|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
tasauspyörästön lukkotarkotus ois hankkia uuskoppaseen läjään kytkettävät lukot arpin lukoista enoo kuullu mitää huonoo mut mite noi tmllät? ois pikkasen halvemmat mut mites kestävyys ja toiminta.
__________________
oy puute ja kurjuus pa |
#2
|
||||
|
||||
offtopic mutta haluaisin tietää miksi paineilma lukot ovat niin paljon paremmat kun sähkö tai vaijerikäyttöiset lukot?
kysehän on ainoastaan booritetun holkin liikuttamisesta akselilla,mielestäni tämän holkin liikuttelu onnistuu kyllä helpomminkin kuin paineilma laitteistolla... korjatkaa jos olen väärässä |
#3
|
||||
|
||||
Lainaus:
No ainakin jos verrataan toyotan mekaanista lukkoo arppiin niin arppi menee kiinni ja aukee helpommin myös vedossa kun taas toyotalainen ei irtoo eikä mene päälle helpolla vedossa tai käännöksessä. Kun toyotan holkissa on viisi isoa lähes suorareunaista hammasta ja arpissa on paljon pieniä viistoja hampaita en ole koskaan laskenut montako mut paljon. No tuolta löytyy kuva http://www.arb.com.au/products/arb-a...ngineering.php Ja arpilla ei liikuteta holkkia akselilla vaan murikan sisällä.
__________________
################# Tää on ihan helpporeitti. ################# Viimeksi muokannut Tojo4wd : 15.05.2009 19:27 |
#4
|
||||
|
||||
Lainaus:
Ahaa..erohan on selvä |
#5
|
||||
|
||||
Jaa mun mielestä tojon lukko kyllä menee helposti vedossa päälle mutta ei aukea niin helposti kuin arb.
|
#6
|
||||
|
||||
arb:in ja tml air lockerin huonot puolet on paineilma vuodot.
hj:n vaijerilla kytkettävä lukko tuntuu jäätävän talvella. siitä en tiedä miten lähtee pois/menee päälle. sähkölukoista meinaa käsittääkseni palaa moottorit melko herkästi. itse en pidä hj:n lukkoa yhtään sen huonompana kuin arb:ia tai tml air lockeria. ja nämä lipposen myymät paineilma lukot pitäs olla ihan asiallisia vehkeitä ja käsittääkseni arb:in kopioita. samat vuodot löytyy niistäkin kuin arb:eista. lipposen air lockereissa mukana tulevat sähköt ja kompurat on kuulo puheiden mukaan todella huono laatuisia, mutta niissä säästää sen verran rahaa että sillä kyllä ostaa kompuran ja silti hinta jää alle arb:ien. kaverini asensi tälläiset lipposen lukot viime talvena hiluxiin kyseessä käytetty lukko nostaa peräöljyä siihen paineilma pilliin. samaa ominaisuutta löytyy käytetyistä arb:in lukoista. kestävyyteen en osaa kommentoida muuta kuin että kaiken saa rikki jos haluaa. en ole kuullut että yhtään olisi hajonnut. |
#7
|
||||
|
||||
ainakii 61:n lukko tarvii pitkä poorisen vetarin. muistelen et pitkä poorinen jo aika harvinainen käytettynä osana. Eihän ne tojon lukot tai vetärit säry mitenkään
|
#8
|
|||
|
|||
Lainaus:
ai ei säry vai no joo... ja mitä vetareihin tulee nii karpiolasta saa kestäviä tikkuja mittatilaus työnä ja taitaa alle 250€/kpl saada. nii ja nyt jos palataan topikin aloittajan aiheeseen et lj:n lukkoa, nii eipä taida olla saatavilla muita kytkettäviä kuin arb ja tml air locker. toki onhan noihin saanu ihan tehtaalta sähkötoimisia kytkettäviä lukkoja mut meinaa aika harvinaisia olla. hdj/hzj:n kytkettävä etulukko käy suoraan läjään eteen. jos itte olisin ostamassa ja en olisi niin persaukinen kuin olen, nii kyl mä arbit ostaisin. |
#9
|
|||
|
|||
Lainaus:
Vaan itelläni #J61 lukot muutettu paineilmalla toimiviksi... pelittää ihan kivasti. |
#10
|
||||
|
||||
jep ja ainakin omasta mielestäni hj:n lukko on siinäkin mielessä hyvä että sinne saa anturin joka kertoo onko se lukko oikeasti päällä.
|
#11
|
||||
|
||||
HDJ:n sähkölukot osaa kans kertoo milloin ne on päällä.
Mut onks kukaan saanut noita TML lockereita rikki? Jotta saatais sikakopalle lisää vetäviä pyöriä... |
#12
|
||||
|
||||
Arbissa voi katsoa suoraan katkaisijan asennosta, onko se lukko päällä vai ei Tietenkin edellytyksenä on että painetta löytyy, mikä taas lähinnä riippuu siitä kuinka paljon on säästänyt kompurassa ja liittimissä. Rungon ja akselin välistä ilmalinjat hajoaa yhtä helposti kuin sähköjohdot ja vaijerit, esimerkiksi keppi nykäsee ilmaputken irti pikaliittimestä. Korjausvälineiksi tarvitsee kaksi osaavaa kättä ja työkaluiksi pari nippusidettä.. Akselin kuorien sisällä oli ensimmäisen kerran vuotoa kun ostin käytetyn lukon ja vanhoilla o-renkailla kasasin. Toisen kerran oli vuotoa taas hetken päästä kun olin laittanut vääränlaiset o-renkaat. Kolmatta vuotoa on odoteltu jo muutama vuosi..
|
#13
|
||||
|
||||
Lainaus:
Juu tää on se arpin hyväpuoli. Ei tarvi kytätä valoo koska lukko kunnolla kiinni tai auki. Kumpiakin lukkoja tullu käytettyä aikoinaan triali kisoissa apparina. Ja kyllä ainakin meillä hj:n lukosta meni kytkentäholkista hampaat sileeksi montakertaa (tais mennä jokakisassa viimesenä vuonna kun HJ:llä ajettiin )
__________________
################# Tää on ihan helpporeitti. ################# |
#14
|
||||
|
||||
eipä ole tosiaan kokemusta tml lukoist mut arbista on,lähinnä sen hajoamiseta,ku piti mielen kiintoisen pamauksen,kuului kuulemma kauas!veto välittyy lukkon kiinni ollessa,siis takaperä,mut lukko auki pyörii perä tyhjää?no veikattii vetarii mut tänää purettuani sen vetarit on ehjät,samoin välitys,mielenkiintoista!no huomen avataa sit lukko ni saa nähdä mikä on rikki!nii ja auto on läjä myös,suosittelen jos meinaat mettäs ajella,et heivaa noi pikku perät hevon v#tuun ja laita suosiolla tojon isot perät säästyt monelt murheelta,näin aijjon itse tehdä!!!nimi merkillä ainaski seitsemät välitykset murskannu!
|
#15
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#16
|
||||
|
||||
ai ..onko paljonkin voin ottaa mersun lavalle kantavuus kuorman ratakiskoo
|
#17
|
||||
|
||||
kyl mie noitten arppien puoleen olen kallistunu niihin saa jatkossa ainakii osia helpommin. ja kaikenha saa paskaks käytöstähän se on kiinni miten kestää.
__________________
oy puute ja kurjuus pa |
#18
|
||||
|
||||
Huhu kertoo että pululla oli vetarin boorit antautunut eikä ARB lukko.
|
#19
|
|||
|
|||
Lainaus:
jep. jotain mätää oli jossain perän toiminnassa koska vetarin poorit oli ollu 5mm murikan pooreja vasten kun korkkas. eli jos ei asennus virhe nii vetari ol yksinään typistyny |
#20
|
||||
|
||||
...
Mullon laitettu etu- ja takaperää sellaset 90 asteen kulmapikaliittimet, jollo letku lähtee nätisti putkea pitkin. Kertaakaa 1,5 vuotee ei ole tarvinnu ilmavuotoja korjailla.
Lukot siis arbit... |
#21
|
|||
|
|||
Lainaus:
ja tämäkin mysteeri selvis. ilmeisesti vetarin laakerin takaa oli unohtunut sokka ja vetari oli hiljalleen lähteny karkaamaan laakerista. |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Tasauspyörästön lukko | Markku_66 | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 11.04.2009 15:53 |
Tasauspyörästön lukko???? | Mikak86 | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 10.10.2008 10:11 |
Keski tasauspyörästön lukko? | Iltsu1 | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 30.03.2008 09:20 |
O: bj:hin takapään tasauspyörästön lukko | HannuN | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 08.04.2006 23:08 |
Tasauspyörästön lukko | sjeeppi | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 18.07.2005 13:50 |