Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 17.10.2009, 15:25
t0m1 t0m1 ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 17.10.09
Sijainti: BayCity
Viestit: 9
Perusasetus

-91 4runner V6 käynnistymisongelmia


Aluksi tervehdys uudelta jäseneltä kaikille!

Ja sitten vinkumaan vinkkiä:
Eksyi käsiin vilenin malliin -91 4runner 3l V6. Ajattelin hävittää suoraa päätä mutta ajettuani vehkeen kotiin oli mieli muuttunut tyystin

Ongelma yksinkertaisesti kylmäkäynnistys: sahauttaa pirusti,puskee bensaa raakana putkeen eli selkeästi saa liikaa bensaa.No normijuttua tähän asti..kun vihdoin käynnistyy ja lämpeää ei tietoakaan mistään viasta.Käynnistyy liki avaimia kilistämällä,ottaa kierroksia normaalisti,ei bensan hajua,ei ylimääräisiä kilinöitä koneesta eli auto täysin kunnossa.Käynnistyy täysin normaalisti myös jos pitää jonkin aikaa lohkolämppärissä.

Entinen omistaja sanoi luopuessaan että siellä olisi joidenkin venttiileiden säätö pielessä (eli kantaa niiden lie pitäisi kun raakaa bensaa putkeen työntää) mutta miten ihmeessä auto korjaantuu lämmittäessä? Ja mitään venttiilien rapinaa ei koneesta kuulu saati muuta ylimääräistä.

Itsestä tuo venttiilihomma kuulostaa aika epätodennäköiseltä,ennemmin epäilisin lämpötila-anturia,viallisia ruiskusuuttimia...tai..? Voisko olla jopa niin simppeliä kuin tulpat..

Mutta mitä antavat tuomioksi 4runner/toyo miehet tähän? Saattaa olla että unohdin kertoa jotain olennaista mutta lisätietoa tarvittaessa. JA kiitokseni jo etukäteen!

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 17.10.2009, 15:43
-Captain-:n Avatar
-Captain- -Captain- ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 20.10.06
Sijainti: Imatra, Finland.
Viestit: 1.191
Perusasetus

tervehdys vaan sinnekin ja tervetuloa palstalle

meillä on ollu jo 2 vuotta emännän kauppakassina runneri ja mitään kylmäkäynnistysongelmia ei oo ollu mut toisaalta esim.tulpat on vaihdettu 10tkm välein.. ja nyt kun tuo tulppien vaihtoväli alkaa olla taas ajankohtainen on auto alkanut nykiä tasaiseen kiihdytettäessä..

ja siit kylmäkäynnistysrikastimesta tai mikä nyt onkaan, niin kyllä tuo meidän auto aina käyntiin lähtee hyvin mut varmaanki aika paljon se sitä lisäbensaa antaa ku tuo käy ainaki minuutin tai pari lähes 2000rpm..
__________________
Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec 4x4
Audi A6 C7 3.0TDI QUATTRO
SUZUKI KING QUAD 4x4 750 -09 varustettuna LITEFOOT telasarjalla
-Dodge Ramcharger (offi-projekti)
-Nissan Patrol SOA vm-88
-Scania 92RML vm-87 EX-Autokoulu "MC DONALDS"
+liuta muita harraste ajoneuvoja

WUOKSI OFFROAD
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 18.10.2009, 06:35
Onki:n Avatar
Onki Onki ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.08.08
Sijainti: kuopio
Viestit: 96
Perusasetus

itsellä sama vika! seisoi pitkään ja sen jälkeen ei oo pelannu
itse mietin "ryyppyä" kun muuten pelaa normaalisti? vielä tuossa on akut riittäny sahata
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 18.10.2009, 12:34
t0m1 t0m1 ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 17.10.09
Sijainti: BayCity
Viestit: 9
Perusasetus

Onko ihan samat oireet?

Sen tiedän että tuo oli ollut merkkihuollossa (valohoidossa?) ja siellä oli ventiileitä säädetty, MUTTA ed.omistajan mukaan olivat siellä sanoneet ettei niillä ole sopivia paloja että olisivat saaneet "ihan kohdalleen"

Tämän jälkeen oli kuulema toiminut jonkun aikaa. Mutta miksi ihmeessä maksaa työstä jota ei oltu tehty loppuun jos ei ollut sopivia paloja?? Merkkihuollossa

Yhäkään en jaksa uskoa tuohon venttiilivikaan...no ennenkuin joku sen täällä sanoo sitten on vissiin uskottava vaikka ei mahdu päähän nyt millään noiden oireiden perusteella..
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 18.10.2009, 17:47
Onki:n Avatar
Onki Onki ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.08.08
Sijainti: kuopio
Viestit: 96
Perusasetus

samat oireet.. vika on jossain rikastinpiirissä uskoisin en ole itse jaksanut vielä tutkia. ei se ainakaan itsekseen poistu vuodenpäivät tehnyt samaa
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 18.10.2009, 22:48
t0m1 t0m1 ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 17.10.09
Sijainti: BayCity
Viestit: 9
Perusasetus

Hmm...eikös rikastinpiiriä tms ohjaa ruiskun ohjausboxi joka saa taas tiedon moottorin lämpötila-anturilta? JA missä tuo anturi runnerissa sijaitsee? Siinähän on erikseen tietty lämpömittarin anturi ja sitten tuo ohjausanturi ja niitä on vissiin neljää erilaista?

Ja kiitoksia vastanneille,lisää arvauksia/tietoa kaivataan

T
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.10.2009, 06:25
Onki:n Avatar
Onki Onki ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.08.08
Sijainti: kuopio
Viestit: 96
Perusasetus

juu ei toimi oma lämpömittarin anturikaan! se on imusarjassa lähellä tulipeltiä liekkö siellä sit vika tai seuraus??
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 19.10.2009, 06:55
mielipuoli:n Avatar
mielipuoli mielipuoli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 15.12.08
Sijainti: Imatra/juva
Viestit: 438
Perusasetus

Epäilisin itse että kans että vika löytyy sieltä rikastimesta. Omassa autossa toimii ihan normaalisti eli kylmällä käynnistettäessä käy 2000rpm kunnes kone lämpenee vähän. itellä oli joskus 2.8 v6 passat ja siihen ilmes saman tapainen vika. Kylmånå ja lämpimänä lähti hyvin käyntiin mutta jos kone oli ns. Haalea niin hulvas pentsiiniä ihan älyttömänä ja ei vittu räjäyttämälläkään käyntiin. Vika löyty jostaki anturista joka tunnistelee lämpöjä
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 19.10.2009, 10:28
t0m1 t0m1 ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 17.10.09
Sijainti: BayCity
Viestit: 9
Perusasetus

Yap...nyt alkaa haista että ollaan lähellä ratkaisua

Onki minun mielestä tuossa on kaksi anturia,mittarille ja ohjaukselle oma? Eli missä toinen ja kumpi sitten ohjaa rikastinta.Vaiko molemmat

Pikaiseen vilkaisin motonetin saittia ja siellä tarjoiltiin eri värisiä (lie lämpöarvot tms merkitty eri värein) antureita, joten eri vuosimallin myllyissä sitten käytetty erilaisia tunnistinantureita luulen.

T
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 19.10.2009, 11:03
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Itsellä on ollut sama vika jo kolmatta vuotta. Aloitin halvimmasta päästä ja vaihdoin lämpätila- ja "ryypyn" ajastinanturin. Ei tulosta :/. Tällä viikolla tulee sit se kallein osa eli kylmäkäynnistyssuutin. Ilmoittelen sit miten käy... Ps. Saattaa myös olla pa-paineensäädin joka vuotaa...
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 19.10.2009, 11:10
Reetu:n Avatar
Reetu Reetu ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.02.05
Sijainti: Ruokolahti, Finland.
Viestit: 3.536
Perusasetus

Suht vastaavat oireet tuli toiseen nipponin kutvoseen, kun bensapaineensäädin oli menny tukkoon eikä päästänyt aineita takas tankille. Seurauksena se, että suuttimet eivät jaksaneet pitää vaan kusivat aineet läpi.
__________________
RUMARACING Esla T4
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 19.10.2009, 13:12
t0m1 t0m1 ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 17.10.09
Sijainti: BayCity
Viestit: 9
Perusasetus

Nyt alkaa vaihtoehtoja tulla hyvään tahtiin..nyt kun vielä keksii mikä on oikea

T
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 19.10.2009, 17:45
mielipuoli:n Avatar
mielipuoli mielipuoli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 15.12.08
Sijainti: Imatra/juva
Viestit: 438
Perusasetus

eikös se tulvis lämpimänäkin samanlailla jos ois sama vika mikä reetulla??
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 20.10.2009, 02:57
t0m1 t0m1 ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 17.10.09
Sijainti: BayCity
Viestit: 9
Perusasetus

Yep...näin voisin kuvitella..Reetu tietää tarkemmin?

T
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 23.10.2009, 19:09
Kantopommi Kantopommi ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 24.09.09
Sijainti: Eura
Viestit: 2
Question

Kylmästarttia


Jossain UsA:n sivustolla oli tällanen teksti " Quote!"

I've got a 89 4 Runner 22R with a big cold start problem, got to crank more then 10 times before it start and this only append at freezing temperature.I'm looking also for the resistance of the cold start injector and the coolant temp. sensor or any other informations.I already change the fuel filter and tuned up.

Thank you,
Frank

Answer
The cold start injector should have a resistance of 2-4 ohms. Also check the cold start time switch which controls the cold start injector, it's resistance should be 30-50 ohms below 50 degrees F, 70-90 ohms above 77 degrees.
Remove the cold start injector from the intake chamber and leave the fuel line and electrical connector hooked up and crank the engine over, there should be fuel spray from the injector while cranking.

ELi jotain kylmä käynnistys suuttimen vastus? mittauksia ,,,, ?

JA lisää vielä samassa --

QUESTION: my 1991 6 cyl 4 runner has starting problems and can happen at any time. it will start with starter fluid and runs fine it is not the cold start injector as this works fine

ANSWER: Grant,
Cold start injectors only work when the engine is cold. I've never seen one bad on a Toyota. Anyway sounds like a coolant temp sensor on the engine. They send goofy signals to the computer when their bad. They get gunked up and cause starting problems when engine is cold or warm, their easy to check with an ohmmeter,(resistance hot and cold).

Starttispraylla ovat käynnistäneet.... ja jotain jäähdyttimen lämpötila anturia epäilee et näyttää liikaa / vähän joten liian vähän / liikaa bensaa starttiin ,,, jotain...
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 24.10.2009, 00:09
t0m1 t0m1 ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 17.10.09
Sijainti: BayCity
Viestit: 9
Perusasetus

Joo kylmäkäynnistyssuuttimen mittaus siinä neuvotaan sekä sen ohjauskytkimen (mikä se sitten suomalaiselta nimeltään onkaan).

Ja tuo alempi viittaa jälleen jo useasti epäiltyyn moottorin lämpötila-anturiin. Joten nyt kun selviää MISSÄ tämä anturi sijaitsee niin hopi hopi motonet:tiin Kun ei minusta yhäkään ole sama anturi kuin lämpömittarin anturi jonka sijainti jo selvisikin

Kiitoksia taas vastanneille..

T
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 24.10.2009, 16:59
Kantopommi Kantopommi ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 24.09.09
Sijainti: Eura
Viestit: 2
Question

Anturi lienee...


Samassa sivustossa lisää "

The coolant temperature sensor is on the water bypass outlet next to the cold start injector. When the engine is cold the resistance will be in the 20k range, when the engine is hot it will be in the 0 to 1k range. See Haynes manual #92075 page4-11.
Attached Files
File Type: pdf comp.pdf‎ (29,8 Kt, 257 lukua)
File Type: pdf engineco3VZ-E.pdf‎ (26,0 Kt, 318 lukua)
File Type: pdf engineco22R-E.pdf‎ (25,6 Kt, 260 lukua)

Viimeksi muokannut Kantopommi : 25.10.2009 21:57 Perustelu: 2002 malliin Comp.pdf ja moottorien tyypit muissa pdf otsikoissa.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 24.10.2009, 19:22
4runner 4runner ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 18.05.07
Sijainti: Etelä-Karjala
Viestit: 9
Perusasetus

Moottorin ja lämpömittarin lämpötila-anturit sijaitsevat imusarjan alla moottorin takaosassa vierekkäin
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 25.10.2009, 15:42
t0m1 t0m1 ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 17.10.09
Sijainti: BayCity
Viestit: 9
Perusasetus

Huomasin tuon ensimmäisen .pdf alaosassa lukevan 4runner 2002 eli uudempi malli kyseessä?

4runner: vaatiiko imusarjan irroituksen niinkuin voisi päätellä jos alla ovat?

T
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 29.10.2009, 10:36
BSI BSI ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.10.05
Sijainti: Finland.
Viestit: 140
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Itsellä on ollut sama vika jo kolmatta vuotta. Aloitin halvimmasta päästä ja vaihdoin lämpätila- ja "ryypyn" ajastinanturin. Ei tulosta :/. Tällä viikolla tulee sit se kallein osa eli kylmäkäynnistyssuutin. Ilmoittelen sit miten käy... Ps. Saattaa myös olla pa-paineensäädin joka vuotaa...
Ei toiminna....
Ei tarvitse irroitella antureita vaihdellessa mitään. Koneen takaosassa ne näkyy siinä kannen päässä.
http://www.toyodiy.com/parts/
Tuolta on hyvä katsella purkuohjeita.
Itsekin mittailin aikoinaan tuon ajastinanturin ja olevinaan näytti lämmintä konetta -10 asteessa. Tilasin sit uuden ja antoi samat vastukset...
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 29.10.2009, 13:24
t0m1 t0m1 ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 17.10.09
Sijainti: BayCity
Viestit: 9
Perusasetus

No pärkkeles...siis ei auttanut edes tuo kylmäkäynnistyssuuttimen vaihto sulla?

Kai se on sama testiralli itsellä edessä...kiitos taas vinkeistä!

T
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 29.10.2009, 15:02
Lohre Lohre ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.10.09
Sijainti: Koillismaa
Viestit: 117
Perusasetus

Joo...uusi ollaan tällä foorumilla, mutta eiku terkut vaan täältä pohjoisestaki!

Hiljattain laitoin tuollaisen V6 4-runnerin, vm.-90 ja manuskoita ei ole tallessa minkänlaisia, joten uteliaisuuttani kokeilutu ja "säädelty" on.

Kokeilin piruuttani siinä imusarjassa (kaasuvaijerin vieressä) olevaa ruuvia pikkaisen säätää (liekkö tyhjäkäynti säätö) ja ilmamäärämittarin vieressä olevaa ruuvia (seosruuvi ?) täräytin myös pikkaisen suuntaan ja toiseen. Moottorin käytös kylmäkäynnityksen yhteydessä muuttui melkoisesti, mutta palautin säädöt ennalleen kun ei ole varmaa tietoa.

Noilla "vakio" säädöillä hurraa kylmänä melkoisesti kierroksia ~2000. Onko noihin mitään perusasetusta vai pitääkö mittareilla säätää?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty 4Runner 3.0 V6 -90 Hammer__ O/M/V Ajoneuvot 2 27.05.2009 14:35
Myydään 4RUNNER -90 Rekisteröimätön O/M/V Ajoneuvot 1 03.04.2009 22:52
Myyty 4Runner Vm -90 3.0 V6 Offijäbä O/M/V Ajoneuvot 0 04.03.2009 12:04
4runner EEmeli121 Tekniikka & Jutustelu 6 08.08.2007 22:21
M.4RUNNER O/M/V Ajoneuvot 10 20.03.2006 21:47


Sivu luotu: 07:46 (GMT +2).