|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
Rengaspaineen säätö kajuutasta? / "Napa-ARB"Jossain venäläisessä kulkineessa (maasturissa) oli kuulemma rengaspaineensäätö kajuutassa. Onko kellään tietoa missä? Kiinnostaisi miten se on toteutettu. Johdetaanko paine akselin läpi napaan, vai koteloidulla akselilla vai mitenkä? Ajatuksena on toteuttaa GR:n etupäähän kytkettävä lukko rakentamalla ilmanpaineella ohjattavat napalukot ja hitsaamalla banjon sisuskalut kiinteiksi. Kaikki ideat ja ajatukset on tervetulleita!!
__________________
MAASTURISTIT RY Dodge RAM 4x4 SLT Laramie 3500 Dually QuadCab 24ValveCummins EX: BJ-42 4.0l diesel (2H). Viimeksi muokannut peraaa : 27.01.2009 17:51 Perustelu: otsikkomuutos |
#2
|
||||
|
||||
Venäläisistä kuorkeista esim. Gaz 66 on ne vakiona ja epäilisin että myös zilit ja uralit yms.
Rakennetuista maastureista sanoisin että melkein kaikki venäiset laatokan kierto pelit joissa volvon akselit on varustettu paineensäädöillä kabiinista. Esim. Jezin (mouse http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=41880) ja Tapsan sinisessä rover pohjaisessa pelissä on varmastikkin sellaiset. Olisko Tapsalla vielä Kimin tekemät? Monet on noita rakennellut esim. volvon porttaaliakseleihin kun siihen se on helppo toteuttaa kun voi porata navan läpi reiän ja johtaa ilman sitäkautta. Vaikein siinä on kai tehdä se "ARB AIRLOCKER" tyylinen ilman syöttö pyörivän akselin päälle. Tavallisessa maasturissa onkin vähän kinkkistä kun pitäs porata murroksen läpi ja mihin sen ilman syötön sitten muka laittais. Joskus tätäkin on miettinyt mutta en nyt henk.koht. keksi miten sen saisi tavan birfield tyyppiseen napaan toteutettua helposti. Tietty jos porais myös vetariin reiän (gun drilling) niin sitten voisi olla mahdollista toteuttaa. Viimeksi muokannut mikjus : 27.01.2009 15:05 |
#3
|
|||
|
|||
Ton voi saada toteutettua jos saa navan takapuolelle levyn mikä ei pyöri navan kanssa
vaan on osa akselia. Tähän levyyn tai napaan ura vaikka 100mm säteellä ja reikä uran pohjalle ja siihen tulee ilma. Tiivitykset uran molemmin puolin ja sitte tietty vastapeluri reikä samalle säteelle, en tiä onnistuisko. Aika isotöinen. Mut värkkäily on kivaa Edittiä sen verran että rajattomasti pyörivissä kappaletavaranostureissa on jotain ton tapasta pylvään tyvessä. Kestävät aikansa hydrauliikan paineita, tosin voitelu on silloin "omasta takaa" Siellähän on näitä uria ainakin kuus kappaletta. Telakaivureiden ylä ja alavaunun välillä on kans ajohydrauliikkaa varten, kourankääntäjät jne.
__________________
Pitikö se sinne nyt ajaa? Viimeksi muokannut 88 : 27.01.2009 18:42 |
#4
|
||||
|
||||
Kasi-kasin idea kuulostaa kokeilemisen arvoiselta. Täytyy jarrurempan yhteydessä vähän mittailla ja suunnitella. Kuinkohan käy...
Tiivistys ehkä eniten ravelluttaa, mikä kestäisi jatkuvaa laahausta? hmm..
__________________
MAASTURISTIT RY Dodge RAM 4x4 SLT Laramie 3500 Dually QuadCab 24ValveCummins EX: BJ-42 4.0l diesel (2H). |
#5
|
||||
|
||||
Eikös stefat kestäisi. mutta kestääkö ne tarvittavia paineita.?
__________________
|
#6
|
|||
|
|||
Gazeissa zileissä ym on vielä hanat ennen rengasta eli jos joku vuotaa niin ei tarvi jatkuvasti pumpata uutta ilmaa renkaaseen vaan voi laittaa venttiilin kiinni. Vastaavasti ajon aikana voi jatkuvasti täyttää jos rengas vuotaa.
|
#7
|
|||
|
|||
tekee pintoihin kartiot ja ympärille stefa ettei mene törkyä sisää?
|
#8
|
||||
|
||||
Noita järjestelmiä löytyy mm Uralista ja Tatrasta.
Kuva Uralin akselista. Ilma menee jarrukilvestä sisään "Reifenfüllan..." kohdasta. Navasta lähtee letku pyörään. Siinä akseli livenä, ison Rockwellin kopio. Kyltti Uralin hanskalokeron kannessa. Kuvassa Sisun alla Tatran pyörä. Kullan värinen mötikkä on hana, siitä vasemmalle kokoelma tsekkoslovakialaisia ja suomalaisia liittimiä. Tilapäinen viritys, ei tieliikenne käyttöä.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#9
|
||||
|
||||
Vähän jonkinlaista hahmottelua "kasi-kasin" idean pohjalta. Ekan kuvan tapauksessa normi stefa ei käy. Onko olemassa tuohonsopivaa stefaa, jonka huulet ovat suuntaan plus ja miinus Z ? Kakkos-kuvassa (puolikas ympyrästä) sitten kävisikin normi stefa...
__________________
MAASTURISTIT RY Dodge RAM 4x4 SLT Laramie 3500 Dually QuadCab 24ValveCummins EX: BJ-42 4.0l diesel (2H). |
#10
|
||||
|
||||
Koitetaas saisko kuvan eräästä toteutuksesta tähän,ei kyllä paras mahdollinen metässä missä risut,ym vaanivat letkuja mutta...
[IMG][/IMG] |
#11
|
||||
|
||||
Ei säilyis miulla ehjänä edes hallissa.
__________________
MAASTURISTIT RY Dodge RAM 4x4 SLT Laramie 3500 Dually QuadCab 24ValveCummins EX: BJ-42 4.0l diesel (2H). |
#12
|
|||
|
|||
Eikös tohon raiskarin piirtämään kuvaan nmr. 2 kävis tiiviste tavallisen paineilmasylinterin sisältä? Ne ainakin kestää siinä kromatulla akselilla laahausta hyvin ilman voitelua...
|
#13
|
|||
|
|||
Tuommoset Bj Andyn esittelemät navan ulkoiset systeemit oli kuulemma Brasiliassa busseissa ja rekoissa vakiona. Liekkö lämpöä enämpi siellä.
__________________
A-P *Muovi on saatanasta* KAIKKI ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat. |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ahtopaineen säätö | Tekniikka & Jutustelu | 95 | 05.02.2014 17:06 | |
bj 45:n iskareiden säätö | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 09.08.2007 08:30 | |
syöttöpumpun säätö BJ...s | turpolaattori | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 11.05.2007 20:53 |
Ruiskutusennakon säätö | Ex_inkkari | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 09.11.2006 10:17 |
2L-T naftapumpun säätö? | tyhmä | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 06.10.2005 16:40 |