|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Maastokuorma-autojen matalat perämurikat?Itseäni on alkanut askarruttaa maastokuorma-autojen akseleiden matalat perämurikat. Perinteisessä maasturissa perä on pyöreä kuin jalkapallo ja se syö maavaran tehokkaasti. Esim maasto Sisuissa on perämurikka hädin tuskin alseleita paksumpi. Onko näissä perissä sisällä perinteinen pinioni-lautaspyörä rakenne vai joku muu kulma/kierukka-vaihde? Jos löytyisi selventäviä kuvia, olisin kiitollinen.
|
#2
|
||||
|
||||
Normaali pinioni/lautaspyörä -rakenne sieltä löytyy, mutta välitystä lisätään vielä navassa planeettapyörästöllä, ns napavälityksellä.
Land Rover Series 2A, 1965. SWB station wagon. FC paloautoprojekti |
#3
|
||||
|
||||
Lainaus:
Löysin tossa netistä muutaman kuvan... Ensin Hiluxin perät: Niissä on tosiaan pyöreät murikat, mutta ne on oikeastaan aika pienet. Tojotan akseliputkikaan ei ole kauhean paksu. Pienempiä murikoista löytyy mm. Suzukista. Lj:ssä on ihan yhtä pieni murikka. Hj:ssa on sitten isommat murikat, akseliputki on suunnilleen samaa paksuutta. Tämä on Dynasta, mutta murikka on sama kuin Hj/Bj, jne... Tässä kuvassa näkee, että murikan alta ois mahdollista sheivata ehkä sentin verran pois. Murkulan valuosa estää suuremmat veistelyt. Valuosan ulkopuolelta sivuille päin vois veistellä pienet siivut pois, mutta ei taida siitäkään olla hyötyä. Jos Hiluxi miehet suunnittelee isompia periä alle, niin kannattaa muistaa, että Dynassa on murikka keskellä.... Siinä ois A-45 takaperä. Ei kannata luulla akseliputken halkaisijan olevan ohut, jarruosat on vaan isot, oisko 20" halkaisijaltaan? Kun Sisun alle katsoo, tulee helposti sellainen tunne, että murikka olisi aika pieni. Se tuntuu siltä kun kaikki muu on niin perkeleen järeetä. Mitan kun ottaa käteen, niin alkaa homma selviimään. Murikka verrattuna 15" vanteeseen ja pikkurälläkkään. Arvioisin (oompas mä hyvä arvioimaan kuvista) murikan olevan kokonaispaksuudeltaan vain kaksi tuumaa isompi kuin tojotan 9,5" (Hj/Bj,jne....). Leveyttä murikalla on enemmän kuin tojotan isolla. Ja niinkun Shuttle jo totesi, ihan perus pinjoni-lautaspyörä välitys sieltä löytyy. www.alanmiehet.com #1 |
#4
|
||||
|
||||
Tuossa tuollainen perinteinen pullukka murikka, olikohan Volvo Viking kuormurin perä:
Tässä varmaan sellainen IsoA:n tarkoittama matala murikka, muistaakseni Skanian kuormurista: _ _ _ _ _ _ _ #RR V8 -76# #LR S1 -55# #LJ 70 -90# |
#5
|
||||
|
||||
Manneissa (siis Man-merkkisissä autoissa, ei romaaneissa) on joskus ollut pyörän navassa kahden pyörän hammasvälityksiä. Eli ei siis mitään planeettaa pyörästöä. Vanhat autokuskit haukkuivat Mannin periä heikoiksi, "ei voi kestää kun on noin pieni murikka, eikä oo planeettaa navassa". Man-kuskit hymyilivät, ja pitivät tiedon itsellään.
Size [u]does</u> matter, Sisu A-45 Pieni on kaunista, Odes 400 ATV Uudet Sisu-sivut Uralin osia |
#6
|
||||
|
||||
Lainaus:
Lainaus:
www.alanmiehet.com #1 |
#7
|
|||
|
|||
Juu ruotsin armeijan vehkeistä on härvelin kuva!!
Tarviitkos monta akselia?? xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx "Oikastaan tästä, kyllä tuonne puronvarteen pääsee" Mehän ei onkimaan kävelyllä mennä! Edited by - PIRSSI on 31/12/2007 18:55:38 |
#8
|
|||
|
|||
Vaikea sanoa mikä Dyna Kivisen kuvassa on, mutta isommissa Dynamiiteissä on huomattavasti HJ/BJ-linjaa suurempi murikka ja paksummat vetoakselit.
|
#9
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#10
|
|||
|
|||
Kyllä juuri tollaista perää tarkoitin, joka HärVelin kuvassa on.
Hyvä esimerkki Uuden Sisun matalasta perästä löytyy Tekniikan Maailmasta 21/07, jossa esitellään Sisun 8x8 ja 10x10. Kuvassa 8x8 keulii ja oikein esittelee etuperäänsä. Kuvan mukaan on vaikea uskoa, että navoissa olisi planeettavaihteet tai sitten ne on saatu mahtumaan todella pieneen tilaan ennen murroksia. Mikähän tuollaisen perän välityssuhde on? Sehän määrää aika lailla ison lautaspyörän koon. |
#11
|
||||
|
||||
Planeetat on navassa, siis murroksen jälkeen.
Vain maine kulkee edellä... |
#12
|
||||
|
||||
Lainaus:
<center>--------------------------------------- www.pirate4x4.no www.pirate4x4.com www.formula-offroad.fi </center> Edited by - Jare on 01/01/2008 19:15:12 |
#13
|
||||
|
||||
Lainaus:
Lainaus:
Perävälitys 1.94, ja planeettavälitys 3.79, tekee yhteensä 7.35. Masissa on harvempi perä, yhteensä 5.72. Size [u]does</u> matter, Sisu A-45 Pieni on kaunista, Odes 400 ATV Uudet Sisu-sivut Uralin osia |
#14
|
|||
|
|||
OK, nýt alkaa selviämään perän mataluus.
Planeettapyörästöllä siis haetaan lopullinen välitys. Jos perän välitys on 1:2 tai harvempi, ei lautaspyörän tarvitse olla häiritsevän iso. Samalla säästetään murroksia, kun niiden ei tarvitse ottaa koko pyörän momenttia vastaan. |
#15
|
||||
|
||||
kartaaneja varsinkin säästetään tuolla kun saadaan niihin kierroksia lisää, niin ei tarvi niin massiivisia tehdä...
------------------------- datsun patrol -83 |
#16
|
||||
|
||||
Mites kardaanin kierroksiin vaikuttaa onko välitys navassa vai perässä?
______________________ Minä mistään mitään tiedä. Miesten lelut on kookkaita. |
#17
|
|||
|
|||
Ei mitenkään. Kokonaisvälityssuhde ratkaisee. Vetoakseleiden pyörimisnopeus ei vaikuta asiaan.
Edited by - IsoA on 02/01/2008 22:08:28 |
#18
|
|||
|
|||
Niin ja varsinkin suurilla kuormilla kuorma-autolla pehmeässä ajaessa vetoakselit säästyy katkeamiselta jos on napaperä. Etenkin jos on vajaavetonen 6x2 tai 8x2
Note! This message was posted anonymously! |
#19
|
|||
|
|||
etuakseli 2000e
jossain luki akseleista että Plantery hud reduction + air operated diff-locks xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx "Oikastaan tästä, kyllä tuonne puronvarteen pääsee" Mehän ei onkimaan kävelyllä mennä! Edited by - PIRSSI on 15/01/2008 23:47:41 |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Maastokuorma-autojen pulttijako, vanteet ja renk | sisua45 | Tekniikka & Jutustelu | 45 | 02.09.2023 21:48 |
O: Matalat renkaat tojon 6 bolt vanteilla | Kovakalu69 | O/M/V Renkaat ja vanteet | 3 | 06.11.2007 13:22 |
M: LJ:n alkuperäiset perämurikat | TML | O/M/V Muut | 2 | 18.04.2005 21:21 |
4runnereiden perämurikat? | mikjus | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 20.12.2004 08:11 |
o:bj:n perämurikat tai välitykset 4.11 | O/M/V Muut | 2 | 27.08.2004 16:21 |