Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 05.05.2009, 18:28
lommolajitelma lommolajitelma ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.03.09
Sijainti: Karttulan kylä
Viestit: 48
Perusasetus

Daihatsu Rocky F75 -90 (budjettilaitos)


Eli autokauppojen seurauksena tuli otsikossa mainittu DL-51 koneinen Daihatsu Rocky F75 vuosimallia 1990. Aikaisempaa kokemusta ei minkäänlaisista maastureista ole, joten tässä ollaan opiskeluvaiheessa ja samalla sitten korjaillaan ajan patinoita budjetti-tyylillä, eli itse tehdään mahdollisimman paljon.


Auto on muuten vakio, mutta alla oli 32x11.5x15" maxxis muddereta pyörittävät vanteet. Toiset vanteet jo sainkin palstan kautta hommattua ja ne on entisöity. Kumit vielä vaiheessa..

Kaikenkattavaa perushuoltoa on luvassa: jarrut ja iskarit ensimmäisenä. Samalla siinä sitten SOA tulee. Akseleiden päälle tulevat pedit jousipakoille on jo valmistusvaiheessa. Edessä panhard-tanko on ongelma, mutta koitan ratkaista ongelman säädettävällä panhardilla tai muuttamalla kiinnikkeiden paikkaa.

Vanhat jakkarat heivasin jo tallin nurkkaan ja GTI-corollan raadosta sai mukavammat ja ehdottomasti tukevammat jakkarat tilalle.

Oviverhoilut ovat myös työn alla, koska entiset ovat aika hyvin pehmenneet ja vain vinyyli piti niitä kasassa.

Pakoputkiston väsäilin jo 2,5" putkesta ja laitoin siihen yhden pienen simonsin väliin. Hyvin pörisee.


Projekti etenee siten, että teen millon mitäkin. Eli tässä ei tosiaan mennä minkäänlaisessa työjärjestyksessä? Ehkä tyhmää, mutta budjetin pyörittelyn kannalta ihan hyvä tapa toimia.


Viimeksi muokannut lommolajitelma : 05.05.2009 18:39
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 05.05.2009, 19:59
lommolajitelma lommolajitelma ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.03.09
Sijainti: Karttulan kylä
Viestit: 48
Perusasetus

Osaa kaksi.



Ovi"pahvin" tekoa. Nykyinen "pahvi" tulee paksusta kovalevystä. 50mm finfoamista ja vesivanerista tuli 6x9:lle koroke. Oviverhoilun etureunaan ylös tulee paksunnus, joka vastaa kojelautaan. tuohon päälle vielä liimataan solumuovi jonka päälle sitten liimataan uusi vinyyli / keinonahka tms.

Kuvassa näkyy myös, että alkuperäinen lattiamatto on korvattu desibelimatolla, jota käytetään mm. kerrostalojen käytävissä. Ei ime kosteutta kuten huopa ja sen alla ollut "äänieriste"


Penkkiä. Meinasi tulla ahdasta, koska GTi:n penkit ovat 10cm leveämmät kuin alkuperäiset. Mutta tukea on riittävästi.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 06.05.2009, 04:26
härdelli:n Avatar
härdelli härdelli ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 01.12.06
Sijainti: Kuopio
Viestit: 568
Perusasetus

Hyvä hyvä. En ole ainut joka harrastaa pienellä pudjetilla. Käsittääkseni rockyssa paljon hyvää, mut mites aksuloihin saa osasia? Lukot, välitykset jne. Tsemppiä sulle ja projektille.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 06.05.2009, 08:28
lommolajitelma lommolajitelma ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.03.09
Sijainti: Karttulan kylä
Viestit: 48
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja härdelli Näytä viesti
Hyvä hyvä. En ole ainut joka harrastaa pienellä pudjetilla. Käsittääkseni rockyssa paljon hyvää, mut mites aksuloihin saa osasia? Lukot, välitykset jne. Tsemppiä sulle ja projektille.
Kiitos. Jotkut kuulema ovat vaihtaneet hiluxin tai vast. akselit, jotta osia saisi helpommin.

Lukoista ja välityksistä en osaa sanoa vielä mitään. Ulkomailla on vissiin jotain foorumeita / verkkokauppoja, joiden kautta on mahdollista osia saada, jos niitä ei suomesta löydy.

Viimeksi muokannut lommolajitelma : 06.05.2009 08:30
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 06.05.2009, 09:23
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Red face

akselit..


rockyssä on akseleissa 3.36 välitys.. joka on sinänsä nopea. mutta jakolaatikko on niin hyvin välitetty että kulkeesilti melko hiljaa hitaalla puolella.. mut jos siihe jokku hilun akselit laittaa esim 4.88 välityksellä. niin se kulkee sit jo tarpeeks hiljaa. ja muuten se etu panhardi kannattaa heittää mettään se estää etuakselin joustamisen. en muutenkaan ymmärrä miks rockiin on laitettu etu panhardi. sehän on käytännössä tarpeeton kun se on lehtijousilla. traction bar vaan tilalle..
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 06.05.2009, 09:29
lommolajitelma lommolajitelma ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.03.09
Sijainti: Karttulan kylä
Viestit: 48
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
rockyssä on akseleissa 3.36 välitys.. joka on sinänsä nopea. mutta jakolaatikko on niin hyvin välitetty että kulkeesilti melko hiljaa hitaalla puolella.. mut jos siihe jokku hilun akselit laittaa esim 4.88 välityksellä. niin se kulkee sit jo tarpeeks hiljaa. ja muuten se etu panhardi kannattaa heittää mettään se estää etuakselin joustamisen. en muutenkaan ymmärrä miks rockiin on laitettu etu panhardi. sehän on käytännössä tarpeeton kun se on lehtijousilla. traction bar vaan tilalle..
Jos puhutaan sellaisesta harrasteajoneuvosta (metsästysauto), jota ei uhallaan ajeta tosi pahoihin paikkoihin eikä haeta sitä suurinta offikokemusta, niin tarvitseeko tuota traction baria välttämättä? Sehän estää vain akselin kiertymisen vedätettäessä(?)

Tuota olen ihmetellytkin tohatsussa, että miksi siinä on edessä panhard, joka on jouston kannalta typerä ja takana ei.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 06.05.2009, 13:01
apiaani:n Avatar
apiaani apiaani ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 01.01.07
Sijainti: Panelia
Viestit: 940
Perusasetus

Jos daihatsun tehtaalla on ajateltu et helpataan jousirakentelijoita nyt kerranki.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 06.05.2009, 13:13
Gravedigger:n Avatar
Gravedigger Gravedigger ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 23.11.06
Sijainti: Laukaa
Viestit: 1.125
Perusasetus

Juu tsemppiä samalla asenteella rakentavalle. Itsekkin vaihtamassa rockyyn nyt ni kiva seurata miten tää edistyy.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 06.05.2009, 16:21
Olkku:n Avatar
Olkku Olkku ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 22.03.06
Sijainti: Vermuntila Rauma Finland.
Viestit: 1.900
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
rockyssä on akseleissa 3.36 välitys.. joka on sinänsä nopea. mutta jakolaatikko on niin hyvin välitetty että kulkeesilti melko hiljaa hitaalla puolella.. mut jos siihe jokku hilun akselit laittaa esim 4.88 välityksellä. niin se kulkee sit jo tarpeeks hiljaa.
Rockyn perävälitys on 3,26.
Eikä kyllä todellakaan mene hiljaa... ainakaan itse en laittaisi yli 31" renkaita, menee turhan paljon kytkimen luistatukseksi.

Jos teet SOAn tee vaan se tractionbar. Nim. takalehdet saanu poikki ilman...
__________________
RASOR
Rauman Seudun OffRoad ry
Vain kääpiöt madaltavat autojaan...
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 06.05.2009, 16:36
härdelli:n Avatar
härdelli härdelli ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 01.12.06
Sijainti: Kuopio
Viestit: 568
Perusasetus

Toyotan aksulat on kyllä hyvä vaihto ehto. Mitä muutoksia teetkin ajoneuvoon, niin elä tee kompromisseja. Voipi olla et offikärpänen puraisee ja koko homma leviää käsiin. Ei tarviis purkaa kaikkee jo kerran tehtyä pois.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 06.05.2009, 19:34
Olkku:n Avatar
Olkku Olkku ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 22.03.06
Sijainti: Vermuntila Rauma Finland.
Viestit: 1.900
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Olkku Näytä viesti
Rockyn perävälitys on 3,26.
Eikä kyllä todellakaan mene hiljaa... ainakaan itse en laittaisi yli 31" renkaita, menee turhan paljon kytkimen luistatukseksi.

Jos teet SOAn tee vaan se tractionbar. Nim. takalehdet saanu poikki ilman...
Tarkotus ei ollu masentaa mitenkään. Tommonen Taikahattu kestää melkolailla hyvin kovaa ajoa... ainakin mulla kesti.
__________________
RASOR
Rauman Seudun OffRoad ry
Vain kääpiöt madaltavat autojaan...
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 06.05.2009, 20:42
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.270
Perusasetus

Lainaus:
rockyssä on akseleissa 3.36 välitys.. joka on sinänsä nopea. mutta jakolaatikko on niin hyvin välitetty että kulkeesilti melko hiljaa hitaalla puolella.. mut jos siihe jokku hilun akselit laittaa esim 4.88 välityksellä. niin se kulkee sit jo tarpeeks hiljaa. ja muuten se etu panhardi kannattaa heittää mettään se estää etuakselin joustamisen. en muutenkaan ymmärrä miks rockiin on laitettu etu panhardi. sehän on käytännössä tarpeeton kun se on lehtijousilla. traction bar vaan tilalle..
Tuo perän 3.26 tai 3.36 välitys kuulostaa todellakin nopealta. Onko laatikkojen välityksistä tietoa? Kai sitä ihan googlellakin löytäis...
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 06.05.2009, 20:48
Olkku:n Avatar
Olkku Olkku ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 22.03.06
Sijainti: Vermuntila Rauma Finland.
Viestit: 1.900
Perusasetus

tuolla jotain:http://forums.offipalsta.com/showthr...ighlight=rocky
__________________
RASOR
Rauman Seudun OffRoad ry
Vain kääpiöt madaltavat autojaan...
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 06.05.2009, 21:48
lommolajitelma lommolajitelma ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.03.09
Sijainti: Karttulan kylä
Viestit: 48
Perusasetus

Gear ratioo kivisen perustietomanuaalin mukaan:

DL-42 engine:
1. 3.647
2. 2.136
3. 1.484
4. 1.000
5. 0.860

DL-52 engine:
1. 3.477
2. 2.037
3. 1.317
4. 1.000
5. 0.820

Transfer:
High: 1.297
Low: 2.370

Differential: 3.363
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 07.05.2009, 08:09
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 10.992
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lommolajitelma Näytä viesti

Kuvassa näkyy myös, että alkuperäinen lattiamatto on korvattu desibelimatolla, jota käytetään mm. kerrostalojen käytävissä. Ei ime kosteutta kuten huopa ja sen alla ollut "äänieriste"
Ei ime ei, mutta jos ei ole lattiaan kiinniliimattu eikä matto hengitä, muodostuu lattiapellin päälle kosteutta ainakin talvisaikaan = mätänee.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 08.05.2009, 10:40
lommolajitelma lommolajitelma ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.03.09
Sijainti: Karttulan kylä
Viestit: 48
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Ei ime ei, mutta jos ei ole lattiaan kiinniliimattu eikä matto hengitä, muodostuu lattiapellin päälle kosteutta ainakin talvisaikaan = mätänee.
Ei ole kiinniliimattu. Sen verran jämäkkää on tuo matto, että pohjapeltien muotoilun ansiosta siellä on hyvät kanavat ilman ja kosteuden kulkea. Ja lattialla on lisätuuletin/lämmitin, joka sotkee ilmaa ylöspäin lattialta.

Samalla tavalla se mätänee, jos siellä märät huovat vuosisotalla muhii.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 10.05.2009, 15:53
lommolajitelma lommolajitelma ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.03.09
Sijainti: Karttulan kylä
Viestit: 48
Perusasetus

Pahvia.



Noniin. Semmosta tulee kun itse tekee. Parempikin voisi olla, mutta käyttötarkoitukseen nähden vallan passeli. Kuvassa tietysti se fiba, että käsinojaa/kahvaa ei ole vielä ruuvattu kiinni.

Joskohan sitä ensi viikolla pääsisi jo tuon alustan kimppuun.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 17.05.2009, 20:53
lommolajitelma lommolajitelma ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.03.09
Sijainti: Karttulan kylä
Viestit: 48
Perusasetus

Alustan kimpussa, tosin ei vielä SOAa..


Njoo, en saanut sitten paikallisesta pulttiputkasta sopivia hilppeitä panhardia varten, eikä heidän tarjoamiin virityksiin ollut edes varaa, niin jätin tuon SOAn teon lähitulevaisuuteen.



Viikonloppuna oli kuitenkin hyvä ilma touhuta ulkona, joten iskarit ja jarrut kävin läpi, koska auto oli tuntunut ajossa ihmeen huojuvalta eikä jarrutkaan toimineet mielestäni juuri ollenkaan.

Ihmettelen kyllä miten auto on voinut mennä katsastuksesta läpi, sillä etujarrut olivat lähestulkoon kokonaan jumissa. Vain jarrusylinterin vieressä ollut pala toimi hieman, vastapuolella ollut pala oli ruostunut satulaan kiinni, koska luistit olivat ruostuneet totaalisen kiinni. Huhhuh. Takajarruissakin vain toinen kenkä oli pelannut, toinen ei. No, perjantai ja lauantai meni niitä aukoessa, mutta toimimaan ne sain hyvällä kärsivällisyydellä ja isän hyvillä neuvoilla.

Iskaritkin olivat kaikki eriparia, sopivasti ristikkäin kaasua ja nestettä, joista nesteiskarit olivat päästäneet mehut pihalle. Laitoin alle Land Cruiseriin (HJ80) etuiskarit joka kulmaan, koska olivat paljon edullisemmat kuin tohatsun omat. Lisäksi jos tässä aikoo joustoja saada, niin Lantikan iskareissa on siihenkin enemmän pelivaroja.

Tänään otin pienet koeajot ja alusta ja jarrut ovat aivan toista maata.


Ja tulihan sitä sotkettua maaliakin niin runkoon kuin kylkiinkin lisää.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 20.05.2009, 22:28
lommolajitelma lommolajitelma ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.03.09
Sijainti: Karttulan kylä
Viestit: 48
Perusasetus

Ekan kerran konttorille.... FAIL


Käytin tänään kiesin konttorille ja etujarruista tuli hylsy. Noh, eikun maalle kiireenvilkkaa ja löytyihän se syy miksi jarrut olivat niin eriparia. Neljän tunnin herkistelyt ja nyt pelaavat perstuntumalta taas jälleen kerran paremmin. Toivottavasti se leima tulisi.

Noh, asensin siinä samalla CRC:n vaikutusta odotellessa sähköflektin kiinnileiponeen viskon tilalle. Biltemasta on tuloillaan termostaattikytkin ja sille asennuspalikka, mutta tällähetkellä flektiä ohjaa nappi.



Romikselta löytyi myös Ferozan etulokareiden muovilevikkeet, joita mallailin pitkin autoa. Pitää kuiduttamalla kopsata noita vielä toiset ja pienellä viilauksella istuvat Rockyyn tosi näpäkästi ja levittävät n. 25mm kaaria ulospäin. Alta joutaakin sitten leikellä vanhat kaaret pois. Tämän kaaritouhun aloitus menee varmaan reilun parin viikon päähän...

Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 21.05.2009, 12:12
tdi:n Avatar
tdi tdi ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 16.03.09
Sijainti: Kotipaikka
Viestit: 1.777
Perusasetus

siitähä tuli iha erinäkönen ku sai värii pintaan =)
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 22.05.2009, 15:56
lommolajitelma lommolajitelma ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.03.09
Sijainti: Karttulan kylä
Viestit: 48
Perusasetus

Leima tuli että tupsahti!


Noni, aamulla kävin koittamassa onnea jarrujen kanssa uudelleen. Tälläkin kertaa meinasi tulla hylsy, koska olin sitten herkistellyt vasemman satulan paaaaaljon oikeaa paremmaksi. Katsastussetä naureskeli, mutta antoi leiman kuitenkin.

Posti toi termarikytkimen. Oikein tuning-mallinen sovite.



No, eipä tämän päivän rattona ollut muutakaan tekemistä, niin aloitin levitaatio-projektin:

Ferozan levikkeisiin levitystä vielä sopivasti lisää, jotta istuvat rockyyn paremmin. Koira on aina kaverina.


Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 24.05.2009, 20:22
lommolajitelma lommolajitelma ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.03.09
Sijainti: Karttulan kylä
Viestit: 48
Perusasetus

PikkuMusta.


Sain viimein koko auton väriin Kyllä nyt kelpaa.

Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 24.05.2009, 20:30
Daddy's Toy:n Avatar
Daddy's Toy Daddy's Toy ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 25.02.09
Sijainti: Joensuu
Viestit: 816
Perusasetus

Hieno on


Jokos on kaaret valmiit.

Olikos vaikeet tehdä.
On käynynnä mielessä jos tekis omista 4runnerin levikkeistä kopiot.
Ovat niin kalliit jos menee rikki...
__________________
DADDY´S TOY
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 24.05.2009, 20:40
lommolajitelma lommolajitelma ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.03.09
Sijainti: Karttulan kylä
Viestit: 48
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja janijaaskelaine Näytä viesti
Jokos on kaaret valmiit.

Olikos vaikeet tehdä.
On käynynnä mielessä jos tekis omista 4runnerin levikkeistä kopiot.
Ovat niin kalliit jos menee rikki...
Eipä vielä, muotit vasta viimeistelin. Josko huomenna sais alotettua kopioinnin. Kannattaahan ne aina muotittaa, mikäli uhka särkymiselle on. Motonetistä kun saa lasikuitumattoa ja hartsia niin halvalla.


edit:
Helppoahan se muotin teko on. Alumiinifoliota vaan tiiviisti ja nätisti muotitettavan kohteen päälle kerros tai kaks maalarinteipillä ja eikun hartsia ja lasikuitumattoa niskaan. Annetaan kovettua ja sen jälkeen lähtee vetämällä irti. Sitten vaan muottiin taas foliot ja sama homma toisinpäin, niin kopio on siinä. Ainahan niissä pikkuhiomista on, mutta tuolleen on ainakin omasta mielestä tullut ihan mukavinta jälkeä.

Viimeksi muokannut lommolajitelma : 24.05.2009 20:52 Perustelu: lisäys.
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 24.05.2009, 21:01
4x4_88:n Avatar
4x4_88 4x4_88 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 13.12.06
Sijainti: SUOMI
Viestit: 286
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lommolajitelma Näytä viesti
Helppoahan se muotin teko on. Alumiinifoliota vaan tiiviisti ja nätisti muotitettavan kohteen päälle kerros tai kaks maalarinteipillä ja eikun hartsia ja lasikuitumattoa niskaan. Annetaan kovettua ja sen jälkeen lähtee vetämällä irti. Sitten vaan muottiin taas foliot ja sama homma toisinpäin, niin kopio on siinä. Ainahan niissä pikkuhiomista on, mutta tuolleen on ainakin omasta mielestä tullut ihan mukavinta jälkeä.
Nyt selvsi myös minulle lasikuidutuksen salat. Kiitän!
__________________
BJ40 ´75
http://www.offroadoulu.com/
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
daihatsu rocky lisko70 Tekniikka & Jutustelu 12 16.07.2010 08:02
Myydään Daihatsu Rocky 2.8TD 4x4 Rekisteröimätön O/M/V Ajoneuvot 0 28.09.2008 10:09
M: Daihatsu Rocky O/M/V Ajoneuvot 4 11.06.2007 10:09
daihatsu rocky Tekniikka & Jutustelu 2 02.01.2006 19:53
M:daihatsu rocky 2.8d vm.89 O/M/V Muut 0 04.02.2005 08:41


Sivu luotu: 05:26 (GMT +2).