Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 26.12.2008, 21:45
MKLa MKLa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.07.07
Sijainti: Oulu, Finland.
Viestit: 128
Perusasetus

LJ:n käsijarrusta


Moron!

Katsuri piti läjän käsijarrua niin tehottomana (saattoi se jopa vähän heikkotehoinen olla ) , että joudun sitä näyttämään uudelleen.

Nyt kysymys käsijarrun säädöstä, eli pitääkö takasylintereihin koskea käsijarrua säädessäessä vai löytyykö säätö jostakin muualta? Ja jos takasylintereitä pitää rapata niin pääsekö jarrukilven takapuolelta sen tekemään?

Kysymys sen vuoksi, että ei tarvii alkaa tuolla lumihangen keskellä arpomaan sitten kun sitä laitan... Auto kun ei talliin mahdu korkeuden vuoksi...eli pitää rassata pihalla.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 26.12.2008, 21:47
Lehis:n Avatar
Lehis Lehis ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.03.07
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.628
Perusasetus

Ihan ittekö ton otsikon keksit??? Toimii varmasti tosi hienosti haulla...

Eikös läjässä ole "normi"rulla mitä meisselillä reijjän kautta sörkitään
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 26.12.2008, 22:04
-Mika-:n Avatar
-Mika- -Mika- ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 13.11.06
Sijainti: Raahe
Viestit: 290
Perusasetus

Just siellä jarrukilventakana löytyy pienen pieni aukko mistä sitä sylinterinpäässä olevaa rullaa pääsee pyörittään. Parasta taitaa olla kun löydät ns. nyrkki meisselin. Se oli ainut millä ite sain sitä rullaa pyöräytettyä YHDEN naksun kerrallaan prkl. Toivottoman hidasta OIKEESTI. Kato myös että kaikki kässärin osat liikkuu. Itellä oli joka ainut liikuva osa (ns.linkut) ruostunut täysin jumiin. Muista että heti kun saat toimiin ajat suoraan konttorille ja mielellään ennen konttoria nytkit vähän sitä käkkäriä.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 26.12.2008, 22:05
MKLa MKLa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.07.07
Sijainti: Oulu, Finland.
Viestit: 128
Perusasetus

Ite ite!


Ei tsöörtsillä käsmää taida löytyä. Käsijarru läjään liitettynä tsöörtsillä löytyi, mutta nekin takalevyiksi muuttoja tai kardaanikässärijuttuja.

Pitää huomenna ihmetellä kun saan auton kaverin talliin että mitä sieltä takajarruista paljastuu.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 26.12.2008, 22:19
Lehis:n Avatar
Lehis Lehis ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.03.07
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.628
Perusasetus

Olisko sitten aihetta korjata toi otsikko Löytää sitten seuraava ken tietoa janoaa...

Kaverin hoojiihin tein parivuotta sit kässäri rempan ja otin niistä linkuista ne liuku levyt pois, sai reilummat välykset eikä ole sen koommin juminut. Edellyttäen että hoojiissa ja läjässä saman moiset linkut...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 27.12.2008, 12:42
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 10.989
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja MKLa Näytä viesti
Moron!

Katsuri piti läjän käsijarrua niin tehottomana (saattoi se jopa vähän heikkotehoinen olla ) , että joudun sitä näyttämään uudelleen.

Nyt kysymys käsijarrun säädöstä, eli pitääkö takasylintereihin koskea käsijarrua säädessäessä vai löytyykö säätö jostakin muualta? Ja jos takasylintereitä pitää rapata niin pääsekö jarrukilven takapuolelta sen tekemään?

Kysymys sen vuoksi, että ei tarvii alkaa tuolla lumihangen keskellä arpomaan sitten kun sitä laitan... Auto kun ei talliin mahdu korkeuden vuoksi...eli pitää rassata pihalla.
Käsijarrunhan pitäisi säätyä ihan itsekseen, automaattikehintä rummuissa siis. Yleensä säädöt on päin pe**että, eli vaijerit liian tiukalla, jolloin automaattisäätö ei pelaa. Tällöin myös käyttöjarrun säätö on vaijerien tiukkuuden varassa = ei hyvä. Eli huonosti ottavaa käsijarrua on säädetty väärästä paikasta eli vaijerista.

Käsijarruvivuissa olevat ruuvien päät pitäisi vastata jarrukilpiin kun käppäri ei ole päällä. Siinä asennossa pitäisi hihnat niin likelle rumpuja kuin mahdollista (vaikka sitten ruuvarilla automaattisäätöä pyöritellen), sitten vaijerista säädellen kahvan liike sopivaksi (about 7 naksahdusta). Jos jarrukilven läpi tulevien vipujen ruuvit ei vastaa enää tän jälkeen jarrukilpiin, jumittaa linkut tai vaijerit, tai jossain välissä vaijerien päiden ja jarruhihnojen välillä on liiallista kulumaa/venymää. Jarrurumpujen sisällä on käsijarruja varten lyhyet vaijerinpätkät, jotka ilmeisesti aikaa myöten venyy tai silmät kuluu. Se on pirun pienestä kii. Pienillä oikein kohdistetuilla hitsitäpeillä saa homman korjattua.

Toinen yleinen vika on akselissa oleva linkku, mistä vaijerit haarottuu. Sen nivel jumahtaa kiinni, ja jarrusta tulee enemmän vasemmanpuoleinen.

Eli siis koko helahoidon toimintaperiaate kristallinkirkkaaksi päähän ja sitten vasta säätelemään.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 28.12.2008, 11:26
MKLa MKLa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.07.07
Sijainti: Oulu, Finland.
Viestit: 128
Perusasetus

Kiitos Matti!

Tuo kyllä takuuvarmasti selvensi koko paketin toiminnan. Sangen mielenkiintoiselta tuntui kun yritin eilen saada kenkiä säädettyä lähemmäksi, pitää vielä tänään jatkaa harjoituksia.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 29.12.2008, 19:08
MKLa MKLa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.07.07
Sijainti: Oulu, Finland.
Viestit: 128
Perusasetus

No niin, käväisin vankkurin alla ja tuo linkku oli totaalisesti jumissa eli aloittelen sen purku - voitelusysteemillä.

Ja kuten Matti viestissään jo kertoi, jarrut ottavat vasemmalta puolelta tällä hetkellä liukkaalla alustalla todella huomattavasti paremmin, eli lukitsee taka-akselilta vasemman pyörän ensin...
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 11:43 (GMT +2).