|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
Taas yksi HJ-60 ikuisuusrojekti (33 renkaat)Alkaa olla jo niin paljo kysyttävää et aattelin pistää tulevasta "käyttis" rojektista juttuu. Sekun on sellanen juttu että kaupasta ei saa kunnon autoja ees käyttöautoksi niin kaiken joutuu itte rakentelmaan tai ainakin muutelemaan mieleisekseen. Tämähän on sellanen ikuisuusrojekti joka on saanut väistyä koko ajan räkytäkyn entraamisen takia. Nyt pistin kuitenkin räkyttimen jäähylle ja puuhastellaan taas hetki tämän kanssa. Ostin tämän 1984 HJ-60 ilman akseleita ja jakolaatikko osissa jo 2006 keväällä arttuperkule nimimerkiltä (kelpais muuten se pohjapanssari vieläkin). Hain raadon jyväskylästä kaverin dynalla joka oli ikumuistoinen reissu sekin. B moottorin puhdittama dyna oli aika elämys. Alku tuntu pikkasen hankalta kun varmaan ekaa kertää eläissäni ajoin rattivaihteisella. No jonkun kilometrin ajettuani ja kiroiltuani et ei helvetti niin sitten löytykin arpomalla vitos vaihde tolpasta ja homma alko sujumaan. No ei siin ky jyskälään ja hj lavalle. No takastullessa sitten kytillä oli ratsia ja tiensivuun. Ekana ihmeteltiin kantavuuksi mut ne riitti onneks. Mut sit ei löytynykkään rekisteriotetta mistään. Ei se viel mitään mut sitten kun kattovat tiedot koneelta niin verotkin oli maksamatta ja tämä siis laina auto. No ei siinä sitten muuta kun kilvet irti mut onneks sai ajaa himaan eikä tullu ees sakkoja. Kotimatkalla huimin paikka oli joku pirun pitkä ylämäki jossa dynalle sai tarjota pienintä pykälää ja hetken tuntu et näihköhän hyytyy. No saatiin se sitten kotiin lopulta ja lavalta nostaessa vielä hajotettin takalasikin. Hyvää täs autossa oli se että se on 3+3 paku ja SOA+33" otteessa. Myös mekaaninen vinssi oli upotettu hieman järkevämmin keulaan. Palkkihelmat ja putkipuskurit oli joku rakennellut myös. Vaikka auto oli ilman akseleita niin siinä oli ollut lukkoakselit soalla ja niiden lukkovivustot löytyi vielä ja muutenkin kaikki oli valmiina soa akseleita varten. No ei tälle rojektille sit oikeen jääny aikaa alituisen bjn rassaamisen takia. Ainoo mitä tohon sai tehtyä niin otin yhest toisest roju hjsta akselit ja sheivasin siit kiinnikkeet pois ja ne heitettiin auton alle hämyyn. Joitain osia hankin myös kuten bolt on highsteer kitin jenkeistä. Sit se vaan makas pari vuotta... HJ 2006 keväällä. Auto haku kunnossa. 2Hkin oli vasta sisäänajettu. Sit vasta 2008 syksyllä taas tuli uutta virtaa rojektiin kun kaverilta ostin 1989 vai 1990 HJ-61. Melko rumat noi nelikanttivalot mut ne voikin heittää romukasaan ja käyttää kauniita pyöreitä. Täs oli auravarustus mut kaveri riisu itte auran pois mut pumppu ja muu hytoliikka jäi. Peräskin on kiinnikkeet jollekkin soritusjutulle. Tää 61 kävi tosi nätisti mutta ei hievahtanutkaan ja epäiltiin jonkinlaista kytkin vikaa. Hyvää tässä oli vain 305000 ajettua kiometriä. No eihän se hievahdakkaan kun levy on tämmönen No ei siin sit mitään kun uutta kytkinpakettii tutkimaan ja tilasin sitte vilä syksyllä 2008 australiasta uuden exedyn safari tuff paketin jonka pitäs olla vähän vahvempi kun vakion (luvataan jopa 50% enemmän kestoo). Tekniikan vaihtoo alottelin 2008 loppuvuodesta. Käytännössä sillon vaan purin 61 palasiks. Tais olla vast nyt kesällä kun sain vihdoin vaihdettuu 61 kojelaudan ja johtosarjan kuuskymppiseen ja vanha 2H nostettin pois keulalta. Kytkin meni 12-htn perään vasta syksyllä 2009. Velipoika teki keskitystyökalun ja ekaa kertaa eläissäni käytin sellasta. Aikasemmin laitettu aina silmämääräsesti. No sit vihdoin pääsin 61 akseleiden kimppuun ja vähän aikaa katottuani päätin heittää rumpujarrut romukasaan minne ne kaikki kuuluukin. Levyks otettin hiluksin levy joka nyt laitettiinkin navan päälle ja patrol satula kiinnitetään pienillä pultattavilla kiinnekeraudoilla vakio kilven pultteihin. Näin minimoidaan muutoksen. Ainoastaan napakappale piti sorvata pienemmäksi että levy mahtuu päälle ja levyn keskireikä isommaksi. Aikasemmassa bj toteutuksessa levy oli navan takana ja sen takia piti käyttää etunavan pyöränpultteja ja noin 5mm spaceria. eikä tässä vielä kaikki, en vielä päässyt edes niihin kysymyksiin asti eli tarinointi jatkuu huomenna...
Viimeksi muokannut mikjus : 15.12.2009 13:58 |
#2
|
||||
|
||||
hitto, helppo se on tehä ku on sorvi ja taitoa
__________________
-BJ-40 -hilux ln110 ex -Land Cruiser HJ-45 ex -hilux ln65 ex http://www.pahama.com |
#3
|
||||
|
||||
Ja viitseliäisyyttä, kunnon talli johon auto mahtuu kokonaan sisälle.
|
#4
|
||||
|
||||
Ja sitten etuakselin kimppuun. Jarrukilvet mäkeen putkineen ja umpiruostuneet jarrusatulat lekalla irti. Moponetistä hain uudet delco remy merkkiset satulat. Highsteer kitti on ollut kaapissa odottamassa tätä rojektia jo vaikka kuinka ja kauan. Setti tuli joskus jenkeistä kun laalaa tilaili suzuki roinaa. Setin merkistä ei mitään hajua mutta varsissa lukee MC. En siihen muuta keksi kuin marlin crawlerin? Tangot on tukusaa putkea ja raidetangonpäät hdj-80. Tässä vetotanko myös hdj-80 päillä eli sektorivarsi on myös uusi.
Spring overia kun tehdään niin cut&turn eli leikkaa ja käännää on tietty edessä. Ja liikkuuhan ne kun olkalaakerien pesien läpi suzukin vetarilla kääntää. Perjantaina auto vedettiin ekaa kertaa meitin talliin ja 12ht nostettiin keulille. No eihän sekää sitten ihan sinne niin vaan mennyt vaan moottorin korvakkeet ja ohjaustehostimen pumppu rautoineen piti ottaa vanhasta 2H moottorista. Lauantaina sain näperreltyä laatikon kannakepalkit ja nippelit kiinni. Taka-akseli on myös jo kiinni lukuunottamatta iskareita. Tänään jos saataisiin etuakseli kiinni ja auto rullaamaan että sen saisi tallista ulos. Muutama muukin projekti kun odottelee vuoroaan niin näitä joutuu tekemään kun pystyy. Kun on niin pieni talli. No ulko oloissakin jos vaan kelit on siedettävät voin näprätä tätä ja koittaa konetta tulille. Kunhan vaan saan sähköhelvettiin jotain tolkkua ja akut takakonttiin. Hokasin just että onneks on yks kaverin 61 pihassa ja voin käydä siitä tukimassa mihin mikäkin johto ja purkki tulee. 61 sisusta miellyttää omaa silmääni enemmän kuin vakio 60. Pikkasen vaan haisee auto homeelle kun niin kauan seisonut. Millä lie hajun saisi pois? Sitten ensimmäisiä teknisiä kysymyksiä. Kaasuvaijerit on erilaisia ja toi kuvassa oleva 60 oma ei yllä 61 vivulle eikä vaijerin pääkään ole oikeanlainen. Tutkin josko 61 vaijerin polkimineen olisi voinut vaihtaa mutta rintapellistä puuttuu vaijerin reikä. Visioin tuon niin että yhyttää tun rintapellissä olevan vivuston perään 61 vaijerin jollain sovituksilla. Kuinkas muut on tämän tehneet? Kysymys #2 koskee takajarruja. Onko kukaan tehnyt levyjarruja taakse? Tässä kun on vielä toi joku ihme kuormaventtiili josta tulee varsi taka-akselille niin voiko sen heittää mäkeen vai toimiiko myös levyjen kanssa? Muuten kuvittelin hanskaavani tämän niin että poistan residual valven ja korkeintaan joudun laittamaan säädettävän rajotinventtiilin takapiiriin. Käsijarru tulee jakolaatikon kardaanin laippaan. Liitän tähän muuten hyvän jutun pätkän residual valvesta levyjarruilla ja jarrujen lukkiutumisesta kun ne kuumenee. Itselläni oli joskus tämä ongelma kohtuu pitkäänkin kun unohdin poistaa ko. venttiilin. ------------------------------------------------------------------------ We may as well start with the residual valve, because it is the first one that should be determined whether or not it is needed. This valve does exactly as its name suggests. It keeps a pre-determined amount of residual pressure in the line after you remove your foot from the brake pedal. This aids in preventing excessive pedal travel as well as insuring consistent height to the pedal. In a drum brake, heavy return springs are present to pull the shoes away from the drums. When not in use, the shoes are pulled back until they rest on a centering pin, usually located at the 12:00, or top position, on the backing plate also holding the wheel cylinder. In order to avoid the excessive pedal travel to move enough fluid from the master to activate the shoes, a 10-12 pound residual valve is installed in the line. Sine the return springs are stronger than the 12 pound valve, the shoes are pulled away from the drum in spite of the resistance so no brake drag results. A disc brake system, however, cannot tolerate this kind of pressure, as it would cause the pad to rub the rotor even when your foot was off the brake pedal. 10-12 pounds of line pressure on a disc brake will cause detrimental drag and a tremendous decrease in pad life. Worse yet, if the vehicle is driven at a consistent speed, the temperature will climb, due to this drag. This will cause the pads, rotors and brake fluid to swell causing lockup. At that point, the only way the brake system will release is for everything to cool back down. Kysymys #3 Hj-61 on tankkiin paluulinja mutta 60 ei. Mitä teen vai vaihdanko koko 61 tankin? Viimeksi muokannut mikjus : 13.12.2009 11:18 |
#5
|
||||
|
||||
osta uusi 61 tankin imuputki maksaa jonkun kympin ja on yksi vuotokohta samalla vähempänä.
|
#6
|
||||
|
||||
1. Mää ainaki liitin vaan sen 61 vaijerin siihen rintapellin vivustohärdelliin ja hyvin on toiminu.
Mulle kyllä kelepais sieltä romukasasta ne inhottavat nelivalokeulan osat.. |
#7
|
||||
|
||||
Lainaus:
Itse tarvitsisin 2X pelkän kytkinlevyn & painelaakerin sekä HJ61:seen että BJ 40:seen, mistä kannattaisi ottaa ja onkohan isoja hinnan eroja? |
#8
|
||||
|
||||
Oisko ollu jotain 300-350e kaikkineen mut toi meni jotenkin tullin ohi ja tuli suoraan postiin.
|
#9
|
||||
|
||||
Siinä se paluulinjan haaroitus. Kaippa tää sitten toimii.
|
#10
|
|||
|
|||
Mulla on BJ:ssä 12ht ja PA linja haaroitettu samalla tavalla, hyvin pelaa. mites käsijarrun toteutus?
__________________
WWW.RASKAS.FI |
#11
|
||||
|
||||
Levykässäri jakolaatikon perään. Nyt houkuttas tehdä jollain vahvemmalla mekaanisella satulalla kuin wilwood mutta mikä olis tarpeeks pieni. Hitto kun näitä pitäs tehdä vielä kaksi kun berttaankin on uus laatikkopaketti tulossa tulevaisuudessa.
|
#12
|
|||
|
|||
soa korotuksesta...
onko tuo korotus laillinen? ku ite pitäs tehä kans.
|
#13
|
||||
|
||||
Onhan se laillinen..leimamies sen ainakin hyväksyy ja kirjottaa otteeseen
|
#14
|
||||
|
||||
Renkaat ei ole myynnissä koska tämäkin projekti ehkä joku vuosi valmistuu. Tässä joku päivä tajusin että hitto tuokin tuolla mäellä ruostuu mutta täytyy se varmaan kohta ottaa työn alle. Talliin vaan pitäisi saada rakennettua lämmitys systeemi niin voisi tehdä sitä vaikka ulkona paukkuisi pakkanen.
Korotus tosiaan laillinen mutta lehdet kai pitää käytännössä olla ihan suorat. Tämä hj on tosi matala kun vertaa moneen muuhun. |
#15
|
|||
|
|||
mulla pakat on jo väärin päin kaarella eli ei pitäis olla ognelmaa.
|
#16
|
||||
|
||||
Viimenen niitti tälle projektille tuli kun myin moottorin burtonille, rahapula iski ja löyty vielä ruosteisempi ja vanhempi ikuisuusprojekti . Verojuttujen muututtua tämä ei ollut enää ylihyvä veronkierto auto ja tilalle tuli lopulta ruttutukku kzj95.
Akselit,renkaat, laatikot, vinssi? yms. hilppeet jää mulle. Voisin myydä hylsyn pois jos jotakin kiinnostaa esim. paperit, tarjouksia kuunnellaan. Otteessa 33"x12.5"x15" renkaat, SOA, 3+3 paku, hj-61 sisusta ja sähköt, takalokarien korjaupalat, paremmat ovet mukana, helmapalkit, palkkipuskurit. |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
ei vittu p...le taas eläköön hurraa..jipii..KHO päätös taas | toyota4x4 | Chit-Chat | 4 | 02.03.2010 17:37 |
Ostetaan 35/14,5/15 Bogger (yksi KPL) | Morjenz | O/M/V Renkaat ja vanteet | 0 | 28.05.2009 13:40 |
taas yksi HJ projekti | limppuHJ61 | Maasturiprojektit | 18 | 02.08.2008 10:04 |
O: yksi 295/75/16 | uretaani | O/M/V Renkaat ja vanteet | 1 | 05.08.2007 22:52 |
toimisko yksi tukivarsi? | jjtp | Tekniikka & Jutustelu | 24 | 29.07.2005 11:15 |