Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 02.04.2009, 14:37
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä on kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 558
Question

Tarttis apua laser leikkauksessa


Rakennan parhaillaan Juuson Suzukiin COP (coil on plug) sytytysjärjestelmää. Moottorin asentotieto on tarkoitus lukea vauhtipyörän hammaskehältä. SJ413:n hammaskehällä on 100 hammasta mikä tarkoittaa melko suurta (13...15kHz) taajuutta koneen maksimi kierroksilla. Olen miettinyt millä voisi testata Hall antureita. Hyvä testipenkki tulisi jos saisi hommattua rälläkkään teräslevystä leikatun hammaskehän. Hammaskehä pitäisi olla 4-6mm plootua, keskireikä rälläköissä käytetty 22,5mm ja halkaisija noin 125mm. Ulkokehällä oleva hammastus olisi noin 3mm harjaa ja 3mm lovea. Syvyys 3mm. 65 hampaalla halkaisijaksi tulisi noin 124,14mm.

Löytyisikö listan lukijoista ketään jolla olisi laser leikkuri käytettävissä ja halukkuutta auttaa tällaisessa asiassa?

Vastauksia voi laittaa privaatti postina tai p 0400401021
t. Juha

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 02.04.2009, 17:13
Pecos:n Avatar
Pecos Pecos ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 20.03.06
Sijainti: Heinäjoki, Janakkala, Suomi
Viestit: 321
Perusasetus

Voisiko siihen testaukseen käyttää vaikka käsisirkkelin terää?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 02.04.2009, 17:45
HV HV ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 04.02.07
Sijainti: ikaalinen, .
Viestit: 1.941
Perusasetus

meinaatkos että hall anturi tunnistaa noin pienet hammastukset ?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 02.04.2009, 18:08
Jeep-Rice Jeep-Rice ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.12.06
Sijainti: Karstula, Finland.
Viestit: 110
Perusasetus

hukkakipinä tyylillä noi menee pelkällä kampiakselin asento tiedolla mut jos meinaa et yksi kipinä löytää oikeen sylinterin ni siihen tarvitaan nokan asento tieto.

Millaisella laitteella tätä on tarkoitus ohjata?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 02.04.2009, 18:17
ärjy:n Avatar
ärjy ärjy ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 18.06.06
Sijainti: joensuu
Viestit: 1.103
Perusasetus

kysyppäs porlanpajalta. se on plasma mutta tarkka!!
__________________
puukko 2
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 02.04.2009, 18:31
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Sinnehän pitäis saada se puuttuva hammaskin?


Itse porasin vauhtipyörän kehälle jakopöydässä koloja(36-2) Kököt tuon yhden reiän kohdalla johtuu yrityksestä jyrsiä lovet tuohon muttei saanu käytettävissä olevilla keinoilla vauhtipyörää kunnolla kiinni:




Tunnistimen telineellekkin oli valmis reikä:



On kiinni kolmella pultilla, yks jää piiloon.
Tunnistin kiritään paikalleen tolla yhdellä pultilla, voipi säätää ilmaväliä jos tuntuu tarpelliselta.

Hammaskehä lähtee ehjänä irti kun vähän tampilla kiilaa, jos on tarvetta irroittaa.

Vauhtipyörä tietty tasapainotettiin operaation jälkeen.


Mulla tosin käytössä induktiivinen anturi + vems. Eikö ne halleillekiin ilmota taajuudet millä ne toimii? Ei varmaan ihan millävaan Hallillia toimi noin tiheältä kehältä.
__________________
www.OFFROADOULU.com

Viimeksi muokannut Rak : 02.04.2009 18:34
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 02.04.2009, 19:58
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä on kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 558
Perusasetus

COP sytytys


Kiitoksia vastanneille.
Systeemistä tulee alusta loppuun itse tehty. Alla muutama kuva. Dokumentoin aikanaan projektin omille webbi sivuille.


Tässä kontrollerin softan kehitys menossa



Kontrolleri kortti päältä



ja alta.




Tässä kuvassa sitten niitä antureita. Vasemmalla nokka-akselin remmipyörän eteen funtsattu moottorin työkierron 0-kohdan tunnistin. Keskellä starttikehän hampaita laskeva kampiakselin kulma-anturi. Oikealla pari kaupallista vaihtoehtoa.




Nokka-akselin tunnistin on tarkoitus kiinnittää nokkahihnan koteloon.




Tässä vielä lähikuva vauhtipyörän hampaista mistä lasketaan kampiakselin kulma. Tämän anturin ominaisuudet ovat testauksen kohteena. Konehan ei kierrä 9000:tta (vaikka mistä minä tiedän kun Juuso pääsee polkemaan) . On kuitenkin hyvä jättää vähän suunnittelu marginaaleja. 9000 rpm tarkoittaa 150 kierrosta sekunnissa ja edelleen x 100 hammasta on 15000Hz. Ollaan Hall anturitekniikan ylärajoilla.

Sitten kommentteja vastauksiin.

Sirkkelin terän käyttö on mielenkiintoinen ehdotus. Tuo ainakin jännitystä elämään! Taitaa vaan olla hankala löytää riittävän paksua terää ilman kovametalli kärkiä.

Kyllä kolme milliä on vielä spekseissä. Suzukin vauhtipyörässä hammastus on karkeasti mitattuna: Hampaiden väli 7,5mm ja hampaan kärjen leveys 2,5mm. Vähän on epäsymmetrinen, mutta ei voi mitään.

Hukkakipinä systeemin periaatteet on kyllä selvillä. Mikään ei tietenkään estä soveltamasta tätä periaatetta myös COP puolien kanssa. Ohjataan vaan kahta yhtä aikaa. Ainakin ensimmäisen softaversion teen nokka-akselin anturiin + hammaskehän laskentaan perustuen.

Tässä vielä linkki 2003 tehtyyn hukkakipinä kokeiluun. Tällä värkillä 410 käy erittäin nätisti.
http://www.kolumbus.fi/juha.niinikoski/DIS/Dis.htm


Lopuksi vielä kysymys tuning virtuooseille. Olisiko jollain vinkkiä mistä löytyisi hyvä malli Suzukin 1.3l koneen sytytys mapista. Itse kun en ole mikään moottoreiden virittäjä.

t. Juha
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 02.04.2009, 20:38
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Mopon takarattaasta sopiva? Löytyy ainakin erikokoja ja hammasmääriä..
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 02.04.2009, 20:45
santikko:n Avatar
santikko santikko ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 10.08.07
Sijainti: noormarkku,pori.
Viestit: 1.035
Perusasetus

jos saat sen piirrettyä mittoineen esim. autokädillä, niin saattaisin saada samaan syssyyn tuleen kun mun pakosarjan laipat. pitää vaan itte sepältä kysyä ensiks.
__________________
rocky projekti odottaa kesää.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 02.04.2009, 20:49
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Näyttää olevan swiftin kone kyseessä eli vauhtipyörä menee vaihtoon(jos tarkoitus käyttää isolohkon laatikkoa), hammaskehä tosin on muistaakseni sama.

8v sytkäkarttoihin ei ole tullut törmättyä, gti swiftin koneeseen on kartta omastatakaa mutta normikone mahtaa kilkuttaa iloisesti sen ennakoilla.

Jos/kun on taitoa rakentaa, onkii ennakot vanhasta jakajasta, vaikka sitten kun on saanut koneen käyntikuntoon.
Jos nokalle tulee tunnistus, niin sopivilla keinoillahan pitäis erottaa muutos nokan ja virranjakajan liipaisujen kesken?

Vieläkö tarvitaan monimutkaisempia ehdotuksia
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 02.04.2009, 20:52
heimali:n Avatar
heimali heimali ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.10.06
Sijainti: Tyynelä
Viestit: 137
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä Näytä viesti
Sirkkelin terän käyttö on mielenkiintoinen ehdotus. Tuo ainakin jännitystä elämään! Taitaa vaan olla hankala löytää riittävän paksua terää ilman kovametalli kärkiä.
Jos laittaa monta terää päällekäin niin paksuus riittää?

Muilta osin on sen näköistä jälkeä ettei ihan ensimmäistä kertaa olla sulautetun softan ja elektroniikan kanssa tekemisissä...
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 02.04.2009, 21:13
ker ker ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 18.03.09
Sijainti: turku
Viestit: 27
Perusasetus

Jos vaivaudut DWG-muotoon piirtämään niin saat osasi.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 02.04.2009, 22:12
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä on kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 558
Perusasetus

COP sytytys


Kiitos taas vastanneille ja apua tarjonneille. Onki on ottanut. Saan ensiviikolla apua ongelmaani.
Homma olisikin ollut helpompi jos olisi Autocad käytössä ja taito käyttää sitä.

Mopon rattaiden käyttö anturina on myös hyvä idea, mutta ei suoraan sovi tähän rälläkästä testipenkki suunnitelmaan. Mopon rattaassa olisi kaikenlisäksi helppo säätää piikki-lovi suhdetta sorvaamalla kehältä ainetta pois. Jyrkkä piikki leviää nopeasti madallettaessa. Nimimerkki Rak toteutus vauhtipyörään poratuilla koloilla on myös hyvä vaihtoehto kun tarvitaan N-1 hampainen anturi. Miten muuten sait tasapainon säilymään vauhtipyörässä?

Joo, raato moottori on Swiftin kone. Hyvä huomio tuo hampaiden lukumäärä. Meillä ei ole 413:n kone ollut pois paikaltaan eikä näinollen ole sen hammaslukua varmistettu. Jos jollakulla on 413:n kone lattialla, niin olen kiitollinen tiedosta onko myös siinä 100-hampainen starttikehä.

Jos eisytytyskartta muuten selviä, niin pitää karakterisoida nykyisen jakajan ennakoiden toiminta. Asennusjärjestys on muutenkin se, että anturit pitää ensin saada asennettua ja toiminta varmistettua. Loppu selvittely ei vaadi sitten muuta kuin vähän softaa omaan purkkiin. Jakajan keskipako / alipaine ennakko on vaan valitettavasti jonkunlainen kompromissi. Lisäksi on tarkoitus muuttaa Juuson peli ruiskuksi. Juuso on lisäksi tilannut pelti pakosarjan siihen. Itsellä ei ole kokemusta vaikuttaako nämä muutokset ratkaisevasti moottorin ennakko profiiliin. Tässävaiheessa katselen tietysti mielelläni kaikkia vähänkään samantyyppisten ja kokoisten koneiden sytkä karttoja.
Edelliseen 410 DIS projektiin ei koskaan tullut tehtyä varsinaista sytytys karttaa ja interpolointia siitä. 410:n huoltokirjassa oli jonkinlainen kuva keskipako- ja alipaine ennakon toiminnasta. Tein näistä pari erillistä funktiota mitkä jäljittelivät virranjakajan käyttäytymistä. Kone käy tällä ratkaisulla hämmästyttävän hyvin. No oman 410:n jakajassa ei alunperin ollut koko alipaine ennakkoa. Matkalla sitten into on hiipunut tehdä softa loppuun. Nyt on uusi projekti menossa ja se minkä on jättänyt opiskelematta ja tekemättä on nyt edessä.

t. Juha
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 03.04.2009, 19:43
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Itse itseäni lainaten eli tasapainotuksella käytin.

Finsquirtista löytyy sytkäkarttoja eri vehkeistä, se mun kartta ei mahda olla sen kummempi kun palotila on aivan erilainen ja sitä kautta käytettävissä olevat ennakot.

Kartan tekeminen on suurelta osin koeajoa ja koeajoa jos ei vie rullille..

ja se tais ollakkin tiedossa että ruisku kannattaa olla asennettu ennen sytkän säätöä.


http://www.finsquirt.net/forum/

http://www.finsquirt.net/forum/viewtopic.php?t=8

www.vems.fi
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 08.04.2009, 20:06
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä on kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 558
Perusasetus

Anturitesteri


Anturitesterin "osat" tuli tänään. Tätä kirjoitettaessa sormet on vielä tallella! Testipenkki toimii muuten erinomaisesti, mutta kiinalaisesta rälläkästä loppuu rundit kesken. Kiertää suunnilleen 9230 rpm. Kiekon keskittämisessä oli myös vähän hommaa. Kiinalaisen rälläkän 22,5mm kara onkin vain 22mm.




Pikatesti osoitti oman anturin paremmaksi kuin Honeywell GT1:n (kuvia aiemmissa posteissa). Honeywell osoittaa hytymisen merkkejä jo tällä 65-hammasta / 9230 rpm taajuudella mikä vastaa Suzukin vauhtipyörän kehällä noin 6000rpm kierroslukua. Oma Melexis MLX90217 chippiin perustuva anturi ei tällä nopeudella osoittanut mitään hyytymisen merkkejä. Pulssin muoto ja pulssisuhde säilyvät virheettöminä.




Tässä näkyy testi setuppi. Säätömuuntaja rälläkän nopeuden säätöä varten ja oskilloskooppi.

Säätäminen jatkuu.
t. Juha
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_6701.jpg‎
Views:	1773
Size:	89,6 Kt
ID:	4748   Click image for larger version

Name:	IMG_6698.jpg‎
Views:	1658
Size:	97,3 Kt
ID:	4749  
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
nörtti apua tarttis Jörmelö Chit-Chat 7 09.05.2007 20:33
How about laser war filii1 Outdoor hobbies 19 29.01.2006 20:15


Sivu luotu: 15:45 (GMT +2).