|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
Onko millaisia käyttökokemuksia noista MOSFET -"relebokseista" vinsseissä?Siis tässä nyt taas alkoi tuo ajatus harhailemaan kun noita ongelmakohtia taas mietiskeli, niin kuinkahan hyvin esimerkiksi noissa Mile Markerin VMX9 - 9,000 lb -tunnisteella kulkevissa vinsseissä toimii tuo mosfet -tekniikka? Lähinnä ajatus olisi tuollaisen "releboksin" soveltamisessa tuon nykyisen vinssin ohjaukseen. Onkohan kuinka herkkiä alijännitteelle tms. asialle, mille tuntuu nuo perinteiset solenoidit olevan arkoja (muutamat ei enää johda sähköä, ainakin omistani). Ja muutenkin, onko järjestelmissä sitten fyysisesti muuta eroa? Maksaako vaivan? Siis kaikenlainen tieto kyseisestä järjestelmästä, niin positiiviset kuin negatiiviset, ovat tervetulleita.
|
#2
|
||||
|
||||
ja mä oisin kiinnostunu tietämään, mikä perhana tuo tuollanen setti on? Jostain mosfet vahvareista olen kuullu, niistäkään mitään ymmärtämättä
|
#3
|
||||
|
||||
Vaihtokärkisolenoidit oli 15e/kpl eli yhteensä 30e kuluvat osat. Mitä MOSFET boxi maksaa ja milloin maksaa itsensä takaisin? Onko muita merkittäviä eroja?
Joku sähkömies vois tosiaan tosiasiat |
#4
|
|||
|
|||
Piti ihan mielenkiinnosta tutkia asiaa ja oli se yllätys että nykyelektoniikalla ei nähtävästi ole temppu eikä mikään kytkeä vaikka 500A muutaman sormenpään kokoisen möttösen läpi...
Nämä fetit ei ole moksiskaan alijännitteestä eli niillä onnistuu taatusti vaikka syväpurkamaan akun vinssin avulla. Eipä hinnatkaan ole mitenkään päätähuimaavia esim: tämä fetti maksaa 3.6euroo kappale ja suoritusarvoista mainitaan jatkuva virta 75A maksimijännite 30V... Jos vaikka pelaisi varman päälle ja laittaisi noita vaikka 4 rinnan niin saattaisi kestää hyvinkin jatkuvaa käyttöä. ainoa haastehomma on hukkalämmön johtaminen hallitusti pois ja 50mm2 johtojen kytkeminen noihin hiluihin... Mutta jos homma toimii niin tollaisista osista rakennettu kytkin ilman liikkuvia osia on varmaan hyvinkin luotettava juttu... Viimeksi muokannut Patu925 : 07.10.2008 20:33 Perustelu: jatkuva virrankesto PIENELLÄ painetussa teksissä... |
#5
|
|||
|
|||
Ei tuossa mitään salatiedettä ole. Sopivalla hilajännitteellä tuollainen teho-mosfet toimii kytkimenä releen tapaan. Releeseen verrattuna hyvänä puolena on juurikin tuo kulumattomuus. Ongelmaksi tulee helposti se lämmön saanti pois komponentista. Peukalonpään kokoinen möykky puskee ulos parikin sataa wattia tehoa lämmöksi, kuitenkaan komponentin lämpö ei saisi nousta paljonkaan yli 65 asteen tai lämmöntuotto alkaa nousta johtavuuden pudotessa ja sitten tulee savu.
Paljonkaan en maastoautoista tiedä, mutta kuvittelisin että pimeässä ja sateisessa metsässä voi vaikka siitä releestä ripsauttaa kuoren pois ja tyrkätä ruuvimeisselillä kärjet yhteen jotta vinssi toimii jos on ongelmia. Puolijohteesta kun ripsauttaa kannen pois, niin se on siinä. Jos itselleni tekisin releboxia, niin harkitsisin teollisuusreleitä joissa on erillinen kanta. Hanskalokerossa minigrippusissa on mukava pitää varareleitä, jotka saa nopeasti vaihdettua pistokekantaan. T: Jussi |
#6
|
||||
|
||||
Tuo valmiin tuotteen hinta kiinnosti minuakin, niin joutuihan sitä kuuklettamaan.
Ameriikassa hinnat "Warn M.O.S.F.E.T. Control Pack":lle oli n.600 dollaria?! Uskomattoman rivo hinta. Tässä tuotteessa jos missä on katteet kohdallaan. Jos joku näistä maksaisi edes 1/4 tuosta hinnasta, voisi näiden teollinen valmistaminen olla vielä kannattava pisnis. hmmm...jos joku _työkseen_ elektroniikkasuunnittelua tekevä lueskelee tätä palstaa, niin saa laittaa yv:tä. Minulta löytyy kaikki muu osaaminen ja kontaktit kilpailevien mosfet-boksien tekemiseksi |
#7
|
||||
|
||||
ja vielä lisää asiaa
Niin ja sellainen asiakin tuossa MM:n vinssissä näytti olevan että siinä voipi säädellä tuota vetonopeuttakin. Joissain tilanteissa varmasti ihan kiva ominaisuus.
Ja jos jokin tuota alkaisi rakentamaan järkevällä hinnalla, niin mulle kans yksi. |
#8
|
||||
|
||||
Mistä sie moisen löysit ku ei googlaamallakaan löytyny ees Mile Markerin kotisivuilta?
|
#9
|
||||
|
||||
Lainaus:
http://store.midwestjeepwillys.com/76-72040.html "Mile Marker’s newest series of winches utilize MiFi Technology™ M.O.S.F.E.T. (Metal-Oxide-Semiconductor Field- Effect Transistor) driven, solid state controls eliminate the traditional electro-mechanical solenoid pack, while providing the innovation for the world’s first variable speed recovery system." Liekkö mainosmiesten propagandaa, väärinymmärrystä vaiko mitä sitten??? Kielimuri??? |
#10
|
||||
|
||||
Paljonkohan moisen releboksi ja kaukosäädin maksaisi jälkeenpäin ostettuna?
Mitäköhän tuosta nopeudensäädöstä on hyötyä jo muutenkin hitaassa vinssissä? Ehkä jossain nopeassa räikkä Warnissa menisi? |
#11
|
||||
|
||||
Lainaus:
- yyyksi. Luulenpa että tuo moottorin nopeudensäätö on mukana vinssissä myynninedistämistarkoituksessa, se kun on suunnitteluvaiheessa suhteellisen helppo toteuttaa ilman lisäkuluja tuohon mosfet-boksiin. Ainahan se on kiva jos itsellä on jotain sellaista jota naapurilla ei ole, olkoon sille tarvetta tai ei |
#12
|
||||
|
||||
Lainaus:
Ostakaa nyt joku tollanen MM ja kertokoot sitten kaikille että miten se sitten käytännössä toimii |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään M: 15" x 7", uudenveroiset, jako 5,5", 5-pultt | PasiK | O/M/V Renkaat ja vanteet | 3 | 27.09.2008 08:33 |
Myydään 14" nastat, 18"kitkat, 20" kesät ja 16" insat | Zamppa | O/M/V Renkaat ja vanteet | 11 | 25.09.2008 13:43 |
Myyty Jeep TML vateet 15".lev10" -44et, jako 5x4,5" UUDET | Kimpsu | O/M/V Renkaat ja vanteet | 0 | 23.09.2008 11:18 |
Myydään Fondmetal 15" + 31"*10,5" Colway Allterrain | Veeaaa | O/M/V Renkaat ja vanteet | 2 | 11.09.2008 10:46 |
Myydään Goodyear wrangler 33"-12,5"-15" renkaat | kome | O/M/V Renkaat ja vanteet | 1 | 24.08.2008 13:33 |