|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
Tubeless renkaan "paistettavat" paikat?Hitto kun rupee taas joka reissu pokkerit possahtelemaan ja sisäkumeja en tahdo laittaa. Kysymys onkin nyt että saisinkohan tässä nyt jostain Lahdesta vielä sassiin sellasia kunnon kumipaikkoja joita voi paistaa tai vulkanoidan renkaan sisäpuolelle? Huomen olis ainoo mahku niitä etsiä ennen Ladogaa jos omalla autolla joutuu lähteen. Erolan kumi täytyy tsekata ja jotain muita rengasliikkeitä. Nyt samankaltaista paikausta on tehty normi kuorma-auton sisäkumi tiptop paikoilla mutta olis se hyvä et paikat olis vähän paksumpia. Sisäpuolelta olen hionut paikan kohdan sileeks ja sit vulkanoitiaine siihen ja paikka. Reiät on yleensä sellasii 3-4cm viiltoja kyljessä joissa reikä jossain kohtaa läpi ja 1-2 kamelinpaskaa ei pysy kun rengas elää. Voi tietty noi kamelnkakatkin olla tosi surkee laatusia kun kurassa ovat pyörineet mutta on ne aina voideltu vulkanoiti aineella ennen laittoa. Nyt on jo kaks pokkerii paikattu sisäpuolelta mutta kun sellanen tavan paikka ei paljoo pistämistä kestä jos sattuu joku skeba samaan viiltoon uppoomaan. Samoin jos näistä tämänkaltaisista paikkausproseduureista löytyy jotain hyviä kuvallisia ohjeita niin laittakaa esiin. Paikkauksen pitää olla "väpyvi" tyyppinen eli pysyvä ja lopullinen. Täs viel kuva tilanteesta
Viimeksi muokannut mikjus : 25.05.2009 17:42 |
#2
|
||||
|
||||
eikö vianorilta löydy raskaan kaluston puolelta?
|
#3
|
||||
|
||||
Lähes mikä hyvänsä raskaan kaluston rengasliike voi paistaa siihen reilun paikan, mutta rengas pitäs ottaa irti ja viedä paikanpäälle paistettavaksi...
Liinakoukkujen ja isojen sepelienkin reiät saa nätisti paikattua, ja toisinaan niistä saa vielä eturenkaankin... |
#4
|
|||
|
|||
Vianorilta tiptop:n ulkorengas paikkoja ja special cement:llä kiinni(löytyy myös vianorilta)
|
#5
|
||||
|
||||
Joo siis tarkennuksena että paikkaus tapahtuu safariolosuhteissa eikä rengasliikkeessä.
Onkos toi special cement jotenkin tykimpää kuin tavan vulkanointiaine? |
#6
|
||||
|
||||
No jo löytykin ohjeet ja ihan oikeilla jäljil omatkin turaukset on ollut. Huomenna ettiin tota reman tip top sementtii ja kunnon paikkoja.
http://www.alltiresupply.com/Merchan...ce_Tire_Repair |
#7
|
|||
|
|||
Lainaus:
olikohan n.1-2dl tuo pieni special cement purkki ja sillä liimailee kyllä n.100kpl paikkoja eikä ole kauhean hintainen.. pykälän jyrkempää on kyllä olemassa mutta siihen ei useasti kyllä ole tarvetta. (rengasliikkeessäkään) |
#8
|
|||
|
|||
Mää ostin spesial sementtiä ihan tarvike liikkeestä tuubissa ja tubelles tossuja kans. 2vuotta ollu renkaan kyljessä ja on ajeltu 0,5 paineilla.
Paikkaus tehtiin ihan hiomapaperilla karhentamalla ja jollain klapilla nuijimalla. |
#9
|
|||
|
|||
Noita "kamelinpaskoja" on sitten semmosiikin mikä laitetaan renkaan sisäpuolelta paikoilleen. Siinä on siis tappi ja paikka samassa.
|
#10
|
||||
|
||||
Viimeeks ku tuli sormen kokoinen reikä boggerin kylkeen niin pistin raskaankaluston tubeless paikan sisä- sekä ulkopuolelle kylkeä, väliin vielä vulkanointiainetta riittävästi, toistaiseksi on kestänyt.
|
#11
|
||||
|
||||
Haet vaan raskaan kaluston kunnon kudospaikkoja.
__________________
Mitähän tuo naapuri tuolla pellonlaidassa noin punaisena huitoo... |
#12
|
||||
|
||||
erolalla ei ole enää paisto vehkeitä!
|
#13
|
||||
|
||||
mahtaako mikään liimapaikka pysyä alhasilla rengaspaineilla? Oisko paisto ainut mikä saattais pitää.
|
#14
|
|||
|
|||
Offroadtarvikkeella oli ainakin joskus paistorautoja myynnissä, vaatii
tosin sähköä eli jonkunnäkösen agregaatin. Tehontarvetta en muista.
__________________
Pitikö se sinne nyt ajaa? |
#15
|
||||
|
||||
Kävin hakeen vianorilta kahta eri kokoo jytkympi paikkoja. Ne on sellasii sinipohjasii ja tulee special cement bl tökötil kii. Sit otin viel sellasiin jännii pyöreen reiän paikkaus juttuja joissa on sellai kanta joka jää sisälle. Eiköhän näillä nyt pärjätä.
|
#16
|
||||
|
||||
Paikkaus
Aivan oikeita olet ottanut , minicombeja on ne jännät jutut ja nykyään muulla tavalla ei saisi lain mukaan korjata henkilöauton renkaita se on parempi kuin normaali talla koska se tukkii myös veden pääsyn kudoksiin ja teräksiin.
Bufferia kun vielä purkin hommaat puhdistukseen niin sitten sulla on jo kaikki mitä tarvit , ja jos kompura autossa niin pieni surra ja siihen joku karkea laikka tasoittamaan tubelesskalvon sileäksi, ja periaatteessa vielä ois yks aine jota siihen laitetaan mutta se ei ole välttämätöntä jos ei hio kankaisiin asti. 125 TL ja 140 TL pärjää jo aika pitkälle. Tuo kuvassasi näkyvä paikka on tarkoitettu sisärenkaille ja ei kestä kunnolla päällyrenkaassa koska antaa liikaa periksi ei ole kudoksia yhtään. |
#17
|
|||
|
|||
Jos paistaa ja haluaa kestävän, niin olis se hyvä hioo kankaaseen asti. Siihen liimaa, kumia ja paistoon.
|
#18
|
||||
|
||||
Nostetaas pari vuotta vanhaa aihetta vähän ylöspäin
Mulla on yhdessä renkaassa aiemmin paikattu reikä, joka nyt ilmeisesti vuotaa. Suhisee siltä kohtaa yli yhen baarin paineilla. Tutkiskelin sitä paikkaa vähän tarkemmin, ja siinä on sisäpuolelta vedetty pyöreä oranssireunanen paikka, joka näyttäis yhdestä reunasta pikkasen revenneen ja siitä se taitaa vuotaa. Ulkopuolella sillä kohtaa on nappuloiden välissä arviolta 0,5cm halkeama. Ensinnäkin, se vanha paikka kannattanee varmaankin hioa pois, vai? Toiseksi, mitäs nämä raskaan kaluston kudospaikat ovat? Vedetäänkö niissä jotain renkaan läpi, vai vulkanoidaanko vaan sisäpuolelta lätkä päälle? Kolmanneksi, saako jostain valmiin paketin, jossa olis tarvittavat ja yhteensopivat mömmöt ja paikat kaikki samassa? |
#19
|
||||
|
||||
Lainaus:
Tubeless renkaassa käytetään sini reunaisia paikkoja ja mitä isompi reikä sen isompi talla. Tuossa tapauksessa olisi varmaan joku 120 TL sopiva paikka on ainakin tarpeeksi suuri , voisi mennä normaalilla henkilöauton pyöreällä tallalla joku Nro 02. Ja vulkanointi aineena aina sinistä (special cement) ,kun on kyseessä sininen talla . Käyt vaikka rengasliikkeestä ostamassa pienen purkin special cement , ja pari tallaa 120 TL rasvan voi poistaa rasvanpoisto aineella ,ei tarvi erikseen ostaa karhennusnestettä .
__________________
Älä rääkkää sitä ! No enhä minä rääkkääkkään! |
#20
|
||||
|
||||
Lainaus:
Onkos tällaset setit ihan susia? Etiketin perusteella taitaa olla sisärenkaan paikkoja nuokin... Paljonkos tollasen 120 TL paikan halkaisija on? (arvaus 120mm ? ) Entä pitääkös niissä nyt olla se häntä, mikä vedetään reiän läpi? Laittakaa linkkiä jos tiedätte että jokin nettikauppa noita tarvikkeita myisi... Koitin jo vähän etsiskellä, mutten oikein löytänyt. |
#21
|
||||
|
||||
Lainaus:
Helsingissä voit mennä Offivarusteeseen, sieltä löytyy kaikki mitä tarviit, voit myös viedä renkaan sinne paikattavaks jos epäilet omia taitojas. |
#22
|
||||
|
||||
Lainaus:
Tässä on muutama millä me ollaan tultu toimeen jo aika kauan ja ovat luotettavia oikein asennettuna ! Lisäksi koko taulukko paikan ,reiän sekä paikattavan renkaan mukaan !
__________________
Älä rääkkää sitä ! No enhä minä rääkkääkkään! |
#23
|
||||
|
||||
Kävin Euromasterilta hakemassa noita paikkoja Olikohan ne numeroiltaan 110 ja 114. Noista MKellon kuvista ei ihan pääse jyvälle siitä minkä kokosia noi on, mutta 114 oli jo sellanen ison tupakka-askin kokonen. Niillä pitäis onnistua renkaan parsiminen...
|
#24
|
|||
|
|||
Tuli hommattua projektikuntoisia renkaita ja kyselin tarjouksia kudoksellisen paikan laittamisesta renkaan kylkeen Imatralaisilta rengasliikkeiltä. Hinnat olisi olleet 40€ ja 20€.
Netissä törmäsin Eurovulk nimisen firman sivuihin, tiedustelin sieltä Preman paikkaustarvikkeita, Karhennusneste PPC-32, liima PFC-8 ja paketti paikkoja (10 kpl PB-6) noin 114€ toimitettuna. Ja harrastustoiminnasta kun on kyse niin, tottakai itse tehtynä ja viisinkertaisella hinnalla http://eurovulk.fi/tuotteet/rengaspa...lrehvi-paigad/ Paikkapaketin mukana tuli kuvallinen ohje ja mukaan oli lisäksi laitettu iso, värivalokuvin esitetty toimintaohje renkaiden paikkauksesta, kun mainitsin ettei hirveästi ole kokemusta renkaiden kunnostamisesta. Erinomaista asiakaspalvelua! Harjoituksen aihiona oli kylkivaurioinen rengas jonka kudokset tai suurin osa niistä olivat vaurioituneet patin alueelta. Ehkä noin 50x80mm alueelta puuttui kudokset kokonaan. Painetta 1.7 bar. Hioin porakoneen tukkalaikalla sisäpinnan sileäksi, imuroin puhtaaksi pölystä ja levittelin pintaan karhennusainetta jonka kuivuttua levitin liiman paikan alueelle. Hiottaessa kankaan reunoja tuli esille, olivat todella lähellä pintaa. Niille kohdille levitin kahteen otteeseen, ohjeen mukaan ”cementtiä” Liiman kuivuttua paikan suoja kalvo irti ja painoin paikan kiinni renkaaseen ja puu kapulalla painelemaan ilmoja pois paikan alta keskeltä reunoille. Paikka tuntui alusta asti tarttuvan todella voimakkaasti renkaaseen mutta laitoin sen varmuuden vuoksi vielä ruuvipuristimien kanssa puristukseen puoleksi vuorokaudeksi. Kun sain renkaan vanteelle se olikin ihan käytettävän oloinen vauriokohta ei enää erotu kovinkaan selvästi Painetta on noin 2bar Viimeksi muokannut Fruehauf-CJ : 18.05.2016 21:29 |
#25
|
|||
|
|||
Tuli hankittua rengaskone jokunen vuosi takaperin. Ja kiitos myös tämän ketjun, olen onnistuneesti paikannut aika monta henkilöauton tubeless rengasta (noin 20 paikkausta vuoden aikana). Aina ovat paikat pitäneet, paitsi että eilen petti ensimmäistä kertaa.
Kyseessä oli tuttavani henkilöauton rengas, johon oli tullut kylkeen pieni viilto ja myös reikä. Hän toi renkaan minulle illalla noin klo 19 maissa, jolloin otin vanteen pois ja paikkasin renkaan. klo 22 luovutin paikatun renkaan takaisin hänelle, sillä ilmat pysyivät renkaassa ja oletin että muutaman tunnin kuivumisaika cementille riittää. Kuitenkin seuraavana päivänä hän oli autolla ajanut ensin töihin ja ruokatauolla lähtenyt liikkeelle. Rengas oli tuossa välissä tyhjentynyt. Hän oli myös ajanut tyhjällä renkaalla, jolloin ottaessa renkaan pois vanteelta oli renkaan sisällä paljon kumihöttöä. Lisäksi paikka oli revennyt irti lähes kokonaan. Paikkauksen tein täälläkin ohjeistetulla tavalla: 1. Karhennetaan tubeless-renkaan sisäpuolta hiomalaikalla 2. ruiskutetaan karhennusainetta (Break-Cleaner omassa tapauksessa) 3. TipTop Cementtiä levitetään pensselillä 4.Annetaan kuivua noin 10 minuuttia eli kun ei tartu enää käteen 5. Tubeless paikka paikattavaan kohteeseen ja trissalla rullailen sen kunnolla kiinni. Olen aina ennen antanut paikan kuivua noin 1vrk. Mutta eilen oli hieman kiire ja oletin, että cement kuivuu lämpimässä (18c) autotallissani noin 3 tunnissa. Ulkolämpötila oli noin -5c. Olinko mahdollisesti siis liian hätäinen? Kuinka kauan tuon cementin pitäisi oikein kuivua ja voiko sitä vauhdittaa esim. hiustenkuivaajalla? Kyljen paikkauksesta tuli myös mieleen, että toisin kuin renkaan keskiosa, kylkihän elää merkittävästi enemmän. Olisiko siinä parempi käyttöö sellaista sisäkumipaikkaa, jossa ei ole kudoksia ja joka on joustava? Onko siis kudoksellinen paikka liian jäykkä renkaan kylkeen? Miksi kysyn tätä, on että paikkasin "uran" alkuvaiheella kyljet sisäkumipaikalla, ja ongelmia ei tällöin ilmennyt. Tuossa vielä Rema TipTop viralliset ohjeet tubeless renkaan paikkaukseen MiciComp - paikalla: https://rematiptop.fi/wp-content/upl...%C3%B6opas.pdf Itse käytän paikkana tällaista: https://www.fixusnet.fi/fin/ulkoreng...ss-p-490546-0/ |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Mistä 16" x 10"/12" teräsvanteita? 8x6,5" jaolla. | veijon-esso | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 14.03.2009 16:48 |
Ostettu 8"-10" x 15" (beadlock/ilman) vanteet - 6x5,5" jaolla | Räjä | O/M/V Renkaat ja vanteet | 7 | 26.02.2009 18:29 |
Ostetaan Tojotan "lantikan" 2henk. penkki "OSTETTU" | Cam1lla | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 24.11.2008 19:28 |
Myydään 14" nastat, 18"kitkat, 20" kesät ja 16" insat | Zamppa | O/M/V Renkaat ja vanteet | 11 | 25.09.2008 13:43 |
Myyty Jeep TML vateet 15".lev10" -44et, jako 5x4,5" UUDET | Kimpsu | O/M/V Renkaat ja vanteet | 0 | 23.09.2008 11:18 |