|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
Maastobussi HJJoo elikkäs semmonen vekotin (HJ60 vuosimallia -88) tuli hommattua kesällä 2006. Ihan siitä syystä, että juhannuksena ei huvittanut teltassa nukkua ja hyvinhän se juhannus sujui tuolla auton takaboksissa. Tässä vaiheessa ei vielä off-road ollut yhtään tuttu asia. Työvaiheista ei kovinkaan ole kuvia, koska vanha tietämyskone levis käsiin pari kuukautta sitten ja sinne meni kuvat mukana. Autohan on siis alunperin Puolustusvoimien käytöstä Ja tämän näköinenhän se siis oli. Ostohetkestä 10min, vinssi oli otettu keulilta pois "pilaamasta" auton ulkonäköä Dobinsonin alustasarja hyökkäs auton alle heti seuraavana talvena, 35" renkaiden kaivattua sitä, tosin koriakin joutui vielä nostamaan, kun jäi sen verran tuo keula läjään. Ylemmässä kuvassa, todella huimia joustoja feat. escort & dobinson Alemmassa kuvassa keretty vinssiä ottamaan sisäänpäin ~10cm ja taispa se saman verran nousta ylöspäinkin Seuraavana olikin sitten se varmaan tärkein asia autoon; SOA, joka alunalkaen tehtiin noilla Dobinsonin korottavilla jousilla (jotka myöhemmin vaihtui originelleihin suoriin lateihin, kardaanikulmien ja katsastuksen takia) Tästä SUURET kiitokset Vihannin suuntaan Tapsalle. Ylemmässä kuvassa ensimmäinen kuva jostain työvaiheesta ja alemmassa näkyykin olevan jo vaihtunu suorat latit alle ja palkkihelmat ilmestyny + samaa tavaraa takalokasuojien alaosassa. Iskarit edessä hitusen rajottaa joustoja, ei varmasti kyllä paljoa tuon enempää joustaiskaan Leimallakin joutui käymään, katkasulaikat komistaa autoa sopivasti Aina sattuu, kun tapahtuu.. Viime talvena ensimmäistä kertaa joutui perän aukaisemaan, kun tyhmyyttäni samaan pakettiin hajotin pinjonin, vetonivelen ja pyöränlaakerin. Rokkikoneetkin kävi hetken aikaa autossa, tosin hetken mielijohteesta ne myös sai lähtöpassitkin autosta Sitten alkoi tuo tehottomuus pikkuhiljaa kyrpimään ja rokkikoneet vaihtuikin turboon, sain vaihdettua itselleni Schwitzer S2B:n 51/59mm siivillä ja liian isolla pakopesällä A/R 1.15 Syötöt on ihan tapissa olleet asennuksesta asti, ahdin heräs kunnolla vasta 3000rpm, mutta kyllä se sitten alkoikin aika miehekkäästi vetämään, 1.2bar ahdot @ 4700rpm Dumppi myös käytössä Ja nyt tässä kuukausi takaperin rupes vituttamaan, kun taas yks pinjoni katkes ihan typerässä paikassa, alakierroksilla todella nuhainen, kun turbo herää niin ylhäältä, joten pumpun rakentaminen täysin mekaaniseks ja isommilla elementeillä alkoi. Tästä välistä meinaskin unohtua, uudet traction barit tein, ilmeisesti ne edelliset traktorin työntövarret ei toiminu odotetulla tavalla, toisen takajousen "ylläristä" päätellen Just äskön kävin hakemassa matkahuollosta pumput, jotka pitää naittaa ton oman pumpun kanssa Vasemmalla Custom Ford kuorma-auton pumppu 8.5mm elementeillä, 6 litrasesta koneesta ja oikealla W123 200D mersun pumppu. Fordin pumpusta tulee elementit tojon pumpun sisälle + tuo keskimmäinen välikappale 60:sen alipaine-paskan tilalle, mersun pumpusta vain tuo takimmainen osa, eli säädin. Ei saa ilman tuota mersun säädintä kierroksia tarpeeksi (2500rpm ilman sitä) Jotain tee-se-itse vimpaimia joutu tekemään, kun pitää tuo jakopää käyttää auki pumppua takasilaittaessa Ja vaihtuihan autoon myös mustikat, eli Pauli:lta ostin nuo Monster Mudderit, kokoa 38.5/15/15 kiitoksia näistä ja eritoten edullisesta hinnasta Tänään pitäis vielä lähteä käymään vaihtamassa tuo nykyinen turbo astetta isompaan, sopivan kaupan sai aikaseksi melkeen uudesta Garrett GT42 ahtimesta.. Pitänee tuosta pumpun ropaamisesta kirjotella lisää, jahka se valmistuu, toivottavasti ens viikoks sais käyntiin. Voimaa ainakin löytyy sen jälkeen
__________________
Nothing beats cubic inches, except turbocharger. Viimeksi muokannut Turpo-Urpo : 20.08.2009 19:54 |
#2
|
||||
|
||||
näyttää aika lyhyeltä toi traction-paari sulla?
omaan tuplasin pituuden niin tuli parempi. n.metrin pitkä kanki ja.aika vaaka tasossa auton alla lyhyt vääsi jousia. villeihin asentoihin. |
#3
|
||||
|
||||
Joo tuo takapää ainaki on aika huono omasta mielestä, pitänee tuolla koululla värkätä uus jahka kerkeää ja mittailla vähä paremmin.. Piti vaan koittaa päästä helpolla ja laittaa se edellisen rajottimen kiinnikelapun paikalle, vois tosiaan tehdä vaikka kokonaan uuden poikkipalkin tonne alle ja kötystää se siihen kiinni
__________________
Nothing beats cubic inches, except turbocharger. Viimeksi muokannut Turpo-Urpo : 11.06.2008 15:21 |
#4
|
||||
|
||||
uus turbo, uudet kujeet
__________________
Nothing beats cubic inches, except turbocharger. Viimeksi muokannut Turpo-Urpo : 11.06.2008 18:59 |
#5
|
||||
|
||||
No ei luulis tuon ahtimen pieneks jäävän?
Vai onks toi se sama mis on A/R luku hullut 1.15? |
#6
|
||||
|
||||
Onko pakosarja itse tehty vai orkkis...?
|
#7
|
|||
|
|||
|
#8
|
|||
|
|||
toss pitää olla ainaki 3.n tuuman putki ettei rupee ahistaan
|
#9
|
||||
|
||||
Penkitys |
#10
|
||||
|
||||
Vähä vois olla enempi syöttöjä, kun ei tuu vielä kunnolla mustaa :P
|
#11
|
||||
|
||||
No? Mikäs tulos tuli??
__________________
__________________ "Atheism: Not to do the shit that religious do to each other." http://www.eroakirkosta.fi "Netissä idioottien kanssa väittely on mahdotonta, joutuu alentumaan niiden tasolle ja ne voittaa sut kokemuksella" |
#12
|
||||
|
||||
mä voisin tällee leikkisästi veikata että jotain 260 hevosta. vähän kuulosti ettei ahdot ois oikee noussu? kierrokset ja välitykset loppuu kesken ennenku turbo kunnolla herää varmaan nii kevyet rullatki
|
#13
|
||||
|
||||
Joo olihan siinä heräämisen kans ongelmia, ei ahtanu läheskään niinkö normaalisti ajossa, mutta eipä sillä mitään merkitystä, ilmeisesti pakopaineet tuossa karkaa, harmi kun ei sitä pakopainemittaria ollut penkittäjä seurannu. 0.8 barilla sai leimalle kelpaavat tehot, eli 118.2 kw tuli sillä, 1.5 bar paineilla tuli 138.2 kw ja sen jälkeen ei ahtopaineen nousulla ollu enää käytännössä mitään merkitystä, 2.3-2.4 bar ahdoilla tehot ei noussu enään ku 4 kilowatilla, pitäs varmaan koittaa ruveta tutkiin, että mistä asti ne pakopaineet ahdistaa. Pakosarjaa ja pakopesän / turbon vaihtoa ainakin voisi olla luvassa. Ainut positiivinen juttu oli se, että maksimivääntö oli jo 1200rpm kohalla. Toisaalta vois ehkä olla jopa sellanenki ongelma, että onkohan tuossa vaan yksinkertasesti liikaa syöttöä.. Ei nyt oo viitiny testaillakaan ku näky olevan toisesta etujousesta lehti välistä poikki, vähä pomppunen kyytiki meinaa olla
edit. onkohan tämmösen kannesta kukaan avartanut pakokanavia koskaan ? aika pieneltähän ne näyttää jo nekin.
__________________
Nothing beats cubic inches, except turbocharger. Viimeksi muokannut Turpo-Urpo : 05.06.2011 13:32 |