|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
HydraulipumppuTietääkö joku vahvistaa tai vääräksi osoittaa sen, mitä hydraulipumppukauppias kertoi pumpuista ja niiden tuotosta suhteessa pyöritysnopeuteen? 1. Havaitaan laskemalla, että tarvitaan hydraulituotto X litraa minuutissa. 2. Otetaan hyllystä yksi pumppu, jonka tuotto on X*4 litraa Y kierroksella minuutissa. 3. Laitetaan pumppu pyörimään nopeudella Y/4. Saadaanko näin aikaiseksi tuotto X litraa minuutissa, vai alkaako pumpun tuotto romahtamaan, kun sitä pyöritetään noinkin paljon alle nimellisnopeuden, jolla pumpun nimellistuotto on mitattu? Kauppias sanoi, että homman pitäisi pelata ihan OK alinopeudella, kunhan vain lasketaan ylläolevan periaatekaavan mukaan ylikokoinen pumppu. Totta vai tarua? Olisiko jokin tietty pumpputyyppi muita etevämpi tässä alinopeudella pyörittämisessä? Se tulisi pyörimään luttakumin elikäs traktorin voimanotosta, eli max. 540 kierrosta minuutissa, mutta yleensä jotakin arviolta 200-400 kierr/min, ettei tarvitse huudattaa konetta koko ajan maksimilla. Jos homma toimisi, ei tarvitsisi rakentaa hihnalla tai ketjulla korottavaa välitystä. Note! This message was posted anonymously!
|
#2
|
|||
|
|||
No voi perhana, anonyymi olin minä. Miksiköhän tämä näytti, että olisin loggautuneena (näkyi mm. Menu for JiiPee tuolla ylhäällä), mutta hups vaan olinkin anonyymi...?
|
#3
|
||||
|
||||
kyllä se noudattaa tuota kaavaa.
ihan yksin kertaisesti. otetaan pumppu jossa on 10 litraa 1000 kieroksella nimellis tuotto. karkeasti se on 20 litraa 2000 kierroksella ja 5 litraa 500 kierroksella. ------------------------- G-69 kertoo sulle http://www.richstevens.com/you-r.htm |
#4
|
||||
|
||||
Hommaa muuttuvatilavuuksinen pumppu,niin ei kierroksien erot tunnu.
-Ei tätä sotaa näin voiteta.pojat..mennäänpäs tuon suon yli että heilahtaa! |
#5
|
|||
|
|||
Kyllä se juu pelittää, tietyissä rajoissa, jos virtauksen tartte olla mikään huisin tasainen. Mutta kannattaa sitten mitoittaa ns. vapaakirto, eli mahdollinen ohjausventtiili ja sen paine ja paluu siinämäärin suurihalkaisijaisella letkulla tai putkella, ettei virtaus ala ahdistamaan kun vahingossa rumpaisetkin lapun lattiaan pumppu päällä. Jos paine tai paluu ahdistaa, niin nousee vapaakierron paine ja se on kaikki painehäviö pelkkää lämpötehoa, systeemillä tuskin on kuitenkaan tarkoitus lämmittää maailmankaikkeutta.
Hammaspyöräpumppu on halvin ja kuitenkin luotettava ratkaisu. |
#6
|
|||
|
|||
Lainaus:
Käyttötarkoitus olisi pääasiassa hydraulivinssin pyörittäminen ja siinä nopeuden säätö olisi kai helpointa toteuttaa pumpun kierroslukua säätämällä, eli kaasupolkimella. Toisaalta, jos on joku hidas vinssi, niin siitä taitaa kaivata aina vaan yhtä nopeutta, sitä suurinta mahdollista, mille vinssin vaihteisto ja moottori on mitoitettu. Vakiotilavuuspumpulla ylikierroksilla syntyvä ylituottotilanne pitäisi tietysti jotenkin hoitaa, kuten Kaivaja totesitkin, ettei esim. vinssin moottoria ajeta liian kovalla virtaamalla. Siinä pitäisi kai olla painepuolella sitten sopivasti mitoitettu ylipaineventtiili, joka laskee liian tuoton moottorin ohi, mutta aiheuttaa toki öljyn lämpenemistä osaltaan, vai kuinka? Pitäisi varmaan käydä vähän vakoilemassa jotakin toimivaa systeemiä... |
#7
|
|||
|
|||
Varoventtiilillä voit rajoittaa ulosmenevän paineen ja loput menee paluu kiertoon. Hydrauliikkaliike neuvoo lisää
LandCruiser HJ61 Hilux 4x4 |
#8
|
|||
|
|||
Lainaus:
Muuttuvatilavuuksisia pumppuja on hiukan eri tyyppisiä, toiset pitää vakio paineen toiset vakio tuoton, jotkut molemmat. Yleisesti niin, että pumppu tuottaa vain silloin kun öljyä tarvitaan, eli ns vapaakierrossa öljy ei kierrä eikä lämpeä. Periaatteessa pumppu vahtii LS-linjan eli load sensing linjan painetta, ja lisää pumpun kulmaa ts. männän iskua, kun paine pyrkii laskemaan. LS linjassa vallitsee kokoajan pieni alkupaine, joka laskee kun ohjausventtiilin karaa heilautetaan. Jos taas paine varsinaisessa painelinjassa nousee max paineeseen, säätyy pumppu pienemmälle tuotolle. Homma on siinämielessä kulmikas, että systeemissä tarvitaan venttiili, josta kyseinen LS-linja löytyy, (kerro hinta normaalista ohjausventtiilistä kahdella) Tai sitten paine linjaan pitää rakentaa pieni kuristus, josta kaapaataan kyseinen signaali, mutta silloin menee osittain koko idea pilalle. |
#9
|
||||
|
||||
--
Kauppias sanoi, että homman pitäisi pelata ihan OK alinopeudella, kunhan vain lasketaan ylläolevan periaatekaavan mukaan ylikokoinen pumppu. Totta vai tarua? -- Periaatteessa totta, mutta pumpun ottama teho suhteessa antotehoon on suurempi kuin korkeammilla kierroksilla eli pumppu tarvitsee enemmän tehoa eli moottori polttoainetta saman tehon tuottamiseen. Ja noin alhaisilla kierroksilla vaikutus saattaa olla merkittävä. Vinssikäytössä hitaasta nopeudesta aiheutuvasta virtauksen sykinnästä tuskin on kauheasti haittaa. -- Muuttuvatilavuuksisia pumppuja on hiukan eri tyyppisiä, toiset pitää vakio paineen toiset vakio tuoton, jotkut molemmat. Yleisesti niin, että pumppu tuottaa vain silloin kun öljyä tarvitaan, eli ns vapaakierrossa öljy ei kierrä eikä lämpeä. Periaatteessa pumppu vahtii LS-linjan eli load sensing linjan painetta, ja lisää pumpun kulmaa ts. männän iskua, kun paine pyrkii laskemaan. LS linjassa vallitsee kokoajan pieni alkupaine, joka laskee kun ohjausventtiilin karaa heilautetaan. Jos taas paine varsinaisessa painelinjassa nousee max paineeseen, säätyy pumppu pienemmälle tuotolle. Homma on siinämielessä kulmikas, että systeemissä tarvitaan venttiili, josta kyseinen LS-linja löytyy, (kerro hinta normaalista ohjausventtiilistä kahdella) Tai sitten paine linjaan pitää rakentaa pieni kuristus, josta kaapaataan kyseinen signaali, mutta silloin menee osittain koko idea pilalle. -- Osittain totta, mutta ls-pumpun hinta verrattuna yksinkertaiseen hammaspyöräpumppuun on hiukan valmistajasta riippuen noin viisinkertainen, joten venttiilihintaerolla ei niin suurta merkitystä ole. Ja sen venttiiliratkaisunkin voi tehdä juuri edellä kuvatulla tavalla, mutta noissa jutuissa täytyy kyllä sitten vähän tietää mitä tekee ja tietää mitä tehdä, jos jokin menee pieleen. Edullisin ratkaisu ylikierrosten estämiseen on vakiopumppu (mallia hammaspyörä) ja sen perään kolmitievirransäätöventtiili, jolla kierrosten noustessa ylimääräinen virtaus ohjataan vinssin ohi. Lisäksi tarvitset painerajan ja suuntaventtiilin. Eiköhän se kauppias osaa tämmöiset myydä. Jos ei osaa, etsi toinen kauppias. Paras ratkaisu on toki muuttuvatilavuuksinen pumppu, mutta jos käyttö ei ole jatkuvaa ja vinssi on ainoa toiminto, edut ovat pienet. -HJ kaipaa ruostetta niinkuin sika ottatukkaa.- |
#10
|
|||
|
|||
Lainaus:
Lainaus:
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
O: Hydraulipumppu ja kippisylinteri | MoggiMies | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 09.11.2007 17:41 |
m: pto hydraulipumppu | Traveler | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 14 | 22.03.2007 09:33 |
M: 24V hydraulipumppu #MYYTY# | vk4wd | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 16 | 07.12.2006 17:37 |
M: Volvo F7 hydraulipumppu | Rojota | O/M/V Muut | 0 | 25.10.2006 18:38 |
M: Hydraulipumppu | O/M/V Muut | 0 | 04.09.2003 07:19 |