Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 30.09.2008, 06:46
hifilux hifilux ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.09.08
Sijainti: Finland
Viestit: 33
Smile

TD Hiluxin viritys?


Minulla on tuollainen -00 vuoden 2.4TD Hilux ja olen mietiskellyt vähän sen piristämistä. Kestävyys kuitenkin on ensisijaisen tärkeää, joten mitään 200 hepan tehoja en ole hakemassa. Vakiona tuossa pitäisi olla 90 hepoa. Ei näistä dieseleiden virityksistä ole mitään kokemusta, joten kysynkin vähän vinkkejä.

1. Miten välijäähdyttimen lisäys tuohon koneeseen onnistuu kun sitä ei vakiona ole? Moottori varmaan tarvitsee säätää sen jälkeen jonkun testerin kanssa? Pitääkö muutoskatsastaa, jos niin tarvitseeko jotain lappuja viedä mukana katsastukseen ja paljonko menee prosentteja?

2. Ahtopaineiden nosto ja syöttöjen lisäys onnistunee vakio-osillakin? Lienee järkevää tehdä se jonkun testerin kanssa että seokset menee kohdalleen?

3. Isomman ahtimen asennus vaatinee muutoskatsastuksen? Miten paljon menee prosentteja? Ja tässäkin tapauksessa tarvinnee taas säätöjä tehdä polttoainelaitteisiin?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 30.09.2008, 07:34
La tuskaa La tuskaa ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.06.08
Sijainti: Raahe
Viestit: 556
Perusasetus

Onko ihan tosi ettei oo tuon enempää hevosia 00v hiluksissa??? No huh huh mun kaks vuotta vanhemmassa mitsussakin on sata. No varmaan sitä jo tarviikin sitten virittää.. Kyllähän kieseli koneet kestää virittää varmasti 150hp:tä kestää ottaa ilman isompia muutoksia ja alkaa hilukin vähän liikkumaankin.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 30.09.2008, 08:13
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.315
Perusasetus

Hiluxien padat oli aika aneemisia teholukemiltaan melko pitkään. Kilpailijoilla oli jonkin aikaa 10-30 hevosta tehokkaammat koneet.

Tuollaisen vähäpäästöisen virittäminen ahdinta vaihtamalla ja välijäähy lisäämällä on hankalaa, jos leimasetä innostuu tarkaksi. AKE:n ohjeen mukaan selvitykseksi vähäpäästöisyysvaatimusten täyttymisestä ei riitä käytönaikainen päästömittaus eikä katalysaattorin olemassaolo tai asentaminen, vaan pitäisi tehdä semmoinen virallinen päästömittaus VTT:llä tai jossakin.

Tältä foorumilta löytyy hakutoiminnolla hyvä juttu aiheesta, jossa -MaTTi- on kertonut vähäpäästöisen auton moottorin muuttamisesta tarkemmin:

http://forums.offipalsta.com/showthr...vähäpäästöinen

Mainittu AKE:n ohje: http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 30.09.2008, 14:32
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Kansi osaavalle virittäjälle,nokka hiontaan ja pumppu pajalle joka osaa sen säätää antamaan ruokaa.Turbon voi vaihtaa vähän isompaan "saman näköiseen".Sitten helposti irrotettava cooleri...

Näillä onnistuu vielä kohtuudella vuosikatsastuskin.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 30.09.2008, 15:04
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

tämä on sitten käytännössä koettua!!!jos hiotutat nokka-akselin niin noudata annettuja asennus ohjeita.ajoitus yms...tai helpoin homma teetättää kannen/nokan asennus pajalla.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 30.09.2008, 16:46
mikkoimp:n Avatar
mikkoimp mikkoimp ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 20.06.06
Sijainti: Meripori, Finland.
Viestit: 1.234
Perusasetus

no en nyt noilla tavoitteilla koskisi tosiaankaanvielä kanteen ja nokkaan, ehkä sitten kun aletaan 200hv ja yli tavoittelemaan...
onko tuo d4d? niiden viritys aika hankalaa, on jaappanin pojat kyllä aika monet suojaukset tehnyt, jos nostaa paineita niin vikatilaan, jos yrittää huijata mappia niin vikatilaan kun immu antaa ristiriitaista tietoa jne....
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 30.09.2008, 17:54
hifilux hifilux ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.09.08
Sijainti: Finland
Viestit: 33
Perusasetus

Niin minä vähän arvelinkin, että katsastus vähäpäästöisellä voi olla ongelma. Toisaalta tykkään noita autoja rassata niin joku plug-and-pray tyyppinen nopeasti irrotettava cooleri voisi olla ihan asiaa ja harvemmin kai ne inssit näiden "työkoneiden" ahtimien tyyppejä alkaa verrata omiin papereihinsa niin joku lähes samanlainen puhallin voisi tulla kyseeseen Säätäminen kuitenkin pitänee tehdä jossain pajalla...

Moottori on tässä vuosimallissa vielä 2-LT, ei siis uudempaa D4D mallia.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 30.09.2008, 20:14
mikkoimp:n Avatar
mikkoimp mikkoimp ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 20.06.06
Sijainti: Meripori, Finland.
Viestit: 1.234
Perusasetus

tuon viritys sitten kai vielä onnistuu ilman suurempia vaikeuksia.. ilmeisesti 2-LT-II jo kumminkin?
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 30.09.2008, 23:00
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Jos meinaa helposti katsastettavana pitää niin kannen muutokset ei näy päällepäin.Ja kyllähän se on kaukana optimaalisesta tuo valutuotos...Kannen paremmalla hengityksellä pääsee vähän pitemmälle sillä pikkuturbolla,ei paljon mutta eteenpäin.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 01.10.2008, 10:20
Hilari Hilari ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 28.05.06
Sijainti: Oulun seutu
Viestit: 217
Perusasetus

joo... 12mm nestepää, sopiva ahdin esim. schwizer s2bg 60/54 siivillä ja iso välijäähy -> +250hv paketti ilman, että tarvii kantta vielä ropeltaa... kytkinmen kyllä saa ropeltaa sitten ja äkkiä paremmaksi...

Mutta itse antaisin tuon olla vakiona... vähäpäästöisen viritys kun ei ole oikeen lompakolle edullista puuhaa... käytä se pikku turbon korvike lds turbolla niin kai se vähän paranee. voisi siitä saada sen +120 hv:tä turbon muokkauksella ja syötön isontamisella. Cooleri olisi kova sana, mutta mitenpä sitä vähäpäästöiseen leimalle järkihintaan saisi...
tuossa moottorissa ahdin on mun mielestä lisäämässä alavääntöä hyvin pienelle alueelle... ja ei se vääntö mitenkään musertavaa ole. No nämä mielipiteet tuli sen takia kun on tullut pirteämmälläkin tojon 2,4 ajeltua...
laittomuuksia jos ajatellaan niin tojon ct26 ahdin on lähin saman näköinen mutka joka on huomattavasti parempi ominaisuuksiltaan... välilaipalla sen sinne saa...
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 01.10.2008, 13:17
Vilkutin:n Avatar
Vilkutin Vilkutin ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.09.04
Sijainti: Lahti - Padasjoki, Finland.
Viestit: 3.211
Perusasetus

Ite turbotin 91vm. hiluxin...

Eikö noin uuteen saa lisävoimaa lastulla?

Vakioturbot sen verran pieniä ettei kauheesti kannata ahtoja nostella.
Mahtaako tuossa moottorissasi olla alumiini kansi? Ne ei kauheita kestä, kandee ainakin jäähdytellä hyvin ajon jälkeen, ja kylmänä ajella rauhallisesti.
Välijäähyhän on helppo laittaa, jos vaan saat sen sopimaan.
Mielestäni välijäähyn lisäyksen jälkeen ei tarvi mitään erikoismittareita ja säätöjä, ninkun ei muutenkaan. Varsinkin jos pitäydyt tuollasissa maltillisissa tehon nostoissa.
Kannelle en lähtis tekemään mitään!
Seoksista ei kauheesti kannata murehtia, silleen vaan että vähän tulee voimasavua niin hyvin vetää.

Ite lähtisin ehkä nostaan ahtoja, 0.1-0.3. Tuntuu jo vähän tuokin ja syöttöä lisää!
Jos enempi kikkailee ni kandee tarkistella myös pakopaineet ettei tule harmeja.

Väljempi putkistokin vois tehä kutaa, ja joku kartiofiltteri?

Ite hoidin katastuksen niin että täytin lapun moottorin vaihtoa / ahtimen asennusta varten.
Turbo katsottiin vastaavaksi kuin LJ70 2.4litrasessa koneessa, joten meni ihan tuolla vaan leimaan. Ja välijäähdytin lisättiin kanssa papereihin.

"vähän" kuvia:

http://vilkutin.1g.fi/kuvat/Sekalais...uxin_turbotus/



kytkin hommista se vielä, että itellä luisti 300tkm ajettu kytkin raskaasti...
Ostin LJ70 jäykemmän paineasetelman, kahta eri versioo, itsellä kävi tuo pienempi. Ape-importista 4lapasen sintteri kykän, halkasia 225mm, ei 238mm, alkuun se luistaa lämpimänä ja kylmänä, sitten vaan kylmänä, kun on hetken aikaa hioutunu niin ei luista. Ainakan mun tehoilla.
Asetelma oli tarvike liikkeestä, heh ja paketissa luki AISIN niinkuin orkkiksessakin, 75€, sintteri levy oli 150€, painelaakeri tais olla 80€ ja neula/silmä laakeri 20€

Viimeksi muokannut Vilkutin : 01.10.2008 13:24
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 01.10.2008, 17:48
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Samanlaisia murheita..


Tuo ct-26 olis kyllä mielestäni hyvä kun on vielä nestekiertoinen... Syötön lisäys auttaa hieman alkuun.. perus ruuvia 0,45 ja kellon päältä 0,30 kierrosta lisää.. Saateri että on komia harrastus tuo savustaminen.. Eikä kulutus lisääntyny juurikaan.. Paljonko hintaa on 26 föönillä? Mistä laipat? Vesilekkatut olis hyvät..
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 01.10.2008, 19:23
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 10.990
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hifilux Näytä viesti
Minulla on tuollainen -00 vuoden 2.4TD Hilux ja olen mietiskellyt vähän sen piristämistä. Kestävyys kuitenkin on ensisijaisen tärkeää, joten mitään 200 hepan tehoja en ole hakemassa. Vakiona tuossa pitäisi olla 90 hepoa. Ei näistä dieseleiden virityksistä ole mitään kokemusta, joten kysynkin vähän vinkkejä.

1. Miten välijäähdyttimen lisäys tuohon koneeseen onnistuu kun sitä ei vakiona ole? Moottori varmaan tarvitsee säätää sen jälkeen jonkun testerin kanssa? Pitääkö muutoskatsastaa, jos niin tarvitseeko jotain lappuja viedä mukana katsastukseen ja paljonko menee prosentteja?

2. Ahtopaineiden nosto ja syöttöjen lisäys onnistunee vakio-osillakin? Lienee järkevää tehdä se jonkun testerin kanssa että seokset menee kohdalleen?

3. Isomman ahtimen asennus vaatinee muutoskatsastuksen? Miten paljon menee prosentteja? Ja tässäkin tapauksessa tarvinnee taas säätöjä tehdä polttoainelaitteisiin?
1. Rinnastetaan lain mukaan moottorin vaihtoon = selvitys tehoista (tehonmittaustodistus) ja päästöistä (riippumattoman tutkimuslaitoksen todistus, esim. VTT tai TÜV). Moottoria ei tarvitse säätää, mutta jos lisää tehoa haluaa, silloin tarvitsee säätöä. Pitää muutoskatsastaa, .isäselvityksiä edellämainittujen lisäksi tarvitaan alustan/jarrujen vastaavuudesta KDJ170-malliin (Toyota Finland ei anna mitään selvitystä muutoskatsastuksia varten). Pitää vastata tuota, ja jos ei vastaa, pitää muuttaa vastaamaan (käsittääkseni alustat/jarrut vastaavat toisiaan). Prosentteja ei mene.

2. Kyllä tiettyyn rajaan saakka. Dieselissä ei ole varsinaisia "seoksia", mutta pakolämpöjä/-paineita on syytä mittailla jos savu sakenee reilusti.

3. Kyllä. Prosentteja mennee n. 1 %. Tarttee säätää jos haluaa hyötyä.

Oma ehdotus:
-ota yhteyttä dieselpumppujen korjauksia/virityksiä tekeviin yrityksiin, esim. PP-Diesel, ja pyydä säätämään pumppu "kohdalleen", eli syöttö ja ajoitus optimaalisiksi. Turbon ahtopainetta luultavasti mielellään säädetään himpun lisää.

Muuta et välttämättä tarvitse, tehoa saadaan tuon muutoksen jälkeen helposti n. 120-130 hv ja kaikki näyttää vakiolta päällepäin eli muutoskatsastustakaan ei käytännössä tarvita. Kulutus pysyy ennallaan tai jopa pienenee. Moottorin kestoikä ei käytännössä muuttune mihinkään.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 01.10.2008, 19:59
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Samanlaisia murheita..


Joo tuli mieleen kun kattelin ja vertailin ct20 ja 26 niin lähdöt oli eri asennoissa.. Saako lähtöen kulmaa eli avaa kotelopultit ja kääntää seuraavaan reikään, niin onnistuuko? Sais vaan melkein vakio ahtoputkilla vedettyä, no näyttäis vaan katsamiehen silmään vakiolta..
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 01.10.2008, 21:10
hifilux hifilux ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.09.08
Sijainti: Finland
Viestit: 33
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Oma ehdotus:
-ota yhteyttä dieselpumppujen korjauksia/virityksiä tekeviin yrityksiin, esim. PP-Diesel, ja pyydä säätämään pumppu "kohdalleen", eli syöttö ja ajoitus optimaalisiksi. Turbon ahtopainetta luultavasti mielellään säädetään himpun lisää.

Muuta et välttämättä tarvitse, tehoa saadaan tuon muutoksen jälkeen helposti n. 120-130 hv ja kaikki näyttää vakiolta päällepäin eli muutoskatsastustakaan ei käytännössä tarvita. Kulutus pysyy ennallaan tai jopa pienenee. Moottorin kestoikä ei käytännössä muuttune mihinkään.
Tuo kuulostaa helpolta ja houkuttelevalta. Saako tosiaan pelkästään säätämällä tuosta koneesta n.120-130 todellista hevosvoimaa ulos? Ei siinä mitään jos vaikka kymmenenkin tai parikymmentä lisäkaakkia tulisi, olisi sekin jo jotain. Miten päästömittauksesta menee katsastuksessa läpi jos on säätämällä otettu lisäpotkua irti?

VW / Audi / Volvo TDI dieseleistä olen kuullut otettavan 20-30 heppaa jollain vastuspatenteilla, joka laitetaan sähköjohtoihin. Jostain EVRY:stä puhuvat, en ole sen tarkemmin asiaan perehtynyt. Lopputuloksena on runsaahko savutus, mutta myös lisätehoa jonka saa katkaisimesta pois. Sama juttu on 90-luvun puolivälin Bemareissa, mutta niissä ei tahdo kannet kestää tuota leikkiä. W124 Mersuista tuntuvat pumpun säädöllä saavan helposti kourallisen hevosia ulos.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 01.10.2008, 23:49
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 10.990
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hifilux Näytä viesti
Tuo kuulostaa helpolta ja houkuttelevalta. Saako tosiaan pelkästään säätämällä tuosta koneesta n.120-130 todellista hevosvoimaa ulos? Ei siinä mitään jos vaikka kymmenenkin tai parikymmentä lisäkaakkia tulisi, olisi sekin jo jotain. Miten päästömittauksesta menee katsastuksessa läpi jos on säätämällä otettu lisäpotkua irti?
Kyllä se osaavissa käsissä onnistuu. Savutuskaan ei ole ongelma.

Lainaus:
VW / Audi / Volvo TDI dieseleistä olen kuullut otettavan 20-30 heppaa jollain vastuspatenteilla, joka laitetaan sähköjohtoihin. Jostain EVRY:stä puhuvat, en ole sen tarkemmin asiaan perehtynyt. Lopputuloksena on runsaahko savutus, mutta myös lisätehoa jonka saa katkaisimesta pois. Sama juttu on 90-luvun puolivälin Bemareissa, mutta niissä ei tahdo kannet kestää tuota leikkiä. W124 Mersuista tuntuvat pumpun säädöllä saavan helposti kourallisen hevosia ulos.
Sähköisesti ohjatuissa pumpuissa tämä on mahdollista, nämä vastuspatentit tekevät ainakin osittain samaa mitä ns. lastut tai tehoboxit. Tällöin ei vaan päästä käsiksi muuhun kuin syötön lisäämiseen, boxit pystyy yleensä muuttamaan muitakin parametreja. Ja liian tummalla savulla saa paljon ikäviä harmeja.

Ko. Hiluxissa on käsittääkseni ihan manuaalinen pumppu, johon näin ollen ei ole saatavana mitään tehoboxia. Se on siitä syystä myöskin parempi viritettävä, ei ole sähköaivoa protestoimassa tekemisistä. Jos ei säätämällä saada tarpeeksi vaikutusta, niin suuremmalla nestepäällä saadaan lyhyempi ruiskutusaika ja näin ollen ennakkoa voidaan ottaa lisää. Ja kun on ennakkoa riittävästi, ei savutuskaan ole ongelma.

Osa porukasta on heti pulttaamassa isompaa turboa tilalle, mutta omasta mielestä liikkeelle kannattaisi lähteä pumpusta. Nälkähän tosin tunnetusti kasvaa syödessä ja sitten kohta on oikeasti jo turbo auttamatta pieni.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 02.10.2008, 18:57
Hilari Hilari ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 28.05.06
Sijainti: Oulun seutu
Viestit: 217
Perusasetus

No tuon pumppuhan on ihan perus mekaaninen jakaja, mutta siihen on vain sotkettu kaasuvivun asentotunnistinta ja sähköinen ennakonsäätö...
syötön isontaminen on helppoa ja se tapahtuu perinteisesti ruuvaamalla...
Pumpussa on 10mm nestepää, mutta erikoista siinä on se, että se on ns. suorasuihkun nestepäällä vaikka onkin kammiokoneessa...
Mutta pumppuun jos teettää dieselpajalla paremman säätimen ja käskee ottamaan kaiken irti tuolla 10mm päällä, riittää soppa kuitenkin +160 hv lukemiin. Ei kuitenkaan vakioahtimella.
Jos pumpusta haluaa oikeasti hyvän kohtu rahalla ja samalla hakee taloudellisuutta (=kulutus pienenee oikeasti ) olisi viisainta etsiä vanhemman L tai 2L moottorin pumppu (2L2 pumputkin käy, jos niissä ei ole sitä sähk. ennakonsäätöä) aihioksi ja teettää siitä se ns. viripumputin tuolla alkuperäisellä 10mm nestepäällä. Vanhemmissa pumpuissa on pienempi 9mm nestepää, jonka tuotto jää sitten 130hv hujakoille...
Muuten minusta tuota pumppua ei kannata säädättää, se ei siitä kummene, syötön saa kotonakin liian isolle tuolle vakioahtimelle. Hiacessa pumppu riitti tuohon +160 hv kotisäädöllä. Dieselpajalla kun sen käyttää niin säätimen muokkaaminen parantaa moottorin ominaisuuksia kummasti.

Eli mun mielestä jos pumpun teettää niin silloin kannattaa etsiä se vanhempi pumppu aihioksi (sama onko vapari tai turbo) ja teettää noista kahdesta se hyvä niin saa samalla sen kulutuksenkin alaspäin. Jos pumpun tekoon innostut kysy mynä dieseliä tai hp-dieseliä.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 02.10.2008, 20:08
Vilkutin:n Avatar
Vilkutin Vilkutin ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.09.04
Sijainti: Lahti - Padasjoki, Finland.
Viestit: 3.211
Perusasetus

itse suosittelin isompaa turboa sen takia että nuo pienet orkkis turbot tuppaan nostaan pakopaineita, eivätkä kestä kovin kummosia paineennostoja.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 15.10.2008, 06:29
hifilux hifilux ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.09.08
Sijainti: Finland
Viestit: 33
Perusasetus

Onko -00 2.4TD eli 2-LT koneen EGR:n tukkimisesta mitään muuta hyötyä kuin imupuolen puhtaana pysyminen? Vaikuttaako se esimerkiksi moottorin tai pakokaasujen lämpötiloihin, jos niin miten? Voiko EGR:n tukkimisesta tulla muita ongelmia kuin vikavalon syttyminen? Miten vikavalon saa pois?
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 15.10.2008, 08:16
Vilkutin:n Avatar
Vilkutin Vilkutin ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.09.04
Sijainti: Lahti - Padasjoki, Finland.
Viestit: 3.211
Perusasetus

Vikavalot ja ABS valot sammuuu kun ottaa mittaristosta polttimon pois, sitä en tiedä esim. ABS valon tapauksessa että kuinka tarkkaa leimamiehet katsoo että syttyykö se kun pistää virrat päälle. Jos siis tietävät huomaavat katsoa papereista että onko autossa ABS.
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 15.10.2008, 08:47
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.315
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hifilux Näytä viesti
Voiko EGR:n tukkimisesta tulla muita ongelmia kuin vikavalon syttyminen? Miten vikavalon saa pois?
Miten se vikavalo syttyy EGR:n tukkimisesta? Syttyykö se, jos otat jonkin johtoliittimen irti? Onnistuisiko siinä tapauksessa laittaa mihinkään kohtaan sitä kaasuputkea, vaikka johonkin laippaliitokseen "sokeaa" tiivistettä, eli vaihtaa normitiiviste umpinaiseen? Silloin kaikki muu olisi kuten ennen, mutta kaasu ei vaan kulje. Vai huomaako Hiluksin diagnostiikka tällaisenkin?
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 15.10.2008, 09:51
Hilari Hilari ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 28.05.06
Sijainti: Oulun seutu
Viestit: 217
Perusasetus

se egr pelataan pelistä pois helpointen kun nyppää sen pikku letkun irti siitä venttiilistä ja tulppaa sen niin ei pasko imusarjaa...
hyvä konsti on myös laittaa laakerikuula siihen letkuun niin ajaa saman asian huomaamattomasti... ja eihän näissä 2,4 td:ssä niin älykästä diaknostiikkaa ole, että se tajuaisi egr:n olemassaolosta yhtään mitään...
turhaa skeidaa kaikki sähköhärpäkkeet mun mielestä...
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 15.10.2008, 20:37
hifilux hifilux ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.09.08
Sijainti: Finland
Viestit: 33
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hilari Näytä viesti
se egr pelataan pelistä pois helpointen kun nyppää sen pikku letkun irti siitä venttiilistä ja tulppaa sen niin ei pasko imusarjaa...
hyvä konsti on myös laittaa laakerikuula siihen letkuun niin ajaa saman asian huomaamattomasti... ja eihän näissä 2,4 td:ssä niin älykästä diaknostiikkaa ole, että se tajuaisi egr:n olemassaolosta yhtään mitään...
turhaa skeidaa kaikki sähköhärpäkkeet mun mielestä...
Joo, lueskelin vähän hiluxsurf foorumia ja siellähän tästä olikin paljon tarinaa. Eli tosiaan EGR:n alipaineletku tukkoon haluamallaan tavalla (käytetty mm. laakerikuulaa, ruuvia, nippusidettä yms) ja homma on bueno. Lopputuloksena pitäisi olla vähentynyt savutus, koska palamislämpötila nousee hieman ja polttoaine palaa tarkemmin. Tämän seurauksena tehot voivat nousta jopa muutaman watin verran. EGR:n tehtävä on alentaa palamislämpötilaa sen verran, ettei haitallisia kaasuja muodostu palamisprosessissa. Lämpötilan alentaminen perustuu siihen, että imuilman sekaan työnnetään pakokaasua. Turhaa viherpiiperrystä, jolla ei teknisessä mielessä ole mitään muuta kuin haittavaikutusta. Moni on noita tuntunut hiluxsurf foorumilla tukkivan 2.4TD koneista eikä ongelmia ole ollut.

Kai sitä pitää joku tukos letkuun laittaa ja katsoa alkaako savutus vähentyä. Olisi ihan mielenkiintoista vilkaista miltä imusarja näyttää...
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 19.10.2008, 18:39
hifilux hifilux ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.09.08
Sijainti: Finland
Viestit: 33
Perusasetus

Nyt on EGR poistettu käytöstä. Laitoin alipaineletkuun pienen tukoksen ja uskomatonta miten ero voi olla noinkin selvä. Alakierrosvääntö on nyt selkeästi parantunut, eikä tämä ole mitään korvien välissä tapahtunutta muutosta. Aikaisemmin jyrkistä risteyksistä ajaminen kakkosvaihteella aiheutti savutusta ja moottori tuntui tukehtuvan. Samoin nelosella ei oikein voinut ajaa 40-50 km/h mittarinopeutta kuin tasaisella tai alamäessä. Nyt tilanne on toisin ja kone vetää ihan eri mukavasti ala- ja keskikierroksilla. Tuntuu että vetoa on jo selvästi aiempaa alemmilla kierroksilla. Kokeilin myös muutamia kiihdytyksiä ottaa pitkään ylämäkeen ja ilman EGR:ää näyttää vetävän noin 4-5 km/h kovempaa
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 19.10.2008, 19:47
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.315
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hifilux Näytä viesti
Nyt on EGR poistettu käytöstä. Laitoin alipaineletkuun pienen tukoksen ja uskomatonta miten ero voi olla noinkin selvä. Alakierrosvääntö on nyt selkeästi parantunut, eikä tämä ole mitään korvien välissä tapahtunutta muutosta.
Hyvä että oli vaikutusta.

Jotenkin vaan tuntuu, että noin suureksi kerrottu sen vaikutus ei olisi, jos EGR tai sen ohjaus toimisi kuten on ajateltu. Eikö sen kuulu mennä automaagisesti kiinni, kun kaasua painaa, vai onko tojoinsinööri tehnyt siitä aina auki olevan? Ainakin mazdarangerin 2.5-litran turbokoneessa EGR-venttiilin kara liikahtaa kiinni-asentoa kohti heti, jos vähänkin kääntää pumpun päältä kaasuvipua isommalle. EGR palaa auki-asentoon hetken kuluttua, koska sen on tarkoitus olla auki vain tasakaasulla ajettaessa.

Edit: kokeilin aikoinaan toimintaa normaali/aina-kiinni, ei havaittavaa eroa suorituskyvyssä.

Mutta kumminkin: hyvä että toiminta kävi paremmaksi.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Suzukin viritys Suzukisj410K Tekniikka & Jutustelu 85 18.03.2014 20:51
Viritys/tulipalo Ipe64 Tekniikka & Jutustelu 7 26.05.2006 16:55
hilux 2,4td viritys???? Tekniikka & Jutustelu 1 16.06.2005 21:15
-84 Veten viritys Vuosimallit 1984-1996 9 03.03.2003 20:43
Viritys Lars Motoring 0 18.06.2002 07:24


Sivu luotu: 15:32 (GMT +2).