|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
-91 4runner V6 käynnistymisongelmiaAluksi tervehdys uudelta jäseneltä kaikille! Ja sitten vinkumaan vinkkiä: Eksyi käsiin vilenin malliin -91 4runner 3l V6. Ajattelin hävittää suoraa päätä mutta ajettuani vehkeen kotiin oli mieli muuttunut tyystin Ongelma yksinkertaisesti kylmäkäynnistys: sahauttaa pirusti,puskee bensaa raakana putkeen eli selkeästi saa liikaa bensaa.No normijuttua tähän asti..kun vihdoin käynnistyy ja lämpeää ei tietoakaan mistään viasta.Käynnistyy liki avaimia kilistämällä,ottaa kierroksia normaalisti,ei bensan hajua,ei ylimääräisiä kilinöitä koneesta eli auto täysin kunnossa.Käynnistyy täysin normaalisti myös jos pitää jonkin aikaa lohkolämppärissä. Entinen omistaja sanoi luopuessaan että siellä olisi joidenkin venttiileiden säätö pielessä (eli kantaa niiden lie pitäisi kun raakaa bensaa putkeen työntää) mutta miten ihmeessä auto korjaantuu lämmittäessä? Ja mitään venttiilien rapinaa ei koneesta kuulu saati muuta ylimääräistä. Itsestä tuo venttiilihomma kuulostaa aika epätodennäköiseltä,ennemmin epäilisin lämpötila-anturia,viallisia ruiskusuuttimia...tai..? Voisko olla jopa niin simppeliä kuin tulpat.. Mutta mitä antavat tuomioksi 4runner/toyo miehet tähän? Saattaa olla että unohdin kertoa jotain olennaista mutta lisätietoa tarvittaessa. JA kiitokseni jo etukäteen!
|
#2
|
||||
|
||||
tervehdys vaan sinnekin ja tervetuloa palstalle
meillä on ollu jo 2 vuotta emännän kauppakassina runneri ja mitään kylmäkäynnistysongelmia ei oo ollu mut toisaalta esim.tulpat on vaihdettu 10tkm välein.. ja nyt kun tuo tulppien vaihtoväli alkaa olla taas ajankohtainen on auto alkanut nykiä tasaiseen kiihdytettäessä.. ja siit kylmäkäynnistysrikastimesta tai mikä nyt onkaan, niin kyllä tuo meidän auto aina käyntiin lähtee hyvin mut varmaanki aika paljon se sitä lisäbensaa antaa ku tuo käy ainaki minuutin tai pari lähes 2000rpm..
__________________
Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec 4x4 Audi A6 C7 3.0TDI QUATTRO SUZUKI KING QUAD 4x4 750 -09 varustettuna LITEFOOT telasarjalla -Dodge Ramcharger (offi-projekti) -Nissan Patrol SOA vm-88 -Scania 92RML vm-87 EX-Autokoulu "MC DONALDS" +liuta muita harraste ajoneuvoja WUOKSI OFFROAD |
#3
|
||||
|
||||
itsellä sama vika! seisoi pitkään ja sen jälkeen ei oo pelannu
itse mietin "ryyppyä" kun muuten pelaa normaalisti? vielä tuossa on akut riittäny sahata |
#4
|
|||
|
|||
Onko ihan samat oireet?
Sen tiedän että tuo oli ollut merkkihuollossa (valohoidossa?) ja siellä oli ventiileitä säädetty, MUTTA ed.omistajan mukaan olivat siellä sanoneet ettei niillä ole sopivia paloja että olisivat saaneet "ihan kohdalleen" Tämän jälkeen oli kuulema toiminut jonkun aikaa. Mutta miksi ihmeessä maksaa työstä jota ei oltu tehty loppuun jos ei ollut sopivia paloja?? Merkkihuollossa Yhäkään en jaksa uskoa tuohon venttiilivikaan...no ennenkuin joku sen täällä sanoo sitten on vissiin uskottava vaikka ei mahdu päähän nyt millään noiden oireiden perusteella.. |
#5
|
||||
|
||||
samat oireet.. vika on jossain rikastinpiirissä uskoisin en ole itse jaksanut vielä tutkia. ei se ainakaan itsekseen poistu vuodenpäivät tehnyt samaa
|
#6
|
|||
|
|||
Hmm...eikös rikastinpiiriä tms ohjaa ruiskun ohjausboxi joka saa taas tiedon moottorin lämpötila-anturilta? JA missä tuo anturi runnerissa sijaitsee? Siinähän on erikseen tietty lämpömittarin anturi ja sitten tuo ohjausanturi ja niitä on vissiin neljää erilaista?
Ja kiitoksia vastanneille,lisää arvauksia/tietoa kaivataan T |
#7
|
||||
|
||||
juu ei toimi oma lämpömittarin anturikaan! se on imusarjassa lähellä tulipeltiä liekkö siellä sit vika tai seuraus??
|
#8
|
||||
|
||||
Epäilisin itse että kans että vika löytyy sieltä rikastimesta. Omassa autossa toimii ihan normaalisti eli kylmällä käynnistettäessä käy 2000rpm kunnes kone lämpenee vähän. itellä oli joskus 2.8 v6 passat ja siihen ilmes saman tapainen vika. Kylmånå ja lämpimänä lähti hyvin käyntiin mutta jos kone oli ns. Haalea niin hulvas pentsiiniä ihan älyttömänä ja ei vittu räjäyttämälläkään käyntiin. Vika löyty jostaki anturista joka tunnistelee lämpöjä
|
#9
|
|||
|
|||
Yap...nyt alkaa haista että ollaan lähellä ratkaisua
Onki minun mielestä tuossa on kaksi anturia,mittarille ja ohjaukselle oma? Eli missä toinen ja kumpi sitten ohjaa rikastinta.Vaiko molemmat Pikaiseen vilkaisin motonetin saittia ja siellä tarjoiltiin eri värisiä (lie lämpöarvot tms merkitty eri värein) antureita, joten eri vuosimallin myllyissä sitten käytetty erilaisia tunnistinantureita luulen. T |
#10
|
|||
|
|||
Itsellä on ollut sama vika jo kolmatta vuotta. Aloitin halvimmasta päästä ja vaihdoin lämpätila- ja "ryypyn" ajastinanturin. Ei tulosta :/. Tällä viikolla tulee sit se kallein osa eli kylmäkäynnistyssuutin. Ilmoittelen sit miten käy... Ps. Saattaa myös olla pa-paineensäädin joka vuotaa...
|
#11
|
||||
|
||||
Suht vastaavat oireet tuli toiseen nipponin kutvoseen, kun bensapaineensäädin oli menny tukkoon eikä päästänyt aineita takas tankille. Seurauksena se, että suuttimet eivät jaksaneet pitää vaan kusivat aineet läpi.
__________________
RUMARACING Esla T4 |
#12
|
|||
|
|||
Nyt alkaa vaihtoehtoja tulla hyvään tahtiin..nyt kun vielä keksii mikä on oikea
T |
#13
|
||||
|
||||
eikös se tulvis lämpimänäkin samanlailla jos ois sama vika mikä reetulla??
|
#14
|
|||
|
|||
Yep...näin voisin kuvitella..Reetu tietää tarkemmin?
T |
#15
|
|||
|
|||
Kylmästarttia
Jossain UsA:n sivustolla oli tällanen teksti " Quote!"
I've got a 89 4 Runner 22R with a big cold start problem, got to crank more then 10 times before it start and this only append at freezing temperature.I'm looking also for the resistance of the cold start injector and the coolant temp. sensor or any other informations.I already change the fuel filter and tuned up. Thank you, Frank Answer The cold start injector should have a resistance of 2-4 ohms. Also check the cold start time switch which controls the cold start injector, it's resistance should be 30-50 ohms below 50 degrees F, 70-90 ohms above 77 degrees. Remove the cold start injector from the intake chamber and leave the fuel line and electrical connector hooked up and crank the engine over, there should be fuel spray from the injector while cranking. ELi jotain kylmä käynnistys suuttimen vastus? mittauksia ,,,, ? JA lisää vielä samassa -- QUESTION: my 1991 6 cyl 4 runner has starting problems and can happen at any time. it will start with starter fluid and runs fine it is not the cold start injector as this works fine ANSWER: Grant, Cold start injectors only work when the engine is cold. I've never seen one bad on a Toyota. Anyway sounds like a coolant temp sensor on the engine. They send goofy signals to the computer when their bad. They get gunked up and cause starting problems when engine is cold or warm, their easy to check with an ohmmeter,(resistance hot and cold). Starttispraylla ovat käynnistäneet.... ja jotain jäähdyttimen lämpötila anturia epäilee et näyttää liikaa / vähän joten liian vähän / liikaa bensaa starttiin ,,, jotain... |
#16
|
|||
|
|||
Joo kylmäkäynnistyssuuttimen mittaus siinä neuvotaan sekä sen ohjauskytkimen (mikä se sitten suomalaiselta nimeltään onkaan).
Ja tuo alempi viittaa jälleen jo useasti epäiltyyn moottorin lämpötila-anturiin. Joten nyt kun selviää MISSÄ tämä anturi sijaitsee niin hopi hopi motonet:tiin Kun ei minusta yhäkään ole sama anturi kuin lämpömittarin anturi jonka sijainti jo selvisikin Kiitoksia taas vastanneille.. T |
#17
|
|||
|
|||
Anturi lienee...
Samassa sivustossa lisää "
The coolant temperature sensor is on the water bypass outlet next to the cold start injector. When the engine is cold the resistance will be in the 20k range, when the engine is hot it will be in the 0 to 1k range. See Haynes manual #92075 page4-11. Viimeksi muokannut Kantopommi : 25.10.2009 21:57 Perustelu: 2002 malliin Comp.pdf ja moottorien tyypit muissa pdf otsikoissa. |
#18
|
|||
|
|||
Moottorin ja lämpömittarin lämpötila-anturit sijaitsevat imusarjan alla moottorin takaosassa vierekkäin
|
#19
|
|||
|
|||
Huomasin tuon ensimmäisen .pdf alaosassa lukevan 4runner 2002 eli uudempi malli kyseessä?
4runner: vaatiiko imusarjan irroituksen niinkuin voisi päätellä jos alla ovat? T |
#20
|
|||
|
|||
Lainaus:
Ei tarvitse irroitella antureita vaihdellessa mitään. Koneen takaosassa ne näkyy siinä kannen päässä. http://www.toyodiy.com/parts/ Tuolta on hyvä katsella purkuohjeita. Itsekin mittailin aikoinaan tuon ajastinanturin ja olevinaan näytti lämmintä konetta -10 asteessa. Tilasin sit uuden ja antoi samat vastukset... |
#21
|
|||
|
|||
No pärkkeles...siis ei auttanut edes tuo kylmäkäynnistyssuuttimen vaihto sulla?
Kai se on sama testiralli itsellä edessä...kiitos taas vinkeistä! T |
#22
|
|||
|
|||
Joo...uusi ollaan tällä foorumilla, mutta eiku terkut vaan täältä pohjoisestaki!
Hiljattain laitoin tuollaisen V6 4-runnerin, vm.-90 ja manuskoita ei ole tallessa minkänlaisia, joten uteliaisuuttani kokeilutu ja "säädelty" on. Kokeilin piruuttani siinä imusarjassa (kaasuvaijerin vieressä) olevaa ruuvia pikkaisen säätää (liekkö tyhjäkäynti säätö) ja ilmamäärämittarin vieressä olevaa ruuvia (seosruuvi ?) täräytin myös pikkaisen suuntaan ja toiseen. Moottorin käytös kylmäkäynnityksen yhteydessä muuttui melkoisesti, mutta palautin säädöt ennalleen kun ei ole varmaa tietoa. Noilla "vakio" säädöillä hurraa kylmänä melkoisesti kierroksia ~2000. Onko noihin mitään perusasetusta vai pitääkö mittareilla säätää? |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty 4Runner 3.0 V6 -90 | Hammer__ | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 27.05.2009 14:35 |
Myydään 4RUNNER -90 | Rekisteröimätön | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 03.04.2009 22:52 |
Myyty 4Runner Vm -90 3.0 V6 | Offijäbä | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 04.03.2009 12:04 |
4runner | EEmeli121 | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 08.08.2007 22:21 |
M.4RUNNER | O/M/V Ajoneuvot | 10 | 20.03.2006 21:47 |