
||||
|
||||
Mikkelissä olettaisin.
|
#20
|
||||
|
||||
Ristiinan kupeessa himalanpohjassa .
|
#21
|
||||
|
||||
kyllä toi orkkis karkas niin käsistä, että toi rungon lyhentämisen kielto on ihan hyvä asia. ei noissa orkkis autoissa ollu enää mitään orkkista...
|
#22
|
|||
|
|||
onko?
No onkos FINLAND TROPHY 2010????
|
#23
|
|||
|
|||
Missä autossa rungon lyhentämisestä olis hyötyä? Tulee mieleen joku hj joka ei pärjää orkkiksessa vaikka ois kuinka paljon lyhennetty lain puitteissa. Sensijaan menestyneiden lyhyiden suzukien runkoja ei edes voi lyhentää. Vai mitä autoja uudella säännöllä halutaan ensisijaisesti rajoittaa?
|
#24
|
||||
|
||||
lj.t rj.t, suikkeli...
ei ole finland trophyä tänä vuonna. vastailen, vaikka en komiteaan kuulukkaan |
#25
|
||||
|
||||
Ettei sinne orkkikseen tulis muita kuin suzukeja
__________________
Harbor Cruisers |
Luokat |
offroad suunnistus cup |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Off-Road Suunnistus Cup 2009 | Mylppy | Tapahtumat | 13 | 13.12.2009 16:44 |
Off Road suunnistus säännöistä ? | xJ-4x4 | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 13.09.2009 17:44 |
Off-Road Suunnistus Cupin Nettisivut auki | Käyttäjä | Tekniikka & Jutustelu | 22 | 11.01.2009 23:48 |
Off Road Suunnistus / Ajopäivät Tervakoskella | offipete | Tapahtumat | 13 | 18.09.2007 17:41 |
Off-Road Suunnistus-CUP | Paavo | Tapahtumat | 193 | 06.09.2006 08:01 |