|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
LJ:n käsijarrustaMoron! Katsuri piti läjän käsijarrua niin tehottomana (saattoi se jopa vähän heikkotehoinen olla ) , että joudun sitä näyttämään uudelleen. Nyt kysymys käsijarrun säädöstä, eli pitääkö takasylintereihin koskea käsijarrua säädessäessä vai löytyykö säätö jostakin muualta? Ja jos takasylintereitä pitää rapata niin pääsekö jarrukilven takapuolelta sen tekemään? Kysymys sen vuoksi, että ei tarvii alkaa tuolla lumihangen keskellä arpomaan sitten kun sitä laitan... Auto kun ei talliin mahdu korkeuden vuoksi...eli pitää rassata pihalla.
|
#2
|
||||
|
||||
Ihan ittekö ton otsikon keksit??? Toimii varmasti tosi hienosti haulla...
Eikös läjässä ole "normi"rulla mitä meisselillä reijjän kautta sörkitään |
#3
|
||||
|
||||
Just siellä jarrukilventakana löytyy pienen pieni aukko mistä sitä sylinterinpäässä olevaa rullaa pääsee pyörittään. Parasta taitaa olla kun löydät ns. nyrkki meisselin. Se oli ainut millä ite sain sitä rullaa pyöräytettyä YHDEN naksun kerrallaan prkl. Toivottoman hidasta OIKEESTI. Kato myös että kaikki kässärin osat liikkuu. Itellä oli joka ainut liikuva osa (ns.linkut) ruostunut täysin jumiin. Muista että heti kun saat toimiin ajat suoraan konttorille ja mielellään ennen konttoria nytkit vähän sitä käkkäriä.
|
#4
|
|||
|
|||
Ite ite!
Ei tsöörtsillä käsmää taida löytyä. Käsijarru läjään liitettynä tsöörtsillä löytyi, mutta nekin takalevyiksi muuttoja tai kardaanikässärijuttuja.
Pitää huomenna ihmetellä kun saan auton kaverin talliin että mitä sieltä takajarruista paljastuu. |
#5
|
||||
|
||||
Olisko sitten aihetta korjata toi otsikko Löytää sitten seuraava ken tietoa janoaa...
Kaverin hoojiihin tein parivuotta sit kässäri rempan ja otin niistä linkuista ne liuku levyt pois, sai reilummat välykset eikä ole sen koommin juminut. Edellyttäen että hoojiissa ja läjässä saman moiset linkut... |
#6
|
||||
|
||||
Lainaus:
Käsijarruvivuissa olevat ruuvien päät pitäisi vastata jarrukilpiin kun käppäri ei ole päällä. Siinä asennossa pitäisi hihnat niin likelle rumpuja kuin mahdollista (vaikka sitten ruuvarilla automaattisäätöä pyöritellen), sitten vaijerista säädellen kahvan liike sopivaksi (about 7 naksahdusta). Jos jarrukilven läpi tulevien vipujen ruuvit ei vastaa enää tän jälkeen jarrukilpiin, jumittaa linkut tai vaijerit, tai jossain välissä vaijerien päiden ja jarruhihnojen välillä on liiallista kulumaa/venymää. Jarrurumpujen sisällä on käsijarruja varten lyhyet vaijerinpätkät, jotka ilmeisesti aikaa myöten venyy tai silmät kuluu. Se on pirun pienestä kii. Pienillä oikein kohdistetuilla hitsitäpeillä saa homman korjattua. Toinen yleinen vika on akselissa oleva linkku, mistä vaijerit haarottuu. Sen nivel jumahtaa kiinni, ja jarrusta tulee enemmän vasemmanpuoleinen. Eli siis koko helahoidon toimintaperiaate kristallinkirkkaaksi päähän ja sitten vasta säätelemään. |
#7
|
|||
|
|||
Kiitos Matti!
Tuo kyllä takuuvarmasti selvensi koko paketin toiminnan. Sangen mielenkiintoiselta tuntui kun yritin eilen saada kenkiä säädettyä lähemmäksi, pitää vielä tänään jatkaa harjoituksia. |
#8
|
|||
|
|||
No niin, käväisin vankkurin alla ja tuo linkku oli totaalisesti jumissa eli aloittelen sen purku - voitelusysteemillä.
Ja kuten Matti viestissään jo kertoi, jarrut ottavat vasemmalta puolelta tällä hetkellä liukkaalla alustalla todella huomattavasti paremmin, eli lukitsee taka-akselilta vasemman pyörän ensin... |