|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
VM: 2009 maastoauto, onko niitä olemassaTämmöinen kysymys jäi kaivelemaan että onko nykyään UUSIA oikeita maastoautoja millään valmistajalla myynnissä? Onko uudesta Hiluxista tai Landruiserista riskiretkelle vietävää? Sitimaasturia on vaikka minkämoisia, niillä pääsee hiekkatietä myöten mutta jäykät akselit taitaa olla historiaa vai...? Jos valmista ei ole niin mistä sellaisen rakentaa? Nykymääräykset ei varmaan helpota rakentelua uusien autojen osalta? Miten juttu menee kertokaa tilanne. Nimim. Melkein lottovoittaja.
|
#2
|
||||
|
||||
Jeep Wrangler Rubicon varustelulla tai Land Rover Defender, renkaat, lukot ja vinssi, pärjää jo kohtuudella?
MB G myös keillä on jo se lottovoitto?
__________________
-Jyrki- Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.) |
#3
|
||||
|
||||
Suzuki Jimny
|
#4
|
|||
|
|||
Liekö se vanha Lada Nivakaan paljon muuttunut. Se, onko se koskaan maasturi ollutkaan, voidan aina keskustella kun on risukeulakin,,,
TT RR 2,4 TD -89 RR 3,5 TDiC -74 LR 90 -87 LR 110 HCPU -97 |
#5
|
|||
|
|||
Niva ei ole alustan suhteen muuttunut yhtään. Eikä ole jäykkää etuakselia eli sitymaasturiksi luokiteltava laitos...
|
#6
|
|||
|
|||
Lainaus:
Helpoimmat enemmän rakentelun lähtökohdat kunnollielle maastoautolle ovat: Jeep Wrangler Rubicon, Land Rover Defender ja Nissan Patrol. Kaikissa edellä mainituissa on jäykät akselit ja paljon osia saatavana. Jeepissä myös akseleilla lukot vakiona. Nämä autot ovat sitten kaiken epämukavuuden huippuja, aika laiskoja ja hitaita, mutta alkluperäistarkoituksessaan toimivia. Seuraava sarja on vähän maantienläheisempiä, mutta silti todella asiallisia pelejä, Toyota Land Cruiser, Mitsubishi Pajero, Jeep Grand Cherokee ja Land Roverit. Näissä on hyviä vaihtoehtoja joihin on kohtuullisesti osiakin saatavana. Jos haluaa sellaista autoa joka etenee kohtuullisen hyvin maastossa lievästi rakennettuna, mutta on silti samalla tilava ja hyvä vetoauto sekä mukava. Esim. Pajerossa on 100% kytkettävät tasauspyörästön lukot edessä ja takana, sekä erittäin toimiva neliveto luistonestoineen päivineen. Pieksee kyllä 80 ja 90 luvun Paperot mennen tullen, metsässäkin. Land Cruiserissa taas luotetaan täyteen luistonestoon, mutta käyännössä luistonesto on maailmalla arvostettu apu. Näihin kaikkiin edellä mainittuihin saa mm. ARB:ltä ja muilta valmistajilta jälkivaruste osia. Vaikka sinun ennakkoasenteestasi näkee jo että olet hyvin paljon tätä autoluokkaa vastaan, ovat nämä silti metsässä täysin asiallisia menijöitä. Ainut haitta on todella kova hinta Suomen verotuksella. Eniten uusissa maastureissa on kehittyneet nelivedot, lähes kaikissa vetää kaikki neljäpyörää tiukan paikan tullen. Maavaraa on edelleen täysin saman verran(enemmänkin joissakin malleissa) ja joustovaroja on voitu lisätä erilaisilla ratkaisuilla kuten Jeepin ja Nissanin vapautettavat kallistuksenvakaajat. Tämä on syy miksi useimmat uudet maasturit menevät edelleen täysin asiallisesti tien ulkopuolella. Australiassa tämä edellä mainittu luokka on hyvinkin suosittu, koska saa sitä jotain mukavuuttakin olla. Lava-Autot: Land Rover Defender on se jäykkäakselinen vaihtoehto. Sitten erillisjousitetulla keulalla on Hilux, L200, Navara. Paras vaihtoehto olisi Mitsun L200. Siinä on takana ja keskellä täydet lukot, kohtuullisen joustava alusta kierrejousitettuna ja niin edespäin. Youtube on muuten loistava lähde, jos haluat vertailla uusien maasturien käytännön etenemiseroja. Niitä kun Suomessa on niin vähän, että harva on nähnyt läheskään kaikkien kyvyt käytännössä. Voisit silti kertoa tarkemmin mihin käyttötarkoitukseen autoa hakisit ? Kuinka paljon sitä rakentaisit ? Ja onko mukavuudella, vetokyvyllä, turvallisuudella ja sen sellaisella mitään painoarvoa. |
#7
|
|||
|
|||
Tässä muutama esimerkki:
Jäykkäakselinen Hilux http://www.youtube.com/watch?v=XywU2T_7lD8&fmt=18 Jäykkäakselinen Range Rover http://www.youtube.com/watch?v=2N2fl_MWapQ&fmt=18 Jäykkäakselinen Patrol http://www.youtube.com/watch?v=AnnHXmhWPbg&fmt=18 Täysin vakio uudenmallin Pajero, no jooh renkaat vaihdettu AT:ksi, mutta edellä mainituissa oli tehty paljon muutakin. http://www.youtube.com/watch?v=iF3xdLzuZeg&fmt=18 Land Cruiser 70 sarjalainen aika mukavilla renkaillakin http://www.youtube.com/watch?v=04pMriaV8tA&fmt=18 Toinen uudehko vakio Pajero ja huonommilla renkailla mitä tojota http://www.youtube.com/watch?v=bg4RA0hJwjo&fmt=18 Nämä videot esittävät lähinnä sen, että uusi maasturi kyllä etenee täysin asiallisesti myös vanhoihin verrattuna ja Youtube on täynnä hyviä esimerkkejä tästä. Joten mistä moinen vastustus uutta maasturi tyyliä vastaan ? Totta sitä on vaikeampi rakentaa ja korottaa, kun ei ole jäykkää akselia, mutta ei sekään mahdotonta ole. Land Cruiser 120, sekin kulkee aika kivasti http://www.youtube.com/watch?v=lyl7ytk1YIw&fmt=18 Land Rover Discovery 3, akselin alla vakiorenkailla 31cm maavaraa, tuskin on kovin monessa vanhassakaan maasturissa 20cm enempää. Samoin jo vakiona loistavat joustovarat. http://www.youtube.com/watch?v=STt7DmJeeVc&fmt=18 Discovery 3 http://www.youtube.com/watch?v=KbL0YaaWc7g&fmt=18 Land Cruiser 200 http://www.youtube.com/watch?v=M2skj1Rb_b4 Viimeinen, muttei vähäisin: Jeep Wrangler JK, eli uusin malli. Vaikka onkin lukot ja jäykät akselit, ei se silti vakiona kovin paljoa paremmin edellä mainittuja mene. Mutta mitä loistavin aihio jos aikoo enempi rakentaa ja korottaa. Sanoisin että Rubicon mallina paras lähtökohta enemmän maastokamppeen rakentamiseen. http://www.youtube.com/watch?v=wVN9RDAaZBI&fmt=18 |
#8
|
|||
|
|||
Juu u sopii muuten tulla sitimaasturilla kokeileen pääseekö samoin ku mun nivalla. Kyllä se on ihan ehta maasturi vaikka risukeula onkin.
|
#9
|
||||
|
||||
Maasturit ei ole koskaan valmiita, mutta kaikilla voi ajaa maastossa.
http://www.youtube.com/watch?v=YEZovwp6VUU
__________________
-Jyrki- Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.) |
#10
|
||||
|
||||
Onhan se tääkin Lantikan sukulainen olemassa, myös lyhkäsenä mallina = maastokelpoisempana: http://www.massif.iveco.com/
|
#11
|
|||
|
|||
Lainaus:
Mutta maastoautolla minä tarkoitan sellaista laitetta minkä voi yhtä pahaan paikkaan kuin esim nivan tai 80luvun landruiserin... Rima laitetaan esim. tähän tai tähän kohtaan, esimerkit edustavat tällähetkellä omistamani automerkin maantieversioita, tämän alta olevat ei ole kuin sitimaastureita. |
#12
|
|||
|
|||
Lainaus:
Sano yksikin syy, miksi ei pääsisi. Mikä rajoittaa ? Ja voit vielä halutessasi tarkentaa, että mihin Land Cruiserin malliin verrataan. Mistä teille on tullut näin väärä käsitys, että uudet autot ovat jotenkin täysin kyvyttömiä? |
#13
|
|||
|
|||
Lainaus:
Land Rover Discovery 3 edestä ja takaa erillisjousitettu, täysin vakioalustalla joustaa myös luokkaa 60cm. Pajeron alusta kierrejousitettuna, joustaa pienillä muutoksilla kuten vakaajien poistolla 55cm. Ei jäykkäakseliset vakiona nekään näitä enempää jousta. Kerro, mikä näissä akseleissa on siis vikana ? Sano yksikin järkevä syy, mikä estää ? Huomioiden että verrataan kutakuinkin vakioautoja. Se oli eri 80-luvun risukeulojen jousitus, joiden joustovara oli paaljon heikompi kuin uudempien. Nykyautoissa tilanne on täysin eri. Kuten on ennenkin todettu, jäykkää on helppo korottaa ja rakentaa. |
#14
|
||||
|
||||
Lainaus:
EDIT: Huomasin, että offivarusteesta saa kattavia varusteluja tuohon. Pohjapanssaria + vinssi (tuttu SA-Int), sekä 75mm korinkorotus nii mahtuu 33" alle. MUTTA saa myös muihinkin merkkeihin. Jos ite voittas lotossa tms, niin uus Hilux ja siihen noi varustelut. (Ammatin takia ois hyvä saada lava-auto) Kaikissahan on hyviä ja huonoja puolia. Minä oon varmaanki niin merkkiuskollinen, että tulis valittua Hilux Viimeksi muokannut 4x4_88 : 19.04.2009 14:15 |
#15
|
|||
|
|||
Niin ja eikös se Iveco Massif pitäisi tulla myyntiin (vai tuliko jo?) Siinähän pitäisi olla ominaisuudet ihan kohdillaan.
|
#16
|
||||
|
||||
Iveco, siin on rouhee peli.
|
#17
|
|||
|
|||
niin onhan puolustusvoimat valinnut toyota hiluksin palveluskäyttöön , surullisen kuuluisien land-rovereiden tilalle.
land-roverit on kallis opetutus veron maksajien raholla. |
#18
|
|||
|
|||
Lainaus:
Mutta sama se on, ottaako Mitsun vai Hiluxin, koska uudet mallit ovat perusteiltaan hyvin samantyylisiä. |
#19
|
|||
|
|||
Lainaus:
toista maata ovat g-mersu,jeepit,niva,uaz yms. |
#20
|
||||
|
||||
varmaa moni epäilee uusia maastureita seuraavien ominaisuuksien takia:
-muovia paljon. mm. puskurit -sähköä paljon -liian mukavia jos verrataa vaikka 40-sarjan cruiseriin -puskurit peltiä -sähköä on lähinnä akussa, saa upottaa jos snorkkeli on kunnossa -mukavuus? no tää on sentää avoauto...
__________________
-BJ-40 -hilux ln110 ex -Land Cruiser HJ-45 ex -hilux ln65 ex http://www.pahama.com |
#21
|
||||
|
||||
Tossa Reilu 40tkm tieta ja 20tkm pelkaa offausta mittarissa. Ei enaan ikina jaykka-akselista
|
#22
|
||||
|
||||
Mitä itse huomannut, niin näissä uudemmissa on usein ongelmana muotoilu, ja sen aiheuttama sokeus auton äärilaitoihin.
Kahdella vakiomaasturilla olen Kulmakorven vakioautoreittiä kiertänyt, ja kyllä Grand Cherokeen ratissa tuli suzukia ikävä, vaikka olikin automaatti, kierrejousitettu, ja taka-akselilla lukko. Suzukin olen snorkkelin kanssa upottanut konepeltiä myöten järveen, eikä tullut mitään oireita. Eipä kyllä tulisi mieleenkään ajaa Jeeppiä yhtä syvälle. |
#23
|
||||
|
||||
Kannattaapi varmaan käydä koeajamassa ja tunnustella mikä tuntuu itselle hyvältä. Katsella netistä minkälaisia varusteita saa yms, esim muovipuskureiden tilalle rautasta, lukkoja jne...
----------------------------------------------------- Turhaan tässä aiheessa aletaan vertailemaan uutta ja vanhaa kun Patu925 halusi tietää uusista maastureista. Vaan ainahan aiheen vastaukset menee joko vierestä ja täys offtopic. Viimeksi muokannut 4x4_88 : 19.04.2009 19:13 Perustelu: typo |
#24
|
|||
|
|||
Lainaus:
Nuo esitteet ei kerro läheskään aina totuutta koska jokainen valmistaja kehuu omiaan... Lisävarusteet eli isommat kumit vinssi panssarit lukot ym. niiden saatavuus/asennettavuus on kysymysmerkki eli käytännön kokemuksia ja "tehtaan tietoa" eri merkkien suhteen kaipaan. 33-35" kumit ei taida olla monessakaan autossa mahdollista toteuttaa? Kaikki voidaan tehdä ja asentaa itse mutta jos auto maksaa esim. 70000 äyriä niin monellakaan ei ensimmäisenä ole rälläkkä ja migin kolvi kourassa kun auton saa pihaan ja vinssin tarve olisi tiedossa. |
#25
|
||||
|
||||
edit:Patrol 275/70 16 joten 33? saa alle
Viimeksi muokannut Pete : 19.04.2009 20:31 |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
4x4 Tatuoinnit onko niitä? | Kumikameli | Chit-Chat | 37 | 13.01.2011 18:08 |
hyviä purkamoja, onko niitä? | evo2 | Tekniikka & Jutustelu | 24 | 15.12.2005 09:37 |
JEEP "Willys" onko niitä | samisami2 | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 14.07.2005 08:20 |
Onko offivaruste vielä olemassa? | jappe | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 29.05.2005 07:33 |
Onko olemassa..? | anttir | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 11.01.2004 14:40 |