|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Varapyörän kokotoleranssi?Seuraava tekninen ongelma raadille: Olen (ehkä!!) lähdössä 1200km Venäjänreissulle, ja jos siellä hajoo rengas korjaamattomaan kuntoon, tarvitaan toimiva varapyörä. NO: nythän on kahdetkin erilaiset kesämaastorenkaat, 4 kpl kumpaakin, mutta eipäs ole varapyörää kumpaakaan kokoa suoraan. On toki autossa alkuperäinen aikalailla pienempi varapyörä, kun se tuli aikanaan auton mukana. KYSYMYS: Paljonko heittoa vois hyväksyä varapyörän halkaisijaan että sillä uskaltais ajella vaikka 800km asvalttia? Ymmärrän, että eri halkaisijat rasittaa perää, mutta missä menee käytännöllinen raja? Kyllä jotain toleranssia täytyy olla joka tapauksessa, kun nykyään kukaan ei varmaan kierrätä 5:ttä rengasta kulumaan tasaiseen, joten varapyörä saattaa olla jonkinverran isompi todellisuudessa. Urkki
|
#2
|
||||
|
||||
Ja nykyäänhän melkeen kaikkien autojen vara renkaat on puolta pienempiä kuin ajo-renkaat.
Tilan ja painon säästön takia, niissä kyllä lukee maks 100km ja 80km/h Ei kai se tasauspöyrästö siellä miksikään hetkessä mene, lukko päällä voi olla kivuliasta Toleranseista en tiedä mitään, kunhan mietin- |
#3
|
||||
|
||||
Jos on minkään sorttinen lukko takana mitä ei saa kokonaan auki niin kokoeroa ei saisi olla juuri yhtään. Jos on kytkettävä lukko tai avoin perä niin eipä tuolla kauheasti väliä.
|
#4
|
||||
|
||||
Lainaus:
Laittaa edestä ehjän ison renkaan taakse. Eteen pieni varapyörä, kun kuitenkin etuperä on yleensä irti kytkettävissä. Tosin voi olla mielenkiintoinen ajaa, kun kääntyvällä akselilla erikokoiset pyörät
__________________
http://s1269.photobucket.com/user/Je...?sort=2&page=0 |
#5
|
||||
|
||||
Hätätapauksissa on ajettu monta tuumaa pienemmillä varapyörillä venäjältä pois tyyliin 35" hajonnut ja 205 ollut vararenkaana mutta kuten sanottua, hätätapauksissa.
2" pienempi menettelee vielä. Maastureissa kun on napalukot ja kytkettävä takaveto niin laittaa eriparin etuakselille, napalukot auki ja samankokoiset taka-akselille. 33" rengas etenee n.16cm pidemmän matkan/kierros kuin 35" rengas eli avoimelle tasauspyörästölle ei tule vielä mahdottomia nopeuksia tuosta. |
#6
|
|||
|
|||
Kiitos mestari Laalaa. Nyt alan ymmärtää, ja käytännön kokemus on aina vakuuttavaa. Jeep ZJ:ssä ei ole napalukkoja, mutta etuveto on viskon takana eli menee päälle vasta kun takaveto luistaa. Pidänkin siis ne maastorengassarjat ristiin toistensa varafillareina ja jos on pakko käyttää, ajelen maltillisesti erikokoiset renkaat etuakselilla.
Urkki |
#7
|
||||
|
||||
Ja btw, Urkilla on ARB:t edessä ja takana!! Eli ei pitäisi aiheuttaa mitään suurempia ongelmia ajaa pienempikehäisellä vararenkaalla!!! Kunhan ei anna mitään sikapoljentaa sitten enää....
|
#8
|
||||
|
||||
Onko jakolootassa vain hidas ja nopea neliveto, vai niiden lisäksi myös takaveto?
Miten se visko "menee päälle"? Eikös se visko ole periaatteessa etu- ja takakardaanin välissä? Kun toisella akselilla on pienempi pyörä -> pyörii kardaani nopeammin -> visko "luistaa" -> visko lämpenee -> visko sulaa kiinni/auki? Kuinka paljon nopeuseroa visko sietää ja kuinka nopeasti lämpenee? |
#9
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#10
|
|||
|
|||
Kardaaneihin muodostuu pyörintäeroa, baxxter on oikeilla jäljillä.
|
#11
|
||||
|
||||
Ei muodostu, mitähän se tasauspyörästö siellä tekee??
|
#12
|
||||
|
||||
http://auto.howstuffworks.com/differential2.htm
Kääntyminen kai vastaa samaa kuin ajaa suoraan eri koon pyörillä.
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________ Viimeksi muokannut HiluxMan : 01.04.2009 14:59 |
#13
|
||||
|
||||
Samalla akselilla olevien renkaiden koko vaihtelu aiheuttaa tasaus pyörästön pyörimistä, joka taas aiheuttaa lautaspyörälle eri nopeuden kuin, että tasaus pyörästö ei pyörisi.
Jotenka kun lautaspyörät pyörii eri nopeutta, niin kardaanitkin pyörii erinopeutta. Keskitasaus pyörästö jakolaatikkossa tasaa nämä, mutta jos siellä on se visko, niin pisemmänpäälle se kuolee...
__________________
http://s1269.photobucket.com/user/Je...?sort=2&page=0 |
#14
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#15
|
||||
|
||||
Ei vaikuta lautaspyörään mitään, tasauspyörästö vain pyörii enemmän kuin normaaliajossa!! Kokeileppa osa-aikaisella jakolaatikolla, ilman lukkoja kummassakaan päässä ja neliveto päällä ja vaihda taakse pienempikehäinen rengas, tasauspyörästö pyörii eri tavalla tasaten pyörintäeroa, välitys pyörii ihan samaa vauhtia kuin edessäkin!!
|
#16
|
||||
|
||||
Lainaus:
Matkan pituus erot ja näin ollen nopeus vaihtelut saadaan tasaus pyörästöllä tasattua. --- Kun eri kokoiset renkaat: Suoraa ajettaessa kaikki menee saman matkan, takana isot renkaat pyörii samaa nopeutta, jolloin tasauspyörästö ei pyöri, ja kardaani pyörii nopeutta X. Edessä iso rengas pyörii takarenkaiden kanssa samaa nopeutta. Edessä pieni rengas pyörii paljon nopeampaa nopeutta. Jolloin etu tasaus pyörästä aiheuttaa etu kardaanille eri pyörimis nopeuden (Y) kuin takakardaanilla on. Ja X ei ole Y
__________________
http://s1269.photobucket.com/user/Je...?sort=2&page=0 |
#17
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
RUMARACING Esla T4 |
#18
|
||||
|
||||
Lainaus:
Keski tasaus pyörästö tasaa tässä näin. Lyö keskilukko jumiin ja koita ajaa. Kato mistä paukkuu.
__________________
http://s1269.photobucket.com/user/Je...?sort=2&page=0 |
#19
|
||||
|
||||
Tämä on hauskaa seurata. Asiallista väittelyä, mutta jostakin pöllähti mieleen Speden sketsi tasauspyörästön toiminnasta.
Jatkakaa.
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________ |
#20
|
||||
|
||||
Lainaus:
Juu, vasen jalka on jo kotona vaikka oikea jalka on vielä töissä!! |
#21
|
||||
|
||||
Ja suatana, laskeskelin ja tutkailin asiaa (yksi Grand Cherokeen perä tossa nosturilla levällään eli on mistä tutkailla asiaa luonnossa) ja himputti, pakko myöntää, OON VÄÄRÄSSÄ!!!!
ANTEEKSI!! Kyllä se omalta osaltaan vaikuttaa kardaanin pyörintään..... Urkki, nyt et voi lähteä itään... |
#22
|
|||
|
|||
Kyllä Jeep-ukko on oikeassa!
|
#23
|
||||
|
||||
Lainaus:
Baxxter se oikeassa oli, ekana jo sanoi tuosta, minä vain selvensin asiaa...
__________________
http://s1269.photobucket.com/user/Je...?sort=2&page=0 |
#24
|
||||
|
||||
Ajoin kerran bj75 raumalta kiukaisiin sillain, että etuakselilla oli varapyöränä 235/75/15 gummi ja muut 33x10,5x15 ja kun sai paineet kohilleen niin oli ihan samanlainen ajettava kun muutenkin.
|
#25
|
|||
|
|||
Iltaa vielä herrat. Pitkän ja vaiherikkaan keskustelun jälkeen on siis päädytty yhteisymmärrykseen, varapyörä hankitaan tavalla, toisella tai kolmannella.
Viikonloppuja!!! Urkki |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Varapyörän suojus Suzukiin | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 28.05.2006 12:59 | |
O: mitsun varapyörän suojus | offipete | O/M/V Muut | 0 | 09.12.2005 17:18 |