|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Jeep Wrangler TJ:n tiivisteetTervehdys! Olen ostamassa itselleni Jeep TJ:tä jossa nykyisen omistajan mukaan etu- ja taka-akselin (kardaanin puoliset) öljytiivisteet falskaavat sekä takakardaaniin "liitosristi". Tämän lisäksi ohjaustehostin tiputtelee öljyä. Onko kyseessä normaali Jeepin "ominaisuus" ja mitä tuollaisen korjaus suunnilleen maksaa? Kiitoksia avustanne jo etukäteen! T. Noviisi
|
#2
|
||||
|
||||
Vaihda osat itse niin säästät PITKÄN pennin, ja osat jostain tarvikeliikkeestä niin et maksa itseäsi kipeäksi. Aika helppoja vekottimia pelata nämä Jeepit..
Stefan vaihdossa per akseli menee ~20-60min, taidoista ja työkaluista riippuen, stefa maksaa muistaakseni kympin verran. Takakardaanissa ainoa paikka mistä on mahdollista vuotaa öljyä on jakolaatikossa oleva liuku, eikä senkään stefan vaihto kovin hankala homma ole. Ristikosta ei todellakaan voi öljyä tippua, siellä ei ole mitään muuta sisällä kuin vaseliinia (mikä kyllä saattaa toisinaan roiskua kardaanin pyöriessä auton pohjaan). Ohjaustehostimen tiputtelu riippuu siitä mistä se tippuu, mutta olettaisin sen olevan joku kohta tehostimelta simpukalle menevissä letkuissa. Tsekkaa paikka niin siitä selviää, letkujakin saa eikä tainneet olla kovin mahdottomat vaihtaa. |
#3
|
|||
|
|||
Kuvia öljyvuodosta
Kiitos vastauksesta! Tässä vielä pari fotoa öljyvuodosta.
T. Noviisi |
#4
|
||||
|
||||
Jeps, ei ole kovin vaikea vaihtaa perän stefa tuolta kohdalta - ei tarvitse irrottaa muuta kuin kardaani ja yoke.
Hommassa on oikeastaan vain kaksi asiaa mitkä on hitusen vittumaisia ja pitää olla tarkkana: yoke voi olla himppasen vittumainen irrotettava välillä, koska kiristysmomentti tehtaalla sille on jotain 300-400Nm luokkaa (jotta krymppirengas puristuu kasaan ja pinionin laakeri tulee kiristetyksi oikeaan momenttiin). Toinen on yokea takaisin kiinnittäessä: yoken pulttia EI (!!!) saa kiristää liian kireälle! Muuten pinionin laakereiden esijännitys menee liian tiukaksi ja laakerit hajoaa ennenpitkää. Käytännössä sitä ei tarvitse vääntää kuin "sopivasti näppituntumalla", reilusti löysemmälle kuin esim. pyöränpultit. Ja ruuvilukitetta väliin niin ei löysty. Tässä on aika hyvä linkki kuvineen hommasta, jos englanti taipuu: http://www.jeepingsingles.net/tech/pinionseal.asp |
#5
|
|||
|
|||
Moi EMO1971.
Osta ehjä Wrangleri minulta, niin säästyt perärempalta. Saat muutenkin parempikuntoisen pelin ja rahoillesi enemmän vastinetta! http://www.nettiauto.com/jeep/wrangler/2718224 Kannattaa tsekata myös tuo yoken ja pinionin kunto, hioa tarvittaessa tai vaihtaa. Jos kovasti kulunut niin alkaa todennäköisesti vuotamaan uudestaan. Mikko
__________________
www.fjdc.org |
#6
|
|||
|
|||
Kiitos!
Kyseessä on perheen kolmosauto, joten erittäin hieno Jeeppisi on budjettiini nähden lian kallis. Tosin jos myyt sen 10.000 eurolla, niin kauppa voidaan kätellä huomenna
Kiitos kuitenkin vinkeistä. T. Marko Lainaus:
|
#7
|
|||
|
|||
Kiitos ohjeista ja linkeistä Timo!
T. Marko Lainaus:
|
#8
|
||||
|
||||
Eihän tuo edes vuoda, toihan hikoilee....
|
#9
|
||||
|
||||
Totta tuokin, sehän vain merkkaa reviiriänsä ...ainahan nuo vähän tuppaa vuotamaan sieltä sun täältä, taitaa olla melkein mahdoton saadakkaan tiiviiksi muutakun käärimällä koko auton elmu-kelmuun...
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostettu jeep wrangler yj 89 | saberi | O/M/V Renkaat ja vanteet | 3 | 23.12.2008 16:33 |
Myydään Jeep wrangler -90 | Pexi | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 20.11.2008 19:26 |
Myydään M:Jeep wrangler | Rekisteröimätön | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 03.08.2008 16:41 |
jeep wrangler | f250 | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 23.12.2007 19:34 |
M: Jeep Wrangler 2.5 -90 | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 05.03.2006 14:05 |