Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 26.04.2004, 10:01
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Hydraulipumppu


Tietääkö joku vahvistaa tai vääräksi osoittaa sen, mitä hydraulipumppukauppias kertoi pumpuista ja niiden tuotosta suhteessa pyöritysnopeuteen?

1. Havaitaan laskemalla, että tarvitaan hydraulituotto X litraa minuutissa.

2. Otetaan hyllystä yksi pumppu, jonka tuotto on X*4 litraa Y kierroksella minuutissa.

3. Laitetaan pumppu pyörimään nopeudella Y/4.

Saadaanko näin aikaiseksi tuotto X litraa minuutissa, vai alkaako pumpun tuotto romahtamaan, kun sitä pyöritetään noinkin paljon alle nimellisnopeuden, jolla pumpun nimellistuotto on mitattu? Kauppias sanoi, että homman pitäisi pelata ihan OK alinopeudella, kunhan vain lasketaan ylläolevan periaatekaavan mukaan ylikokoinen pumppu. Totta vai tarua?

Olisiko jokin tietty pumpputyyppi muita etevämpi tässä alinopeudella pyörittämisessä? Se tulisi pyörimään luttakumin elikäs traktorin voimanotosta, eli max. 540 kierrosta minuutissa, mutta yleensä jotakin arviolta 200-400 kierr/min, ettei tarvitse huudattaa konetta koko ajan maksimilla. Jos homma toimisi, ei tarvitsisi rakentaa hihnalla tai ketjulla korottavaa välitystä.


Note! This message was posted anonymously!

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 26.04.2004, 10:04
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.314
Perusasetus

No voi perhana, anonyymi olin minä. Miksiköhän tämä näytti, että olisin loggautuneena (näkyi mm. Menu for JiiPee tuolla ylhäällä), mutta hups vaan olinkin anonyymi...?


Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 26.04.2004, 13:23
TimJus:n Avatar
TimJus TimJus ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Finland.
Viestit: 1.444
Perusasetus

kyllä se noudattaa tuota kaavaa.

ihan yksin kertaisesti.

otetaan pumppu jossa on 10 litraa 1000 kieroksella nimellis tuotto.
karkeasti se on 20 litraa 2000 kierroksella
ja 5 litraa 500 kierroksella.






-------------------------
G-69 kertoo sulle
http://www.richstevens.com/you-r.htm
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 26.04.2004, 15:58
G280E:n Avatar
G280E G280E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.07.03
Sijainti: Oulu, Finland.
Viestit: 1.430
Perusasetus

Hommaa muuttuvatilavuuksinen pumppu,niin ei kierroksien erot tunnu.

-Ei tätä sotaa näin voiteta.pojat..mennäänpäs tuon suon yli että heilahtaa!
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 26.04.2004, 17:46
kaivaja kaivaja ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.04.04
Sijainti: Finland.
Viestit: 36
Perusasetus

Kyllä se juu pelittää, tietyissä rajoissa, jos virtauksen tartte olla mikään huisin tasainen. Mutta kannattaa sitten mitoittaa ns. vapaakirto, eli mahdollinen ohjausventtiili ja sen paine ja paluu siinämäärin suurihalkaisijaisella letkulla tai putkella, ettei virtaus ala ahdistamaan kun vahingossa rumpaisetkin lapun lattiaan pumppu päällä. Jos paine tai paluu ahdistaa, niin nousee vapaakierron paine ja se on kaikki painehäviö pelkkää lämpötehoa, systeemillä tuskin on kuitenkaan tarkoitus lämmittää maailmankaikkeutta.
Hammaspyöräpumppu on halvin ja kuitenkin luotettava ratkaisu.

Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 26.04.2004, 20:40
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.314
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Hommaa muuttuvatilavuuksinen pumppu,niin ei kierroksien erot tunnu.
Nämä muuttuvatilavuuksisen toimintaperiaatteet on meikäläiseltä vähän pimennossa. Toimiiko muuttuvatilavuuksisessa pumpussa homma sitten niin, että se pyrkii pitämään virtauksen vakiona riippumatta kierroksista? Mahtaako tämä tapahtua painetta seuraamalla, eli jos paine nousee (pumpun kierrokset nousee tai virtausta kuristetaan lisää), pienenee tuotto ja päinvastoin? Äkkiä voisi kuvitella jonkin paljon sylinteritä sisältävän vehkeen, vaikka kaivurin kaipaavan pumpulta vakiotuottoa, niin useamman sylinterin samanaikainen ja vaihteleva käyttö ei kai vaikuttaisi liikenopeuksiin... ...tai sitten olen ymmärtänyt idean väärin.

Käyttötarkoitus olisi pääasiassa hydraulivinssin pyörittäminen ja siinä nopeuden säätö olisi kai helpointa toteuttaa pumpun kierroslukua säätämällä, eli kaasupolkimella. Toisaalta, jos on joku hidas vinssi, niin siitä taitaa kaivata aina vaan yhtä nopeutta, sitä suurinta mahdollista, mille vinssin vaihteisto ja moottori on mitoitettu.

Vakiotilavuuspumpulla ylikierroksilla syntyvä ylituottotilanne pitäisi tietysti jotenkin hoitaa, kuten Kaivaja totesitkin, ettei esim. vinssin moottoria ajeta liian kovalla virtaamalla. Siinä pitäisi kai olla painepuolella sitten sopivasti mitoitettu ylipaineventtiili, joka laskee liian tuoton moottorin ohi, mutta aiheuttaa toki öljyn lämpenemistä osaltaan, vai kuinka? Pitäisi varmaan käydä vähän vakoilemassa jotakin toimivaa systeemiä...


Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 27.04.2004, 00:05
Turbo Turbo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.01.04
Sijainti: Vaasa, Finland.
Viestit: 193
Perusasetus

Varoventtiilillä voit rajoittaa ulosmenevän paineen ja loput menee paluu kiertoon. Hydrauliikkaliike neuvoo lisää


LandCruiser HJ61
Hilux 4x4
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 27.04.2004, 17:41
kaivaja kaivaja ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.04.04
Sijainti: Finland.
Viestit: 36
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Hommaa muuttuvatilavuuksinen pumppu,niin ei kierroksien erot tunnu.
Nämä muuttuvatilavuuksisen toimintaperiaatteet on meikäläiseltä vähän pimennossa. Toimiiko muuttuvatilavuuksisessa pumpussa homma sitten niin, että se pyrkii pitämään virtauksen vakiona riippumatta kierroksista? Mahtaako tämä tapahtua painetta seuraamalla, eli jos paine nousee (pumpun kierrokset nousee tai virtausta kuristetaan lisää), pienenee tuotto ja päinvastoin?

Muuttuvatilavuuksisia pumppuja on hiukan eri tyyppisiä, toiset pitää vakio paineen toiset vakio tuoton, jotkut molemmat. Yleisesti niin, että pumppu tuottaa vain silloin kun öljyä tarvitaan, eli ns vapaakierrossa öljy ei kierrä eikä lämpeä.
Periaatteessa pumppu vahtii LS-linjan eli load sensing linjan painetta, ja lisää pumpun kulmaa ts. männän iskua, kun paine pyrkii laskemaan. LS linjassa vallitsee kokoajan pieni alkupaine, joka laskee kun ohjausventtiilin karaa heilautetaan.
Jos taas paine varsinaisessa painelinjassa nousee max paineeseen, säätyy pumppu pienemmälle tuotolle.
Homma on siinämielessä kulmikas, että systeemissä tarvitaan venttiili, josta kyseinen LS-linja löytyy, (kerro hinta normaalista ohjausventtiilistä kahdella) Tai sitten paine linjaan pitää rakentaa pieni kuristus, josta kaapaataan kyseinen signaali, mutta silloin menee osittain koko idea pilalle.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 28.04.2004, 22:27
Viideo:n Avatar
Viideo Viideo ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.04.04
Sijainti: Vesilahti, Finland.
Viestit: 93
Perusasetus

--
Kauppias sanoi, että homman pitäisi pelata ihan OK alinopeudella, kunhan vain lasketaan ylläolevan periaatekaavan mukaan ylikokoinen pumppu. Totta vai tarua?
--

Periaatteessa totta, mutta pumpun ottama teho suhteessa antotehoon on suurempi kuin korkeammilla kierroksilla eli pumppu tarvitsee enemmän tehoa eli moottori polttoainetta saman tehon tuottamiseen. Ja noin alhaisilla kierroksilla vaikutus saattaa olla merkittävä. Vinssikäytössä hitaasta nopeudesta aiheutuvasta virtauksen sykinnästä tuskin on kauheasti haittaa.

--
Muuttuvatilavuuksisia pumppuja on hiukan eri tyyppisiä, toiset pitää vakio paineen toiset vakio tuoton, jotkut molemmat. Yleisesti niin, että pumppu tuottaa vain silloin kun öljyä tarvitaan, eli ns vapaakierrossa öljy ei kierrä eikä lämpeä.
Periaatteessa pumppu vahtii LS-linjan eli load sensing linjan painetta, ja lisää pumpun kulmaa ts. männän iskua, kun paine pyrkii laskemaan. LS linjassa vallitsee kokoajan pieni alkupaine, joka laskee kun ohjausventtiilin karaa heilautetaan.
Jos taas paine varsinaisessa painelinjassa nousee max paineeseen, säätyy pumppu pienemmälle tuotolle.
Homma on siinämielessä kulmikas, että systeemissä tarvitaan venttiili, josta kyseinen LS-linja löytyy, (kerro hinta normaalista ohjausventtiilistä kahdella) Tai sitten paine linjaan pitää rakentaa pieni kuristus, josta kaapaataan kyseinen signaali, mutta silloin menee osittain koko idea pilalle.
--

Osittain totta, mutta ls-pumpun hinta verrattuna yksinkertaiseen hammaspyöräpumppuun on hiukan valmistajasta riippuen noin viisinkertainen, joten venttiilihintaerolla ei niin suurta merkitystä ole. Ja sen venttiiliratkaisunkin voi tehdä juuri edellä kuvatulla tavalla, mutta noissa jutuissa täytyy kyllä sitten vähän tietää mitä tekee ja tietää mitä tehdä, jos jokin menee pieleen.

Edullisin ratkaisu ylikierrosten estämiseen on vakiopumppu (mallia hammaspyörä) ja sen perään kolmitievirransäätöventtiili, jolla kierrosten noustessa ylimääräinen virtaus ohjataan vinssin ohi. Lisäksi tarvitset painerajan ja suuntaventtiilin. Eiköhän se kauppias osaa tämmöiset myydä. Jos ei osaa, etsi toinen kauppias.

Paras ratkaisu on toki muuttuvatilavuuksinen pumppu, mutta jos käyttö ei ole jatkuvaa ja vinssi on ainoa toiminto, edut ovat pienet.

-HJ kaipaa ruostetta niinkuin sika ottatukkaa.-
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 29.04.2004, 10:12
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.314
Perusasetus

Lainaus:
quote:Edullisin ratkaisu ylikierrosten estämiseen on vakiopumppu (mallia hammaspyörä) ja sen perään kolmitievirransäätöventtiili, jolla kierrosten noustessa ylimääräinen virtaus ohjataan vinssin ohi. Lisäksi tarvitset painerajan ja suuntaventtiilin.
Jotakin tällaista pohdin näiden juttujen perusteella itsekin. Sitä virtauksen säätöventtiiliä en muistanut, sehän on varmasti tarpeeksi toimiva ratkaisu ohjaamaan tilapäinen liika tuotto pois takaisin säiliöön. Sen ja pumpun väliin vielä ylipaineventtiili plus käyttöventtiili, niin se lienee siinä.

Lainaus:
quote:Paras ratkaisu on toki muuttuvatilavuuksinen pumppu, mutta jos käyttö ei ole jatkuvaa ja vinssi on ainoa toiminto, edut ovat pienet.
Pari vinssiä ja pari sylinteriä, ei varmaan muuta.


Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
O: Hydraulipumppu ja kippisylinteri MoggiMies O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 09.11.2007 17:41
m: pto hydraulipumppu Traveler O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 14 22.03.2007 09:33
M: 24V hydraulipumppu #MYYTY# vk4wd O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 16 07.12.2006 17:37
M: Volvo F7 hydraulipumppu Rojota O/M/V Muut 0 25.10.2006 18:38
M: Hydraulipumppu O/M/V Muut 0 04.09.2003 07:19


Sivu luotu: 10:58 (GMT +2).